Po více než roce vývoje od vydání verze 5.40 byla vydána nová stabilní verze 5.42 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 64 vývojářů. Změněno bylo přibližně 280 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.5 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 138. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Sniffnet je multiplatformní aplikace pro sledování internetového provozu. Ke stažení pro Windows, macOS i Linux. Jedná se o open source software. Zdrojové kódy v programovacím jazyce Rust jsou k dispozici na GitHubu. Vývoj je finančně podporován NLnet Foundation.
Byl vydán Debian Installer Trixie RC 2, tj. druhá RC verze instalátoru Debianu 13 s kódovým názvem Trixie.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za červen (YouTube).
Libreboot (Wikipedie) – svobodný firmware nahrazující proprietární BIOSy, distribuce Corebootu s pravidly pro proprietární bloby – byl vydán ve verzi 25.06 "Luminous Lemon". Přidána byla podpora desek Acer Q45T-AM a Dell Precision T1700 SFF a MT. Současně byl ve verzi 25.06 "Onerous Olive" vydán také Canoeboot, tj. fork Librebootu s ještě přísnějšími pravidly.
Licence GNU GPLv3 o víkendu oslavila 18 let. Oficiálně vyšla 29. června 2007. Při té příležitosti Richard E. Fontana a Bradley M. Kuhn restartovali, oživili a znovu spustili projekt Copyleft-Next s cílem prodiskutovat a navrhnout novou licenci.
Svobodný nemocniční informační systém GNU Health Hospital Information System (HIS) (Wikipedie) byl vydán ve verzi 5.0 (Mastodon).
Open source mapová a navigační aplikace OsmAnd (OpenStreetMap Automated Navigation Directions, Wikipedie, GitHub) oslavila 15 let.
Vývojář Spytihněv, autor počítačové hry Hrot (Wikipedie, ProtonDB), pracuje na nové hře Brno Transit. Jedná se o příběhový psychologický horor o strojvedoucím v zácviku, uvězněném v nejzatuchlejším metru východně od všeho, na čem záleží. Vydání je plánováno na čtvrté čtvrtletí letošního roku.
Bylo nebylo, to jsem takhle včera cestoval v rámci brněnské hromadné dopravy autobusem, kterým obvykle nejezdím, když tu se na mě usmála jedna paní se slovy „kontrola jízdenek prosím“. Ačkoliv pohádka nemá zcela šťastný konec, plynou z ní zajímavá ponaučení.
Mám zakoupenou roční předplatní jízdenku neboli šalinkartu. Roční jízdenka v mém případě znamená, že před začátkem kalendářního roku zajdu na nádraží, kde se rozloučím s částkou 8 100 Kč, za kterou dostanu čtyři vlakové jízdenky. Na nich je napsáno, že platí ve vyznačených zónách pro jednotlivá čtvrtletí roku následujícího. Na nádraží kupón kupuji z toho důvodu, že mi kdysi v ústředí Dopravního podniku města Brna sdělili, že pro zóny mého zájmu mi nejsou schopni požadovanou jízdenku vydat; že to umí pouze České dráhy.
Rozdělit roční jízdenku na čtyři kupóny určitě není špatný nápad, pokud šalinkartu ztratím v prvním čtvrtletí a zbylé kupóny mám bezpečně uloženy doma v šuplíku, nejedná se o tak velkou tragédii. Problém je pouze v tom, že se kupóny musí měnit. Snad poprvé se mi stalo, že jsem na výměnu zapomněl a včera, tj. 3. dubna, jsem si po Brně vesele cestoval s kupónem s vyznačenou platností do 31. března. Inu občas člověka potká špatný den.
„Zaplatíte pětistovku na místě nebo tisícovku na podniku?“ se mě zeptala revizorka po té, co si prostudovala můj kupón. Jal jsem se vysvětlovat, že mám roční jízdenku a že jsem si jen zapomněl vyměnit kupón. V následující diskuzi mi bylo vysvětleno, že u jízdenek vydaných u ČD neplatí pravidlo o třídenním přesahu vyznačeného období a že to musíme sepsat a že to bude za 30 korun, pokud s platným kupónem dorazím do pěti dnů na DPMB. Ačkoliv jsem ihned pojal podezření na pochybnost onoho pravidla, protokol jsme sepsali.
Doma jsem u počítače zamířil na webové stránky firmy Kordis – koordinátora Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje – a hleďme se, co jsem tam nenašel v dokumentu s názvem Tarif Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (kapitola VII, odstavec první): Předplatní jízdenky nepřenosné vydané v neklouzavém tarifu opatřené příslušným kuponem pro pevné kalendářní období (měsíc, čtvrtletí, pololetí, rok) platí poslední den měsíce před započetím platnosti a tři dny následující po uplynutí doby platnosti příslušného kupónu. Taky byste se šli hádat?
Dnes ráno jsem byl v budově DPBM na Novobranské ulici nasměrován na náčelníka odboru přepravní kontroly, pana Pavla Seidla. Rozhovor s ním byl poněkud bouřlivý, a to zejména proto, že nebyl s to pochopit výše citovanou pasáž z Tarifu: „Přesahy platí jen u kupónů prodávaných u nás, pokud máte zakoupen kupón od ČD, přesahy neplatí a reklamace uplatňujte u nich!“ ... „Chápal bych, kdybyste nechtěl platit tisícovku, ale třicet korun?“
Argumentoval jsem, že ačkoliv jsem to včera nevěděl, podle výše citované pasáže jsem měl platný kupón, že jsem nikde nenašel zmínku o tom, že by se rozlišoval kupón vydaný u nich a u drah, že pro mé potřeby ani nejsou schopni jízdenku prodat, že pokutu po mně vymáhají oni, neboť mě kontroloval jejich revizor, tak co bych asi dělal u drah, a že mi jde hlavně o princip.
Když už naše debata směřovala k přesvědčení pana Seidla o tom, že se chci soudit, neboť jsem ho požádal o písemné vyjádření, nevydržel to a odešel situaci zkonzultovat s tarifním náčelníkem. Vrátil se s vytištěným zněním Tarifu, který jsem citoval a s mírně pozměněným názorem na problematiku přesahů. Uznal, že přesahy platí i pro jízdenky vydávané u ČD, „ale pozor, přesahy se týkají platnosti období jízdenky, tj. u roční se to týká období okolo začátku kalendářního roku“. Uznal jsem, že to není až tak nelogické, ale že z toho znění Tarifu to rozhodně neplyne. On následně uznal, že mám pravdu, ale že to tak skutečně je, a že může dohlédnout na to, aby se v příštích úpravách znění Tarifu tato pasáž patřičně opravila. Zároveň mě ujistil, že rovnost kupónů platí, tj. i čtvrtletní kupony roční jízdenky vydávané Dopravním podnikem je nutno měnit včas.
S panem Seidlem jsem se rozloučil v dobrém, zaplatil jsem oněch 30 Kč na doplatkové pokladně a zazvonil zvonec, pohádky je konec. Nějaké další tahanice o výkladu citovaného znění Tarifu mi za ty drobný rozhodně nestojí, i když jsem přesvědčen, že soud by musel dát za pravdu mně, že to mají špatně formulovaný. Jo pokud by šlo o tu tisícovku ... a to se klidně může stát právě vám! Jak doufám, pana Seidla jsem z omylu o nerovnosti kupónů vydávaných u nich a u drah vyvedl, ale revizoři patrně stále žijí v pomýlení, proto se nedejte: s březnovou šalinkartou vydanou ČD můžete jet i 3. dubna a s roční jízdenkou i 3. ledna následujícího roku!
Tiskni
Sdílej: