Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Tak jsme včera jsme s kámošema měli u pivka nostalgickou chvilku, a vzpomínali jak šel náš computerový čas. Od počátků na "gumákách", přes první oťuky na PC, atd.. Z šera zapomění opět vystoupily heroické kousky při testování software čmajznutého z nejrůznějších zdrojů na super ultra výkonných strojích 386 a 486 a fascinace první vlnou Pentia.
Mimoděk jsem si na to vzpoměl, když jsem dnes na rootu.cz zahlédnul článek na věčné téma "informatika a učitelé". Diskuze, která ho provází, je jako obvykle především přehlídkou bezmocného vzteku a dílčích úspěchů, tak jsem si řekl že svůj stesk si raději vyleji sem.
Tzv. "průzkum" na jehož základě byl článeček sepsán mi totiž přijde zcela pochybený. Ne proto, že by nepodal vcelku věrný obraz o tom jak to vypadá, ale především proto, že jej nedělá ten, v jehož pravomoci je daný stav ovlivnit. Ostatně sám autor zmiňuje problémy na které se svým dotazníkem narazili. Dokážu si celkem dobře představit kdo si našel chvilku na vyplnění podobného dotazníku a jaký používá OS, na to nepotřebuji dělat průzkum.
Příčiny tristního stavu přístupu k výpočetní technice na našich školách jsou celkem jasné. (Něco málo o tom vím, neboť těch učitelů kolem sebe několik mám, ať už jde o příbuzné, nebo bývalé spolužáky či kamarády)
Drtivá většina příslušníků učitelského stavu jsou lidé co absolvovali své studium v dobách kdy počítač PMD byl výstřelkem socialistické techniky. Pokud své povolání vykonávají pokud možno zodpovědně, tak jen málokterý z nich měl dostatek prostředků a času k tomu, aby vůbec byl schopen sledovat vývoj v oblasti výpočetní techniky. Ti co toho byli schopni, velice záhy zběhli k nejrůznějším firmám za lepším. Díky tuhé hierarchii, která v českém školství panuje, je zcela běžným jevem, že školy řídí lidé co díky své nezkušenosti nedokáží odhadnout důsledky některých rozhodnutí. Jen málokdo z nich má také odvahu vykročit jinou nohou než mu doporučují direktivy ministerstva školství. Získané finanční prostředky pak využívají zcela neefektivně a bez hlubšího rozmyslu stylem nějak bylo nějak bude.
Nezbývá tedy asi, než vyčkat až nová generace učitelů dosáhne na ředitelské posty.
Tiskni
Sdílej:
INDOŠ hodnotím jako úspěšnou akci. Kdyby ty peníze dostali přímo ředitelé škol, tak by to celé dopadlo ještě mnohem hůř.Ale pane kolego... Tam, kde škola měla zájem, tak ze svého těsného rozpočtu vyčlenila počítače i připojení k internetu. Takové školy byly na INDOŠ nejvíc bity - nedostaly vůbec nic (kdo připojení k internetu má, nedostane ani počítače, ani peníze na upgrade) a dneska běží na starých Pentiích Na druhou stranu tam, kde to ředitelé odzívali a na nějaké počítače a internety se zvysoka ..., tam prostě něco dostali za přemrštěné peníze z kapes daňových poplatníků. Nemuseli projevit žádnou snahu, všechno přišlo samo. Prostě jako vždycky za posledních osm let - kdo projevil iniciativu, byl spravedlivě potrestán.
Tam, kde škola měla zájem, tak ze svého těsného rozpočtu vyčlenila počítače i připojení k internetu. Takové školy byly na INDOŠ nejvíc bity - nedostaly vůbec nic (kdo připojení k internetu má, nedostane ani počítače, ani peníze na upgrade) a dneska běží na starých Pentiích.Školy, které se k Indoši nedostaly, by ho stejně nechtěly. Projekt se moc nedal propojovat se stávající infrastrukturou. Ideální by pro takové školy byly přímo peníze na upgrade a souhlasím, že je škoda, že nic takového nedostaly. Na druhou stranu počítačů bylo i tak IMHO málo, takže je asi lepší, že se to udělalo takto. Víc peněz se do toho mohlo dát každopádně, ale je asi lepší, že se nedalo.
Na druhou stranu tam, kde to ředitelé odzívali a na nějaké počítače a internety se zvysoka ..., tam prostě něco dostali za přemrštěné peníze z kapes daňových poplatníků. Nemuseli projevit žádnou snahu, všechno přišlo samo.
Zaprvé - počítače na ZŠ jsou vždy z kapes daňových poplatníků, nebo jsou to dary, bez ohledu na Indoš. Zadruhé - to, že je někde ředitel, který není schopen zajistit počítače, je sice smutná věc, ale ty školy jsou tady zejména pro děti, a ty se nakonec k počítačům dostaly, což bylo taky cílem celé akce. Chcete těm dětem ty počítače sebrat a dát je schopnějším ředitelům, nebo o co Vám jde?
No a cena? Vezměme si to takto: 30 počítačů, jeden správce, dva roky. Cena PC je 30 000 + infrastruktura a podíl tiskárny pro jedno PC někde okolo 5 000, programy pro školu nějakých 5 000 (mají MS Select). Pak další náklady: plat správce pak 25 000 za měsíc, připojení na Internet (před šesti lety) 10 000. To máte na počítač 35 000 (další náklady) / 30 (počítačů) * 24 (měsíců, 2 roky) = 28 000 na počítač navíc. Takže 30 000 + 28 000 + 5 000 + 5 000 = 68 000 při třiceti počítačích, cena na jedeno PC. A to byly ty školy různě po vesničkách po třech, pěti PC. 100 000 na stanici ni zrovna moc nepřijde. Asi by to šlo udělat levněji, ale moc prostoru tam nevidím.
Prostě jako vždycky za posledních osm let - kdo projevil iniciativu, byl spravedlivě potrestán.
Nikdo nikoho netrestal - škola buď dostaly počítače, nebo ne, ale nikdo jí nic nevzal. Závidíte školám, které něco z Indoše dostaly?
Ano, šlo to udělat líp (třeba přes kraje), ale rozhodně to není taková katastrofa, jak se to prezentuje.
Důvody, proč považuji celý INDOŠ za hrubou chybu:
Dalo by se toho najít ještě víc. Byla to prostě hurá-akce v podobném stylu jako stavba D47, revitalizace průmyslu apod. Stručně řečeno: za hodně peněz málo muziky.
centrální naplánování od zeleného stoluA jak by to šlo řešit lépe? IMHO celostátní naplánování je hned na druhém místě za krajským nebo okresním. Dávat peníze někam níž je v tomto případě jako vyhodit je z okna.
hrubě nekvalitní příprava výběrového řízeníSouhlas.
chyby při provádění výběrového řízeníSouhlas.
vysoká cena celé akceNemyslím si, že by to byla nějaká extra katastrofa. Na druhou stranu počítačů bylo relativně málo, kdyby se do toho dalo víc peněz, tak jich mohlo být víc. Za kolik byste vybavil počítači a připojil na internet (na 2 roky) 3600 škol?
formálně nekvalitní smlouvySouhlas.
nekompatibilita s již instalovanými prostředkyS jakými? Školy, které měly výpočetní techniku na té úrovni, že by teoreticky mohla jít propojit, většinou nic nedostaly.
nevhodný způsob připojení k InternetuJaký by byl v roce 2002 lepší? Bezdráty škoda mluvit, CDMA nikde a ADSL bylo předmětem diskusí v anarchistických kroužcích. Tehdy přes dial-up fičelo 80% koncových zařízení, tak nevím, proč by školy s relativně pokrokovým ISDN měly být nějak extra pozadu. (Není pán z Prahy?)
nesmyslně striktní podmínky pro instalaci vlastního (legálního) SWNo jak se to vezme. U nás taky nemají uživatelé administrátorská práva. Tady vzhledem k cílové skupině (školy, které nikdy počítače neměly) souhlasím tak z 50%.
hrubé nedostatky v zaškolováníTady to neumím posoudit.
nevhodně zvolený HW/SWTak tady teda rozhodně nesouhlasím. Hardware byl normální (není mu co vytknout) a software? Jaký by byl lepší? Red-Hat 7.2?
v okamziku, kdy je budou ucit vi a TeX/LaTeX misto Office a Open Office, budu psat stiznost na skolskou inspekciKdyby se všechno řídilo podle této birokratické výhružky, tak by Linux byl jen doménou několika nadšenců. Že se vaše dítě učí například věci jako je hudební výchova a výtvarná výchova to už vám nevadí? Nevadí vám, že je vaše dítě nuceno chodit na různé exkurze, které pro něj mají nulovou hodnotu? Kdy jste byl proboha naposledy ve škole? To co zažívám já je mrhání časem. Jsou i celé dny kdy jen sedíme a koukáme do blba. Jedna hodina o OpenOffice by se v tom hravě schovala...
takze uz se tesim jak muj pomatenej soused kterej mel deti pred 30 lety zvoli komunisty kteri budou rozhodovat o tom ze moje dite uvidi pocitac az na VS. (bohuzel ne na vsech mistech ceske republiky mame rozumne zastupitele.Pro tyhle pripady je tu samozrejme jeste neco jako skolska inspekce (nebo jaxe to...), i ruzne dalsi kontrolni organy. Take mohou byt jiste stanoveny jiste mantinely, v nichz se mistni samospravy budou pohybovat. Co se tyce vaseho souseda: zasedani zastupitelstev jsou obecne verejna, takze tam pujdete a muzete to tam rict primo jemu do oci, navrh, ziskat par lidi, kteri mysli stejne jako vy, podat vlastni navrh, zaridit, aby se ten "ignorant" priste do zastupitelstva uz nedostal... neporovnatelne vic moznosti, nez muzete jako obcan delat s narizenim ministra skolstvi. Fakt ovsem je, ze obcane jsou hodne pasivni v tomhle smeru. Jeste se mame hodne co ucit, nez se naucime zit v demokracii, doslova v demokracii. Tam totiz muze platit, ze co je nevyhodne pro tu vasi skolu, je docela vyhodne pro jinou... a tak si zkuste najit univerzalni recept pro vsechny. Proto se nekteri na INDOS vztekaji, ale nekdo si to dokonce chvali, to muze byt taky tim (ano, z dalky to vypada jako klasicky tunel).
Proto se nekteri na INDOS vztekaji, ale nekdo si to dokonce chvali, to muze byt taky tim (ano, z dalky to vypada jako klasicky tunel).O INDOŠi jsem mluvil s několika řediteli škol (základních i středních). Nechválil ho ani jediný, většinou to považovali spíš za výsměch ministra než pomoc škole. Hlavně to internetové připojení - 64, resp. 128 Kb/s za nehoráznou cenu (snad 8-10 tisíc?) bylo nabízeno školám, které byly (přes CESNET2) v té době připojeny 1 Mb symetricky za 2500 Kč/měs. nebo 10 Mb za cenu o něco málo vyšší. Jediný člověk, od kterého jsem kdy slyšel chválu na INDOŠ, byl bývalý ministr školství Eduard Zeman.
Pokud vim, skoly jsou placeny z penez obci. Proc by tedy nemeli o fungovani skol vsech stupnu rozhodovat Ti, kdo je plati? Tedy obcane toho ci onoho mesta a okresu? Predevsim tohle je samosprava a svoboda, to, co nam tu tak chybi.Ano v tomhle s vami souhlasim. Myslim, ze skloubit autonomni rozhodovani v ramci celostatne danych mantinelu by nemusel byt az takovy problem. Ministerstvo skolstvi by se melo rozpustit do ministerstva pro vedu (VS) a ministerstva kultury (zakladni a stredni skoly) :P