abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 20:44 | IT novinky

    Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 17:22 | Nová verze

    3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:22 | Komunita

    Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:11 | Komunita

    V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:33 | IT novinky

    Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 26
    včera 10:55 | IT novinky

    Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    13.7. 17:55 | Zajímavý projekt

    Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    11.7. 16:44 | Komunita

    Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    11.7. 14:55 | Humor

    McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    11.7. 00:11 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) červnová aktualizace aneb nová verze 1.102 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.102 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (59%)
     (26%)
     (7%)
     (3%)
     (1%)
     (1%)
     (4%)
    Celkem 397 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Vizualizace C++ kódu – CodeViz

    25.7.2010 09:56 | Přečteno: 1756× | Programování | Výběrový blog | poslední úprava: 25.7.2010 16:25

    Čtení a snaha porozumět cizímu kódu může zabrat mnoho času, protože se kód může dotýkat mnoha částí programu. Pokud člověk chce kódu porozumět v globálním měřítku, často se to neobejde bez různých obrázků. Proč si to nezautomatizovat?

    Úvod aneb o co jde

    Snad všichni znají nástroj call grind, který umí generovat call graph. Ovšem i ten má své hranice. Bohužel ten při použití s programem, u kterého bych si rád call graph vygeneroval padá. Navíc pokud jeho funkci chápu správně generuje call graph jenom pro konkrétní běh programu. Jinak řečeno, hledám program, který tohle zvládne vytáhnout ze zdrojového kódu.

    Asi první věc, na kterou narazíte při hledání call graph je článek na Wikipedii. Ze jmenovaných nástrojů se zdá, že CodeViz je přesně to, co hledám.

    Quest za funkčním CodeViz

    Jak už to tak bývá ne vše je tak snadné jak se zdá. CodeViz může používat pro zjištění jmen funkcí dvě cesty. Ta snazší je pomocí objdump. Druhou cestou je cesta s využitím opatchovaného gcc 3.4.6.

    Netrvá dlouho a už na mě z konsole kouká hláška make[1]: *** [all] Error 1 a nějaké ty další chyby. Kompilátor se tváří, jako kdyby některé #define nebyly definovány, i když jsou. Není to první podobný problém s gcc 4.5 co mám. Strávil jsem skoro celý den hledáním čistého řešení. To jsem nenašel a skončil jsem u prasáckého zakomentování všech postižených #ifdefů. Tak, konečně se mi to podařilo zkompilovat a nainstalovat a hned CodeViz zkouším. O tom ale později.

    Vzhledem k pracnosti zprovoznění opatchovaného gcc jsem se rozhodl udělat PKGBUILD pro Arch Linux. Dalších půl dne v prdeli. Rozhodl jsem se totiž kompilovat gcc ručně, bez použití skriptu v CodeViz. V samotném skriptu narazíte na vtipnou věc. Totiž když kompilujete gcc 3.4.6, tak to skončí chybou. Configure skript totiž u špatně vytvoří config.h pro libiberty. Zvláštní je, že pokud se dělá bootstrap tak se poprvé vygeneruje správně, pro finální kompilaci ale už ne. Řešením je tedy make || true, aby makepkg neskončilo na chybě kompilace, zkopírováním části install skriptu z CodeViz a znovuspuštením make.

    Ale ouha, zase to nefunguje. Nové verze makepkg mají totiž ve chvíli, kdy nějaký příkaz vrátí 1 okamžitě skončí s chybou. Proto jsem také při prvním volání make použil make || true abych se tomu vyhnul. Teď ale narážím na problém, kdy se testuje výstup grepu, jestli není náhodou nulový. Problém je, že grep v tom případě skončí s návratovým kódem 1 a tudíž shodí makepkg. Tady true už nepomůže. Naštěstí stačí postižený test vyhodit. Co to udělá na cizím stroji nevím, ale předpokládám, že ten test dopadne na všech Arch Linuxech stejně.

    Jak to funguje

    Funguje to, ale má to své masařky. Nejdřív začnu tím, jak to funguje. Pro začátek musíme vygenerovat soubor s grafem. Na to je v CodeViz skript genfull. Podle potřeby nastavíme jak má získat potřebné symboly a jazyk (C/C++).

    Začnu tím jednodušším a tím je získání symbolů pomocí objdump (parametr -g cobjdump pro C resp. cppobjdump pro C++). V tomhle případě genfull rekurzivně prohledá aktuální adresář a hledá binárky, pro které vytvoří soubor full.graph. Samozřejmě binárky musí obsahovat debug symboly, jinak je to k ničemu. Nevýhodou tohohle řešení je, že neuvidíte inlinované fce (ledaže byste vypnuli inlinování).

    Samozřejmě o předchozí možnosti jsem se dozvěděl až po tom, co jsem prošel martyriem s kompilací gcc. Takže teď ta horší cesta s gcc. Nejdřív musíme program, pro který chceme callgraph vygenerovat zkompilovat s pomocí opatchovaného gcc. Ten vytvoří ke každému zdrojovému souboru soubor s příponou .cdepn obsahující závislosti. Pokud se program linkuje s nějakou systémovou knihovnou, tak to samozřejmě nepůjde (myšleno na moderní distribuci kompilované gcc 4.x). Naštěstí k linkování dochází až na konci, takže soubory .cdepn jsem získal. Použití genfull je v zásadě stejné, akorát tentokrát vybíráme z možností -g cdepn a cppden.

    A nakonec k vygenerování callgraphu. full.graph by prý mělo jít nacpat rovnou do dot (součást GraphViz), ale to nedoporučuji. Callgraph je i u malého projektu dost rozsáhlý na to, abyste se ho vůbec dočkali. Proto CodeViz obsahuje skript gengraph. Ten umožní nastavit nějaká omezení, například maximální hloubku a u které funkce se má začínat. Pokud nespecifikujete jinak, tak se jako výstup použije PostScript.

    A nakonec k mouchám. I s použitím gengraph je generování callgraphu dost pomalé (hloubka >3 už se ani nevyplatí), navíc výsledný graf není zrovna přehledný (vždy jsem dostal příšernou nudli). Aby toho nebylo málo, pokud byl graf velký, měl jsem velké problémy s jeho otevřením. Okular i gv si na něm vylámali zuby, gv navíc řvalo nějakou chybu, takže je dost možné, že ps bylo vadné. Používat jiný výstup (konkrétně png) se mi neosvědčilo, kvůli použití Cairo backendu. Ten totiž nezvládne velké bitmapy a výsledek zmenší tak, že je z něj nečitelná mazanice. V mém případě výsledek zmenšil ca 10x.

    Závěr

    Ačkoliv CodeViz dělá to co má, vůbec mi nevyhovuje a nakonec používám jiný soft, ale o tom až jindy.


    PS: Omluvte případné chyby ale nechce se mi to po sobě číst.

           

    Hodnocení: 50 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    stativ avatar 25.7.2010 09:56 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vizualizace C++ kódu – CodeViz
    Ukázkový postscript.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    25.7.2010 11:43 ____ | skóre: 15 | blog: _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vizualizace C++ kódu – CodeViz
    To je teda pěkná šílenost.
    stativ avatar 25.7.2010 11:44 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vizualizace C++ kódu – CodeViz
    Vždyť říkám, nudle :-D
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    25.7.2010 13:45 Semo | skóre: 45 | blog: Semo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vizualizace C++ kódu – CodeViz
    Ked som to zvacsil, aby vyska bolo priblizne ako obrazovka (a sirka ako 40 obrazoviek), tak "Okular closed unexpectedly".
    If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.
    25.7.2010 18:52 Jirka P
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vizualizace C++ kódu – CodeViz
    A poslal jsi bug do KDE bugzilly?
    25.7.2010 23:48 Semo | skóre: 45 | blog: Semo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vizualizace C++ kódu – CodeViz
    Nie, tam som ich uz naposielal a na vsetky do jedneho sa vysrali. Ale mozno im dam este sancu, ked sa dobre vyspim.
    If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 28.7.2010 17:46 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vizualizace C++ kódu – CodeViz
    Hmm, mně to sice nespadne, ale taky se mi tam vůbec nic neukáže - je tam jen logo Okularu.
    Grunt avatar 25.7.2010 11:11 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vizualizace C++ kódu – CodeViz
    Sám jsem na samotný článek na Wikipedii narazil docela nedávno (jen pár dní zpět) a byl jsem popravdě docela překvapen. Já zas pro změnu hledám něco co by umělo vypisovat v reálném čase do konzole funkce, tak jak jsou volány za sebou, ale zdá se, že u call graphů jsem narazil. Jinak co zkusit klasickou GNU utilitu GNU cflow (neumí generovat, žádnou grafiku, ale jen textový výstup a ASCII Art což by v případě větších projektů zase mohlo být malé plus) a spojit ho Graphvizem (ten zas pro změnu bere výstup z cflow a umí z něj vygenerovat klasický graf).
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    stativ avatar 25.7.2010 11:40 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vizualizace C++ kódu – CodeViz
    cflow umí jenom C, na C++ si vyláme zuby.

    Jinak to co hledáš by mohl umět callgrind, protože sestavuje callgraph za běhu (nezkoušeno). Pokud by ti stačilo tracovat jenom volání externích knihoven, tak by mohlo pomoci latrace (taktéž nezkoušeno).
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    Grunt avatar 25.7.2010 11:47 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vizualizace C++ kódu – CodeViz
    Jo, callgrinda jsem též zkoušel (společně s KCacheGrind – též doclea dobré), ale ten za běhu generuje callgrind.out.<pid> a navíc je docela složitý.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Grunt avatar 25.7.2010 11:50 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vizualizace C++ kódu – CodeViz
    Kecám. Ne s cflow, ale s gprof.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    stativ avatar 25.7.2010 12:08 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vizualizace C++ kódu – CodeViz
    gprof generuje call graph za běhu, což se mi moc nehodí.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    Grunt avatar 25.7.2010 12:19 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vizualizace C++ kódu – CodeViz
    Se zas hodí mně, ale nehodí se mi, že to zase za běhu nevypisuje. To si člověk dneska nevybere.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    elviin avatar 27.7.2010 13:02 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vizualizace C++ kódu – CodeViz
    Na vypis funkci muzete pouzivat napr. v debug modu __LINE__, __PRETTY_FUNCTION__, __FILE__.
    Grunt avatar 27.7.2010 23:03 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vizualizace C++ kódu – CodeViz
    To se mi ňák nezdá. To jsou standardní makra, ne? Nebo se od do co jsem se s nima učil něco změnilo?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.