O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Zdravím, toto je můj úplně první blog. Párkrát jsem tu zahlédl, jak tu někdo řeší své rozhodování podobným způsobem. I já se dlouho nemohu rozhodnout a tak jsem se rozhodl, že tu napíšu blog. Doufám, že mi to pomůže v rozhodnutí se, kde dál pokračovat ve studiu.
V anketě jsou školy, na které jsem poslal přihlášky. Věděl jsem, že mi bude dělat problém rozhodnout se, tak proto jsem jich vybral tolik.
UPDATE: Pořadí v anketě odpovídá tomu, jak jsem zatím nad tím uvažoval.
UPDATE 2: Vybrané obory jsou: na jaderce základní studium, na matfyzu fyzika, na FELu robotika a kybernetika a na VŠB informatika
Tiskni
Sdílej:
Očekávám, že se tam naučím dobře matematiku, i fyziku. Taky očekávám, že trochu obecější studium rozvine mé schopnosti. A mé schopnosti, myslím, že bych na všech z výběru mohl studovat.
Jenom OT otazka. K cemu pak hodlas znalosti matiky a fyziky pouzit?
Samy o sobe mi prijdou spis jako obecne obory, ktere jsou samy o sobe celkem k nicemu, ale muzes na nich dale stavet.
Cili, matiku a fyziku bych povazoval za cestu, ale ne za cil. Cilem by melo byt jejich prakticke vyuziti? Co bys pak chtel delat po skole, kde by te naucili akorat fyziku a matiku? Vyzkum? Pajdak?
Matematika a fyzika jsou fajn, ale pokud se jim neude skutečně věnovat, jsou celkem na nic* – pro obecný rozhled a praktický život jsou užitečnější humanitní obory.
*) z matiky stačí základy, logika, funkce, vědět, co jsou derivace a integraály – to se učí skorov všude, kvůli tomu nemusíš chodit na matematickou školu.
Tohle může napsat jenom člověk, který nechodil na "matematickou" školu :). Protože derivovat a integrovat potřebovat umět nemusíš, to už teď umí každá lepší kalkulačka.
Jde spíš o to vědět, že matematika, se kterou člověk skončí na střední škole, stěží dosahuje úrovně 16. století (nechápu jak si dějepisáři můžou stěžovat, že se nestihnou dostat za rok 1970 :), na "matematické" vysoké škole se v základním studiu dostanete tak do roku 1917 ! a i tak je to drsný. Já třeba beru matematiku a informatiku jen jako doplněk pro fyziku, ale myslím si, že mít aspoň představu, jak vypadají výpočty v n-rozměrných prostorech a podobně není špatné. A navíc, ve fyzice se většina té složité matematiky používá úplně běžně.
Psal jsem „vědět, co jsou derivace a integraály“ – v podstatě je ani nemusíš počítat (i když je dobré si to alespoň vyzkoušet). N-rozměrné prostory jsou taky dobré mentální cvičení – je dobré si uvědomit, že kromě 2D a 3D, které si umíme představit, máme i vícerozměrné prostory, které si sice (graficky) představit neumíme, ale princip je stejný.
Chtěl jsem tím ale říct, že pokud mu jde o obecný rozhled a nebude se těmto oborům přímo věnovat, stačí z nich úplné základy a je lepší ten čas věnovat nahlédnutí do jiných oborů, se kterými se člověk v běžném životě setkává dnes a denně (ekonomie, politika, management, psychologie…). Někdy si říkám, jak by to bylo skvělé, kdyby většina lidí ovládala ekonomii aspoň na úrovni 18. století, to bychom byli úplně někde jinde 
Docela pěkné mi přijdou tyto slidy www.cs.toronto.edu/~sme/presentations/cat101.pdf.
Mj., můžu se zeptat, to se učíte kvůli funkcionálnímu programování?
ahoj,
Kecy - jaderka ani matfyz rozhodne nejsou skoly, ktere jenom "skoli".
Ja mam matematiku na FJFI CVUT, a muzu jen doporucit. Clovek dostane docela dost obecny prehled. Ale pokud chcete delat primo pocitace, asi by bylo lepsi studovat FEL nebo informatiku na MFF.
V anketě chybí možnost "Do Michelinky, tahat pneumatiky !" 
to je zahrnuto v možnosti nikam 
Jaderku můžu doporučit. Ale pouze pokud ti nebude vadit hodně fyziky a matiky a méně informatiky. Nevím jak je to na matfyzu, ale na fyzikálním zaměření to bude asi to samé. Co se týká náročnosti, tak podle mě na fjfi nevyhodili nikoho, kdo by o studium měl opravdu zájem, takže se nenech odradit statistikami kolik procent projde až do 3. ročníku :)
Ohledně systémů, vybírat si školu podle tohoto je fakt divný, tak mě nikdo nenutil dělat nic na windows, naopak je na spoustě počítačů je dualboot win-lin. V programování se tam první rok dělá Pascal, ale pro získání započtu bral dokonce i skripty v PHP prostě cokoli trochu složitějšího. Celkově můžu říct, že jsem nikdy nic jiného než C\C++ nepotřeboval.
hodně matiky a fyziky mi nebude vadit. A ohledně těch systémů, to není rozhodně důležité k výběru, možná to vyznělo jinak
ehm ehm, v podstate mas pravdu, ale to "mel o studium opravdu zajem" je dost zavadejici ;)) ....mit o studium zajem totiz na fjfi (pokud nejsi od narozeni mozek) implikuje makat, minimalizovat nejake ty postrani aktivity, jako zensky, zamestnani, hospody, cestovani a mnoho dalsich a venovat se studiu, napriklad ja bych tady ted nemel vubec reagovat a radeji pocitat :)))
ČVUT FEL, protože naproti je VŠCHT a tak se dá občas narazit i na osobu opačného pohlaví. 
Pro ty, co ví: Je na MFF ta matika hodně těžká?
To je relativní. Myslím si, že záleží na tom, na co jsi zvyklý ze střední. Nevím, jestli jsi koukal do studijních plánů (třeba obor programování), ale té povinné matematiky ani moc není.
Já stojím před rozhodnutím mezi ČVUT a MFF (oboje informatika). Na matiku sice nejsem špatnej, ale nejsem zas génius takže radši asi pudu na ČVUT. Pro ty, co ví: Je na MFF ta matika hodně těžká? Na střední jsem se neučil a měl jsem dvojky. Před maturou sem si něco spočítal, zopáknul a mám za jedna z matiky. Musel bych se hodně učit?
Já samozřejmě nevím, ale z doslechu vím (^_^), že pokud budeš makat, neměl by to být problém.
Pokud vim (castecne i vlastni zkusenost) je nejtezsi prechod ze systemu priklad-vysledek na system definice-veta-dukaz.
A prave na tomhle hodne lidi ztroskota ...
). Většinou jsem prošel napoprvé, v těch extrémních případech, kdy jsem šel na nějakou zkoušku dvakrát, to bylo způsobeno čistě tím, že "jsem to tam šel jenom vobhlídnout" nebo jsem měl fakt smůlu.
Samozřejmě, troška toho zdravého selského matematického myšlení je potřeba, ale hlavní je ta snaha.
Jsem teda ve třeťáku na Obecné informatice, příští rok s trochou štěstí na Teoretické informatice, obor Umělá inteligence a neprocedurální programování a platí pro mě ještě "staré" studijní plány. Tam byla veškerá matika povinná, zato v novějších studjních plánech, které zavedli tuším před dvěma lety, už jsou věci typu Matematická analýza III a další podobné povinně volitelné (nebo jsou teda v párech s dalšími dříve povinnými matematickými předměty, kdy stačí udělat jeden z nich). Podle mě velká škoda, já osobně jsem rád, že jsem všechny ty analýzy, algebry, teorie grafů, statistiky a další vypečenosti zažil. Dost mi to dalo.
Středoškolská matematika, to jsou prachobyčejné počty. To se nedá s vysokou matematikou vůbec srovnávat. Dobré známky ze střední školy ale mohou naznačovat, že daný student má předpoklady se "hecnout" a učit se. Na druhé straně, hodně mých bývalých spolužáků, kteří se na Matfyz dostali na průměr, už jsou jen bývalými spolužáky a naopak, vím o člověku, který se na gymplu neučil vůbec a tady exceluje.
Ale ten kamarád je magor a výjimčená osoba, takže bych ho vůbec nezapočítával.
Takhle jsem někde před gramatikami vynechal a už jsem se vezl... Teorii kolem turingáčů a dalších všemocných bestií už jsem vnímal jen velmi sporadicky. Ale myslím si, že na teoretické informatice si toho ještě užiju až až, tak snad z toho nebude tak velká škoda.
Analýza odrazuje spoustu lidí, což je velká škoda. Já litoval jen toho, že mi příroda nenadělila více intelektu, než abych ji chápal tak akorát na dvojku s odřenýma ušima.
Jestli má někdo můj nehynoucí obdiv a závist, tak jsou to všemocní čarodějové z Katedry matematické analýzy a pak mystici z Katedry algebry.
Na teorii jsem potřeboval skoro vždycky minimálně týden, příklady si taky pár dní vyžádaly. I když teda konkrétně analýzu II (integrální počet, funkční řady, mocninné řady, Fourierovy řady) jsem dělal až v září a učil jsem se skoro měsíc, protože jsem to vůbec neuměl a skoro všichni už měli hotovo, tak jsem si to musel vydřít úplně sám. Dobře mi tak. Ale aspoň jsem to celkem dobře uměl.
Lidi, kterým příroda nadělila trochu víc inteligence (a nebo nedejbože i píle
) na tom nebyli ani zdaleka zle. Kolik by sis tak představoval času? Podle mě je ten zhruba týden adekvátní doba obtížnosti toho předmětu pro průměrného studenta.
Analýzu I jsem dělal po zkouškovým, byl jsem posranej až za ušima, takže jsem spočítal asi deset písemek a pak se asi pět dní nonstop šrotil důkazy (jenom důkazy tzv. "lehkých vět", které na trojku stačily, větší ambice jsem totiž neměl a snažil jsem se to uhrát na jistotu). Průběh analýzy II už jsem popsal výše, mohl jsem si za to sám (to zkouškové se mi nevyvedlo a asi tři zkoušky jsem musel přesunout na září). Analýza III už byla v pohodě, tam jsem se hecnul a snažil se i na cvičeních, takže jsem to dal vcelku suverénně.
Nenech se odradit, teď jsem se kouknul na ty nové studijní plány a už to není zdaleka tak hrozné. Ta analýza III (obecně analýza v n-rozměrných prostorech) už povinná není, místo ní stačí udělat pravděpodobnost a statistiku, což byla i docela zábava. A Algebru I, pro mě povinnou, je možné vyměnit za Optimalizační metody. A něco mi říká, že tohle platí pro Obecnou informatiku a že pro obor Programování to je možná dokonce ještě "lehčí".
Z diskuzí tady je mi jasný, že jsi fakt schopnej člověk, jestli by tě měla odradit analýza, to by byla fakt škoda. Já jsem rád, že jsem si to všechno vytrpěl a je to pro mě přijatelná cena za ty neskutečně zajímavé věci, které jsem se tu dozvěděl (nebo spíš teprve dozvím -- umělá inteligence, formální jazyky, atd...).
Kamarád vystudoval matfyz (ještě hezky pětiletý program, i když mu to samozřejmě trvalo sedm let) a říkal, že na každou analýzu se připravoval nejmíň dva týdny. To se mi fakt nechce, jsem pracující člověk. A mám pocit, že tady Anička kdysi naznačila, jak je možné zvládat kombinované studium i při polovičním úvazku (hint: těžko)…
Mne právě lákají ty zajímavé věci. Jasně že třeba pro moderní metody zpracování přirozeného jazyka se bez statistiky neobejdu, ale naučím se v úvodním kurzu natrénovat markovský model? Pochybuju, stejně to bude na mně. Takže si asi budu dál studovat sám, některé knížky z MIT Pressu jsou vážně skvělé
Okay, dík, kašlu na to. Neřeknu diskrétka, ale srát se s analýzou, na to nemám nervyNeblbni, tohle by byl fakt nesmysl se takhle nechat odradit... Uvidíš, že budeš rád, že jsi tu analýzu měl. Já na učení ke zkoušce zatím nikdy nepotřeboval víc než pět dní, včetně analýzy I kde byly ještě dvě dvouhodinovky týdně (nově je jen jedna mám pocit).