Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.7.
Wayland byl vydán ve verzi 1.24.0. Jde o menší vydání po více než roce. Více funkcionality bývá přidáváno v průběžných vydáních Wayland Protocols.
Textový editor Geany byl vydán ve verzi 2.1. Jde o udržovací vydání po bezmála dvou letech. Obsahuje drobná vylepšení vyhledávání, aktualizace podpory zvýrazňování syntaxe a dále převážně opravy chyb.
Byly zveřejněny videozáznamy, dostupné také s prezentacemi přímo z programu, a také fotogalerie z open source komunitní konference DevConf.CZ 2025 konané od 12. do 14. června v Brně.
Navigace se soukromím CoMaps postavena nad OpenStreetMap je nově k dispozici v Google Play, App Store i F-Droid. Jedná se o komunitní fork aplikace Organic Maps.
Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.49.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Masivní výpadek elektrického proudu zasáhl velkou část České republiky. Hasiči vyjížděli k většímu počtu lidí uvězněných ve výtazích. Výpadek se týkal zejména severozápadu republiky, dotkl se také Prahy, Středočeského nebo Královéhradeckého kraje. Ochromen byl provoz pražské MHD, linky metra se už podařilo obnovit. Výpadek proudu postihl osm rozvoden přenosové soustavy, pět z nich je nyní opět v provozu. Příčina problémů je však stále neznámá. Po 16. hodině zasedne Ústřední krizový štáb.
Po více než roce vývoje od vydání verze 5.40 byla vydána nová stabilní verze 5.42 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 64 vývojářů. Změněno bylo přibližně 280 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.5 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 138. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Sniffnet je multiplatformní aplikace pro sledování internetového provozu. Ke stažení pro Windows, macOS i Linux. Jedná se o open source software. Zdrojové kódy v programovacím jazyce Rust jsou k dispozici na GitHubu. Vývoj je finančně podporován NLnet Foundation.
Minule jsem tu psal o Pypy, implementaci Pythonu v jazyce samém, a o neuvěřitelné flexibilitě, kterou tato hračka nabízí.
Též jsem psal, že Pypy umí variaci na Stackless Python, tedy oprostění se od limitů systémového zásobníku. Rekurze omezená jen velikostí paměti je jen začátek. Program může explicitně manipulovat se svým zásobníkem. Je možné rozličným způsobem přepínat zásobníkové rámce funkcí atd. Následující kód mi hlava dost dlouho nebrala :
from pypy.rlib.rstack import yield_current_frame_to_caller def g(): print 2 frametop_before_5 = yield_current_frame_to_caller() print 4 frametop_before_7 = frametop_before_5.switch() print 6 return frametop_before_7 def f(): print 1 frametop_before_4 = g() print 3 frametop_before_6 = frametop_before_4.switch() print 5 frametop_after_return = frametop_before_6.switch() print 7 assert frametop_after_return is None def entry_point(argv): print "ahoj" f() return 0 def target(*args): return entry_point, None
Tento program vypíše "ahoj" a pak čísla od 1 do 7 (uspořádaně). Jen je potřeba to přeložit Pypáckým translátorem do C. Ty výsledné divočiny se zásobníkym se provádějí až v céčku. Jenže v C byste si to asi netroufli naprogramovat, v Pythonu je to bezpečné .
$ python translate.py --stackless --batch targetstack.py ... [translation] Done. $ ./targetstack-c ahoj 1 2 3 4 5 6 7Přepínáním rámců to nekončí, je například možné vzít zásobník s běžícím výpočtem, zabalit a poslat dopočítat na jiný stroj - taková serializace říznutá kontinuací.
Tiskni
Sdílej:
... ale Python má tu výhodu, že je to obyčejný imperativní jazyk.A je to skutečně výhoda? V tom vidím jedinou výhodu, umí v tom kódit každej jouda.
long pypy_g_slp_entry_point(struct pypy_list0 *l_argv_0) { bool_t l_v12; bool_t l_v16; bool_t l_v6; long l_v17; long l_v18; long l_v4; struct pypy_object0 *l_v3; struct pypy_object_vtable0 *l_v15; struct pypy_object_vtable0 *l_v2; struct pypy_object_vtable0 *l_v5; block0: l_v4 = pypy_g_entry_point(l_argv_0); l_v5 = (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_type; l_v6 = (l_v5 == NULL); if (!l_v6) { goto block3; } goto block1; block1: /* kept alive: l_argv_0 */ ; l_v18 = l_v4; goto block2; block2: RPY_DEBUG_RETURN(); return l_v18; block3: l_v3 = (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_value; l_v2 = (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_type; (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_value = ((struct pypy_object0 *) NULL); (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_type = ((struct pypy_object_vtable0 *) NULL); /* kept alive: l_v3 */ ; /* kept alive: l_argv_0 */ ;
goto
je ten, že by ho mohli ocenit generátory kódu Vždyť jsem to v první větě ocenil. A v seznamu chybí forthisti - ti se omezují na dva zásobníky :)
Asi nadešel čas na coming out. Pro psaní v lispu jsem přešel na emacs... po tuctu let s vimem. Pořád to ještě bolí, a ostatní věci dělám ve vimu, ale je to schizofrenní. Slime je slime. Zkoušel jsem kde co - konfiguraci vimu, propojení clispu a vimu přes readline mapování kláves, různé doplňky (vim+ecl a slim-vim), viper, ale prostě to není ono.
-module(switch). -export([start/0]). -define(print(X), io:format("~p~n", [X])). -define(switch(X), X ! switch, receive switch -> ok end). g() -> ?print(2), F = receive PID when is_pid(PID) -> PID end, ?switch(F), ?print(4), ?switch(F), ?print(6), ?switch(F). f() -> ?print(1), G = spawn(fun g/0), G ! self(), receive switch -> ok end, ?print(3), ?switch(G), ?print(5), ?switch(G), ?print(7), G ! switch, ok. start() -> io:format("ahoj~n"), f().Tak je to celkem nic moc ten python a to se to ještě musí přeložit a spustit jinak než obvykle, rozuměj taky zkompilovat. Přičemž zkompilovat v erlangu znamená:
> c(switch). {ok,switch} > switch:start(). ahoj 1 2 3 4 5 6 7 ok >
... Kontinuace jsou ve funkcionálních jazycích normálka. ...Na tom je vtipné, že v erlnagu kontinuace nejsou. Krom toho, kdykoliv narazím na problém s kontinuací, vždy bych se zamyslel, jestli to není chyba designu a nakonec je tu vždy možnost řešit to jako v erlangu thready, ale to musí být aspoň tak tenké jako v erlangu. V podstatě je to takový syntaktický cukr, akorát, že zatraceně sladký a i výkonostně jsou kontinuace trochu jinde než thready byť erlangovsky výkonné.