Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Dnes ráno jsem si říkal jestli je to možné, a ono je, a ani to není nijak pracné. Má to jen jedno malé ale – zátěž procesoru.
Takže na notebooku, kam tento nápad byl primárně mířen, moc uplatnění mít nakonec nebude. Alespoň jsem si udělal nějaké tabulky no downmix surround do sterea :)

Kvalitní zvuková karta s kvalitní aparaturou a kvalitním zdrojem (což není mp3 s bitovým tokem 96 kbps) ekvalizér nepotřebuje, ale pokud máte nějaké šumítko, tak můžete posílit středy, nebo třeba já jsem chtěl trochu výrazněji vykreslit basy u sluchátek.
Ladspa je rozhraní pro pluginy zpracovávající zvuk. Dostupné pluginy umí skoro všechno co vás napadne upmix, downmix, zdroj bílého šumu, oscilátor, zesilovač… (už jsem v blogu psal o frekvenčních filtech). Ladspa využívá třeba gstreamer, nebo Audacious. Kdyby něco chybělo, tak si to můžete napsat
. Kromě toho lze ladspa používat přímo v ALSA (wow).
Celá konfigurace se ukládá do ~/.asoundrc pro uživatele, nebo /etc/asound.conf pro systém.
Nejprve uvedu kompletní konfiguraci a pak si to rozebereme :).
pcm.eq{
type ladspa
slave.pcm default
channels 2
plugins {
0 {
id 1197
policy duplicate
input.bindings.0 "Input"
utput.bindings.0 "Output"
input {
# range -30~70 #50Hz 100Hz 156Hz 220Hz 311Hz 440Hz 622Hz 880Hz 1250Hz 1750Hz 2500Hz 3500Hz 5000Hz 10000Hz 20000Hz
controls [ 2 3 4 3 2 2 2 1 1 -1 -2 -2 -2 -2 -2 ]
}
}
}
}
pcm.stereo {
type plug
slave.pcm eq
}
nadefinovali jsme PCM zařízení „stereo“, vstup do ekvalizátoru a „eg“, které má výstup napojen na výchozí (default) zařízení ALSA. Zařízení eq hostuje plugin ladspa s identifikátorem 1197, což je plugin Multiband EQ. Politika je nastavena na „duplicate“, tedy opakovat pro všechny kanály, máme nastaveno, že zařízení má dva.
Teď už by měl ekvalizátor fungovat, ověřit to můžete například příkazem
speaker-test -twav -c2 -Dstereo
měl by být znát rozdíl od zařízení default
speaker-test -twav -c2 -Ddefault
pokud rozdíl neslyšíte poštelujte si nastavení v poli „controls“.
Ekvalizér tedy funguje a nezbývá nic jiného, než nastavit zařízení stereo jako výchozí v přehrávači a začít ladit nastavení. Pozor po změně nastavení je potřeba přehrávač vypnout (většinou nestačí stop, protože po play se neinicializuje zvukový sýstup), aby si načetl znovu nastavení, proto se bude hodit něco do konzole :).
Jak jsem naznačil, ekvalizér sice funguje, ale má za následek určité zvyšení zátěže CPU a u notebboku to znamená kratší čas běhu na baterii. Tak jsem si alespoň nadefinoval zařízení pro downmix :).
~/.asoundrc
pcm.eq{
type ladspa
slave.pcm default
channels 2
plugins {
0 {
id 1197
policy duplicate
input.bindings.0 "Input"
utput.bindings.0 "Output"
input {
# range -30~70 #50Hz 100Hz 156Hz 220Hz 311Hz 440Hz 622Hz 880Hz 1250Hz 1750Hz 2500Hz 3500Hz 5000Hz 10000Hz 20000Hz
controls [ 2 3 4 3 2 2 2 1 1 -1 -2 -2 -2 -2 -2 ]
}
}
}
}
pcm.stereo {
type plug
slave.pcm eq
}
pcm.!surround40 {
type route
slave.pcm stereo
slave.channels 2
ttable {
0.0 1
0.1 0.1
1.1 1
1.0 0.1
2.0 0.8
2.1 0.1
3.1 0.8
3.0 0.1
}
}
pcm.!surround41 {
type route
slave.pcm stereo
slave.channels 2
ttable {
0.0 1
0.1 0.1
1.1 1
1.0 0.1
2.0 0.8
2.1 0.1
3.1 0.8
3.0 0.1
4.0 0.5
4.0 0.5
}
}
pcm.!surround50 {
type route
slave.pcm stereo
slave.channels 2
ttable {
0.0 1
0.1 0.1
1.1 1
1.0 0.1
2.0 0.8
2.1 0.1
3.1 0.8
3.0 0.1
4.0 0.5
4.1 0.5
}
}
pcm.!surround51 {
type route
slave.pcm stereo
slave.channels 2
ttable {
0.0 1
0.1 0.1
1.1 1
1.0 0.1
2.0 0.8
2.1 0.1
3.1 0.8
3.0 0.1
4.0 0.5
4.1 0.5
5.0 0.5
5.1 0.5
}
}
pcm.!surround71 {
type route
slave.pcm stereo
slave.channels 2
ttable {
0.0 1
0.1 0.1
1.1 1
1.0 0.1
2.0 0.8
2.1 0.1
3.1 0.8
3.0 0.1
4.0 0.5
4.1 0.5
5.0 0.5
5.1 0.5
6.0 1
7.1 1
}
}
Tiskni
Sdílej:
Co kdybych chtel z PC udelat ekvalizer? To znamena pouzit alsu a ladspa plugin, ale nechtel bych, aby to ovlivnovalo jen zvuk z userspace (pres libalsa), ale i to, co leze z line-in apod...
Nevedel bys (nebo nekdo) nahodou?
.
Jinak, co potrebuji neni ekvalizer, ale kompresor (kvuli televizi - nebavi me porad snizovat a zvysovat hlasitost). Na PC jsem to chtel delat proto, ze je proste pobliz
. Jinak, pokud byste vedel o nejake HW alternative, budu vdecen za kazdou radu...
Jinak, co potrebuji neni ekvalizer, ale kompresor (kvuli televizi - nebavi me porad snizovat a zvysovat hlasitost).Navod na omezovac hlasitosti jsem videl kdysi v nejakem casopise, je to celkem jednoduce zapojeni, ktere funguje jako zesilovac se ziskem rizenym napetim, ktere se ziskava integraci vstupniho signalu. Myslim, ze tam byly jen 4 OZ v jednom pouzdre a pak uz jen odpory a kondenzatory, plus jeden stabilizator (7809, myslim). Jedina nevyhoda je, ze a) je pak treba externi zesilovac (zisk tohohle "zesilovace" je totiz pouze v intervalu 0-1) a b) nejspis to kvuli integrujicimu charakteru vstupu ma urcite nejakou nenulovou latenci, leda ze charakteritika predelala z PI na PID. Osobne problem s vyssi hlasitosti reklam v televizi resim tlacitkem Mute, pripadne nahranim celeho poradu a preskakovanim casti, ktere nechci ...