Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal Zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti ČR za rok 2024 (pdf). V loňském roce NÚKIB evidoval dosud nejvíce kybernetických bezpečnostních incidentů s celkovým počtem 268. Oproti roku 2023 se však jedná pouze o drobný nárůst a závažnost dopadů evidovaných incidentů klesá již třetím rokem v řadě. V minulém roce NÚKIB evidoval pouze jeden velmi významný incident a významných incidentů bylo zaznamenáno 18, což oproti roku 2023 představuje pokles o více než polovinu.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované obrázky APNG a WebP.
Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné předinstalovávat státem podporovanou komunikační aplikaci MAX, která konkuruje aplikaci WhatsApp americké společnosti Meta Platforms. Oznámila to dnes ruská vláda. Ta by podle kritiků mohla aplikaci MAX používat ke sledování uživatelů. Ruská státní média obvinění ze špehování pomocí aplikace MAX popírají. Tvrdí, že MAX má méně oprávnění k přístupu k údajům o uživatelích než konkurenční aplikace WhatsApp a Telegram.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu srpnový souhrn novinek. Kvůli nedostatečnému zájmu byla ukončena výroba telefonů PinePhone Pro.
Po pěti měsících vývoje byla vydána nová verze 0.15.1 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Verze 0.15.0 byla přeskočena. Přispělo 162 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Před sedmi lety společnost Valve představila fork projektu Wine s názvem Proton umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát počítačové hry do té doby běžící pouze ve Windows. Aktuální přehled podporovaných her na stránkách ProtonDB
Společnost DuckDuckGo rozšířila svůj AI chat Duck.ai o GPT-5 mini (𝕏). Duck.ai umožňuje anonymní přístup bez vytváření účtů k několika modelům umělé inteligence. Aktuálně k GPT-4o mini, GPT-5 mini, Llama 4 Scout, Claude Haiku 3.5 a Mistral Small 3.
Marek Tóth v příspěvku DOM-based Extension Clickjacking: Data ve správcích hesel v ohrožení na svém blogu popsal novou clickjacking techniku s několika variantami útoků a otestoval ji proti 11 správcům hesel. Výsledkem bylo nalezení několika 0-day zranitelností, které mohly ovlivnit uložená data desítek milionů uživatelů. Jedno kliknutí kdekoliv na webové stránce kontrolované útočníkem umožňovalo ukrást uživatelská data ze
… více »Na dnešní akci Made by Google 2025 (YouTube) byly představeny telefony Pixel 10 s novým čipem Google Tensor G5 a novými AI funkcemi, hodinky Pixel Watch 4 a sluchátka Pixel Buds 2a.
The Document Foundation oznámila vydání nové major verze 25.8 svobodného kancelářského balíku LibreOffice. Podrobný přehled nových vlastností i s náhledy v poznámkách k vydání (cs) a také na Youtube a PeerTube.
Doma jsem si naštěstí ADSL nikdy nepořídil (než ho byl Český Telecom schopný v centru Prahy zavést, objevilo se zde CZFree.Net), ale v práci naneštěstí tuto úžasnou službu využíváme.
Pro IT firmu je půl dne bez připojení na internet celkem nepříjemná věc a ani Nextra (se kterou je smlouva na ADSL) ani Český Telecom (kterému pochopitelně patří dráty) se moc nemají k tomu to řešit.
Linka téměř pravidelně každou hodinu a půl (rozpětí 1:10 - 1:40) na chvíli vypadávala. Nu co, zavoláme Nextře, ať to pořeší. Další den (včera, 19.7.2005) ráno následovala výměna modemu (ZyXEL Prestige 650R-33) technikem firmy pracující pro Nextru. Linka vydržela celý den fungovat a zdálo se to dobré. Ovšem zdání klame, vydrželo to jenom přes den, v noci to začalo chcípat a dnes před polednem následovala úplná smrt.
Telefonát na Nextru, že prý se ozvou. Volá technik Českého Telecomu, kontrolujeme nastavení modemu, potrvrzuje, že to je dobře (ještě aby ne, když to den fungovalo). Zkoušíme připojení, reset modemu …, říká mi, že k nim ani nedorazí pokus o přihlášení od modemu. Pak se mě snaží přemluvit, že je problém v modemu. No že by dva modemy měly stejnou závadu mi připadá lehce nepravděpodobné, nakonec ho o tom přesvědčím. Slibuje domluvu s Nextrou a že se ozvou, kdo pošle technika.
Po dvou hodinách netrpělivě volám na Nextru, tam samozřejmě nic nevědí, ale prý to určitě řeší . Po chvíli to zkouší ještě kolega (který je přecejenom poněkud agresivnější ve vyjednávání
), a po dlouhé době zjišťuje, že tam asi opravdu nic nevědí, nicméně slibují, že k nám zítra ráno pošlou technika Českého Telecomu, tak uvidíme
.
PS: Věděli jste, že problémy s Nextrou řeší callcentrum na Slovensku?
Tiskni
Sdílej:
V jedné firmě jsme kecali o problémech s ADSL a podle jejich zkušeností je prý nejspolehlivější TISCALI. Prý problemz hned řeší, za dva roky zaznamenaly pouze 3 výpadky delší než 2 minuty. Nevím kolik se tomu dá věřit, ale na Tiscali jsem zatím nic špatného neslyšel.
(Nejsem pracovník Tiscali ani nevyužívám jejich služeb . Jen abyste mě nepodezírali za reklamu)