Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Když jsem popisoval přestupky cyklistů a chodců, byl jsem virtuálně bičován a vlečen blátem - a to jen proto, že jsem si dovolil říkat věci tak, jak se mají (tedy že obě skupiny páchají spousty přestupků). Ovšem, abych byl spravedlivý, dojde i na další účastníky silničního provozu. Dnes to jsou řidiči osobáků.
V absolutních číslech zaviní řidiči osobních motorových vozidel nejvíce nehod a též nejvíce úmrtí na silnicích (v různých relativních počtech je to trochu jinak, ale to teď není důležité). Sice nepáchají zdaleka tolik přestupků jako cyklisté, ale jejich přestupky mají vážnější následky - ta tuna železa dokáže nadělat pořádnou škodu.
Je zajímavé podívat se, jakých přestupků se řidiči dopouštějí nejčastěji. Myslím tím "opravdu dopouštějí", tedy nikoli to, za co jsou postihováni. Některé přestupky totiž policisté příliš neřeší, protože je to složité, a zaměřují se na ty, které lze postihovat lehce.
Často páchaný přestupek, hlavně v obcích, a současně velmi často postihovaný (měřit je jednoduché, a současně i efektivní z hlediska počtu chycených hříšníků). Přestupek sám o sobě není nebezpečný, byl zaveden především pro zjednodušení práce policie, byť omezení rychlosti může mít i jiné důvody než bezpečnostní (hlavně hlukové).
Častý a současně nebezpečný přestupek, způsobující většinu nehod, zejméně těch vážných. Postihován samostatně nebývá, až při nehodě - dokazování přiměřenosti rychlosti je složité, vzhledem k mnoha okolnostem, které vstupují do hry. V každém případě, někteří řidiči nemají zjevně představu o brzdné dráze v určité situaci nebo o bezpečné rychlosti na určitém povrchu. A pokud ji mají, spoléhají na to, že to nějak dopadne. Ano, dopadne, třeba takto nebo v horším případě takto.
Přestupek rozšířený hlavně ve větších městech - s oblibou pokutovaný, mnohdy s použitím botičky, případně odtahu. Někde auto jen více či méně překáží, jinde je ale vysloveně nebezpečné. Zákon to bohužel nerozlišuje, takže když někdo v ulici s provozem 1 auto/hod. zaparkuje tak, že zbyde 5,9 metru šířky, může být potrestán stejně jako ten, kdo své auto (nejlépe dodávku) nechá v rohu křižovatky, takže do ní není vidět.
Tento přestupek je v novém zákoně trestán velice přísně, a to hned zákazem řízení, a k tomu dalšími 6 body + pokutou 5-10 tisíc. Ale opět, vůbec se nerozlišuje nebezpečnost přestupku - a ty nejméně nebezpečné výskyty jsou nejčastěji trestány, protože je to jednoduché. Sem totiž patří jak předjíždění tam, kde ho zakazuje značka "Zákaz předjíždění" (a kde je to přitom naprosto bezpečné, jako třeba ve známém úseku poblíž chvaletické elektrárny), tak i ostatní případy. Takové předjíždění před horizontem nebo nepřehlednou zatáčkou je skutečným zabijákem, trestu se však dočká v podstatě jen ten, kdo způsobí nehodu. Tedy jen v případě, že ji přežije.
Tzv. řiťomilství je oblíbené hlavně u řidičů dodávek. Jak to dopadá, všichni víme. Za hromadnými nehodami na dálnicích stojí právě toto. Na počátku sice může být něco jiného (třeba nepřizpůsobení rychlosti), ale děsivé následky vzniknou právě tak, že ti další už nestihnou situaci vyřešit.
Rozšířený a nebezpečný přestupek. Vyskytuje se hlavně tam, kde platí přednost zprava - spousta řidičů jako by ji neznala, přestože leckde jsou dokonce tabule, které na ni upozorňují.
Totéž v bledě modrém. Nejhorší je to tam, kde je více jízdních pruhů. Jeden řidič zastaví před přechodem, druhý ovšem pokračuje klidně dál. I s chodcem jako ozdobou na kapotě.
Řidič by se měl plně věnovat řízení vozidla. Přitom je ale tolik lákavých činností, které se během řízení dají dělat. Tak například: telefonovat (bez hands-free zakázáno, nicméně se pořád vyskytuje), hádat se s manželkou, zapalovat si cigaretu, hledat hořící nedopalek spadlý do rozkroku, ladit rádio, pozorovat okolní krajinu, jíst bagetu, nastavovat klimatizaci, hledat v kastlíku sluneční brýle atd. atd. Samozřejmě, kdyby měl člověk kvůli každé blbosti zastavit, nikam by nedojel. Ale je důležité dobře zvážit, co se musí udělat za jízdy a co počká. A ve složitější dopravní situaci počká všechno, i ten hořící vajgl.
To by bylo o přestupcích řidičů osobáků všechno příště přijdou na řadu jejich kolegové ze strojů silnějšího kalibru - tedy z náklaďáků. Ani oni nejsou dokonalí, stejně jako my všichni.
Tiskni
Sdílej:
co jezděj za každou cenu předpisově, protože se říděj značkama, pravidlama, ale neříděj se citem...Ona ta cena je momentálně dost vysoká a policajti za bukem si na těch, co se řídí citem, velmi rádi smlsnou.
Mimochodem, jednu velmi zajimavou krizovatku jsem videl nekde v jiznim Svedsku – 4 kolme silnice a na KAZDE z nich znacka "stuj, dej prednost v jizde".
Znacky upravujici prednost v jizde maji specificky tvar(trojuhelnik stojici na vrcholu a osmiuhelnik) prave proto, aby byly dobre rozeznatelne i z jinych smeru.Nikoli, aby byly snadno rozeznatelné ze směru, pro který jsou určeny. Chcete tip na křižovatku, kde jsou všechny značky "vedeljší" i "hlavní" namalovány na obdélníkové tabuli (jejíž součástí jsou oranžové blikáky), abyste si mohl zezadu tipovat, zda je to značka "vedlejší silnice" nebo "hlavní"? Nebo o pár kilometrů dál značka před jednou křižovatkou "vedlejší silnice" s dodatkem "STOP – 100m" – značka tedy platí až po následující (blízkou) křižovatku? Tam se taky můžete podívat na sousední silnici, uvidíte trojúhelník na špičce – "fajn, jsem na hlavní" – ale nejste.
Totiž ... před pár lety jsem se s někým bavil o tom, jestli hlavní silnice (označená příslušnou značkou) končí za první křižovatkou, anebo jestli se za hlavní považuje implicitně tak dlouho, dokud na ní není značka "konec hlavní" nebo "dej přednost". A protože jsme se na tom nemohli shodnout, zkusil jsem to najít v zákoně (o provozu na pozemních komunikacích, nebo tak nějak se jmenuje). A z toho hledání jsem nakonec dospěl k závěru, že značka hlavní silnice se umisťovat nemusí. Konkrétně asi takto (zkoumal jsem to pár let zpátky, tak snad to říkám správně ...): nerozlišená křižovatka je taková, kde není vedlejší dilnice (označená značkou "dej přednost"), o hlavní se myslím nemluví. Pak platí přednost zprava. Jinak je v zákoně specifikována povinost řidiče na vedlejší dát přednost v jízdě, ale už tam není nic o řidiči jedoucí po hlavní. Neříkám, že to dává v praxi smysl (alůe to lze říct o víc zákonech :), nicméně tohle mi přišlo jako teoreticky správně podle zák.
Pokud někdo víte a prozradíte, tak dík. (Ať už odpověď na problém s platností hlavní silnice, anebo přímo odkaz na správný kus zákona.)
Pokud projíždím křižovatkou odkudkoliv kamkoliv, tak z principu musím vědět, jestli jsem skončil na hlavní, nebo ne. Jinak bych nevěděl, komu dávat přednost. :)Nemusím. Pokud jedu z vedlejší, dávám přednost všem. Teprve pokud mi dodatková tabulka určí tvar křižovatky, můžu mít přednost před někým, kdo jede taky po vedlejší, ale třeba odbočuje vlevo. Ale ve skutečnosti tohle už pravidla moc neřeší, prostě se to v praxi nějak udělá. Každopádně pokud jsem na vedlejší, musím předpokládat, že budu dávat přednost všem ostatním. To znamená jedu pomalu nebo zastavím – no a když takhle jedou pomalu nebo zastaví všichni, co jsou na vedlejší, mají dost času rozmyslet si a dohodnout se, jak pojedou
Ad řešení křižovatek .. jo, tak to já taky ne. :)
Represe je neúčinná, protože Policie postihuje lidi, kteří v obci jedou 55 a kteří předjíždí na několikakilometrovém rovném a přehledném úseku, kde je naprosto nesmyslná dvojitá plná čára.Nechci tvrdit, že policie je ideální, ale postihovat ty, kteří jedou v obci 55, smysl podle mne má. A to například proto, že naprostá většina těch, co nedodržuje zákony tam, kde mají nezpochybnitelný smysl, je nedodržuje i tam, kde je ta nutnost z hlediska některých diskutabilní. Tedy na tu 55 ty piráty silnic asi chytí (a jestli přitom přiberou tři slušné řidiče, co se jenom zrovna zapomněli na pedálu a normálně to do těch padesáti drží, to zase tak nevadí). Jiná debata pak je, jestli skutečně potřebujeme jezdit v obci 53 a nadávat na policii a jestli by nebylo lepší jezdit 47 a být v pohodě.
Tedy na tu 55 ty piráty silnic asi chytíAni omylem. V obci jede Škoda 105 a předjede ji asi tak šedesátkrát dražší auto. Koho z těchto dvou hlídkující policisté zastaví za překročení rychlosti? V 90% případů Škodovku. Piráta silnic nepoznáš podle toho, že v obci jede 55, ale podle toho, že tam jede 70 nebo víc.
Malý kruháč postavený tak, aby museli řidiči zpomalitOpravdu "dobrý nápad". Vjede tam náklaďák a uvízne. Malé k.o. jsou jedna z největších pitomostí, které člověk na silnici potká. Hodně špatná je také věc, která platí od loňského července. Totiž že vyústění účelové komunikace není křižovatka. Problém je v tom, že účelová komunikace se na pohled nepozná. Může být klidně širší než silnice, kam ústí.
Malým kruháčem myslím "malou okružní křižovatku" s průměrem 25 - 40 m, která tyto problémy nemá. Příkladem budiž v Brně nově upravená křižovatka Koperníkova - Lazaretní, kde denně bez problémů projíždějí desítky článkových autobusů. To, co kritizuješ, jsou nejspíš miniokružní křižovatky s průměrem < 25 m. Ty mají často ještě jeden problém - umožňují průjezd přímo bez zpomalení a z křižovatky s předností zprava se tak de facto stává křižovatka s předností zleva. Týká se to především míst, kde byl kruháč vybudovaný pouhým dosazením značek a vybetonováním "bobku" uprostřed.Malý kruháč postavený tak, aby museli řidiči zpomalitOpravdu "dobrý nápad". Vjede tam náklaďák a uvízne. Malé k.o. jsou jedna z největších pitomostí, které člověk na silnici potká.
Hodně špatná je také věc, která platí od loňského července. Totiž že vyústění účelové komunikace není křižovatka. Problém je v tom, že účelová komunikace se na pohled nepozná. Může být klidně širší než silnice, kam ústí.Nemaji byt takova mista vyznacena cervenymi patniky?
Na rozeznání účelové komunikace určitě nepotřebuji úřadDobře, tak mi řekni, jak to uděláš. Jedeš po silnici široké 5 metrů, zprava se kolmo připojuje jiná silnice o téže šířce a stejné kvalitě. Značky žádné. Je to účelová komunikace, nebo není? Vede přes kopec, není vidět, jestli vede jen do kravína (a mohla by to být účelová komunikace) nebo do vedlejší vesnice (což účelová komunikace pravděpodobně není). Anebo konkrétní příklad - podívej se sem. Je ulice "U skály" účelovou komunikací? Kdyžtak si přepni na letecký pohled, aby bylo vidět, jak to tam vypadá. A totéž protější ulice "Na stříbrníku". Posuzuj to z pohledu řidiče, který jede po silnici 03321 kterýmkoli směrem (a o tom, kam přilehající komunikace vedou, nemá ani páru).
Tam kde jsou malé uličky s domy až do rohu se už teď stejně nedá jezdit víc než 30km//h, protože není vidět zda zprava někdo nepřijíždí a tak tam není třeba skákat nahoru/dolu a ničit si tím podvozek.Pohybujete-li se po Brně, projeďte si třeba Lerchovu, Zeleného nebo Erbenovu s Černopolní a pak si je projděte a sledujte, jak rychle jezdí ostatní řidiči a jak se chovají na křižovatkách.
A např. na sídlištích kde je přednost zprava jsou velké volné plochu a tak je vidět daleko dopředu a tak tam zas není důvod jezdit 30km/h.V takové situaci bývá nejlepším řešením kruháč - pokud není poblíž dětské hřiště. Pak má to vyvýšení zase něco do sebe.
STOP ze všech stran To je americký alibismus vycházející z toho, že USA co není napsané, to budou řidiči ignorovat.Alibismus to možná je, ale účel plní velmi dobře. Dá se tam bezpečně a pohodlně přejít a za volantem mi nehrozí, že mě někdo zboku sundá. Vyvýšení nebo malá okružní křižovatka (je-li pro ni místo) jsou samozřejmě ještě lepší řešení, protože situaci řeší samotným návrhem a ne dodatečnou úpravou značení...
Jsme v Čechách. Ani v USA na stopce všichni úplně nezastaví (zvláště když jich bude 3-5 za sebou), nikdo to tam moc neřeší. Zatím u nás si umím živě představit jak se městská policie vyžívá v buzeraci a pokutování řidičů speciálně večer kdy je díky svícení vidět zda něco jede z boku nebo ne.Hmm a co ti neosvětlení/špatně osvětlení cyklisti? Na to, že se vpravo nesvítí se nedá spoléhat.
a co s tím, silniční kolo jedoucí 35km/h na 15 metrech nezastavíte.
To není pravda - to bude spíš chybka v cyklistovi. 15 metrů je hodně a 35 není natolik vysoká rychlost (na kole jsem jezdíval 20.000 km ročně, takže představu mám dobrou). Horské kolo se dá strhnout a jet bočním pohybem smykem (musel jsem párkrát použít), silniční kolo se takhle brzdí těžko, ale také to jde ubrzdit (klasicky). Jednou jsem si koupil nové 18mm pláště, vyrazil s nimi, ujel jsem 10 km, sjížděl 60km/h z kopce a byl jsem nucen zastavit asi na 25 metrech, jinak bych skončil v bagru, stojícím napříč cesty. Ubrzdil jsem to, ale 1/3 zadního pláště jsem měl opilovanou až na tu vnitřní hadru.
No, na Favoritu bys asi opravdu těžko brdil smykem. Jak jsem zmínil výše, je to použitelné na horském kole (menší a širší kola, v tomto ohledu je to velká výhoda). Máš pravdu, jedná se o zlomky vteřiny, takže na nějaké rozhodování moc času není. Člověk v tom okamžiku, kdy má dojít ke srážce, jedná zcela instinktivně. Musím to zaklepat, všechny havárky jsem zatím přestál ve zdraví (po jedné ze dvou srážek s autem mne odvezla záchranka, spíš preventivně).
PS: jde to i na suchém asfaltu
Hmm, jak je hlučný běžný automobil jedoucí ustálenou rychlostí 50km/h a jak je hlučný neustále akcelerující z 20 km/h na 50 km/h a zpět a navíc skákající přes vyvýšené vydlážděné plochy?Podle mých zkušeností bude většina řidičů "poskakovat" mezi 30 a 50 km/h jenom prvních pár jízd, pak si to rozmyslí a pojedou radši ustálenou rychlostí mezi 30 a 40 km/h. A mějte v patrnosti, že vyvýšené křižovatky jsou řešením do obytné zástaby, kde přiměřená rychlost opravdu málokdy překračuje právě těch 40 km/h...
tak není problém požádat dopravní odbor dané oblasti aby ji jako hlavní označil.Však jsem to psal už v prvním postu.
Přestupek sám o sobě není nebezpečný
- prekroceni rychlosti neni vubec nebezpecne, pokud je situace idealni a predvidatelna. Jenze pokud se stane neco nepredvidatelneho (autu pred vami praskne pneumatika, auto v protismeru najednou odboci doleva, na vozovku vbehne dite), pak uz prekroceni povolene rychlosti nebezpecne je, protoze kazdy kilometr navic snizuje vasi sanci zastavit vcas. A protoze nepredvidatelne veci neni mozne predvidat, pak je i prekroceni rychlosti obecne nebezpecnym prestupkem.
U nás máte někde v polích značku obce a od té doby máte jet jen 50km/h přestože nejbližší dům je 0,5 km daleko. A podobně je u nás povoleno 50km/s jak v městské zástavbě, tak i na několikaproudém průtahu městem.Jak jsem psal o kousek vyse, pokud adresujete kritiku na spravne misto, nejspise se tam za chvilku objevi sedumdesatka. Samozrejme si ale muzete stezovat i tady nebo v hospode u piva, ale pak to bude trvat dyl
Problém je v tom, že podobně to lze přepočítat pro případ jakýchkoli jiných dvou rychlostí. A tedy i populisticky zdůvodnit, proč snížit rychlost na 40, 30 nebo 20 km/h.přesně tak ... Leoš nijak nezdůvodňuje, proč zrovna těch 50 km/h je tak bezpečných ... jestliže říká, že je rozdíl někoho sejmout ve 40 km/h a 20 km/h, tak proč nelobuje za těch 20 km/h, neboť v jeho modelové situaci "vlítne mi tam děcko" prostě nemusí stačit na brzdu šlápnout nikdy navíc se obávám, že tady působí dík mediální masáži velmi nebezpečný psychologický efekt, kdy se řeklo, že 50 je bezpečnější než 60, plus kydy o přednosti na přechodu, a chodci o to méně respektují fyziku - když kolem nich auto svižně profrčelo, tak si dávali setsakra bacha, aby pod něj neskočili, rodiče dávali víc pozor na děti (jak aktivně, tak pasivně - např. já jsem znal podstatnou část tehdy ještě Vyhlášky už někdy v první třídě), ale teď, když se většina táhne jak s hnojem, tak mají pocit, že se nemůže nic stát a ztrácí naprosto elementární obezřetnost ... načež je bit řidič, že "nepřizpůsobil"
Tragické je, že spousta řidičů se soustředí na to, zda nepřekračují padesátku v obci, ale (částečně i vinou právě toho, že se stále hovoří o "dodržování povolené rychlosti") už neuvažuje o tom, že se jedná mnohdy o rychlost velice nebezpečnou. Totéž platí pro rychlostní limity mimo obec a na dálnicích.ano, bohužel i takové případy jsem potkal - "tady můžu jet X, tak pojedu X, no a co že je to mokrý/nepřehledný/whatever" ... a souhlasím, že ta masáž ohledně "bezpečnosti" tomu patrně značně přispívá
ale nevidím tam důvod, proč zrovna 50?tedy přesněji, bavíme-li se o Lukově příspěvku, vidím tam právě opačnou argumentaci, že na 50 není nic zvláštního ... k čemuž dodám ještě to, že nevím o žádné studii, která by tvrdila, že graf úmrtnosti v závislosti na rychlosti se nějak skokově mění v bodě 50 km/h, naopak mám dojem, že všude vychází krásně spojitě, a tedy vybrat z něj nějaký konkrétní bod coby "dostatečnou bezpečnost" nemá racionální zdůvodnění, protože ta je z hlediska oběti vždy nedostatečná, a mravní principy v této zemi považují "collateral damage" za nepřípustné (ostatně viz výše thread o tom, kdo je ochoten přijmout jakou míru rizika)
... a za druhe rychlost auta se rozhodne nesnizuje linearne...Pozor, rychlost auta se snižuje lineárně a dráha nutná pro zastavení roste druhou mocninou spolu s rychlostí. Zrychlení je víceméně konstantní, protože je dáno účinkem brzd a odpory (nebo za smyku součinitelem tření). Výsledek máš ale správně, samotná brzdná dráha se s rychlostí zvětšuje druhou mocninou a rozdíl bude vinou prodlev řidiče a brzd ještě větší.
prekroceni rychlosti neni vubec nebezpecne, pokud je situace idealni a predvidatelna. Jenze pokud se stane neco nepredvidatelneho (autu pred vami praskne pneumatika, auto v protismeru najednou odboci doleva, na vozovku vbehne dite),...Tvoje úvaha má jednu velkou logickou vadu. Rychlost, kterou ve městě překročíš povolenou, je na jiném místě stále dovolená. V obou případech je přitom téměř stejné riziko, že se stane něco nepředvídatelného. A tudíž nebezpečnost je taky stejná.
Nejspise je to zalezitosti dopravniho inspektoratu, ale komu se dnes chce chodit po uradech a doprosovat se.Není. Je to záležitost správce komunikace (podle druhu - obec, kraj, ministerstvo dopravy), tamtéž je tedy třeba podobné věci hlásit. Nutno písemně, elektronicky nelze.
Predstavme si idealni svet. Jak tento problem resit? Bylo by hezke, kdyby existoval centralni registr znacek (staci zmeny rychlosti), kam by byla povinnost zadavat kazdou (novou) znacku nebo zmenu. U znacky by byla poloha (GPS, tudiz moznost provazat s mapami), obsah (110 km/h), zduvodneni (nebezpecny usek, hluk) a pripadne platnost (do konce mesice). A take (neverejny) kontakt na spravce znacky. Lide by mohli do registru nahlizet a zjistit, jaky vyznam ma ktera znacka. Pokud by spravce znacky ji zapomnel odstranit, system by mohl vygenerovat report a patricny admin registru upozornit spravce, ze ma znacku v nejblizsim moznem terminu odstranit. Lide by zde take mohli posilat sve pripominky a admin registru by je preposilal na spravne misto.Ano, je to dobrý nápad. S něčím velice podobným dokonce nedávno vyrukoval ministr dopravy Řebíček. Jenže se obávám, že budou jen plané řeči a k realizaci nedojde.