Bylo vydáno OpenBSD 7.8. S předběžnou podporou Raspberry Pi 5. Opět bez písničky.
Valkey (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 9.0. Valkey je fork Redisu.
Byly publikovány informace o kritické zranitelnosti v knihovně pro Rust async-tar a jejích forcích tokio-tar, krata-tokio-tar a astral-tokio-tar. Jedná se o zranitelnost CVE-2025-62518 s CVSS 8.1. Nálezci je pojmenovali TARmageddon.
AlmaLinux přinese s verzí 10.1 podporu btrfs. XFS bude stále jako výchozí filesystém, ale instalátor nabídne i btrfs. Více informací naleznete v oficiálním oznámení.
Společnost OpenAI představila svůj vlastní webový prohlížeč ChatGPT Atlas. Zatím je k dispozici pouze na macOS.
Desktopové prostředí KDE Plasma bylo vydáno ve verzi 6.5 (Mastodon). Přehled novinek i s videi a se snímky obrazovek v oficiálním oznámení. Podrobný přehled v seznamu změn.
Rodina jednodeskových počítačů Orange Pi se rozrostla (𝕏) o Orange Pi 6 Plus.
Na Humble Bundle běží akce Humble Tech Book Bundle: All Things Raspberry Pi by Raspberry Pi Press. Se slevou lze koupit elektronické knihy od nakladatelství Raspberry Pi Press a podpořit Raspberry Pi Press, Raspberry Pi Foundation North America nebo Humble.
Přidaný režim autonomního řízení vozidel Tesla Mad Max je dostupný pro vybrané zákazníky v programu EAP (Early Access Program). Nový režim je na silnici agresivnější, častěji mění pruhy a ne vždy dodržuje rychlostní limity. Agentura JPP spekuluje, že v Česku by se mohl nový režim namísto Mad Max jmenovat Mad Turek...
Byla vydána nová verze 9.18 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Nově také pro NanoPi R3S, R3S LTS, R76S a M5. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo nebylo, to jsem takhle včera cestoval v rámci brněnské hromadné dopravy autobusem, kterým obvykle nejezdím, když tu se na mě usmála jedna paní se slovy „kontrola jízdenek prosím“. Ačkoliv pohádka nemá zcela šťastný konec, plynou z ní zajímavá ponaučení.
Mám zakoupenou roční předplatní jízdenku neboli šalinkartu. Roční jízdenka v mém případě znamená, že před začátkem kalendářního roku zajdu na nádraží, kde se rozloučím s částkou 8 100 Kč, za kterou dostanu čtyři vlakové jízdenky. Na nich je napsáno, že platí ve vyznačených zónách pro jednotlivá čtvrtletí roku následujícího. Na nádraží kupón kupuji z toho důvodu, že mi kdysi v ústředí Dopravního podniku města Brna sdělili, že pro zóny mého zájmu mi nejsou schopni požadovanou jízdenku vydat; že to umí pouze České dráhy.
Rozdělit roční jízdenku na čtyři kupóny určitě není špatný nápad, pokud šalinkartu ztratím v prvním čtvrtletí a zbylé kupóny mám bezpečně uloženy doma v šuplíku, nejedná se o tak velkou tragédii. Problém je pouze v tom, že se kupóny musí měnit. Snad poprvé se mi stalo, že jsem na výměnu zapomněl a včera, tj. 3. dubna, jsem si po Brně vesele cestoval s kupónem s vyznačenou platností do 31. března. Inu občas člověka potká špatný den.
„Zaplatíte pětistovku na místě nebo tisícovku na podniku?“ se mě zeptala revizorka po té, co si prostudovala můj kupón. Jal jsem se vysvětlovat, že mám roční jízdenku a že jsem si jen zapomněl vyměnit kupón. V následující diskuzi mi bylo vysvětleno, že u jízdenek vydaných u ČD neplatí pravidlo o třídenním přesahu vyznačeného období a že to musíme sepsat a že to bude za 30 korun, pokud s platným kupónem dorazím do pěti dnů na DPMB. Ačkoliv jsem ihned pojal podezření na pochybnost onoho pravidla, protokol jsme sepsali.
Doma jsem u počítače zamířil na webové stránky firmy Kordis – koordinátora Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje – a hleďme se, co jsem tam nenašel v dokumentu s názvem Tarif Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (kapitola VII, odstavec první): Předplatní jízdenky nepřenosné vydané v neklouzavém tarifu opatřené příslušným kuponem pro pevné kalendářní období (měsíc, čtvrtletí, pololetí, rok) platí poslední den měsíce před započetím platnosti a tři dny následující po uplynutí doby platnosti příslušného kupónu. Taky byste se šli hádat?
Dnes ráno jsem byl v budově DPBM na Novobranské ulici nasměrován na náčelníka odboru přepravní kontroly, pana Pavla Seidla. Rozhovor s ním byl poněkud bouřlivý, a to zejména proto, že nebyl s to pochopit výše citovanou pasáž z Tarifu: „Přesahy platí jen u kupónů prodávaných u nás, pokud máte zakoupen kupón od ČD, přesahy neplatí a reklamace uplatňujte u nich!“ ... „Chápal bych, kdybyste nechtěl platit tisícovku, ale třicet korun?“
Argumentoval jsem, že ačkoliv jsem to včera nevěděl, podle výše citované pasáže jsem měl platný kupón, že jsem nikde nenašel zmínku o tom, že by se rozlišoval kupón vydaný u nich a u drah, že pro mé potřeby ani nejsou schopni jízdenku prodat, že pokutu po mně vymáhají oni, neboť mě kontroloval jejich revizor, tak co bych asi dělal u drah, a že mi jde hlavně o princip.
Když už naše debata směřovala k přesvědčení pana Seidla o tom, že se chci soudit, neboť jsem ho požádal o písemné vyjádření, nevydržel to a odešel situaci zkonzultovat s tarifním náčelníkem. Vrátil se s vytištěným zněním Tarifu, který jsem citoval a s mírně pozměněným názorem na problematiku přesahů. Uznal, že přesahy platí i pro jízdenky vydávané u ČD, „ale pozor, přesahy se týkají platnosti období jízdenky, tj. u roční se to týká období okolo začátku kalendářního roku“. Uznal jsem, že to není až tak nelogické, ale že z toho znění Tarifu to rozhodně neplyne. On následně uznal, že mám pravdu, ale že to tak skutečně je, a že může dohlédnout na to, aby se v příštích úpravách znění Tarifu tato pasáž patřičně opravila. Zároveň mě ujistil, že rovnost kupónů platí, tj. i čtvrtletní kupony roční jízdenky vydávané Dopravním podnikem je nutno měnit včas.
S panem Seidlem jsem se rozloučil v dobrém, zaplatil jsem oněch 30 Kč na doplatkové pokladně a zazvonil zvonec, pohádky je konec. Nějaké další tahanice o výkladu citovaného znění Tarifu mi za ty drobný rozhodně nestojí, i když jsem přesvědčen, že soud by musel dát za pravdu mně, že to mají špatně formulovaný. Jo pokud by šlo o tu tisícovku ... a to se klidně může stát právě vám! Jak doufám, pana Seidla jsem z omylu o nerovnosti kupónů vydávaných u nich a u drah vyvedl, ale revizoři patrně stále žijí v pomýlení, proto se nedejte: s březnovou šalinkartou vydanou ČD můžete jet i 3. dubna a s roční jízdenkou i 3. ledna následujícího roku!
Tiskni
Sdílej: