Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.
Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
Pojedeme s kolegou na služebku do Debrecenu. Rozhodujeme se, že budeme ekologičtí a spořiví a pojedeme vlakem. Dneska odcházíme na oběd s tím, že po obědě se zastavíme koupit lístky a místenky (IC, kterým chceme jet z Budapešti je povinně místenkové). Na obědě si uvědomujeme, že jsme si nevytiskli spoje. No co, hodinu odjezdu si pamatujeme a číslo vlaku či cokoli dalšího potřebného k zakoupení jízdenky na nádraží v počítači doufám mají. Po obědě vyrážíme na pražské Nádraží Holešovice, je to metrem kousek, počítám, že za chvilku budeme zpět. Na Holešárně prvně marně hledáme mezinárodní pokladnu. Zjišťujeme, že jediné, co bychom asi mohli je použít, je "Komplexní odbavení". Jsme z toho trochu zmateni, protože z letecké dopravy jsme zvyklí, že k odbavení se chodí s již zakoupenou letenkou. Nicméně to neřešíme, protože dlouhá fronta cizinců, která se vůbec nehýbe nás přesvědčuje, že bude rychlejší zajet na Hlavák. Tam půjdeme na jistotu, už jsem tam kdysi několikrát kupoval mezinárodní jízdenky a hlavně včera jsem se tam cestou do práce zastavil, abych se přeptal na cenu.
Přicházíme na mezinárodní pokladnu - výborně, žádná fronta, jsme tam sami. Říkám destinaci, datum a přibližnou dobu odjezdu vlaku. Ženská za okýnkem:
"A jakej vlak?"
Trochu znejistím, ale spoj IC Praha-Budapešť-Debrecen s přestupem pouze v Budapešti mi vyhledávač našel jen jeden na ono ráno. Nemůže docházet k nejednoznačnostem:
"No ten, co sem říkal..."
"Máte vy vůbec zjištěný ty spoje?"
"Mám, ale zapomněl jsem si to vzít s sebou, vy to snad nemáte v počítači?"
"Musíte mi donést přesně spoj, na který chcete jízdenku..."
"A vy ho nemáte v počítači nebo v čem je problém?"
"Mám, ale od toho já tady nejsem, musíte na informace si zjistit přesně spoj a ten mi donést..."
"To si snad děláte srandu, ne??!!"
"Nedělám, běžte na informace..."
Hm, co bychom pro zákazníka neudělali, že. Kdyby aspoň za námi byla fronta, tak to pochopím, ale my jsem tam byli sami. Nu co, jdeme na informace. Tam mají zavřeno. Navíc si vzpomenu, že když jsem se tam byl včera ptát na cenu, že mě poslali na mezinárodní pokladnu, že oni to tam nemají.
"Takže, milá paní, na informacích mají zavřeno a navíc jsem se tam byl včera ptát na cenu a poslali mě sem...", říkám vítězoslavně.
"Ano, tam říkají informace o spojích, já říkám informace o cenách. Jestli tam mají zavřeno, běžte na informace, co jsou nahoře."
Tohle mě úplně odzbrojí a společně s kolegou, který je stoicky klidný, odcházíme k dalšímu okénku informací. Tam je pořádná fronta. Už pěkně otrávený prosím o vytisknutí spojů, beru papír, ani se na něj nepodívám a odcházím. Cestou zpět k mezinárodní pokladně si kolega prohlíží spoje a zjišťuje, že zpáteční spoje na trase Debrecen-Budapešť neobsahují ten, kterým jsme chtěli jet. OK, moje chyba. Už jsem skoro zpět u mezinárodní pokladny. Naštěstí jedno okénko informací je už zase otevřelo a jsou tam jen asi dva lidé před námi. Necháme si vytisknout ten správný spoj a opět jdeme na mezinárodní pokladnu, kde je právě menší fronta. Paní si nás všimne a křičí na nás, že máme ostatní předběhnout, že už jsem tady byli. Cizinci které předbíháme jsou z toho trochu zmatení, ale mě už je to docela jedno. Konečně předkládáme vytištěné spoje a očekáváme happyend. Ale jako v laciné detektivce: zdánlivé vyvrcholení, zvrat a rozuzlení (aspoň takovéto schéma nás kdysi na gymplu učili
). Paní se na spoje letmo podívá a tentokrát pro změnu vítězoslavně ona vyhrkne:
"No jó, to sem si myslela... Na tohle tady ale my vůbec lístky neprodáváme!"
Já se jen zmůžu na to, že otevřu naprázdno pusu, rozhodím rukama a civím na ni. Po chvilce na vysvětlenou dodá:
"To musíte na ČD Travel, my tady na to neprodáváme místenky, ale tam jo, tam mají lepší počítače - německý..."
"Aha, tak to pak jo, to všechno vysvětluje, díky..."
Odcházíme hledat ČD Travel a jsme úspěšní. Tam opět čekáme. Protože jsem už zapomněl na čas, začínám se na situaci dívat s nadhledem a trpělivostí, které člověk musí mít při cestách dále na východ a začínám mít docela dobrou náladu. Navíc se dobře bavím hovorem, který vede jedena nebohá dívčina, co chce cestovat kamsi do Dánska a mám škodolibou radost, že na je tom někdo ještě podstatně hůř než my (když jsem odcházeli, tak se jí ještě ani nepodařilo vysvětlit, kam že chce vlakem jet, což byla věc kterou řešili, už když jsem tam přišli - hovor opravdu jak vystřižený z absurdního dramatu). Po chvíli na nás přijde řada a začne se nám věnovat jakási paní, která česky nemluví příliš dobře. No co, hlavně že rozumí, co po ní chceme. Počítače tam mají tři na dva zaměstnance. Že jsou německý sice pochybuji, co mě však zaujme víc, že oba používají ten samý počítač, takže jako malý bonus si ještě vyslechneme krátkou hádku, jestli se prvně bude řešit Maďarsko nebo Dánsko. Naštěstí se zatím pořád neví cílová stanice v Dánsku, takže vítězí paní, co obsluhuje nás. Z toho, jak kroutí nad počítačem hlavou ale tuším další problémy. Kolegu asi napadá to samé a prohazuje něco o tom, že asi bude potřeba sehnat počítač maďarský. Nakonec nám paní vytiskne a podává lístky. Drze ji požádám ještě o místenky (IC z Budapešti je povinně místenkové). Z toho evidentně nemá radost. Další boj s počítačem... Hovor už bych nebyl schopen moc přesně reprodukovat, tak jen zkráceně: dozvídáme se, že místenky na maďarské vlaky neprodávají a že je neprodává vůbec nikdo. Moji všetečnou otázku, proč nám prodává lístek bez místenky na vlak, který je povinně místenkový evidentně není schopna pochopit nebo mi nerozumí. Na zjednodušenou verzi, co máme dělat, když místenky budou na tento spoj v Budapešti při přestupu už vyprodány odpovídá, s výrazem ve tváři typu "jak se někdo může ptát na takovou trivialitu", že budem stát. OK, dál už se nepokouším něco vysvětlovat nebo se na něco ptát. Celé zakončuji dotazem, kde si na tento geniální systém prodeje jízdenek můžu stěžovat, protože místo očekávaných cca pěti minut jsme jízdenku kupovali téměř hodinu. Dozvídám se, že údajně nikde. Když dotaz zopakuji potřetí a nemám se k odchodu je mi prozrazeno, že na ČD, ale že si nemám stěžovat na ČD Travel, ten že není součástí ČD a za všechno zlé můžou ČD. Odcházíme s tím, že si to stejně najdeme na netu. Ještě ve dveřích slyším výkřiky té paní:
"Na ČD, ČD Travel dobrýýý, dobrýýý..."
Tiskni
Sdílej:
u molochu, ve ktery zamestnava 100 tisic lidiTo je hodně hluboko zakořeněný mýtus, že ČD mají 100 tisíc lidí. To mívaly někdy v roce 1993, od té doby to šlo dost rapidně dolů. Pak se oddělila SŽDC, kam nyní přešla další skupina lidí (poměrně hodně). A taktéž tu máme ČD Cargo, které se odštěpilo od ČD. Takže to vidím tak, že dnes mají ČD tak maximálně 40 tisíc lidí, spíš ještě o dost méně.
Tady se da delat jedina vec - hlasovat penezenkou. Nepouzivat.Jenomže tím se bohužel v ČR hlasuje zároveň proti železnici jako takové. Jenže problém není v principu (železnice) problém je v konkrétní implementaci (dvojstátí ČD/SŽDC). A pořád vyjde levněji teď to nefunkční opravit, než železnici zrušit a pak začít budovat znova. Vzhledem k tomu, že osobní doprava ČD je dotovaná a ČD se konkurenci brání ne zrovna férovými způsoby, nepovede odchod zákazníků ke zlepšování služeb, ale dlouho se nebude dít nic, a pak se zjistí, že tím vlastně nikdo nejezdí. Takže lepší je spíš požadovat po těch, co platí (stát a kraje), aby od ČD vyžadovali určitou kulturu cestování, platili jen za včas odjeté a dostatečně kapacitní vlaky atd.
ale v tomto pripade dva lide v aute cestuji levneji a jeste rychleji, takze ani neni co resitKdyby se takhle nahrnula půlka Středočeského kraje do Prahy, tak Praha a okresy Praha-východ a Praha-západ vyhlásí Středočeskému kraji válku.
Nákup jízdenky s místenku na trase Praha-Debrecen a zpět. Včera jsem se na pražském hlavním nádraží pokusil zakoupit jizdenku s místenkou na trase Praha-Debrecen a zpět. Považuji za neúnosný sytém prodeje, kdy mě z mezinárodní pokladny posílají na informace a zpět, abych na závěr skončil v ČD Travel, kde mi jízdenku sice prodali, nikoli však místenku na vlak Budapešť-Debrecen, kde je vlak povinně místenkový. Touto anabází jsem strávil hodinu (!), což je hlavní důvod mé stížnosti. Dále mě překvapuje, že ČD nejsou schopny zajistit smlouvu s maďarskou stranou na prodej místenek na jejich spoje, fatk, že na informacích mi nejsou schopni sdělit cenu jízdenky a na mezinárodní pokladně se se mnou odmítají bavit, dokud jim nepřinesu přesně vytištěný spoj (toto bych pochopil v situaci, kdy by za mnou byla fronta, ale včera jsem tam byl sám).
Protože jestli neumějí prodávat maďarské jízdenky, tak se vsadím, že budou ti poslední, kdo na tom doopravdy mají vinu.
Ono třeba kupovat lístky do takové Bukurešti je ještě větší švanda... a i kdyby se českodrážní prodavačka nakrásně usmívala (třeba je to taky časem naučí), stejně jí to nepomůže správné lístky prodat. Evropské dráhy holt ještě nemají unii...
Česky taky rozumí IMHO dost dobře, ale chápu, že pro méně nadané je možná těžké rozumět jí. Ono je jasné, že po takové anabázi už kdekdo bude na všem hledat jen to nejhorší, ale zrovna tuhle paní bych nepodezírala ani z toho, že neumí pracovat s počítačem, ani z toho, že nerozumí své práci.Nejsem si jisty, jestli mluvime o te same pani. Asi 3x mi odpovedela na neco uplne jineho nez jsem se ptal a vytisteni mistenky Praha-Budapest zvladla taky az na nekolikaty pokus, s tim, ze na zacatku rikala, ze asi pujde jen mistenka Praha-Budapest, ale ne Budapest-Praha. Ale co, treba nemela svuj den, to se mi stava taky
Vytocil me hlavne ten debilni system, ze me honi od okena k okenku a pak me nakonec poslou stejne nekam uplne jinam.
Oni v ČD Travel mají smůlu, že jim tam skončí každý, koho nechtějí nebo neumějí obsloužit normální pokladní, i když by třeba s trochou snahy mohli... ale stejně dělají, co dovedou. Taky je to myslím jediné místo na drahách, kam se dá přijít s nastudovaným zdánlivě kompletním tarifem té které země (já bez toho nikam nejezdím, občas se dá ušetřit i několik set procent) a dozvědět se tam o další použitelné slevě
Huh... ať se sem připojuju odkud chci, pořád mám dneska na abíčko přes 40 procent packet loss...
Huh... ať se sem připojuju odkud chci, pořád mám dneska na abíčko přes 40 procent packet loss...Je to problém ábíčka, pociťují to i jiní.![]()
obyčejné jízdné platit nehodlámBohužel prakticky zrušili zpáteční slevu, což byl výhodný tarif, který mě nenutil pořizovat si velkobratrskou kartu. O to častěji teď volím auto (tedy ne, že bych předtím jezdil vlakem kdovíjak často).
třeba když nejdou otevřít dveře...nebo když se naopak otevřou za jízdy v plné rychlosti (a člověk je vytlačován z vlaku okolostojícími lidmi)
Když nejedu sama, bohatě stačí "skupinová jízdenka pro dvě osoby"
Ale jinak bída.
No, ještě budu pár měsíců kličkovat, a až nepůjde koupit pražskou tramvajenku bez bonzácké karty, už si asi koupím i tu železniční - když už prohraju jednou, stejně jsem prohrála definitivně
A pokud bych chtěla žít bez pražské tramvajenky, musela bych se zatraceně rychle natrénovat, abych vyjela na kole kopec z Vysočan na Prosek nebo z Palmovky do Kobylis
No, ještě budu pár měsíců kličkovat, a až nepůjde koupit pražskou tramvajenku bez bonzácké kartyNapříklad v Pardubicích už nejde (resp. jde, s kartou bez osobních údajů, ale za 940 Kč místo 370 Kč). A nijak je neomlouvá ani to, že terminály jedou na Linuxu.
.
BTW: do kobylis je to 46 minut pesky, takze to neni tak zle.
Naštěstí jsem jel jenom z Prahy do Olomouce a zpět, což je dobře podporovaná trasa, a navíc Pendolinem, první třídou. Cesta sama byla úplně v pohodě, občerstvení bylo zdarma, a speciální člověk tam roznášel reklamní letáky na Škodovku
zkrátka luxus každým coulem. Ale v Olomouci, kde jsem si kupoval jízdenku zpátky na další den, jsem udělal chybku - suverénně jsem pravil muži za přepážkou, že chci "jeden na Pendolino, první třídu, do Prahy, zítra po šesté". Dostal jsem jízdenku s místenkou a šel jsem. Teprve druhý den, před tím, než jsem měl vyjet, jsem si všiml, že mám uvedeno jiné číslo vlaku, a kratší analýza ukázala, že můj požadavek byl u pokladny pochopen jako "6 hodin ráno". Na informacích jsem se dozvěděl, že s místenkou si tím pádem mohu vytřít zadnici, protože vlak už odjel a tudíž "z pohledu Českých drah je to místo již odepsané", ale že si mohu za 200,- Kč koupit jinou místenku (naštěstí přímo na informacích), což jsem udělal a jel.
Celkem vzato si nejsem jistý, jestli se můžu vůbec na ČD zlobit - nikdo neudělal chybu, resp. jedině já, že jsem si neuvědomil, že mnou určený čas se dá interpretovat dvěma různými způsoby. Ale tak nějak jsem trošičku čekal, že když si kupuju lístek na úplně nejdražší vlak, který v ČD jezdí, a navíc na první třídu, že by mohli projevit trochu nadstandardní toleranci - něco jako "jistě sire, to je nedorozumění, zde máte jinou jízdenku".
No jo, no...
(Pozn.: Pokud už musím cestovat s ČD, snažím se vždycky jet Pendolinem první třídou, protože všechny ostatní vlaky jsou IMHO humus. Jak jsem už kdysi blognul, jel jsem expresním rychlíkem EuroCity z Prahy do Berlína a i ten byl starý, špinavý a olezlý. Jen by mě zajímalo, co se stane, až Pendolino trochu zestárne a oleze.)
Pokud už musím cestovat s ČD, snažím se vždycky jet Pendolinem první třídou,Dáváte přednost červeným potahům před modrými?
Jiný rozdíl myslím mezi 1. a 2. třídou není (možná ještě el. zásuvky).
Ale ne; ono v 1. třídě je o trochu víc místa, sedačky nejsou na sebe tolik namačkané (stále to není ideální, ale přece jen). A při posledních dvou jízdách jsem dostal zdarma noviny a pití.
Ale základní úvaha je ještě jiná: jednoduše doufám, že pokud jedu v první třídě nejdražším vlakem, tak se ke mně snad budou chovat trochu slušně.
Dáváte přednost červeným potahům před modrými?Pro mě jsou právě ty zásuvky podstatné. Bez nich by mi byla barva potahu fuk. Ty jejich sendviče se skoro nedají jíst. Kde jsou ty časy Manageru a teplých jídelJiný rozdíl myslím mezi 1. a 2. třídou není (možná ještě el. zásuvky).
Pro mě jsou právě ty zásuvky podstatné.Tomu říkám odvaha :D
Na nejvyšším levelu je pokladna jenom jedna.
Taky tam mají hezký zátaras se šipkama a heslem "dodržujte diskrétní zónu", aby se vědělo, kde má stát fronta na který level.
), a pro lístek na lůžko se muselo do Čedoku. Na druhou stranu, stačilo na kterékoli stanici říct jedu ze stanice X do stanice Y a člověk dostal štos tvrdých jízdenek v celkové ceně přepravy s průvodním papírkem, kde bylo odkud kam (jednou jsem jich měl 28 -- Trnava - Chrást u Plzně zastávka -- a průvodčí si pěkně zacvakal kleštičkama).