Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Měli by to být ti nejlepší z nejlepších. Řidiči, kteří mají na palubě i víc než stovku cestujících, mají obrovskou zodpovědnost. Ovšem najde se mezi nimi nemálo takových, kteří hustě prasí. V extrémních případech dokonce neváhají sednout za volant i v případě, že mají v krvi 4 promile alkoholu.
19 mrtvých u Nažidel. 10 mrtvých u Kladna. 4 mrtví v Březhradu. 6 mrtvých u Zdib. Co to má společného? Tato (a samozřejmě i mnohá jiná) úmrtí mají na svědomí řidiči autobusů, kteří porušili některé důležité pravidlo silničního provozu. V některých případech za to i sami viníci zaplatili životem (např. při nehodě na železničním přejezdu v Hradci Králové - Březhradu).
Tak jako jsem postupně uváděl nejčastější přestupky jiných kategorií účastníků silničního provozu, udělám to i nyní. Protože i když by autobus měli řídit jen lidé, kteří nemají tendenci páchat přestupky (a zejména ty hrubé), praxe je samozřejmě jiná.
Je to obecně nejrozšířenější nebezpečný přestupek mezi všemi kategoriemi řidičů - a nejinak je to i u řidičů autobusů. U nich se částečně projevuje i to, že i když třeba nechtějí jet rychle, někde nabrali zpoždění a chtějí za každou cenu dodržet jízdní řád (jak z pocitu povinnosti, tak kvůli tlaku nadřízených). A ta cena bývá někdy pořádně vysoká.
Podobně jako kamioňáci, také autobusáci často počítají s tím, že mohou využívat psychologickou převahu hmoty a že se jim všichni klidí z cesty. Jenže někdy se klidit nestačí nebo nemají kam. Pak to samozřejmě dopadne tragicky.
Opět jde často snahu dojet včas. Čekání u přejezdu je zdržující, proto se jezdí na červenou. Následky známe. Jde o jeden z nejhrubších a nejnebezpečnějších přestupků, přesto je poměrně častý.
Tento přestupek je docela častý i u řidičů kamionů. Řidič při předjíždění (zvláště jednostopého) vozidla doslova předjížděného "líže". Může ho srazit přímo nebo tlakovou vlnou. Je jasné, že na úzkých silničkách nemusí být jednoduché nechat dostatek místa - ale pak je lepší zpomalit, aby to ani při menší vzdálenosti předjížděného nesfouklo.
Speciálně u řidičů menších autobusů (pro 25 sedících cestujících apod.) se rozmohl nový hit - objíždění dopravní zácpy úzkými městskými uličkami. Na tom by nebylo až tolik špatného, nebýt toho, že na to ty uličky nejsou stavěné. Bývá tam zákaz vjezdu nad určitou hmotnost (většinou 3,5 tuny, případně 6 tun), což je autobusákům ukradené. Ne však místním obyvatelům, kterým se nezamlouvá ani dunění autobusů, ani vyjeté koleje nebo popraskaná vozovka. Občas se někde objeví i značka se zákazem vjezdu autobusů, která ovšem těmto borcům říká stejně málo jako ty ostatní.
"Nemluvte za jízdy s řidičem", říká známá tabulka v autobusech. Pro kamarády řidičů ovšem neplatí. Proto řidič s kamarádem zvesela probírá ženy, fotbal, politiku atd. a situaci před autobusem moc nesleduje. Pak když se tam děje něco neobvyklého, nemá moc šancí správně reagovat. Někteří řidiči zájezdových autobusů také nedodržují maximální dobu řízení, jsou unavení, a pozornost sama klesá.
Kromě zmiňovaných přestupků u řidičů busů vídáme i jiné (včetně onoho alkoholu). Například na tragické nehodě na u Kladna mělo rozhodující podíl to, že si řidič nevzal brýle, bez kterých špatně viděl - pak snadno přehlédl odstavený náklaďák a narazil do něj. Přestože autobusáci obecně chybují méně než jiní řidiči, dokonalí nejsou, a je potřeba s tím stále počítat.
Tiskni
Sdílej:
Popojížděl hned za tramvají.Jeho problém. Nabodnutí na spřáhlo bolí skoro stejně jako naražení na kůl
V Brně je potom evidentně víc "vaty", protože spoje nejedou načas (s max. zpožděním 2 minuty) jen když je nějaká mimořádka.ve kterém Brně žiješ?
By jsi byl možná překvapen, kolik z těch lidí by dalo přednost trošku prasáčtější jízdě, jen aby byli v čas na místěProblém je, že prasením se toho moc nenažene (viz dále).
Když jede pomaleji, tak těch 10min na 30min pěkně ztratíZtratí se snadno, získá mnohem hůř. Tím spíš u busu, který neoplývá ani vysokou maximálkou, ani velkou akcelerací. Záleží samozřejmě na trase. Ale aby řidič nechutně prasil jen proto, že ze ztracených 5 minut nažene 1 minutu zpět, to za dobrý nápad nepokládám.
námý dělá řidiče trolejbusu a říkal, že když byl prázdný a nebyl tam nikdo, tak mu na rozjezd(do 50-60km/h) nestačil ani bavi(přesný typ si už nepamatuju), ale trolejbusy mají oparvdu pěknou akceleraci ...Pěknou akceleraci mají i tramvaje (nové nebo rekonstruované s polovodičovým řízením), a to přesto, že je to kov na kov. Protože mají poháněné všechny nápravy, zdatně při rozjezdu konkurují autům s pohonem předních kol. Jak tehdy vykolejila tramvaj na KN v Praze, objevovaly se hlasy, že takovou rychlost (32 km/h) tramvaj nemohla tak rychle nabrat. Mohla docela snadno, a také ji nabrala.
Apropo, když už jsme u tý mega akcelerace tramvají / trolejbusů, nevíte někdo, jakou mají tak spotřebu? :)Vozidla DPmB - to ale bohužel nic neříká o výkonu (a odběru) při rozjezdu.
Zdar Ma
Navíc třeba v Phe jsou většinou fronty, takže opravdu nehrozí, že rozjíždějící auto bude mít takovou mega akceleraci (a blbýho řidiče), že to ten bus nestihne.Mám ještě v živé paměti, jak se mi (v Praze na křižovatce Žitné a Mezibranské, resp. Sokolské) dokutálel k nohám motorkář, který ostře vypálil na čerstvou zelenou (ze Žitné) a byl sražen autem, jedoucím na čerstvou červenou (z Mezibranské). Motorkář byl vůl, ale vina byla jednoznačně na řidiči auta. Zelená byla i na přechodu, protože v okamžiku srážky už jsem byl ve vozovce.
Jak tehdy vykolejila tramvaj na KN v Praze, objevovaly se hlasy, že takovou rychlost (32 km/h) tramvaj nemohla tak rychle nabrat. Mohla docela snadno, a také ji nabrala.Jen tak mimochodem, pod tou tramvají tehdy praskla kolej.
Pořád ignorujete zásadní fyzikální rozdíl mezi pohybem řídítek a potažmo otočením kola (náklon osy setrvačníku, tím obtížnější, čím je větší moment hybnosti, tj. čím jedete rychleji) a posunutím celého kola do strany (posun celého setrvačníku ve směru jeho osy, závisí pouze na hmotnosti).
Jinak ale nesouhlasím ani s názorem, že rychle jedoucí cyklista je vůči boční "facce" náchylnější. Podle mne to nezávisí na rychlosti cyklisty, ale pouze na jeho hmotnosti a síle toho vzdušného nárazu (a ta závisí na rychlosti předjíždějícího vozidla).
Jinak ale nesouhlasím ani s názorem, že rychle jedoucí cyklista je vůči boční "facce" náchylnější.Není "náchylnější", ale "facka" má větší následky. Už jsem to vysvětlil níže.
Jinak ale nesouhlasím ani s názorem, že rychle jedoucí cyklista je vůči boční "facce" náchylnější. Podle mne to nezávisí na rychlosti cyklisty, ale pouze na jeho hmotnosti a síle toho vzdušného nárazu (a ta závisí na rychlosti předjíždějícího vozidla).Při velké rychlosti a malém bočním odstupu se mnohev víc uplatňují rozdíly tlaků dané rozdílem rychlostí proudění vzduchu a Bernoulliho principem.
Když je možnost tak se člověk cyklistovi vyhne obloukem ale někdy to zkrátka nejde, buď zrovna potkávám něco širokéhoMáš nějaký rozumný příklad? Auta mají uprostřed pedál na jehož nepoužívání už dojelo hodně lidí. Když nemůžu předjet, musím brzdit. Jenom je škoda, že kvůli pár zmrdům, kteří jsou schopni líznout cyklistu, jezdí cyklisti víc uprostřed a někdy tak zdržují.
Dejte si řidiči osobáků ručku na srdce komu to zapálí a kousek uhne ke kraji když v protisměru něco překáží a táhne se za tím fronta jak u StalingraduVem si to z pohledu toho druhého v koloně. Chci předjet, jedno auto mi uhýbá, ale kde mám jistotu, že a) se nevrátí zpátky, zrovna, když to místo budu potřebovat b) další auto taky uhne. Osobně bych se do předjíždění moc nehrnul, počkal bych si na nějakou díru. Sám většinou uhýbám, ale tomu za mnou. Protisměrným vozidlům uhýbám, až když vidím, že jsou schopni urvat levou půlku auta.
Máš nějaký rozumný příklad? Auta mají uprostřed pedál na jehož nepoužívání už dojelo hodně lidí.Víc lidí dojelo na nepoužívání mozku - zrovna včera jsem potkal magora, který na jeden zátah předjel dodávku, osobák a kamion, to všechno v kopci s nepřehledným horizontem... neměl šanci vidět na druhou stranu a pokud by tam něco jelo, tak by neměl kam uhnout. Ne že by takovýhodle hovada byla škoda, kdyby se o něco roztřelil, jenže většinou to dopadne tak, že se vůl střetne s Š120, zabije její osádku a jemu se přitom nic nestane.
...jezdím 20 let náklaďákem...Jo tak to jo, to chapu, takovi mne prave naucili jezdit o neco dal od kraje. Protoze jim dlouholeta praxe a mozek poradili, ze cyklista u krajnice neni prekazka a duvod k pohnuti volantem. On kdyztak uhne. Uhne. Protoze si spocita, ze naves vyhraje. Pomer tech, ktery se mi na me ceste do/z prace vyhnou v bezpecne vzdalenosti je v pripade osobaku tak 5:1 ve prospech normalnich a myslicich. U nakladaku tak 2:1.
Celé dny koukám jak lidi na silnicích fungují, kolikrát je dost neuvěřitelné co dokážou ...To ja taky, neboj... Teba ten autobusak, co na prehledne krizovatce v patek rano vyjel z prehledne vedlejsi pred auto a donutil mne zpomalit z 80 km/h na pulku. Prece nebude brzdit a radit, ne?
Dokud kolem něj létají auta kilem tak se plandá v pruhu ale jakmile doprava ubere pomalu na nulu tak kamínky a jiné nebezpečné věci asi zmizí že ?Nezmizí, ale v té pomalosti už je vidíš a můžeš se jim vyhýbat.
A jeste nejhorsi je to na masine. Clovek si v zatacce pribrzdi aby mel vic mista, a hned se tam nekdo nacpe(i osobak).No jo, když je člověk mašinfíra, tak nic nezmůže. Jak mu postavěj výhybky a semafory, tak musí jet. Ať už řídí osobák, rychlík, nebo Pendolíno.
Nejlepe je jed uprostred pruhu, a kdyz vidim ze me nekdo chce predjed a mam dost mista, tak mu trochu uhnu.... a on na ten jed najede, otráví si kola a dojezdil