Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.
Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Cupiditate sit voluptatibus architecto minus voluptatem quia et in. Facere repellendus natus ullam sunt eius non. Tempore inventore et nihil alias. Possimus sequi voluptates repellat odio quia suscipit dolores. Et nihil nihil dolore nemo harum qui quidem excepturi. Sit ut ipsa eum.
Tiskni
Sdílej:
Ja teda, kdyz uz bych si poridila a pouzila tahak, bych mlcela jako hrob a chodila kanalama...
A co je na tom?
Ok, po někom zbyde na světě jen vypitá sklenice.
No ono záleží na tom, co je na tom taháku napsaného. Já si teda udělat tahák párkrát za život zkusil, ale dopadlo to tak, že jsem to po sobě ani nepřečetl :) Od té doby taháky nedělám, jenom si dělám poznámky na lavici. Jako třeba, že \int f'(x)\cdot g(x)\, dx = f(x)\cdot g(x) - \int f(x)\cdot g'(x)\, dx, někdo by mohl namítnout, že i toto se dá z věty o derivování součinu funkcí odvodit, ale kdo na to má u písemky čas, že? :) A taky si do poznámek ukládám informace obsahující různá "důležitá" čísla, třeba letopočty narození a úmrtí různých autorů, ale už bez jejich jmen, dokážu si totiž celkem jednoduše zapamatovat na kterém místě mé lavice je umístěný ten letopočet, který náleží tomu autorovi.
Nicméně znám i borce, kteří dokáží na svůj tahák napsat třeba veškeré učivo za pololetí ze silnoproudých zařízení. Ale tihle si ty taháky vytvářejí na počítači a to už pak nechápu, proč se to rovnou nenaučí, je to totiž většinou tak jednoduché, že si to stačí jednou přečíst (cestou v tramvaji) a pak už to člověk umí. Nebo máme ve třídě kluka ( 3. září už možná nenastoupí, má 5 z praxe -- neumí ani naprogramovat ústřednu Ateus Omega s pomocí manuálu), který věděl, že bude psát písemku z matiky na konkrétních 50 příkladů... tak otravoval své kamarády, aby mu těch 50 příkladů spočítali, on si je pak každý napsal na jeden papír a tyto papíry si schoval na různá místa a při písemce vždycky našel ten správný a z toho papíru je opsal.
Prostě fantazii se meze nekladou, jen nevím jestli by u některých aktivistů nebylo prostě rychlejší a jednodušší se to naučit :)
A na lavici je dobré si psát poznámky (tužkou -- lze to vygumovat; nesnáším ty počárané lavice). Jenže já jsem si o velké přestávce vždycky naběhl tam, kde jsme měli být, sepsal, co potřeboval... ale pak nám většinou oznámili, že je změna a jsme jinde.
(tužkou -- lze to vygumovat;-- když to člověk, který chodí do školy jen s blokem, notebookem, propiskou a tužkou gumuje prstem tak to za chvilku začne pálit :) To je to tření..
Nebo aspoň tam, kde jejich jména známe (že? - Ich was in one sumere dale, in one suthe diyhele hale...
) Ale na střední by mě k tomu nikdo nedonutil. Celou dekádu mi trvalo, než mi došlo, jak zajímavé mohou být některé konkrétní pasáže školních osnov - zdůrazňuji, některé a konkrétní. Jen stěží bude někoho zajímat všechno, naopak se dost často najde někdo, komu se něco nebude líbit. Je to snad nenormální?
Na druhou stranu, já si na školu moc stěžovat nemůžu. Naši gymnazijní profesoři byli výborní, féroví a uměli učit.

):
Miri it is while summer ilast
A jinak je samozřejmě za tahák postih (obvykle koule), takže do toho člověk jde s tím, že ji může vyfásnout...
Njn, to už je u nás tak v módě. Tuhle se někdo na Strahovských news chlubil tím, že ukrad mobil (reakce ostatních však příliš obdivu neobsahovali).
Nadruhou stranu bez taháků bych z literatury nikdy neměl líp než za 5.
Já se při jejich psaní naučil tolik, že jsem je pak nepoužil. Pak jsem se na přijímačky na ČVUT připravoval z těch sebraných vzorců, asi z 8 A4, co jsem si připravil místo taháků. Principy jsem si pamatoval, jen doladit detaily.
Hlavně ta geometrie na konci, fuj.
V každém případě bych řekl, že má-li někdo pravidelně čtyřku z matiky a jedničku z informatiky, je něco hrubě v nepořádku s ním nebo se školou…Proč? Informatika - učitelka zadá úkol (např. udělat tabulku a odkaz v HTML nebo nějakou blbost v excelu/calcu) a já ho mám za 2 minuty hotovej. Matematika - dostanu příklad, kterej nevím jak se počítá a sbohem...
).
neví naprosto nic o goniometrii, tak si později třeba ani neškrtne.Dovolím si nesouhlasit. Na střední škole mu pak bude ulítávat jen limita funkce (pokud nezná per partes, pokud jo tak ty vzorce stejně umět nemusí) a určitý/neurčitý integrál u goniometrických funkcí (a tam stačí snad jen goniometrická jednička a věta pro součet úhlů [sin(x+y)=sin(x)cos(y)+sin(y)cos(x),..] víc jsem toho pokud vím u integrací nepoužil).
Přesně tak. Matika je stejná jako kterýkoliv jiný předmět. Dlouho jsem tomu nechtěl věřit. Namlouval jsem sám sobě, že se matika nedá našrotit jak jiné předměty. Že je třeba jí prostě pochopit. Pak jsem dostal čtverec na vysvědčení. To mě přinutilo změnit názor. Zjistil jsem, že stačí spočítat několik příkladů a dostávat trojky na vysvědčení. To jak velké je několik pak skutečně záleží na tom čemu se říká nadání.
Další věcí která mě utvrdila v tom, že matika je obyčejný předmět byla 01M1 a 01M2 na FELu. Na gymnáziu jsme počítali příklady z Děmidoviče (na FJFI znají). Docela dost jsem jich spočítal, a pak jsem najednou zjistil, že jsem během prázdnin spoustu věcí zapoměl. Najednou jsem nebyl schopen spočítat to co dřív z fleku. No a jako v kterémkoliv jiném předmětu stačilo spočítat pár příkladů, oživit vzpomínky.
No a pak je tady ta matematická teorie. Věty a důkazy. To už je ale asi trochu jiný kafe.... Ta se sice dá našrotit jak dějepis, ale to je něco jiného než tomu skutečně rozumět. Tam už je to nadání asi skutečně třeba.