V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
Minule jsem tu psal o Pypy, implementaci Pythonu v jazyce samém, a o neuvěřitelné flexibilitě, kterou tato hračka nabízí.
Též jsem psal, že Pypy umí variaci na Stackless Python, tedy oprostění se od limitů systémového zásobníku. Rekurze omezená jen velikostí paměti je jen začátek. Program může explicitně manipulovat se svým zásobníkem. Je možné rozličným způsobem přepínat zásobníkové rámce funkcí atd. Následující kód mi hlava dost dlouho nebrala :
from pypy.rlib.rstack import yield_current_frame_to_caller def g(): print 2 frametop_before_5 = yield_current_frame_to_caller() print 4 frametop_before_7 = frametop_before_5.switch() print 6 return frametop_before_7 def f(): print 1 frametop_before_4 = g() print 3 frametop_before_6 = frametop_before_4.switch() print 5 frametop_after_return = frametop_before_6.switch() print 7 assert frametop_after_return is None def entry_point(argv): print "ahoj" f() return 0 def target(*args): return entry_point, None
Tento program vypíše "ahoj" a pak čísla od 1 do 7 (uspořádaně). Jen je potřeba to přeložit Pypáckým translátorem do C. Ty výsledné divočiny se zásobníkym se provádějí až v céčku. Jenže v C byste si to asi netroufli naprogramovat, v Pythonu je to bezpečné .
$ python translate.py --stackless --batch targetstack.py ... [translation] Done. $ ./targetstack-c ahoj 1 2 3 4 5 6 7Přepínáním rámců to nekončí, je například možné vzít zásobník s běžícím výpočtem, zabalit a poslat dopočítat na jiný stroj - taková serializace říznutá kontinuací.
Tiskni Sdílej:
... ale Python má tu výhodu, že je to obyčejný imperativní jazyk.A je to skutečně výhoda? V tom vidím jedinou výhodu, umí v tom kódit každej jouda.
long pypy_g_slp_entry_point(struct pypy_list0 *l_argv_0) { bool_t l_v12; bool_t l_v16; bool_t l_v6; long l_v17; long l_v18; long l_v4; struct pypy_object0 *l_v3; struct pypy_object_vtable0 *l_v15; struct pypy_object_vtable0 *l_v2; struct pypy_object_vtable0 *l_v5; block0: l_v4 = pypy_g_entry_point(l_argv_0); l_v5 = (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_type; l_v6 = (l_v5 == NULL); if (!l_v6) { goto block3; } goto block1; block1: /* kept alive: l_argv_0 */ ; l_v18 = l_v4; goto block2; block2: RPY_DEBUG_RETURN(); return l_v18; block3: l_v3 = (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_value; l_v2 = (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_type; (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_value = ((struct pypy_object0 *) NULL); (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_type = ((struct pypy_object_vtable0 *) NULL); /* kept alive: l_v3 */ ; /* kept alive: l_argv_0 */ ;
goto
je ten, že by ho mohli ocenit generátory kódu
Vždyť jsem to v první větě ocenil. A v seznamu chybí forthisti - ti se omezují na dva zásobníky :)
Asi nadešel čas na coming out. Pro psaní v lispu jsem přešel na emacs... po tuctu let s vimem. Pořád to ještě bolí, a ostatní věci dělám ve vimu, ale je to schizofrenní. Slime je slime. Zkoušel jsem kde co - konfiguraci vimu, propojení clispu a vimu přes readline mapování kláves, různé doplňky (vim+ecl a slim-vim), viper, ale prostě to není ono.
-module(switch). -export([start/0]). -define(print(X), io:format("~p~n", [X])). -define(switch(X), X ! switch, receive switch -> ok end). g() -> ?print(2), F = receive PID when is_pid(PID) -> PID end, ?switch(F), ?print(4), ?switch(F), ?print(6), ?switch(F). f() -> ?print(1), G = spawn(fun g/0), G ! self(), receive switch -> ok end, ?print(3), ?switch(G), ?print(5), ?switch(G), ?print(7), G ! switch, ok. start() -> io:format("ahoj~n"), f().Tak je to celkem nic moc ten python a to se to ještě musí přeložit a spustit jinak než obvykle, rozuměj taky zkompilovat. Přičemž zkompilovat v erlangu znamená:
> c(switch). {ok,switch} > switch:start(). ahoj 1 2 3 4 5 6 7 ok >
... Kontinuace jsou ve funkcionálních jazycích normálka. ...Na tom je vtipné, že v erlnagu kontinuace nejsou. Krom toho, kdykoliv narazím na problém s kontinuací, vždy bych se zamyslel, jestli to není chyba designu a nakonec je tu vždy možnost řešit to jako v erlangu thready, ale to musí být aspoň tak tenké jako v erlangu. V podstatě je to takový syntaktický cukr, akorát, že zatraceně sladký a i výkonostně jsou kontinuace trochu jinde než thready byť erlangovsky výkonné.