Byla vydána nová stabilní verze 25.11 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Xantusia. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Richard Hughes na Mastodonu oznámil, že se společnost Framework Computer stala sponzorem služby LVFS (Linux Vendor Firmware Service) umožňující aktualizovat firmware zařízení na počítačích s Linuxem.
Jak na webu co nejšíleněji zadávat datum? Jak to uživatelům co nejvíce znepříjemnit? V Bad UX World Cup 2025 (YouTube) se vybíraly ty nejšílenější UX návrhy. Vítězným návrhem se stal Perfect Date.
Společnost Collabora vydala (YouTube) na LibreOffice založený desktopový kancelářský balík Collabora Office. Pro Windows, macOS a Linux. Se stejným uživatelským rozhraním jako Collabora Online. Svůj desktopový kancelářský balík s rozhraním LibreOffice pojmenovala Collabora Office Classic.
Glen MacArthur vydal AV Linux (AVL) a MX Moksha (MXM) 25. S linuxovým jádrem Liquorix. AV Linux (Wikipedie) je linuxová distribuce optimalizována pro tvůrce audio a video obsahu. Nejnovější AV Linux vychází z MX Linuxu 25 a Debianu 13 Trixie. AV Linux přichází s desktopovým prostředím Enlightenment 0.27.1 a MX Moksha s prostředím Moksha 0.4.1 (fork Enlightenmentu).
Ubuntu pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 1. snapshot Ubuntu 26.04 LTS (Resolute Raccoon).
Zástupci členských států EU se včera shodli na návrhu, který má bojovat proti šíření materiálů na internetu zobrazujících sexuální zneužívání dětí. Nařízení známé pod zkratkou CSAM a přezdívané chat control mělo množství kritiků a dlouho nebyla pro jeho schválení dostatečná podpora. Pro schválení byla potřeba kvalifikovaná většina a dánské předsednictví v Radě EU se snažilo dosáhnout kompromisu. Návrh nakonec po dlouhých týdnech
… více »Britské herní studio Facepunch stojící za počítačovými hrami Garry's Mod a Rust uvolnilo svůj herní engine s&box (Wikipedie) jako open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT. Herní engine s&box je postavený nad proprietárním herním enginem Source 2 od společnosti Valve.
Vývoj programovacího jazyka Zig byl přesunut z GitHubu na Codeberg. Sponzoring na Every.
Stejně jako GNOME i KDE Plasma končí s X11. KDE Plasma 6.8 poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Tak a je to tady. Konečně byly oznámeny projekty, které jejichž účast v letošním GSoC byla schválena. Jak jinak, budu se zabývat projekty týkající se Hugin a přidružených aplikací. A samozřejmě nejvíc tomu svému
. Na co se tedy můžeme těšit?
James (autor skvělého FastPreview) bude v rámci GSoC pracovat na zlepšení práce s „bracketed“ fotkami a lepší práci s jednotlivými řadami fotek. To AFAIK mimo jiné umožní „sdílení“ control points (bodů, které označují stejné části v různých fotografiích a slouží k jejich spojení) a celkově lepší práci s generováním těchto bodů (už nebudou generovány pro všechny obrázky (což je v případě stacku při bracketed focení dost redundantní práce,) což by mimo jiné mělo o něco zrychlit vytvoření panoramatu (za předpokladu, že používáte bracketing).
Hugin v současnosti obsahuje skvělý prográmek hugin_hdrmerge, který je, mimo klasický averaging, schopen díky khan algoritmu odstraňovat duchy při vytváření HDR obrázků. Bohužel se jedná o relativně málo známou vlastnost (a popravdě i poměrně dost paměťově náročnou). Mým hlavním cílem bude „přenést“ implementaci khanu z Huginu do enfuse čehož bych rád dosáhl tím, že pro něj vytvořím obecné rozhraní a následným přiohnutím enfuse tak, aby to fungovalo. Výhoda tohoto řešení je v tom, že by se s určitými úpravami možná dala použít na částečné odstranění chyby paralaxy v enblendy. Jako sekundární cíl jsem si zvolil implementaci dalšího (a podle ukázek úplně skvělého) algoritmu na odstraňování duchů.
Pro přesnější optimalizaci a složení panoramatu je potřeba znát deformaci (lens distortion) způsobenou objektivem. Díky znalosti toho, jak objektiv deformuje obraz je možné tuto deformaci odstranit. Pro její zjištění je potřeba detekovat hrany alespoň v jednom obrázku a na jejich základě spočítat příslušné parametry parametry. Pokud nepoužíváte tzv. „rybí oko“ tak vás to trápit nebude, deformace je poměrně malá. I přes to se ale může se stát, že optimalizace trochu ulétne a obrázky nesedí úplně dokonale. V současnosti jsou dvě možnosti jak toto řešit: 1)neřešit to, pokud to jde (většinou to stejně vyjde dobré) 2)naklikat příslušné kontrolní body ručně a nastavit správně parametry. Na tenhle projekt se celkem těším, protože díky němu by měl hugin podávat lepší výsledky hlavně s objektivy typu „rybí oko“
Tohle bohužel asi málokdo z nás, alespoň v blízké době, uvidí. Bohužel já svou šanci vidět ho na letošním LGM v Montréalu zahodil. LightTwist má být jakýsi systém promítaček (sedmi nebo čtrnácti), které promítají panoramata na okolní stěny. O tohle se moc nezajímám, takže toho ani víc nevím.
Na tenhle projekt se dost těším. V současnosti celý toolchain (libpano, hugin) předpokládá, že panorama bylo foceno s fixní pozicí fotoaparátu, který se pak jen otáčí. To samozřejmě dělá problémy, když např. fotíte mapu po jednotlivých částech a přitom posouváte celý fotoaparát. Zatím ale nevím jak promáklé to bude. Původně se řešila možnost modelu, kde fotoaparát se libovolně pohybuje v prostoru, což je ale hodně náročný úkol. Proto se tento projek možná zaměří opravdu jen na případ, kdy se foťák hýbe stále ve stejné hladině.
Tiskni
Sdílej:
Munin, Hugin, Pidgin... taky se vám to plete?
nastavením stejné clony a času pro všechny fotky?