Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Gemini CLI umožňuje používání AI Gemini přímo v terminálu. Vydána byla verze 0.10.0.
Konference OpenAlt 2025 proběhne již příští víkend 1. a 2. listopadu v Brně. Nabídne přibližně 80 přednášek a workshopů rozdělených do 7 tematických tracků. Program se může ještě mírně měnit až do samotné konference, a to s ohledem na opožděné úpravy abstraktů i případné podzimní virózy. Díky partnerům je vstup na konferenci zdarma. Registrace není nutná. Vyplnění formuláře však pomůže s lepším plánováním dalších ročníků konference.
Dnes ráno jsem si říkal jestli je to možné, a ono je, a ani to není nijak pracné. Má to jen jedno malé ale – zátěž procesoru.
Takže na notebooku, kam tento nápad byl primárně mířen, moc uplatnění mít nakonec nebude. Alespoň jsem si udělal nějaké tabulky no downmix surround do sterea :)

Kvalitní zvuková karta s kvalitní aparaturou a kvalitním zdrojem (což není mp3 s bitovým tokem 96 kbps) ekvalizér nepotřebuje, ale pokud máte nějaké šumítko, tak můžete posílit středy, nebo třeba já jsem chtěl trochu výrazněji vykreslit basy u sluchátek.
Ladspa je rozhraní pro pluginy zpracovávající zvuk. Dostupné pluginy umí skoro všechno co vás napadne upmix, downmix, zdroj bílého šumu, oscilátor, zesilovač… (už jsem v blogu psal o frekvenčních filtech). Ladspa využívá třeba gstreamer, nebo Audacious. Kdyby něco chybělo, tak si to můžete napsat
. Kromě toho lze ladspa používat přímo v ALSA (wow).
Celá konfigurace se ukládá do ~/.asoundrc pro uživatele, nebo /etc/asound.conf pro systém.
Nejprve uvedu kompletní konfiguraci a pak si to rozebereme :).
pcm.eq{
type ladspa
slave.pcm default
channels 2
plugins {
0 {
id 1197
policy duplicate
input.bindings.0 "Input"
utput.bindings.0 "Output"
input {
# range -30~70 #50Hz 100Hz 156Hz 220Hz 311Hz 440Hz 622Hz 880Hz 1250Hz 1750Hz 2500Hz 3500Hz 5000Hz 10000Hz 20000Hz
controls [ 2 3 4 3 2 2 2 1 1 -1 -2 -2 -2 -2 -2 ]
}
}
}
}
pcm.stereo {
type plug
slave.pcm eq
}
nadefinovali jsme PCM zařízení „stereo“, vstup do ekvalizátoru a „eg“, které má výstup napojen na výchozí (default) zařízení ALSA. Zařízení eq hostuje plugin ladspa s identifikátorem 1197, což je plugin Multiband EQ. Politika je nastavena na „duplicate“, tedy opakovat pro všechny kanály, máme nastaveno, že zařízení má dva.
Teď už by měl ekvalizátor fungovat, ověřit to můžete například příkazem
speaker-test -twav -c2 -Dstereo
měl by být znát rozdíl od zařízení default
speaker-test -twav -c2 -Ddefault
pokud rozdíl neslyšíte poštelujte si nastavení v poli „controls“.
Ekvalizér tedy funguje a nezbývá nic jiného, než nastavit zařízení stereo jako výchozí v přehrávači a začít ladit nastavení. Pozor po změně nastavení je potřeba přehrávač vypnout (většinou nestačí stop, protože po play se neinicializuje zvukový sýstup), aby si načetl znovu nastavení, proto se bude hodit něco do konzole :).
Jak jsem naznačil, ekvalizér sice funguje, ale má za následek určité zvyšení zátěže CPU a u notebboku to znamená kratší čas běhu na baterii. Tak jsem si alespoň nadefinoval zařízení pro downmix :).
~/.asoundrc
pcm.eq{
type ladspa
slave.pcm default
channels 2
plugins {
0 {
id 1197
policy duplicate
input.bindings.0 "Input"
utput.bindings.0 "Output"
input {
# range -30~70 #50Hz 100Hz 156Hz 220Hz 311Hz 440Hz 622Hz 880Hz 1250Hz 1750Hz 2500Hz 3500Hz 5000Hz 10000Hz 20000Hz
controls [ 2 3 4 3 2 2 2 1 1 -1 -2 -2 -2 -2 -2 ]
}
}
}
}
pcm.stereo {
type plug
slave.pcm eq
}
pcm.!surround40 {
type route
slave.pcm stereo
slave.channels 2
ttable {
0.0 1
0.1 0.1
1.1 1
1.0 0.1
2.0 0.8
2.1 0.1
3.1 0.8
3.0 0.1
}
}
pcm.!surround41 {
type route
slave.pcm stereo
slave.channels 2
ttable {
0.0 1
0.1 0.1
1.1 1
1.0 0.1
2.0 0.8
2.1 0.1
3.1 0.8
3.0 0.1
4.0 0.5
4.0 0.5
}
}
pcm.!surround50 {
type route
slave.pcm stereo
slave.channels 2
ttable {
0.0 1
0.1 0.1
1.1 1
1.0 0.1
2.0 0.8
2.1 0.1
3.1 0.8
3.0 0.1
4.0 0.5
4.1 0.5
}
}
pcm.!surround51 {
type route
slave.pcm stereo
slave.channels 2
ttable {
0.0 1
0.1 0.1
1.1 1
1.0 0.1
2.0 0.8
2.1 0.1
3.1 0.8
3.0 0.1
4.0 0.5
4.1 0.5
5.0 0.5
5.1 0.5
}
}
pcm.!surround71 {
type route
slave.pcm stereo
slave.channels 2
ttable {
0.0 1
0.1 0.1
1.1 1
1.0 0.1
2.0 0.8
2.1 0.1
3.1 0.8
3.0 0.1
4.0 0.5
4.1 0.5
5.0 0.5
5.1 0.5
6.0 1
7.1 1
}
}
Tiskni
Sdílej:
Co kdybych chtel z PC udelat ekvalizer? To znamena pouzit alsu a ladspa plugin, ale nechtel bych, aby to ovlivnovalo jen zvuk z userspace (pres libalsa), ale i to, co leze z line-in apod...
Nevedel bys (nebo nekdo) nahodou?
.
Jinak, co potrebuji neni ekvalizer, ale kompresor (kvuli televizi - nebavi me porad snizovat a zvysovat hlasitost). Na PC jsem to chtel delat proto, ze je proste pobliz
. Jinak, pokud byste vedel o nejake HW alternative, budu vdecen za kazdou radu...
Jinak, co potrebuji neni ekvalizer, ale kompresor (kvuli televizi - nebavi me porad snizovat a zvysovat hlasitost).Navod na omezovac hlasitosti jsem videl kdysi v nejakem casopise, je to celkem jednoduce zapojeni, ktere funguje jako zesilovac se ziskem rizenym napetim, ktere se ziskava integraci vstupniho signalu. Myslim, ze tam byly jen 4 OZ v jednom pouzdre a pak uz jen odpory a kondenzatory, plus jeden stabilizator (7809, myslim). Jedina nevyhoda je, ze a) je pak treba externi zesilovac (zisk tohohle "zesilovace" je totiz pouze v intervalu 0-1) a b) nejspis to kvuli integrujicimu charakteru vstupu ma urcite nejakou nenulovou latenci, leda ze charakteritika predelala z PI na PID. Osobne problem s vyssi hlasitosti reklam v televizi resim tlacitkem Mute, pripadne nahranim celeho poradu a preskakovanim casti, ktere nechci ...