Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
A co je na tom?
Ok, po někom zbyde na světě jen vypitá sklenice.
No ono záleží na tom, co je na tom taháku napsaného. Já si teda udělat tahák párkrát za život zkusil, ale dopadlo to tak, že jsem to po sobě ani nepřečetl :) Od té doby taháky nedělám, jenom si dělám poznámky na lavici. Jako třeba, že \int f'(x)\cdot g(x)\, dx = f(x)\cdot g(x) - \int f(x)\cdot g'(x)\, dx
, někdo by mohl namítnout, že i toto se dá z věty o derivování součinu funkcí odvodit, ale kdo na to má u písemky čas, že? :) A taky si do poznámek ukládám informace obsahující různá "důležitá" čísla, třeba letopočty narození a úmrtí různých autorů, ale už bez jejich jmen, dokážu si totiž celkem jednoduše zapamatovat na kterém místě mé lavice je umístěný ten letopočet, který náleží tomu autorovi.
Nicméně znám i borce, kteří dokáží na svůj tahák napsat třeba veškeré učivo za pololetí ze silnoproudých zařízení. Ale tihle si ty taháky vytvářejí na počítači a to už pak nechápu, proč se to rovnou nenaučí, je to totiž většinou tak jednoduché, že si to stačí jednou přečíst (cestou v tramvaji) a pak už to člověk umí. Nebo máme ve třídě kluka ( 3. září už možná nenastoupí, má 5 z praxe -- neumí ani naprogramovat ústřednu Ateus Omega s pomocí manuálu), který věděl, že bude psát písemku z matiky na konkrétních 50 příkladů... tak otravoval své kamarády, aby mu těch 50 příkladů spočítali, on si je pak každý napsal na jeden papír a tyto papíry si schoval na různá místa a při písemce vždycky našel ten správný a z toho papíru je opsal.
Prostě fantazii se meze nekladou, jen nevím jestli by u některých aktivistů nebylo prostě rychlejší a jednodušší se to naučit :)
(tužkou -- lze to vygumovat;-- když to člověk, který chodí do školy jen s blokem, notebookem, propiskou a tužkou gumuje prstem tak to za chvilku začne pálit :) To je to tření..
Njn, to už je u nás tak v módě. Tuhle se někdo na Strahovských news chlubil tím, že ukrad mobil (reakce ostatních však příliš obdivu neobsahovali).
Nadruhou stranu bez taháků bych z literatury nikdy neměl líp než za 5.
Já se při jejich psaní naučil tolik, že jsem je pak nepoužil. Pak jsem se na přijímačky na ČVUT připravoval z těch sebraných vzorců, asi z 8 A4, co jsem si připravil místo taháků. Principy jsem si pamatoval, jen doladit detaily.
V každém případě bych řekl, že má-li někdo pravidelně čtyřku z matiky a jedničku z informatiky, je něco hrubě v nepořádku s ním nebo se školou…Proč? Informatika - učitelka zadá úkol (např. udělat tabulku a odkaz v HTML nebo nějakou blbost v excelu/calcu) a já ho mám za 2 minuty hotovej. Matematika - dostanu příklad, kterej nevím jak se počítá a sbohem...
neví naprosto nic o goniometrii, tak si později třeba ani neškrtne.Dovolím si nesouhlasit. Na střední škole mu pak bude ulítávat jen limita funkce (pokud nezná per partes, pokud jo tak ty vzorce stejně umět nemusí) a určitý/neurčitý integrál u goniometrických funkcí (a tam stačí snad jen goniometrická jednička a věta pro součet úhlů [sin(x+y)=sin(x)cos(y)+sin(y)cos(x),..] víc jsem toho pokud vím u integrací nepoužil).
Přesně tak. Matika je stejná jako kterýkoliv jiný předmět. Dlouho jsem tomu nechtěl věřit. Namlouval jsem sám sobě, že se matika nedá našrotit jak jiné předměty. Že je třeba jí prostě pochopit. Pak jsem dostal čtverec na vysvědčení. To mě přinutilo změnit názor. Zjistil jsem, že stačí spočítat několik příkladů a dostávat trojky na vysvědčení. To jak velké je několik pak skutečně záleží na tom čemu se říká nadání.
Další věcí která mě utvrdila v tom, že matika je obyčejný předmět byla 01M1 a 01M2 na FELu. Na gymnáziu jsme počítali příklady z Děmidoviče (na FJFI znají). Docela dost jsem jich spočítal, a pak jsem najednou zjistil, že jsem během prázdnin spoustu věcí zapoměl. Najednou jsem nebyl schopen spočítat to co dřív z fleku. No a jako v kterémkoliv jiném předmětu stačilo spočítat pár příkladů, oživit vzpomínky.
No a pak je tady ta matematická teorie. Věty a důkazy. To už je ale asi trochu jiný kafe.... Ta se sice dá našrotit jak dějepis, ale to je něco jiného než tomu skutečně rozumět. Tam už je to nadání asi skutečně třeba.
Tiskni
Sdílej: