Švýcarská AI centra EPFL, ETH Zurich a CSCS představila otevřený vícejazyčný velký jazykový model (LLM) s názvem Apertus. Vyzkoušet lze na stránce Public AI Inference Utility.
Byl vydán Linux Mint 22.2 s kódovým jménem Zara. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze novou XApp aplikaci Fingwit pro autentizaci pomocí otisků prstů nebo vlastní fork knihovny libAdwaita s názvem libAdapta podporující grafická témata. Linux Mint 22.2 bude podporován do roku 2029.
Čínská společnost Tencent uvolnila svůj AI model HunyuanWorld-Voyager pro generování videí 3D světů z jednoho obrázku a určené trajektorie kamery. Licence ale nedovoluje jeho používání na území Evropské unie, Spojeného království a Jižní Koreje.
Blender Studio se spojilo s kapelou OK Go a výsledkem je videoklip k písni Impulse Purchase. Stejně jako samotný 3D software Blender je i ve videoklipu použitý animovaný chlápek open source. Kdokoli si jej může stáhnout a upravovat.
Zig Software Foundation stojící za programovacím jazykem Zig publikovala finanční zprávu za rok 2024. Současně s prosbou o finanční příspěvek.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za srpen (YouTube). Vypíchnuta je podpora Tabulek Google, implementace Gamepad API a Cookie Store API nebo také podpora WebGL na Linuxu.
openSUSE Leap 16, včetně Leap Micra 6.2+, nově nabízí 24 měsíců podpory pro každé vydání. To je dva roky aktualizací a stability, což z něj činí nejdéle podporovanou komunitní distribuci vůbec. Leap se tak stává ideální platformou pro všechny, kdo hledají moderní, stabilní a dlouhodobě podporovanou komunitní Linux distribuci.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal dne 3. 9. 2025 VAROVÁNÍ před hrozbou v oblasti kybernetické bezpečnosti spočívající v předávání systémových a uživatelských dat do Čínské lidové republiky a ve vzdálené správě technických aktiv vykonávané z území Čínské lidové republiky. Varováním se musí zabývat povinné osoby podle zákona o kybernetické bezpečnosti.
Americká internetová společnost Google nemusí prodat svůj prohlížeč Chrome ani operační systém Android. Rozhodl o tom soud ve Washingtonu, který tak zamítl požadavek amerického ministerstva spravedlnosti. Soud ale firmě nařídil sdílet data s jinými podniky v zájmu posílení konkurence v oblasti internetového vyhledávání. Zároveň Googlu zakázal uzavírat dohody s výrobci mobilních a dalších zařízení, které by znemožňovaly
… více »Prvního září ozbrojení policisté zatkli na na londýnském letišti Heathrow scénáristu a režiséra Grahama Linehana, známého především komediálními seriály Ajťáci, Otec Ted nebo Black Books. Během výslechu měl 57letý Graham nebezpečně zvýšený krevní tlak až na samou hranici mrtvice a proto byl z policejní stanice převezen do nemocnice. Důvodem zatčení bylo údajné podněcování násilí v jeho 'vtipných' příspěvcích na sociální síti
… více »u molochu, ve ktery zamestnava 100 tisic lidiTo je hodně hluboko zakořeněný mýtus, že ČD mají 100 tisíc lidí. To mívaly někdy v roce 1993, od té doby to šlo dost rapidně dolů. Pak se oddělila SŽDC, kam nyní přešla další skupina lidí (poměrně hodně). A taktéž tu máme ČD Cargo, které se odštěpilo od ČD. Takže to vidím tak, že dnes mají ČD tak maximálně 40 tisíc lidí, spíš ještě o dost méně.
Tady se da delat jedina vec - hlasovat penezenkou. Nepouzivat.Jenomže tím se bohužel v ČR hlasuje zároveň proti železnici jako takové. Jenže problém není v principu (železnice) problém je v konkrétní implementaci (dvojstátí ČD/SŽDC). A pořád vyjde levněji teď to nefunkční opravit, než železnici zrušit a pak začít budovat znova. Vzhledem k tomu, že osobní doprava ČD je dotovaná a ČD se konkurenci brání ne zrovna férovými způsoby, nepovede odchod zákazníků ke zlepšování služeb, ale dlouho se nebude dít nic, a pak se zjistí, že tím vlastně nikdo nejezdí. Takže lepší je spíš požadovat po těch, co platí (stát a kraje), aby od ČD vyžadovali určitou kulturu cestování, platili jen za včas odjeté a dostatečně kapacitní vlaky atd.
ale v tomto pripade dva lide v aute cestuji levneji a jeste rychleji, takze ani neni co resitKdyby se takhle nahrnula půlka Středočeského kraje do Prahy, tak Praha a okresy Praha-východ a Praha-západ vyhlásí Středočeskému kraji válku.
Nákup jízdenky s místenku na trase Praha-Debrecen a zpět. Včera jsem se na pražském hlavním nádraží pokusil zakoupit jizdenku s místenkou na trase Praha-Debrecen a zpět. Považuji za neúnosný sytém prodeje, kdy mě z mezinárodní pokladny posílají na informace a zpět, abych na závěr skončil v ČD Travel, kde mi jízdenku sice prodali, nikoli však místenku na vlak Budapešť-Debrecen, kde je vlak povinně místenkový. Touto anabází jsem strávil hodinu (!), což je hlavní důvod mé stížnosti. Dále mě překvapuje, že ČD nejsou schopny zajistit smlouvu s maďarskou stranou na prodej místenek na jejich spoje, fatk, že na informacích mi nejsou schopni sdělit cenu jízdenky a na mezinárodní pokladně se se mnou odmítají bavit, dokud jim nepřinesu přesně vytištěný spoj (toto bych pochopil v situaci, kdy by za mnou byla fronta, ale včera jsem tam byl sám).
Česky taky rozumí IMHO dost dobře, ale chápu, že pro méně nadané je možná těžké rozumět jí. Ono je jasné, že po takové anabázi už kdekdo bude na všem hledat jen to nejhorší, ale zrovna tuhle paní bych nepodezírala ani z toho, že neumí pracovat s počítačem, ani z toho, že nerozumí své práci.Nejsem si jisty, jestli mluvime o te same pani. Asi 3x mi odpovedela na neco uplne jineho nez jsem se ptal a vytisteni mistenky Praha-Budapest zvladla taky az na nekolikaty pokus, s tim, ze na zacatku rikala, ze asi pujde jen mistenka Praha-Budapest, ale ne Budapest-Praha. Ale co, treba nemela svuj den, to se mi stava taky
Huh... ať se sem připojuju odkud chci, pořád mám dneska na abíčko přes 40 procent packet loss...Je to problém ábíčka, pociťují to i jiní.![]()
obyčejné jízdné platit nehodlámBohužel prakticky zrušili zpáteční slevu, což byl výhodný tarif, který mě nenutil pořizovat si velkobratrskou kartu. O to častěji teď volím auto (tedy ne, že bych předtím jezdil vlakem kdovíjak často).
třeba když nejdou otevřít dveře...nebo když se naopak otevřou za jízdy v plné rychlosti (a člověk je vytlačován z vlaku okolostojícími lidmi)
No, ještě budu pár měsíců kličkovat, a až nepůjde koupit pražskou tramvajenku bez bonzácké kartyNapříklad v Pardubicích už nejde (resp. jde, s kartou bez osobních údajů, ale za 940 Kč místo 370 Kč). A nijak je neomlouvá ani to, že terminály jedou na Linuxu.
Pokud už musím cestovat s ČD, snažím se vždycky jet Pendolinem první třídou,Dáváte přednost červeným potahům před modrými?
Dáváte přednost červeným potahům před modrými?Pro mě jsou právě ty zásuvky podstatné. Bez nich by mi byla barva potahu fuk. Ty jejich sendviče se skoro nedají jíst. Kde jsou ty časy Manageru a teplých jídelJiný rozdíl myslím mezi 1. a 2. třídou není (možná ještě el. zásuvky).
Pro mě jsou právě ty zásuvky podstatné.Tomu říkám odvaha :D
Tiskni
Sdílej: