Byla vydána nová verze 1.54.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Jan Václav.
Knižní edice správce české národní domény přináší novou knihu zkušeného programátora Pavla Tišnovského s názvem Programovací jazyk Go. Publikace nabízí srozumitelný a prakticky zaměřený pohled na programování v tomto moderním jazyce. Nejedná se však o klasickou učebnici, ale spíše o průvodce pro vývojáře, kteří s Go začínají, nebo pro ty, kdo hledají odpovědi na konkrétní otázky či inspiraci k dalšímu objevování. Tištěná i digitální verze knihy je již nyní k dispozici u většiny knihkupců.
OpenAI zpřístupnila (en) nové nenáročné otevřené jazykové modely gpt-oss (gpt-oss-120b a gpt-oss-20b). Přístupné jsou pod licencí Apache 2.0.
Byla vydána RC verze openSUSE Leap 16. S novým instalátorem Agama, Xfce nad Waylandem a SELinuxem.
Google Chrome 139 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 139.0.7258.66 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 12 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře. S verzí 139 přestal být podporován Android 8.0 (Oreo) a Android 9.0 (Pie).
Společnost JetBrains se stala platinovým sponzorem multiplatformního open source herního enginu Godot. K vývoji her lze používat Rider for Godot. Zdarma pro nekomerční účely.
Byla vydána verze 9.0 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Verze 9.0 je založena na Debianu 13 Trixie. Přehled novinek v poznámkách k vydání a informačním videu.
Operátor O2 dává všem svým zákazníkům s mobilními službami poukaz v hodnotě 300 Kč na nákup telefonu nebo příslušenství jako omluvu za pondělní zhoršenou dostupnost služeb.
Společnost NVIDIA vydala verzi 13.0 toolkitu CUDA (Wikipedie) umožňujícího vývoj aplikací běžících na jejich grafických kartách. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byly vyhlášeni vítězové a zveřejněny vítězné zdrojové kódy (YouTube, GitHub) již 28. ročníku soutěže International Obfuscated C Code Contest (IOCCC), tj. soutěže o nejnepřehlednější (nejobfuskovanější) zdrojový kód v jazyce C.
Dnes mi čerstvě zkompilovaný Hugin udělal obrovskou radost. Objevilo se v něm totiž maskování – jediná věc, která mi tam chyběla k dokonalosti Chlapi, kteří ho píšete, mockrát díky!
Odpusťte mi tento pro mnohé nezajímavý zápisek, ale tohle mi udělalo fakt obrovskou radost. Dost často se mi totiž stane, že se při překrývání fotek v některé něco objeví (většinou nějací hloupí lidi, kteří vůbec nechápou, že je na fotce nepotřebuji) a Hugin se jim pak chce pomstít a usekne jim hlavu či nohy. Docela brutální, což by ani moc nevadilo, ale hlavně na fotce to nepůsobí ideálně
Dosud to bylo nutné řešit komplikovaně editací v externím editoru. Nyní je to možné přímo v Huginu. Na zkoušku jsem nahrál do Huginu pár fotek, z nichž na jedné mi tam prošel člověk a Huginu se zrovna tento duch líbil.
Nyní stačí tohle místo označit:
Na následujícím snímku můžete vidět, že to skutečně funguje Ve finálním snímku pak není po této oblasti ani památky.
Abych jen nechválil, jedna věc, která se před nedávnem objevila, mi dost vadí (ale maskování je dost velkou náplastí na tuto bolístku), a to rozdělení funkcí ve Fast Preview do záložek. Je to šíleně nepraktické, zdržuje to, místo abych kliknul na ikonku, tak hledám, do které záložky se musím přepnout, abych na ni mohl poté kliknout. No co už…
UPDATE: jelikož z toho byl thingie trochu rozpačitý, zde je ještě náhled finálního panoramatu:
Tiskni
Sdílej:
Já fotím většinou z ruky. Pouze se snažím neotáčet středem kolem krku, ale posouvat se tak, abych v rámci možností točil jen foťákem.Na tohle mám docela dobrý tip (není z mé hlavy). Vezmi gumičku, na ní přivaž provázek a na jeho konec zavěš nějaké malé závaží (třeba šroub). Pak stačí gumičku navlíknout na objektiv na místo jeho NPP. Potom když fotíš tak se stačí točit okolo provázku. Snadno pak zkontroluješ, jestli se točíš podle toho správného bodu (poloha závaží vůči zemi). Osobně to nepoužívám (ten provázek mě štve), ale vím o několika lidech, kteří to používají (včetně Pabla d'Angela, který má na svědomí většinu kódu huginu) a chválí si to.
Hezké, hezké. Mě hugin (používám Win GUI) při panoramatech (automaticky sestavených) vždy píše, že je to špatné překryté (paralaxa apod.) přitom výsledek až tak špatný není (ale jsou tam vidět přechody).Jo, paralaxa je sviňárna. Pokud fotíš krajinu tak je to v pohodě, ale pokud je něco blízko foťáku tak už to dělá hnusné problémy.
Jak z toho ven? Je opravdu nezbytné fotit se stativem v "optickém středu objektivu" (nevím jak to správně pojmenovat), tudíž zakoupit objímku, nebo se to dá huginu nějak naznačit?
Stativ není potřeba. Ačkoli se to vzhledem k mému nicku nezdá, velká část panoramat co jsem kdy nafotil byla z ruky. Dost to taky záleží na objektivu, rybí oka mají non-paralax point často před objektivem, teleobjektivy můžou mít tenhle bod až za tělem foťáku.
Být tebou tak bych zkouknul, jak jsou na tom kontrolní body (doporučuji si zobrazit control points window (je to někde v menu)), ty špatné smazat a případně přidat nějaké ručně.
Taky často pomůže další optimalizace. Většinou je dobrý postup "inkrementální začínající od kotvy", pak optimalizovat view a barel. Pokud ani to nepomůže, zkusit optimalizovat vše.
Není to zdaleka hotovoTak šup šup
hlavně je problém ve změně GUIVždyť píšu, že to nevadí