Společnost Proxmox Server Solutions stojící za virtualizační platformou Proxmox Virtual Environment věnovala 10 000 eur nadaci The Perl and Raku Foundation (TPRF).
Byla vydána nová verze 2.4.65 svobodného multiplatformního webového serveru Apache (httpd). Řešena je bezpečnostní chyba CVE-2025-54090.
Společnost Proton AG stojící za Proton Mailem a dalšími službami přidala do svého portfolia AI asistenta Lumo.
Amazon koupil společnost Bee zaměřenou na nositelnou osobní AI aktuálně nabízející náramek Pioneer (YouTube) s mikrofony zaznamenávající vše kolem [𝕏, LinkedIn].
Společnost Teufel nedávno představila svůj první open source Bluetooth reproduktor MYND.
Byla vydána verze 4.2 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Anton Carniaux, právní zástupce Microsoft France, pod přísahou: Microsoft nemůže garantovat, že data z EU nepředá do USA bez EU souhlasu, musí dodržovat americké zákony.
Byl vydán Mozilla Firefox 141.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Lokální AI umí uspořádat podobné panely do skupin. Firefox na Linuxu využívá méně paměti. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 141 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
NÚKIB upozorňuje na kritickou zranitelnost v SharePointu. Jedná se o kritickou zranitelnost typu RCE (remote code execution) – CVE-2025-53770, která umožňuje neautentizovaný vzdálený přístup a spuštění kódu, což může vést k úplnému převzetí kontroly nad serverem. Zranitelné verze jsou pouze on-premise verze a to konkrétně SharePoint Server 2016, 2019 a Subscription Edition. SharePoint Online (Microsoft 365) není touto zranitelností ohrožen.
Společnost Valve zpřísnila pravidla pro obsah, který je možné distribuovat ve službě Steam. Současně řadu her ze Steamu odstranila. V zásadách a pravidlech přibylo omezení 15: Obsah, který by mohl porušovat pravidla a normy stanovené zpracovateli plateb a souvisejícími sítěmi platebních karet a bankami nebo poskytovateli připojení k internetu. Sem spadají zejména určité druhy obsahu pouze pro dospělé.
Tak a je to tady. Konečně byly oznámeny projekty, které jejichž účast v letošním GSoC byla schválena. Jak jinak, budu se zabývat projekty týkající se Hugin a přidružených aplikací. A samozřejmě nejvíc tomu svému . Na co se tedy můžeme těšit?
James (autor skvělého FastPreview) bude v rámci GSoC pracovat na zlepšení práce s „bracketed“ fotkami a lepší práci s jednotlivými řadami fotek. To AFAIK mimo jiné umožní „sdílení“ control points (bodů, které označují stejné části v různých fotografiích a slouží k jejich spojení) a celkově lepší práci s generováním těchto bodů (už nebudou generovány pro všechny obrázky (což je v případě stacku při bracketed focení dost redundantní práce,) což by mimo jiné mělo o něco zrychlit vytvoření panoramatu (za předpokladu, že používáte bracketing).
Hugin v současnosti obsahuje skvělý prográmek hugin_hdrmerge, který je, mimo klasický averaging, schopen díky khan algoritmu odstraňovat duchy při vytváření HDR obrázků. Bohužel se jedná o relativně málo známou vlastnost (a popravdě i poměrně dost paměťově náročnou). Mým hlavním cílem bude „přenést“ implementaci khanu z Huginu do enfuse čehož bych rád dosáhl tím, že pro něj vytvořím obecné rozhraní a následným přiohnutím enfuse tak, aby to fungovalo. Výhoda tohoto řešení je v tom, že by se s určitými úpravami možná dala použít na částečné odstranění chyby paralaxy v enblendy. Jako sekundární cíl jsem si zvolil implementaci dalšího (a podle ukázek úplně skvělého) algoritmu na odstraňování duchů.
Pro přesnější optimalizaci a složení panoramatu je potřeba znát deformaci (lens distortion) způsobenou objektivem. Díky znalosti toho, jak objektiv deformuje obraz je možné tuto deformaci odstranit. Pro její zjištění je potřeba detekovat hrany alespoň v jednom obrázku a na jejich základě spočítat příslušné parametry parametry. Pokud nepoužíváte tzv. „rybí oko“ tak vás to trápit nebude, deformace je poměrně malá. I přes to se ale může se stát, že optimalizace trochu ulétne a obrázky nesedí úplně dokonale. V současnosti jsou dvě možnosti jak toto řešit: 1)neřešit to, pokud to jde (většinou to stejně vyjde dobré) 2)naklikat příslušné kontrolní body ručně a nastavit správně parametry. Na tenhle projekt se celkem těším, protože díky němu by měl hugin podávat lepší výsledky hlavně s objektivy typu „rybí oko“
Tohle bohužel asi málokdo z nás, alespoň v blízké době, uvidí. Bohužel já svou šanci vidět ho na letošním LGM v Montréalu zahodil. LightTwist má být jakýsi systém promítaček (sedmi nebo čtrnácti), které promítají panoramata na okolní stěny. O tohle se moc nezajímám, takže toho ani víc nevím.
Na tenhle projekt se dost těším. V současnosti celý toolchain (libpano, hugin) předpokládá, že panorama bylo foceno s fixní pozicí fotoaparátu, který se pak jen otáčí. To samozřejmě dělá problémy, když např. fotíte mapu po jednotlivých částech a přitom posouváte celý fotoaparát. Zatím ale nevím jak promáklé to bude. Původně se řešila možnost modelu, kde fotoaparát se libovolně pohybuje v prostoru, což je ale hodně náročný úkol. Proto se tento projek možná zaměří opravdu jen na případ, kdy se foťák hýbe stále ve stejné hladině.
Tiskni
Sdílej:
Munin, Hugin, Pidgin... taky se vám to plete?
nastavením stejné clony a času pro všechny fotky?