abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 02:11 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.7.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:44 | Nová verze

    Wayland byl vydán ve verzi 1.24.0. Jde o menší vydání po více než roce. Více funkcionality bývá přidáváno v průběžných vydáních Wayland Protocols.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    včera 23:44 | Nová verze

    Textový editor Geany byl vydán ve verzi 2.1. Jde o udržovací vydání po bezmála dvou letech. Obsahuje drobná vylepšení vyhledávání, aktualizace podpory zvýrazňování syntaxe a dále převážně opravy chyb.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    včera 19:44 | Komunita

    Byly zveřejněny videozáznamy, dostupné také s prezentacemi přímo z programu, a také fotogalerie z open source komunitní konference DevConf.CZ 2025 konané od 12. do 14. června v Brně.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    5.7. 20:22 | Zajímavý software

    Navigace se soukromím CoMaps postavena nad OpenStreetMap je nově k dispozici v Google Play, App Store i F-Droid. Jedná se o komunitní fork aplikace Organic Maps.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    4.7. 19:33 | Nová verze

    Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.49.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    4.7. 15:22 | IT novinky

    Masivní výpadek elektrického proudu zasáhl velkou část České republiky. Hasiči vyjížděli k většímu počtu lidí uvězněných ve výtazích. Výpadek se týkal zejména severozápadu republiky, dotkl se také Prahy, Středočeského nebo Královéhradeckého kraje. Ochromen byl provoz pražské MHD, linky metra se už podařilo obnovit. Výpadek proudu postihl osm rozvoden přenosové soustavy, pět z nich je nyní opět v provozu. Příčina problémů je však stále neznámá. Po 16. hodině zasedne Ústřední krizový štáb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 84
    4.7. 02:33 | Nová verze

    Po více než roce vývoje od vydání verze 5.40 byla vydána nová stabilní verze 5.42 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 64 vývojářů. Změněno bylo přibližně 280 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    4.7. 01:33 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 7.5 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 138. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.7. 16:33 | Zajímavý software

    Sniffnet je multiplatformní aplikace pro sledování internetového provozu. Ke stažení pro Windows, macOS i Linux. Jedná se o open source software. Zdrojové kódy v programovacím jazyce Rust jsou k dispozici na GitHubu. Vývoj je finančně podporován NLnet Foundation.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (60%)
     (27%)
     (7%)
     (2%)
     (1%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 360 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    BobbleMaze – představení hlavolamu

    8.10.2008 12:00 | Přečteno: 6910× | Mohlo by se někomu hodit | poslední úprava: 8.10.2008 14:13

    Nedávno jsem v sympatické knížce Konec záhady hlavolamu objevil zajímavý rébus pojmenovaný Písmenkové bludiště od sovětského autora Močalova. Přestože je myšlenka již takových 30 let stará, nevybavuji si, že bych kdy na takový rébus narazil například v nějakém luštitelském plátku. Přitom tento rébus nabízí podobnou zábavu jako louskání Sudoku – jste-li příznivci podobných číselných rébusů, pojďte se seznámit s BobbleMaze, jak jsem si pojmenoval svou lehce modifikovanou­ verzi.

    Úkolem rébusu je najít cestu v bludišti obsahující – a to právě jednou – všechna čísla od jedničky po maximální číslo, které se v bludišti vyskytuje. Jednička a maximální číslo představují koncové body cesty, ostatní čísla se v cestě mohou vyskytovat v libovolném pořadí. Cesta vede přes sousední čísla v bludišti, přičemž se počítá pouze sousedství „přes hranu“, nikoliv po úhlopříčce.

    Vše nejlépe vysvětlí příklad. Mějme například následující rébus v podobě matice 4×4. V ní máme najít cestu obsahující čísla od jedničky do desítky; z celkového počtu šestnácti čísel tak zde bude šest čísel „falešných“ – do cesty nepatřících.

    Koncové body cesty jsou zadány jednoznačně – čísla 1 a 10 se tak v bludišti vyskytují pouze jednou a můžeme si je zakroužkovat.

    Nula je vlastně původem falešná jednička nebo desítka – do cesty nikdy nepatří a můžeme si ji rovnou vyškrtnout.

    Šestka v pravém dolním rohu se nám tak stává sirotkem – číslem, které již nemůže být průchozím prvkem cesty, neboť do něj již vede pouze jeden platný směr shora. Sirotek nemůže být součástí cesty a proto jej též škrtáme.

    Jediná zbylá šestka v pravém horním rohu se tak zákonitě stává součástí cesty. Jelikož má pouze dva sousedy, stávají se i tato sousední čísla součástí cesty – o desítce jsme to již věděli, nově získáváme číslo sedm.

    Jelikož je desítka koncovým bodem cesty, tak i čtyřka nacházející se pod ní je sirotkem, kterého vyškrtneme.

    Číslo pět se v bludišti vyskytuje pouze jednou a musí tedy být součástí cesty. Jelikož okolní nulu i čtyřku vpravo jsme vyškrtli, budou pro pětku sousedními prvky v cestě jednička nahoře a čtyřka vlevo.

    Poslední neoznačená čtyřka v bludišti již do cesty patřit nemůže, a proto ji také škrtáme.

    V tuto chvíli již je jasné, že zbytek cesty se „obtočí“ okolo naposledy vyškrtnuté čtyřky. Falešnou devítku a dvojku v posledním řádku matice můžeme pro úplnost vyškrtnout též.

    A rébus máme vyřešen!

    Pokud vás BobbleMaze zaujalo, můžete si zkusit hledat cestu sami v jednom z dvanácti „dospělých“ bludišt, které nabízím ke stažení.        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Obrázky

    BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 1 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 2 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 3 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 4 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 5 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 6 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 7 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 8 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 9

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    hikikomori82 avatar 8.10.2008 13:17 hikikomori82 | skóre: 18 | blog: foobar | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Saljack avatar 8.10.2008 16:30 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Tak já jsem trochu nepochopil o co v té hře šlo. Ale bylo to dost směšný a smutný zároveň.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    8.10.2008 16:01 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše galerie
    Technická: v případech, kdy je zbytečné pod zápiskem zobrazovat náhledy všech obrázků (což je myslím tento případ), je možné využít možnost "nastavit jako skryté", která je dostupná pod odkazem "Správa příloh" v pravém sloupci.
    Jiří Poláček avatar 8.10.2008 16:09 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: galerie
    Asi bude v redakčním systému chybka, už jsem ty náhledy skrýval dvakrát. Možná to souvisí s tím, že jsem v textu po zveřejnění opravoval jeden překlep.
    Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
    9.10.2008 10:11 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Jak vypadalo puvodni zadani? A proc ta nula, kdyz je vzdy zbytecna?
    Jiří Poláček avatar 9.10.2008 11:21 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Pokud je původním zadáním myšleno to, co se nachází ve zmiňované knize, pak vypadalo tak, že namísto čísel tam byla písmena z definované abecedy. Písmeno A a poslední písmeno abecedy (Z, Ž) se občas v bludišti vysktytovalo vícekrát, nicméně bylo vyznačeno, které z těchto písmen je koncovým bodem. V BobbleMaze je místo falešných koncových bodů nula, abych nemusel počátky cesty speciálně vyznačovat. Jinak přítomnost nul obvykle ulehčuje řešení rébusu, a tedy obvykle není jejich přítomnost zbytečná.
    Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
    9.10.2008 14:59 jam001 | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    "Úkolem rébusu je najít cestu v bludišti obsahující – a to právě jednou"

    Hmm, zaujimave, v tom prvom priklade z pdf som nasiel dve cesty v zavislosti, ktoru 34-ku v pravom hornom rohu vynecham.
    9.10.2008 15:37 kaaja | skóre: 24 | blog: Sem tam něco | Podbořany, Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    +1
    Jiří Poláček avatar 9.10.2008 20:39 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Zadání se zabývá eliminací duplicitních čísel ve výsledné cestě, nikoliv počtem řešení. Bohužel zatím se mi nepodařilo přijít na to, jak při generování rébusu efektivně zajistit, aby bylo jen jednom možné řešení – někdy jich je třeba až deset. Nemyslím si však, že by to bylo nějak výrazně ku škodě věci.
    Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
    9.10.2008 20:56 M. Lox | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Třeba u sudoku to nějak určitě zajistit jde, protože je to už v jeho definici: k tomu, aby se čtvercová síť s čísly dala považovat za sudoku, musí být řešení jednoznačné, a i počítačové programy to tak vytořit dovedou.
    make menuconfig, not war!
    23.5.2014 20:24 sikula
    Rozbalit Rozbalit vše Nový uživatel
    Děkuji za super hlavolam!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vytiskla jsem si všechny!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Díky!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.