abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:44 | Zajímavý článek

    Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.

    karkar | Komentářů: 0
    dnes 12:11 | Humor

    Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 10:44 | IT novinky

    Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 21
    dnes 09:55 | IT novinky

    Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 09:33 | IT novinky

    Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 08:11 | Nová verze

    Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:55 | Pozvánky

    Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových

    … více »
    Zdenek H. | Komentářů: 2
    včera 15:44 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (58%)
     (1%)
     (9%)
     (22%)
     (4%)
     (1%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 492 hlasů
     Komentářů: 19, poslední dnes 11:32
    Rozcestník

    Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.


    NAVRCHOLU.cz
    Aktuální zápisy
    Nejčtenější za poslední měsíc Nejkomentovanější za poslední měsíc

    Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML

    13.12.2006 15:53 | Přečteno: 1440× | Rouhání největší | poslední úprava: 13.12.2006 15:53

    Plány na přidání podpory formátu OpenXML do kancelářského balíku OpenOffice.org byly některými ortodoxnějšími příznivci svobodného softwaru přijaty velmi nelibě. Prý když tam ta podpora bude, nikdo nebude mít chuť používat ODF, a tedy pak nebude ani vůle přecházet na OpenOffice a potažmo i na GNU/Linux. Jenže já to vidím zcela jinak.

    Jak známo, formát ODF byl standardizován jako norma ISO, zatímco OpenXML velmi nedávno jako standard ECMA. To jen tak na okraj. Situace je v tuto chvíli taková, že aktuální verze OpenOffice neobsahuje podporu "konkurenčního" formátu OpenXML. Že Microsoft Office nebude (alespoň ve verzi 2007) přímo obsahovat podporu ODF, je nad slunce jasné. Ale posuňme se dál.

    Když už se obecně nepoužívá jediný univerzální formát, je pro maximální interoperabilitu žádoucí, aby každý produkt uměl co nejvíc formátů. OpenOffice v tuto chvíli dokáže pracovat se starými (binárními) microsoftími formáty a je to vlastnost, která mu výrazně pomáhá se prosadit.

    Nápad, aby nový formát OpenXML nebyl v OpenOffice podporován, je podle mě cestou do pekla. Pokud podporován bude, jaký bude důvod si nepořídit OpenOffice? Bude naprosto stejná situace jako teď, ovšem s tím rozdílem, že OpenXML bude lépe podporovatelný. Že se třeba nebude v takové míře používat ODF, není až tak podstatné - bylo by sice hezké, kdyby se používal, ale pokud tomu tak nebude, nezboří se svět.

    Naopak, pokud by podpora OpenXML chyběla, mělo by to nepříjemné důsledky. Balík OpenOffice by byl naprosto diskvalifikován z použití běžnými uživateli, tedy těmi, kdo potřebují komunikovat i s lidmi používajícími dominantní Microsoft Office. Znamenalo by to jeho konec, protože by nebylo možné otevírat a ukládat dokumenty ve formátu, který - ať chceme nebo ne - bude brzy velmi rozšířený.

    Pro podporu ODF máme nyní jedinou možnost - tlačit na politiky, aby státní správa povinně používala takové formáty, které jsou standardizované, plně zdokumentované a na kterých neváznou žádná břemena. Jediným takovým zcela vyhovujícím formátem je dnes právě ODF. Separatistické akce stylu "neimplementovat podporu OpenXML" ničemu nepomohou, jen uškodí.

           

    Hodnocení: 87 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    13.12.2006 16:15 lefti | skóre: 18 | blog: OneAndOnlyTrueBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Pokud ta podpora bude na stejny urovni jak v MSO, tak neni co resit.
    13.12.2006 16:41 D-Evil | skóre: 25 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    I kdyby byla na úrovni dnešní podpory binárních formátů, pořád je to lepší, než nesmyslná a umělá zeď, která v současnosti nic neřeší a pro budoucnost znamená návrat do minulosti.
    13.12.2006 16:55 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Co že je tou zdí? (btw přirozená zeď je třeba co?) A do jaké minulosti se to budeme v budoucnosti vracet? Do té minulosti, co je minulostí dnes, nebo do minulosti, co je dnes přítomností, či snad do minulosti, která teprve vznikne v budoucnosti?
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    13.12.2006 18:54 D-Evil | skóre: 25 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Ale fuj, takhle mě tahat za slovíčka. Tou zdí je samozřejmě to, že se ty dva "světy" úplně oddělej a umělá je, protože nemá smysl, nebude z ní mít užitek vůbec nikdo. A tou minulostí jsem myslel dobu, kdy nebylo možný formáty MS Office otevřít v žádný jiný aplikaci.
    13.12.2006 16:57 Christof | skóre: 22 | Havířov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Jeden z vývojářů MSO psal, že je skoro nemožné, aby někdo jiný dokázal implementovat úplně celý standard MSOpenXML...
    Luk avatar 13.12.2006 17:05 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Ono implementovat úplně celý ODF také není zrovna triviální ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    14.12.2006 14:57 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Jste si jistý, že slovo jiný do té věty opravdu patří? :-)
    13.12.2006 16:50 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Souhlasim. Kdyz jsem zacinal koketovat s linuchem (asi RedHat 6.1), tak jsem provozoval NT4+MSO6. Prislo mi neco v Excelu, ale samozrejme verze 97. Pak mne napadlo prebootovat, zkusit StarOffice. Fungovalo to. Byl to prvni impuls k tomu, ze i jako obycejnemu BFU se mi vyplati obetovat cas na uceni neceho uplne jineho, co mi v budoucnu nescetnekrat ulehci praci (ale i samozrejme parkrat pripravi horke chvilky :-D ). Byt tam umela truczed, sel by RedHat brzo z kompu...
    Zdenek.Z avatar 13.12.2006 17:04 Zdenek.Z | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Naprostý souhlas. Navíc o co nám jde v první řadě je mít formát, který je otevřený a každý má přístup ke specifikacím a může ho implementovat, ne? Potom nám totiž bude moct být jedno, jestli mají OpenOffice 80 % trhu nebo 1 %, protože to, že ostatní budou používat něco jiného, přestane být tak omezující. Tak v čem je problém s OpenXML, když je teď standardizovaný? (Kromě toho, že má MS náskok v jeho implementaci.)
    Luk avatar 13.12.2006 17:08 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Tak v čem je problém s OpenXML, když je teď standardizovaný?
    Bohužel OpenXML znám jen z rychlíku, takže o jeho "zákoutích" nic moc nevím. Ale do určité míry se lze obávat toho, že tam bude nějaká věc krytá nějakým obskurním (a třeba 5 let starým) patentem, se kterým se vyrukuje v momentě, kdy bude formát dostatečně rozšířen.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    13.12.2006 18:15 Christof | skóre: 22 | Havířov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Problém je v tom, že OpenXML primárně vznikal jako nový formát MSOffice včetně toho, že musí být kompatibilní s chybami dřívějších formátů. Ale ODF vznikal jako univerzální a otevřený formát pro kancelářské aplikace, navíc kde to jde využívá už existující standardy (MathML, SVG, XHTML...). To je taky důvod, proč specifikace ODF má 700 stran, kdežte specifikace OpenXML má 6000 stran.

    A tady je odhad vývojáře Mac MS Office, že implementace importu a exportu OpenXML zabere přibližně 8,5 člověkolet (a to jen Word, k tomu navíc Excel a Powerpoint, které zaberou o něco míň času).
    kotyz avatar 13.12.2006 18:58 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    ... implementace importu a exportu OpenXML zabere přibližně 8,5 člověkolet (a to jen Word, k tomu navíc Excel a Powerpoint, které zaberou o něco míň času).

    a to je hodne nebo malo? naky "normalni" cisla by nebyly?

    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    Zdenek.Z avatar 13.12.2006 19:32 Zdenek.Z | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Co chcete popisnějšího? Pokud budete mít 1 člověka bude dělat zhruba 8,5 roku, tým 10 lidí cca 0,85 roku atd. (Ono to samozřejmě takhle přesně neplatí, protože 10 lidí nepracuje 10x rychlej než 1, ale pro orientaci to je dobré.)
    Zdenek.Z avatar 13.12.2006 19:34 Zdenek.Z | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Jinak na to, že se jedná pouze o import je to podle mě opravdu hodně.
    13.12.2006 19:53 Christof | skóre: 22 | Havířov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    je to import/export, ať jim zase nekřivdíme :)
    Dalibor Smolík avatar 13.12.2006 17:10 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Jsem též pro podporu OpenXML v Open Office. Kdyby tam nebyla a ve světě MS Office se OpenXML mezi běžnými uživateli rozšířil, vyvstal by dost nepříjemný problém.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    stulda avatar 13.12.2006 17:28 stulda | skóre: 18 | Sokolov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Ja jsem taky pro porporu OpenXML. Je mi uplne jedno, jaky format se bude vic pouzivat, hlavne aby tu byl otevreny format, ktery bude mozne otevrit vsude. Jestli bude v novych Office format OpenXML defaultnim formatem, tak ma u me Microsoft velke plus,ale ODF tak zrejme skonci na druhy koleji.
    xsubway avatar 13.12.2006 20:56 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML

    Taky jsem pro podporu OpenXML v OOo. PDF se ve sve dobe tezce prosazovalo a dnes se celkem standardne pouziva. (pls nesrovnavat;O)

    Samozrejme ze jediny otevreny format pro kancelarske aplikace typu OOo by byl nejlepsi ... ale to je asi utopie ...

    14.12.2006 00:05 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Taky to šlo to říct jednou větou: Slabší si nemůže dovolit ignorovat formát silnějšího ;-)
    Luk avatar 14.12.2006 00:17 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Co by nemohl? Může, ale nic dobrého (snad kromě případného dobrého pocitu) mu to nepřinese.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    14.12.2006 11:01 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Jestli nebude ODF v MS Office, tak ať není OpenXML v OpenOffice, aspoň v oficiální větvi. OpenXML není v současnosti dominantí. Dominantní jsou binární formáty Microsoftu, které je třeba teprve nahradit. Že Novell podepsal dohodu, implementuje OpenXML a na oplátku nepožaduje ODF v produktech svého nového partnera je zrada. Že ECMA přijala OpenXML jako standard je mi divné (ani hlasování nebylo rozhodně jednomyslné), ale ISO má větší váhu. Pokud MS Office neumí otevírat ISO formát, neměl by být používán v institucích EU, která by Microsoft měla nějak donutit ODF plně podporovat (i třeba žalobami).
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    14.12.2006 15:06 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Že Novell podepsal dohodu, implementuje OpenXML a na oplátku nepožaduje ODF v produktech svého nového partnera je zrada.

    Zrada? Novell moc dobře ví, že nejen jeho zákazníci, ale většina uživatelů vůbec, chtějí, aby interoperabilita mezi platformami byla co nejméně problémová. Proto udělal, co bylo v jeho silách, aby tomuto přání vyšel vstříc, protože přání uživatelů (a ano, v neposlední řadě jeho zákazníků - ti ho totiž živí) jsou pro něj důležitější než názory fundamentalistů (byť ti jsou hlasitější a viditelnější), kteří jsou opilí úspěchem, že byl ODF přijat jako ISO standard.

    Vždy jsem považoval za výhodu linuxových řešení jejich univerzalitu - Linux (teď nemyslím jádro, ale i aplikace) byl schopen číst i cizí datové formáty, podporoval (většinou) cizí filesystémy a cizí síťové protokoly. Proto mi připadá absurdní, že se dnes někdo snaží z ideových důvodů tuto výhodu zlikvidovat tím, že dští oheň a síru na toho, kdo se snaží, aby tomu tak bylo i nadále.

    14.12.2006 17:22 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Jo zrada, protože budou cpát podporu OpenXML do OpenOffice, ale v MS Office ODF nebude (maximálně jako nějaký volitelný plugin). Zákazníci Microsoftu většinou neví o nějakém formátu OpenXML. Pro ně má textový soubor koncovku doc a tabulka koncovku ... hmm ... já už ani nevím jakou. Co Novell podporuje je prosazení formátu Microsoftu na úkor ODF. To je zrada všech kteří věnují své úsilí pro plně svobodné formáty. Zmínce o nějakých fundamentalistech nerozumím, ale všímám si, že každý kdo se tady ostřeji ohradí proti nějaké nekalosti je paušálně označen za fundamentalistu. Asi je to módní. Jasně, že Linux má být univerzální co se týče užívání cizích filesystémů, protokolů a souborů, ale v tomto případě se bavíme o podpoře formátu, který není rozšířen a proto není třeba ho podporovat. Naproti tomu binární formáty Officu rozšířeny jsou a jejich podpora ve svobodných aplikacích je užitečná.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    14.12.2006 15:01 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Ale jiste, proc nemit podporu OpenXML v Ooooo. Ignorovat implementovatelny format by bylo hloupe. Snad se da Novellu verit, ze aspon do implementace nezahrne znalosti, ziskane skrze mozna NDAcka, prece jen je ted tak strasne excitovan tou smlouvou...

    Rekl bych, ze problem neni v tom, ze Ooooo budou podporovat OpenXML, ale to, ze Novell odepsal ODF. V tom byla ta vlna kritiky. Ne v podpore OpenXML. A jak ho odepsal? Tak, jak uz jsem parkrat rekl - dal do rukou MS pravniku argument "Vidite, my take podporujeme ten ISO standard, dela to pro nas treti strana, vazana smlouvou a je to navic jeden z nasich konkurentu". Cimz vzal vitr z plachet vsem prosazovatelum otevrenych standardu ve statni sfere, protoze vystavet slozitejsi podminky, aby jimi OpenXML neproslo, to uz silne zavani. OpenXML, paskvil pod kontrolou MS, se timto stava opet neporazitelnym, defaultni ukladaci format majoritniho kancelarskeho baliku. ODF bude v majoritnim kancelarskem baliku trpeny stahnutelny doplnek, nic vic.
    14.12.2006 15:26 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Jako uživateli by se mi ze všeho nejvíc líbilo, kdyby existoval pouze jeden formát a klidně by jím mohl být i Open XML, pokud to tedy není paskvil, jak tvrdíte. Je tu tedy možnost, že zvítězí uživatel, ale k té má klíč pouze open office, ale pochybuji, že udělá open xml výchozím formátem pro ukládání dokumentů... :-(
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    14.12.2006 16:34 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Ale jiste, at je to klidne OpenXML, je to "jen" format dat :-), ale to by musel byt skutecny standard, kde se vsechny strany budou snazit transparentne o jeho implementaci, bude jim to umozneno a zadna z nich jej nebude mit pod kontrolou. Veri nekdo snad, ze OpenXML to bude kdy splnovat?
    14.12.2006 21:32 kerala
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Jenom bych chtěl poznamenat, že implementace formátu ODF není zatíženo licenčními poplatky. Kdežto implementace formátu OpenXML je zátížena licenčními poplatky, poněvadž je to intelektuální vlastnictví MS. Novell, který nyní integruje formát OpenXML do OpenOffice, bude svojí edici OpenOffice+OpenXML dodávat svým zákazníkům, tzn. bude inkasovat penízky. Ale stále to bude zlomek toho co MS bude dojit ze svých zákazníků.
    Luk avatar 14.12.2006 23:11 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč chtít v OpenOffice podporu OpenXML
    Kdežto implementace formátu OpenXML je zátížena licenčními poplatky, poněvadž je to intelektuální vlastnictví MS.
    To je nesmysl, jak tvrdí i Brian Jones, program manager pro Microsoft Office.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.