NÚKIB upozorňuje na kritickou zranitelnost v SharePointu. Jedná se o kritickou zranitelnost typu RCE (remote code execution) – CVE-2025-53770, která umožňuje neautentizovaný vzdálený přístup a spuštění kódu, což může vést k úplnému převzetí kontroly nad serverem. Zranitelné verze jsou pouze on-premise verze a to konkrétně SharePoint Server 2016, 2019 a Subscription Edition. SharePoint Online (Microsoft 365) není touto zranitelností ohrožen.
Společnost Valve zpřísnila pravidla pro obsah, který je možné distribuovat ve službě Steam. Současně řadu her ze Steamu odstranila. V zásadách a pravidlech přibylo omezení 15: Obsah, který by mohl porušovat pravidla a normy stanovené zpracovateli plateb a souvisejícími sítěmi platebních karet a bankami nebo poskytovateli připojení k internetu. Sem spadají zejména určité druhy obsahu pouze pro dospělé.
Dle analytics.usa.gov je za posledních 90 dnů 6,2 % přístupů k webových stránkám a aplikacím federální vlády Spojených států z Linuxu.
Jak si zobrazit pomocí Chrome a na Chromiu založených webových prohlížečích stránky s neplatným certifikátem? Stačí napsat thisisunsafe.
V repozitáři AUR (Arch User Repository) linuxové distribuce Arch Linux byly nalezeny a odstraněny tři balíčky s malwarem. Jedná se o librewolf-fix-bin, firefox-patch-bin a zen-browser-patched-bin.
Dle plánu by Debian 13 s kódovým názvem Trixie měl vyjít v sobotu 9. srpna.
Vývoj linuxové distribuce Clear Linux (Wikipedie) vyvíjené společností Intel a optimalizováné pro jejich procesory byl oficiálně ukončen.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Octave je volně šiřitelný klon Matlabu běžně dostupný jako balíček i pro vaši oblíbenou distribuci. K dispozici je i verze pro Widnows. Následující text představuje první seznámení s tímto systémem pro práci s maticemi, který je zároveň programovacím jazykem podobným Pascalu.
Základním komunikačním prostředkem v Octave je příkazová řádka, do které uživatel zapisuje své požadavky. V následujícím textu zejména v ukázkách, bude příkazový řádek signalizován znaky „>>“1. Jistou představu o popisovém programu zajisté vyvolá následující obrázek:
Vestavěnou nápovědu v Octave lze zobrazit pomocí příkazu help:
>> helpNa základě tohoto požadavku může program vypsat například následující text:
help is available for the topics listed below. Additional help for built-in functions, operators, and variables is available in the on-line version of the manual. Use the command `help -i topic' to search the manual index. Help and information about Octave is also available on the WWW at http://www.octave.org and via the help-octave@bevo.che.wisc.edu mailing list.
Podrobnější nápovědu k vestavěným funkcím a rezervovaným slovům je možné vypsat příkazem help
s odpovídajícím argumentem:
>> help fixJak sděluje úvodní text zabudované nápovědy, informace o Octave a další nápovědu je možné také získat na webových stránkách programu, konkrétně na adrese www.octave.org/doc.
Na té nejjednodušší úrovni lze Octave využít jako kalkulačku. Na příkazový řádek stačí zadat výraz, který se má spočítat, po odeslání Octave vypíše výsledek:
>> 1+2*3 ans = 7 >> 4563*1.22 ans = 5566.9 >> (5-3)^2 ans = 4 >> 5**3 ans = 125Aby bylo možné výraz vyhodnotit, musí samozřejmě být správně zkonstruován. Při vyhodnocování má podle běžných pravidel aritmetiky nejvyšší prioritu umocňování, pro které se používá znak „^“ (stříška) nebo dva těsně vedle sebe zapsané znaky hvězdička „**“; následuje násobení „*“ a dělení „/“; nejmenší prioritu mají sčítaní „+“ a odčítání „-“. Následuje‑li po sobě více operandů se stejnou prioritou, vyhodnocuje se také obvyklým způsobem, tj. zleva doprava. Prioritu operandů lze upravit pomocí kulatých závorek2. Pro druhou odmocninu existuje v Octave funkce sqrt, vhodnější však bývá použití umocňování na přepočítaný zlomek, tj.
sqrt(9)
vrátí tentýž výsledek jako 9^(1/2)
.
Při práci s reálnými čísly se jako oddělovač celé a desetinné části používá podle amerických zvyklostí tečka, nikoliv čárka. Zapisujeme‑li reálné číslo v absolutní hodnotě menší jak 1, například 0,589, lze nulu z celé části vynechat:
>> -.25+.5 ans = 0.25000
Pro zápis typicky hodně velkých (respektive hodně malých) čísel se používá tzv. exponenciální tvar, tj. zápis s mocninou čísla deset. Například číslo 1,458 · 1045 se v Octave zapíše (a vypíše) jako 1.458e45, oddělovačem mezi základem čísla a exponentem tedy je písmeno e.
Vězme také, že Octave umí pracovat s komplexními čísly:
>> (5+2i) * (1-j) ans = 7 - 3iPísmena i a j v zápise mají stejnou hodnotu – znamenají imaginární jednotku a formálně v Octave figurují jako vestavěné konstanty, o kterých bude řeč dále.
Počet desetinných míst, které bude Octave zobrazovat u reálných čísel, se dá nastavit s pomocí příkazu format. Výchozí nastavení, které odpovídá parametru short, zobrazuje výsledek s pěti významnými ciframi, parametr long si vynutí 15 významných cifer a parametr bank zaokrouhluje na dvě desetinná místa:
>> r=sqrt(2); >> format short >> r r = 1.4142 >> format long >> r r = 1.41421356237310 >> format bank >> r r = 1.41
Existují ještě další parametry, které umožňují výpis čísel v binární či hexadecimální podobě, vynucení si vědeckého zápisu s mantisou a další speciality – viz help format
.
Výsledek výpočtu si lze nejenom nechat zobrazit, ale také uložit do proměnné pro jeho pozdější využití. Proměnné v Octave vytváříme za chodu podle jejich potřeby, není nutné předem definovat jejich typ a velikost:
>> p=13 p = 13 >> P=12-6 P = 6Předchozími dvěma příkazy byly vytvořeny dvě proměnné pojmenované p a P. Vzhledem k tomu, že Octave rozlišuje malá a velká písmena v názvech proměnných, jedná se o dvě různé proměnné. Do proměnné p bylo přímo uloženo číslo 13, do proměnné P pak výsledek výrazu 12-6. Stojí za povšimnutí, že výsledek výpočtu nyní nezačíná „ans =“, ale názvem proměnné, do které jsme výsledek uložili. Ono
ans
, které je možno chápat jako zkratku z anglického answer – odpověď, v Octave funguje jako název implicitní proměnné, do které se uloží každý poslední výsledek, u kterého nebylo specifikováno, do jaké proměnné by se měl uložit. Necháme‑li si nyní vypsat obsah této proměnné, měli bychom dostat číslo 0,25 z příkladu z předchozí sekce:
>> ans ans = 0.25000Z příkladu je vidět, že aktuální obsah proměnné lze zjistit po odeslání jejího názvu. S vytvořenými proměnnými samozřejmě lze dále pracovat ve výrazech:
>> P+p ans = 19 >> ans^2 ans = 361
Seznam doposud uživatelem vytvořených proměnných zjistíme příkazem who:
>> who *** local user variables: P pVytvořenou proměnnou samozřejmě lze také zrušit, provádí se to příkazem clear následovaným seznamem proměnných, které se mají zrušit:
>> clear p PSpuštění příkazu
clear
bez parametrů má za následek zrušení všech proměnných.
Kromě proměnné ans obsahuje Octave po spuštění ještě celou řadu dalších speciálních proměnných3, z nichž některé plní úlohu konstant, například těch matematických, jako jsou Ludolfovo číslo π, Eulerovo číslo e4 apod:
>> pi pi = 3.1416 >> e e = 2.7183 >> i i = 0 + 1i >> j j = 0 + 1i >> realmin realmin = 2.2251e-308 >> realmax realmax = 1.7977e+308 >> realmax + realmax ans = Inf >> Inf/Inf ans = NaNKonstanty i a j představují již zmiňovanou imaginární jednotku při práci s komplexními čísly; realmin ukazuje přesnost, s jakou je Octave schopno počítat; realmax nese hodnotu největšího čísla, s kterým je Octave schopno pracovat; Inf je vyjádřením nekonečna a konečně zkratka NaN znamená Not a Number – není číslo. Z uvedených příkladů je také vidět, kdy je možné poslední dvě jmenované konstanty získat jako výsledek výpočtu.
Je nanejvýš vhodné pro vlastní proměnné nepoužívat názvy těchto konstant, obzvláště v případech, že bychom jejich hodnoty potřebovali k výpočtu. Není totiž problém vytvořit si stejně pojmenovanou uživatelskou proměnnou:
>> pi=3+5 pi = 8K původnímu obsahu konstanty se lze vrátit zrušením stejně pojmenované proměnné.
Stejně jako vědecké kalkulačky umí také Octave vracet funkční hodnoty běžných matematických funkcí, jako například:
>> sin(pi/2) ans = 1Funkce se volají svým jménem, argument se uvádí za jménem v kulatých závorkách. Pokud je třeba počítat s mocninu dané funkce, v matematice zapsáno jako sin2 x, v Octave je toto třeba zapsat takto:
>> (sin(x))^2Uveďme přehled základních funkcí, kterými Octave disponuje:
PS1=">> "
, více možností nastavení je popsáno v nápovědě programu.
Tiskni
Sdílej:
exp(1)