Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Minule jsem tu psal o Pypy, implementaci Pythonu v jazyce samém, a o neuvěřitelné flexibilitě, kterou tato hračka nabízí.
Též jsem psal, že Pypy umí variaci na Stackless Python, tedy oprostění se od limitů systémového zásobníku. Rekurze omezená jen velikostí paměti je jen začátek. Program může explicitně manipulovat se svým zásobníkem. Je možné rozličným způsobem přepínat zásobníkové rámce funkcí atd. Následující kód mi hlava dost dlouho nebrala :
from pypy.rlib.rstack import yield_current_frame_to_caller def g(): print 2 frametop_before_5 = yield_current_frame_to_caller() print 4 frametop_before_7 = frametop_before_5.switch() print 6 return frametop_before_7 def f(): print 1 frametop_before_4 = g() print 3 frametop_before_6 = frametop_before_4.switch() print 5 frametop_after_return = frametop_before_6.switch() print 7 assert frametop_after_return is None def entry_point(argv): print "ahoj" f() return 0 def target(*args): return entry_point, None
Tento program vypíše "ahoj" a pak čísla od 1 do 7 (uspořádaně). Jen je potřeba to přeložit Pypáckým translátorem do C. Ty výsledné divočiny se zásobníkym se provádějí až v céčku. Jenže v C byste si to asi netroufli naprogramovat, v Pythonu je to bezpečné .
$ python translate.py --stackless --batch targetstack.py ... [translation] Done. $ ./targetstack-c ahoj 1 2 3 4 5 6 7Přepínáním rámců to nekončí, je například možné vzít zásobník s běžícím výpočtem, zabalit a poslat dopočítat na jiný stroj - taková serializace říznutá kontinuací.
Tiskni
Sdílej:
... ale Python má tu výhodu, že je to obyčejný imperativní jazyk.A je to skutečně výhoda? V tom vidím jedinou výhodu, umí v tom kódit každej jouda.
long pypy_g_slp_entry_point(struct pypy_list0 *l_argv_0) { bool_t l_v12; bool_t l_v16; bool_t l_v6; long l_v17; long l_v18; long l_v4; struct pypy_object0 *l_v3; struct pypy_object_vtable0 *l_v15; struct pypy_object_vtable0 *l_v2; struct pypy_object_vtable0 *l_v5; block0: l_v4 = pypy_g_entry_point(l_argv_0); l_v5 = (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_type; l_v6 = (l_v5 == NULL); if (!l_v6) { goto block3; } goto block1; block1: /* kept alive: l_argv_0 */ ; l_v18 = l_v4; goto block2; block2: RPY_DEBUG_RETURN(); return l_v18; block3: l_v3 = (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_value; l_v2 = (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_type; (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_value = ((struct pypy_object0 *) NULL); (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_type = ((struct pypy_object_vtable0 *) NULL); /* kept alive: l_v3 */ ; /* kept alive: l_argv_0 */ ;
goto
je ten, že by ho mohli ocenit generátory kódu Vždyť jsem to v první větě ocenil. A v seznamu chybí forthisti - ti se omezují na dva zásobníky :)
Asi nadešel čas na coming out. Pro psaní v lispu jsem přešel na emacs... po tuctu let s vimem. Pořád to ještě bolí, a ostatní věci dělám ve vimu, ale je to schizofrenní. Slime je slime. Zkoušel jsem kde co - konfiguraci vimu, propojení clispu a vimu přes readline mapování kláves, různé doplňky (vim+ecl a slim-vim), viper, ale prostě to není ono.
-module(switch). -export([start/0]). -define(print(X), io:format("~p~n", [X])). -define(switch(X), X ! switch, receive switch -> ok end). g() -> ?print(2), F = receive PID when is_pid(PID) -> PID end, ?switch(F), ?print(4), ?switch(F), ?print(6), ?switch(F). f() -> ?print(1), G = spawn(fun g/0), G ! self(), receive switch -> ok end, ?print(3), ?switch(G), ?print(5), ?switch(G), ?print(7), G ! switch, ok. start() -> io:format("ahoj~n"), f().Tak je to celkem nic moc ten python a to se to ještě musí přeložit a spustit jinak než obvykle, rozuměj taky zkompilovat. Přičemž zkompilovat v erlangu znamená:
> c(switch). {ok,switch} > switch:start(). ahoj 1 2 3 4 5 6 7 ok >
... Kontinuace jsou ve funkcionálních jazycích normálka. ...Na tom je vtipné, že v erlnagu kontinuace nejsou. Krom toho, kdykoliv narazím na problém s kontinuací, vždy bych se zamyslel, jestli to není chyba designu a nakonec je tu vždy možnost řešit to jako v erlangu thready, ale to musí být aspoň tak tenké jako v erlangu. V podstatě je to takový syntaktický cukr, akorát, že zatraceně sladký a i výkonostně jsou kontinuace trochu jinde než thready byť erlangovsky výkonné.