CyberChef je webová aplikace pro analýzu dat a jejich kódování a dekódování, šifrování a dešifrování, kompresi a dekompresi, atd. Často je využívaná při kybernetických cvičeních a CTF (Capture the Flag). Vydána byla nová major verze 10 (aktuálně 10.4.0). Přehled novinek v Changelogu.
UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch OTA-1 Focal založené na Ubuntu 20.04 Focal Fossa.
Společnost Red Hat slaví 30 let.
Ve věku 91 let zemřel izraelský informatik Ja'akov Ziv, spolutvůrce bezztrátových kompresních algoritmů LZ77, LZ78 a LZW (Lempel–Ziv–Welch).
Byla představena nová Arduino deska Arduino UNO R4 s 32bitovým MCU RA4M1 (Arm Cortex-M4). Desku lze zatím získat pouze v rámci early access programu.
Operační systém MidnightBSD, fork FreeBSD optimalizovaný pro desktop s prostředím Xfce, byl vydán ve verzi 3.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na GOG.com běží Spring Sale. Při té příležitosti lze získat zdarma počítačovou hru Neurodeck: Psychological Deckbuilder (ProtonDB).
Alex Ellis upozornil 15. března, že firma Docker se chystala zrušit bezplatný hosting open-source projektů na Docker Hubu. Po vlně odporu se představitelé firmy omluvili a posléze byl původní záměr odvolán.
Ve věku 94 let zemřel Gordon Moore, mj. spoluzakladatel společnosti Intel a autor Moorova zákona.
Mercurial (Wikipedie), software pro SCM (Source Code Management), byl vydán ve verzi 6.4. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Ve dnech 5. až 7. dubna proběhne konference Mercurial Paris.
Nedávno jsem v sympatické knížce Konec záhady hlavolamu objevil zajímavý rébus pojmenovaný Písmenkové bludiště od sovětského autora Močalova. Přestože je myšlenka již takových 30 let stará, nevybavuji si, že bych kdy na takový rébus narazil například v nějakém luštitelském plátku. Přitom tento rébus nabízí podobnou zábavu jako louskání Sudoku – jste-li příznivci podobných číselných rébusů, pojďte se seznámit s BobbleMaze, jak jsem si pojmenoval svou lehce modifikovanou verzi.
Úkolem rébusu je najít cestu v bludišti obsahující – a to právě jednou – všechna čísla od jedničky po maximální číslo, které se v bludišti vyskytuje. Jednička a maximální číslo představují koncové body cesty, ostatní čísla se v cestě mohou vyskytovat v libovolném pořadí. Cesta vede přes sousední čísla v bludišti, přičemž se počítá pouze sousedství „přes hranu“, nikoliv po úhlopříčce.
Vše nejlépe vysvětlí příklad. Mějme například následující rébus v podobě matice 4×4. V ní máme najít cestu obsahující čísla od jedničky do desítky; z celkového počtu šestnácti čísel tak zde bude šest čísel „falešných“ – do cesty nepatřících.
Koncové body cesty jsou zadány jednoznačně – čísla 1 a 10 se tak v bludišti vyskytují pouze jednou a můžeme si je zakroužkovat.
Nula je vlastně původem falešná jednička nebo desítka – do cesty nikdy nepatří a můžeme si ji rovnou vyškrtnout.
Šestka v pravém dolním rohu se nám tak stává sirotkem – číslem, které již nemůže být průchozím prvkem cesty, neboť do něj již vede pouze jeden platný směr shora. Sirotek nemůže být součástí cesty a proto jej též škrtáme.
Jediná zbylá šestka v pravém horním rohu se tak zákonitě stává součástí cesty. Jelikož má pouze dva sousedy, stávají se i tato sousední čísla součástí cesty – o desítce jsme to již věděli, nově získáváme číslo sedm.
Jelikož je desítka koncovým bodem cesty, tak i čtyřka nacházející se pod ní je sirotkem, kterého vyškrtneme.
Číslo pět se v bludišti vyskytuje pouze jednou a musí tedy být součástí cesty. Jelikož okolní nulu i čtyřku vpravo jsme vyškrtli, budou pro pětku sousedními prvky v cestě jednička nahoře a čtyřka vlevo.
Poslední neoznačená čtyřka v bludišti již do cesty patřit nemůže, a proto ji také škrtáme.
V tuto chvíli již je jasné, že zbytek cesty se „obtočí“ okolo naposledy vyškrtnuté čtyřky. Falešnou devítku a dvojku v posledním řádku matice můžeme pro úplnost vyškrtnout též.
A rébus máme vyřešen!
Pokud vás BobbleMaze zaujalo, můžete si zkusit hledat cestu sami v jednom z dvanácti „dospělých“ bludišt, které nabízím ke stažení.
Tiskni
Sdílej: