Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Tak sem si stahoval s nadšením 64bit Debiana Lenny s tím, že vše bude rychlejší než 32bit. Nevím jestli to tak opravdu je, jelikož sem předtím měl Ubuntu 7.10, takže zrychlení bylo hodně zřetelné. Co sem ale četl tady už několik diskuzí o tom zda je lepší 64bit nebo 32bit, tak jedno můžu říct stoprocentě. 64bit je pro obyčejného desktop uživatele jako su já úplně na nic. Už z důvodu menší dostupnosti aplikací a když už si člověk chce stáhnout nějakou hru, tak je většinou dostupná jen pro 32bit. A i když mám nainstalovaný 32bit knihovny,tak to nepomůže. Navíc mám jen 2GB RAM operační paměti a co sem se tady právě dočetl v diskuzích tak pro 64bit je nejvýhodnější když člověk má 4GB RAM. Takže sem si opravdu nadběhl.
Navíc mi přijde že 32bit má mnohem větší repositář než 64bit. Například sdlmame pro 64bit není. Prvně sme se lekl že nebude ani Mupen64 (emulátor nintenda), ale ten naštěstí existuje. Naštěstí existuje i UAE (amiga emulátor) pro 64bit. Jinak bych se fakt zbláznil. Kdyby ten 64bit měl aspoň nějaký výhody co se týče emulace, ale o tom pochybuju.
Asi je fakt, že ty hry by stačilo zkompilovat ze zdrojáků. No, jdu to teda zkusit, ale nemám v kompilacích moc štěstí.
Prostě mě to hodně naštvalo, protože dneska už to byla desátá stránka s hrou pro Linux, která je udělaná defaultně jen pro 32bit.
Tiskni
Sdílej:
Kdo je Jardík? Nějakej odpůrce 64bit?
Už z důvodu menší dostupnosti aplikací a když už si člověk chce stáhnout nějakou hru, tak je většinou dostupná jen pro 32bitA tak to bude dál, dokud budou trotlové jako vy. Tím zároveň odpovídám na dotaz - co na to Jardík. BTW 64bit není jen o RAMce, ale taky o virtuální paměti. Např. namapovat 10GB soubor můžete i bez 10GB RAM a na 32bitech toho nedocílíte ani s PAE, už jenom kvůli malýmu pointeru. A zrychlení samozřejmě je. Těch registrů navíc, instrukcí ... 64bit OS může naplno používat SSE2 a nebát se nekompatibility se starými procesory, protože snad každý 64bit procesor ty instrukce má, atd...
Tak to asi bude tím že mam Lennyho. Mám tam jen zastaralý xmame. Jestli si to dobře pamatuju tak v testing co sem se dival v 64bit to sdlmame bylo. Asi je čas na přechod k testing.
+1
gentoo
tak ja mam sdlmame v repozitari, takze to nni probloem 64bit, ale lidi co se taraji o repo. Ja mam 64bit, a nenarazil sem snad skoro na nic co by nejelo.Okrem kontroly pravopisu
Jardik mě zabije.. dopr..
Vy toho Jardíka nějak prožíváte, nemáte s ním společný pokoj na koleji?
Mě ale baví hrát v Linuxu . Je tu výhoda, že když je ta hra udělaná přímo pro Linux, tak se ta hra vyvíjí. A ne jako když vydavatel hru vydá a tím to pro něj většinou končí a nezajmá ho, že zrovna mě se třeba líbila. Co se týče toho co hraju, tak tady je výpis adresářů: amiga,atari_st,atari2600,bios,dos,gameboy_advance,linux,mame,nintendo_ds,nintendo_64,playstation,pygame sega_cd,snes,win,zx_spectrum.
Jejich obsah by se sem nevešel, ale jestli myslíte konkrétně Nintendo64 tak mě baví hodně skoro všechny závodní hry, občas si dám fotbal World Cup. Mám toho hodně, stahuju to z planetemu.net. Kupoval sem si kvůli tomu emulátoru i ten playstainackej ovladač. Takže je to pohodička. Sou to hry na odreagování. Co se týče emulace tak celkem v pohodě. Zatím žádná cukatura. Mám Core2Duo, nvidia GTS8800. Akorát mě mrzí, že u hry Tarzan mi nejde zvuk .
Hry co mám odzkoušený a jdou mi viz. příloha.
Mě se vyvíjí FlightGear, Simutrans, Alien Arena, Nexuiz, Sauberaten,Danger from the Deep. Wesnoth moc nehraju, vzdycky mě tam hned zabijou. Jen škoda že se mi nevyvíjí žádný dungeon.
Tak si někdy namísto hraní můžeš raději zopakovat skloňování a psaní čárek.
Co je to za obrázek linuxové komunity, že často působí jak negramoti s nedodělanou základkou?
s tím, že vše bude rychlejší než 32bit.
LOL, co dodat?
A opak bych se ani nikdy neodvážil tvrdit. Ale čekat že všechno bude rychlejší. To je jako koupit si dvou-jádrový/deseti-jádrový procesor a čekat, že všechno bude rychlejší. Spíš bych to formuloval takto:něco může být rychlejší.
32-bit: BENCHMARKs: VC: 194.698s VO: 0.025s A: 0.000s Sys: 1.383s = 196.106s BENCHMARK%: VC: 99.2822% VO: 0.0125% A: 0.0000% Sys: 0.7053% = 100.0000% 64-bit: BENCHMARKs: VC: 186.984s VO: 0.016s A: 0.000s Sys: 2.034s = 189.034s BENCHMARK%: VC: 98.9154% VO: 0.0084% A: 0.0000% Sys: 1.0762% = 100.0000%
S tím, že mám 4GB ram
To s tím souvisí jak?
Ještě přihodim to stejné, ale z distribučního repozitáře(to horní bylo přeložené přímo pro můj procesor):
32-bit: BENCHMARKs: VC: 216.857s VO: 0.020s A: 0.000s Sys: 2.706s = 219.583s BENCHMARK%: VC: 98.7586% VO: 0.0092% A: 0.0000% Sys: 1.2322% = 100.0000%
S tím, že mám 4GB ram
To s tím souvisí jak?Já vím, že taková situace asi nenastane nebo kodeky nejsou takhle nastavený, ale pokud by encoder videa potřeboval zabrat co nejvíc RAMky, bude moct zabrat na 32bit jen něco mezi 3~4 GB pokud se nemýlím... ?
Další věc je například implicitní používání SSE2, takže aplikace netrpí tím, že je někdo zkompiloval například jen pro i686.Pokud to ovšem zvládne překladač, jinak se musí dodělávat ručně a to znamená, aby programátor uměl.
movsd xmm0, rsb-0x8 movsd xmm1, rsb-0x10 movsd xmm0, rsb-0x8 addsd xmm0, rsb-0x10
movsd rsb-0x8, xmm0 movsd rsb-0x10, xmm1 movsd xmm0, rsb-0x8 addsd xmm0, rsb-0x10
Mam to chapat tak, ze Si davas debian stable na desktop a obavas se, ze pro nej nebudou aplikace a kdyz uz, tak jenom zastarale?
A jinak zdrav?
32bit real 340.978s user 196.448s sys 141.657s
64bit real 192.291s user 158.250s sys 14.085s
32bit je v emulaci na 64bit systemu, coz by nemelo brzdit. Stejnej program, stejny data..
Mně se zdá, že to vidíš nějak moc černě. Já mám všude 32-bit, protože můj hardware nic jiného neumí. Nicméně nedávno jsem instaloval nějaké 64-bit stroje s ArchLinuxem. Provedl jsem to prostě tak, že jsem vzal seznam balíčků z vhodného 32-bit stroje a všechno jsem to nechal na těch 64-bit strojích nainstalovat, samozřejmě v 64-bitovém provedení. Všech cca 1000 balíčků tam prostě bylo a fungovalo. Jedinou výjimkou byl Wine, ale co už, hry se na tom hrát stejně nebudou, tak je to jedno.
(Pak jsem to všechno ještě nechal zkompilovat s -march=native
, což zabralo nějakých 20 hodin čistého času, ale čert to vem, aspoň se pořádně prověřila funkčnost paměti a chlazení. Jestli se to zrychlilo, to fakt nevím a nehodlám to měřit.)
64-bitové distro žere bezesporu víc paměti než 32-bitové a hlavně u GCC je to vidět. Nicméně takové 2 GB IMHO bohatě stačí skoro na všechno. Na editaci Full HD to asi není, že jo, ale na pár Firefoxů, GIMPů, Thunderbirdů, Eclipsů a KDEček je to fakt až dost. (No, Eclipse raději v singuláru, pro jistotu...)
Na jedné straně nejsem zastáncem ani propagátorem 64-bitových desktopů a myslím si, že je to pouze „in“, nic víc. Na druhé straně není nejmenší důvod se 64 bitů bát v dnešní době, kdy 1 GB paměti do notebooku stojí pod 250 Kč.