Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Ano prohlédl jsem a už nebudu hanit (no alespoň ne tolik) jiné distribuce...
Jak a proč se to stalo? Ve škole používám Fedoru (Hard)CORE 4, a jen jako uživatel proti ní zas tak moc nemám, snad jen že mi pije krev automounter, a občas vytuhne. Pokud ji nemusím vidět jak zdlouhavě bootuje, tak mi to taky nevadí.
Doma používám Slackware, z pohledu uživatele nemám automountra, a bootuju o dost rychleji, a výtuh jsem zažil... no ani nepamatuju. To je všechno, na obou místech mám stejně nastavené prostředí, stejné aplikace (alespoň v takové míře v jaké to potřebuji).
Takže v čem je ten rozdíl? V "péči" o systém... Doma jsem prostřídal pěkných pár distribucí, a jedině Slackware splnil mé nároky na správu. Ostatní klikací a userfriendly distra mě nijak zvlášť nepřesvědčovaly o svých výhodách.
A jaký je tedy závěr? Uživateli může být celkem jedno co za distribuci používá, a mám to ověřené z domova, kdy po prohození té distribuce za onu, byl největší problémem chybějcí vzhled do xmms, který jsem po stížnosti doplnil. U toho kdo se o daný systém stará je to diametrálně odlišné, nedokážu si představit, že bych telefonicky navigoval v nějakém klikátku, úplně stačí říct: napiš do konzole tohle, a přečti co to vtátilo...
Z toho vyplývající heslo dne: Každý admin svého systému strojvůdce.
Tiskni Sdílej:
hald
).
Messagebus je sběrnice zpráv, která by měla umožnit efektivní komunikaci mezi aplikacemi. Je to bohužel již x-tá implementace téhož, a opět nemám pocit, že by se nějak šířeji používala.