Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.
Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.
Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.
Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …
Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.
Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).
DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.
Brouzdal jsem na disku a narazil na jeden svůj starý projekt. Něco přes 10k řádek v C++ a něco málo v Object Pascalu.
Jako adolescent jsem C++ doslova miloval. Tehdy jsem si to užíval, mohl jsem dělat OOP kouzla, přetěžovat operátory a třeba i použít virtuální vícenásobnou dědičnost. A přitom dělat ďábelské nízkoúrovňové kousky. Třeba jsem si udělal lehkotonážní skoroimplementaci COM, abych se vyhnul práci s windows registry. Prostě se nějak posílal ukazatel na tabulku virtuálních metod, detaily jsem dávno zapomněl. Protože klientská aplikace nemohla uvolnit objekt, který získala z DLL knihovny (každý modul má vlastní heap), musela se zavolat metoda Delete
, kterou objekt spáchal elegantní sebevraždu.
void __stdcall xcfgM::Delete() { delete this; }
Používal jsem taky jednu krásnou fintu, kterou bych se ale chlubit neměl. Někde jsem potřeboval, aby funkce vracela celé číslo s nějakým chybovým kódem. Nechtělo se mi deklarovat k těmto chybovým kódům konstanty (např. const int ERROR_OPENING = 5;
), tak jsem používal čtyřznakové identifikátory (uzavřené do apostrofů), které šly přiřadit do 32bitového integeru.
int result = 'cnof'; // cannot open file
Problém C++ byl, že všelijakým triků se člověk nevyhnul i kdyby chtěl. Třeba přinutit k bezešvé spolupráci moduly překládané různými překladači vyžadovalo občas invenci.
/* Some compilers tried to set enum types size to 1 byte, this constant _ is defined to make them set this size to 4 bytes. */ const int _32_BIT_ALIGMENT = 2147483647; // = 2**31-1 //////////////////////////////////////////////////////////////////////// enum TInitState { istInited = 0, istNotInited = 1, istDefault = 2, istNone = 3, ist_32_bit_aligment = _32_BIT_ALIGMENT };
Potom jsem ale z C++ vyrostl. Oblíbil jsem si bezpečné, silně typované jazyky jako Ada, Java a C#. To jsou nástroje pro zralé muže.
Samozřejmě vím, že na spoustu projektů je C++ z různých důvodů nejlepší volba. Tak ať mě tu někdo nepranýřuje, že firewall se v Javě píše blbě, já to vím. (Ale v Adě už by to šlo
A z čeho jste vyrostli vy?
Tiskni
Sdílej: