Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Cupiditate sit voluptatibus architecto minus voluptatem quia et in. Facere repellendus natus ullam sunt eius non. Tempore inventore et nihil alias. Possimus sequi voluptates repellat odio quia suscipit dolores. Et nihil nihil dolore nemo harum qui quidem excepturi. Sit ut ipsa eum.
Tiskni
Sdílej:
Bullshit. Nevim jestli jste nekdy tvoril nejake "dilo", ale ja jo. Treba lezeckeho pruvodce, sireneho jen v pdf. Volba formatu je naprosto zasadni, napr. kvuli velikostem obrazku atp.. Imo nelze udelat neco univerzalne citelneho. Uvedomte si, jak se s tim perou autori webu.
Ad textova verze. Pokud z pdf nejde vytahnout ciste text, pak nekdo neco posral, a nema to nic spolecneho se slitky, nebo typografii.
Bullshit. Nevim jestli jste nekdy tvoril nejake "dilo", ale ja jo. Treba lezeckeho pruvodce, sireneho jen v pdf. Volba formatu je naprosto zasadni, napr. kvuli velikostem obrazku atp.. Imo nelze udelat neco univerzalne citelneho. Uvedomte si, jak se s tim perou autori webu.
Ano. A bylo to k dispozici jednak na papíře (PDF), jednak v XML se stylopisem (a obrázky jak v původním rozlišení, tak zmenšenými). Protože nejsem hovado (nedělej druhým, co nechceš, aby dělali tobě?) -- sám téměř denně nadávám nad PDF, která nejde číst na tabletu nebo nooku, natož v telefonu, musím sedět u fullHD displeje nebo si to jít vytisknout. Nahovno.
Ad textova verze. Pokud z pdf nejde vytahnout ciste text, pak nekdo neco posral, a nema to nic spolecneho se slitky, nebo typografii.
Takových PDF tu mám mraky. U těch zvlášť vypečených pdftotext vyhodí půlku řádů bez diakritiky proloženou zbývajícími řádky, obsahujícími jenom diakritiku. Nook totálně rozhází text a ztratí se některé věci jako vzorce nebo grafika (zlaté HTML + bitmapy, tzn. ePub). Jestli to sere tolik autorů (nebo vydavatelů nebo koholiv), něco je špatně.
Ad diakritika na vlastnich radcich. To souvisi s jednim z tohodle, ale uz nevim s kterym:
\usepackage[utf8x]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage[czech]{babel}
Ohledne Nooku nemuzu slouzit, ale imho to bude spis tim, ze zvlada jen podmnozinu pdf. (Rozumnej, nebyl cas, a tak to trochu vosrali. Vsak si na tom nikdo slozity vzorce prohlizet nebude.)
Slušně čitelné dokumenty zcela nezávislé na velikosti stránky jsou ještě stále jen utopie.IMHO ale cely koncept stranky patri davne historii (resp. sazbe pro tisk na papir). Pokud me odpadne jeden constraint a zustane jen sirka sloupce, do ktereho je treba ten text zalomit, tak je to preci jen jednodussi problem, ne?
Uvedomte si, jak se s tim perou autori webu.
Mám pocit, že skoro nijak. Jinak bych nepotřeboval obezličky typu "fit to width", "zobrazit zdroják" nebo "easy read".
pozvánky na recepce a pohřbyROFL!
Tak ony se věci typu Markdown docela používají (třeba AsciiDoc, tam jsou i knížky) a AFAIK např. Cory Doctorow píše v geditu (nevím, zda používá nějakou syntaxi). Nebo na wiki se AFAIK používá LaTeX pro vzorce.
Kdo v tom bude psát? Kdokoliv. Tak jako kdokoliv psal na stroji. Rozdíl je minimální. Hlavně to není textový procesor (moloch). Na to grafické věci jako vzorce jsou obezličky. Samozřejmě by bylo třeba ten krok udělat (a povznést se nad Jediné správné zobrazovací médium).
Na obrazkach bych si dovolil demenstrovat, proc to nikdy zcela automaticky nepujde. Takze mate obrazek, ktery chcete mit v textu. Mel by se zobrazovat ne nejakem relevantnim miste. Pokud mate "nekonecnou" skrolovatelnou radku, tak mate castecne vyhrano. Jinak bude muset automatika resit, zda-li jeste umistit obrazek za odstavec, a ten odsunout, a nebo ho radsi nepatrne zmensit. Nebo jestli umistit dva obrazky pod sebe, nebo jestli uz se vejdou vedle sebe... No zkratka bezne radosti praseni v LaTeXu.
Takze k tomu odkazu na bitmapu, nebo SVG, budete stejne rucne nucen pridat popis toho jak je nejlepe umistit/zobrazit. At uz vyctem, nebo nejakym algoritmem, a to pro kazdy format, a vsemozna rozliseni.
(obrázek X.Y je klidně o dvě stránky dál, no problemo)To je dost typická ukázka toho, jak dopadá mizerná sazba a proč na sazbě záleží. Pro čtenáře není optimální obrázek o dvě stránky dál. Není pro něj optimální ani hypertextový odkaz na obrázek. Čtenář typicky chce vidět současně obrázek a text, který o něm hovoří.
Nevím, kdo je to iták, a uráží mě to.Úplně stejně můžu napsat, že nevím kdo je iDiot, ale uráží mě to
Skripta jsou rozdílné kvality. Abych nechodil daleko, tak třeba TeXem kvalitně sázená skripta Martina Mareše (jsem si na ně vzpomněl, když jsem autora četl výše), se četla mnohem lépe, než nějaké poznámky v powerpointu či wordu.zvolil sis nevypovídající příklad, ono co mj napíše se obecně čte líp než text od kdejakého hejhuly, bez ohledu na formu
že každé výstupní zařízení musí podporovat typografická pravidla toho kterého jazykaPokud smyslem typografickych pravidel je to, aby se text dobre cetl, pak je otazka, zda opravdu jsou potreba odlisna typograficka pravdila pro ruzne jazyky. IMHO by slo udelat jednotna typograficka pravidla, ktera by stejne dobre slouzila pro vsechny texty (resp. alespon pro ty psane latinkou a podobnyma abecedama). Stejne ta stavajici pravidla jsou v pulce pripadu shodna a v druhe jde o irelevantni zvyky z minulosti (napr. konkretni styl uvozovek).
Pokud smyslem typografickych pravidel je to, aby se text dobre cetl, pak je otazka, zda opravdu jsou potreba odlisna typograficka pravdila pro ruzne jazyky.Pokud se zaměřím jen na jazyky psané latinkou, tak záleží na tom, jak abstraktně taková pravidla zavedeme. Pěkný příklad jsou třeba pravidla pro to, kde je možné zalomit řádek. Jedna možnost je říci "řádek se neláme za neslabičnou předložkou a v těchto dalších případech...", což je nutně specifické pro jazyk. Zkušený sazeč se ovšem řídí spíš pravidlem "řádek se neláme tam, kde by to způsobilo čtenářovo škobrtnutí", což pokrývá neslabičné předložky i spoustu dalších méně známých případů. To vede k daleko lepší sazbě, ale na druhou stranu se podle takového pravidla nedokáže řídit ani začátečník, natož stroj.
Auta jsou tu od toho, aby se v nich dala překonat velká vzdálenost v krátkém čase. ... Proto by mělo být ovládání auta součástí vzdělání moderního člověka. To už nezní tak hrozně jako ta původní blbost
Co je na tom odkazovaném článku tak zrůdného?
Nemám odvahu ho znovu otevřít.
Připadá mi to jako docela dobrý souhrn toho co se všichni (doufám) učí na základní škole (a případně si to opakují na střední).
Hahaha.
To že aktuální elektronická zařízení neumí zpracovat správně vstupní data tak aby byla správně „vysázena“ na displej je přece problém „IT odborníků“ - za to sazeč nemůže.
Nabízí se mi tu analogie s webdyzajnérem nepřístupného webu a vývojáři software pro čtení nevidomým.
Doufám, že sazba dokumentů nedegraduje jen na přizpůsobení textu pro web a ebooky (hlavně z pohledu stávajících technických možností zobrazovacích zařízení).
To naopak pevně doufám, protože např. jistý můj oblíbený časopis donedávna nabízel pouze A4 PDF s obrovskými okraji nebo papír A4. Papír nebudu tahat zmuchlaný v batohu a to PDF se ve čtečce moc číst nedá. A protože se ke čtení pro zábavu nedostanu pomalu nikde jinde než v MHD, na záchodě a někdy mezi přednáškama, prakticky jsem to přestal číst. Bohužel.
Co je na tom vtipného? Jestli ses to ve škole neučil, tak se to douč.Připadá mi to jako docela dobrý souhrn toho co se všichni (doufám) učí na základní škole (a případně si to opakují na střední).Hahaha.
A co posunout odjezd autobusu?Treba to neslo. Navaznosti a tak... Reseni a) je dobre pro 30 lidi, na pytel pro jinych 200. Tak se vybere b). Reseni takovych veci je obcas vyberem nejmene spatne varianty.
A Slo o to, ze v rade venkovskych skol je VELKY PROBLEM s tim, ze autobus odjizdi par minut pred koncem vyucovani, takze decka musi i nekolik hodin cekat na dalsi spoj ... Zkratit vyucovani nebo pustit na autobus podle zakona nelze. Takze prisel navrh, aby reditel MOHL zkratit prestavku.Proč tedy vymysleli krácení přestávek (a ještě to pořádně nevysvětlili v médiích, od čeho mají tiskové mluvčí) a místo toho neumožnili ve vyjmenovaných případech zkrátit poslední hodinu? Stejně se to nejspíš v praxi dělá. Osobně si pamatuju, že i v době, kdy jsem chodil do základní školy, byli dojíždějící z vesnice, kterým už nejel rozumně spoj, pouštěni v posledních hodinách dřív, i když třeba jen o pět minut. I oněch pět minut totiž stačilo, aby ve školní jídelně nemuseli stát frontu a v šatnách se nemuseli protírat davy, takže ve výsledku to mohlo znamenat klidně i půl hodiny ušetřeného času. Navíc, ono totiž vůbec nejde o přestávky, jde o to, že ministerstvo cosi vymyslí a vydá jako vyhlášku, odbornci a/nebo veřenost o tom prohlásí, že je to hloupost a ministerstvo to zase hned odovolá, namísto toho, aby se prvně s odborníky a veřejností konzultovali.
To naopak pevně doufám, protože např. jistý můj oblíbený časopis donedávna nabízel pouze A4 PDF s obrovskými okraji nebo papír A4. Papír nebudu tahat zmuchlaný v batohu a to PDF se ve čtečce moc číst nedá. A protože se ke čtení pro zábavu nedostanu pomalu nikde jinde než v MHD, na záchodě a někdy mezi přednáškama, prakticky jsem to přestal číst.
To ale není problém sazby, to je problém konkrétního exportu. Zkus vydavatele toho časopisu přesvědčit, aby krom dobře vysázeného PDF poskytl také něco pro ečtečky.
Pevná sazba je pro řadu textů nutnost,IMHO tak leda pro ruzne letaky ci popularni casopisy preplacane neucelnou grafikou. Kde v normalni knize (at uz beletrii nebo treba vedecke publikaci) ci casopiseckem clanku je treba pevna sazba?
dyž autor píše o obrázku vlevo nahoře, a on je ve skutečnosti někde úplně jindeNormalni autor, i kdyz pise v TeXu nebo jinem nastroji na pevnou sazbu, nebude psat o obrazku vlevo nahore, ale o obrazku 13.4 (resp. odkaze se na nej a konkretni referenci doplni software sam).
IMHO prevaznou cast smysluplnych typografickych zasad lze aplikovat i v HTML.Ano? co třeba kvalitní kerning (autokerning stojí často za prd), řešení problémů jako jsou řeky atd. - kvalitně vysázený text, kde jsou tyto problémy kvalitně ošetřeny, se čte mnohem lépe.
IMHO tak leda pro ruzne letaky ci popularni casopisy preplacane neucelnou grafikou. Kde v normalni knize (at uz beletrii nebo treba vedecke publikaci) ci casopiseckem clanku je treba pevna sazba?Zaprvé všude tam, kde se jedná o umělecké dílo, krásnou knihu, která má zahřát u srdce, bibliofilii. Lidské umění strojem nahradit nelze, to bychom rovnou mohli třeba hudbu nahradit nějakými automatickými melodiemi, jaké umí generovat třeba některé střihové programy. V případě elektronické distribuce je možné se bavit o tom, kdy dát přednost perfektní sazbě a kdy praktickým otázkám jako je volba fontu, ovšem při výstupu na papír se není o čem bavit. Tam žádnou velikost fontu nastavit nelze (a lidé s tím stovky let neměli žádný problém, z části právě proto, že velikost fontu vybral vzdělaný typograf) a většina důležitých věcí se stále tiskne. Zadruhé všude tam, kde sazba nese informaci. Jednak například viz ty obrázky, druhak při komunikaci s dalšími čtenáři (máš to na straně 125 nahoře) či sám se sebou (kde jsem to viděl, jo nad tímhle obrázkem). Nechtěl bych se učit z učebnice bez pevné sazby na nějakou drsnější zkoušku.
Normalni autor, i kdyz pise v TeXu nebo jinem nastroji na pevnou sazbu, nebude psat o obrazku vlevo nahore, ale o obrazku 13.4 (resp. odkaze se na nej a konkretni referenci doplni software sam).Aha, takže se má autor přizpůsobovcat nástroji? To je něco zatraceně špatně. Co staré knihy, ty přepíšeme? Teď mám před sebou například atlas ryb, kde na každé dvojstránce jsou vlevo dva popisy druhů, vpravo dvě nebo více fotografií, občas je od tohoto formátu upuštěno (tam kde se informace nevejdou), ale vždy tak, aby to bylo jasné a přehledné, lidská práce. Číst tenhle atlas v nějakém volně tekoucím formátu by byl naprostý horror, v pevné sazbě je velmi praktický a přehledný. Nebo jiná kniha, bohatě ilustrovaná, text klasicky uspořádaný s kapitolami přes mnoho stránek, obrázky obtékané textem, třeba i pět a více na stránce. Kdybych při čtení každého odkazu na obrázek musel porovnávat čísla obrázků, četlo by se to skutečně špatně. Když se mám podívat vpravo nahoru, nebo na protější stranu dolu, mozek není ničím rušen. Pohoda při čtení nesrovnatelná.
Čtečku jde zase bez baterky číst pod peřinou :)))Pokud budeme brát e-ink displej nebo jak tomu říkají, tak jedině, že by uměla brailovo písmo
Další "drobná": Kniha míň ničí oči.
stejne jako treba neni prokazana korelace cteni potme vs. kazeni oci -- ale prece to furt nekdo tvrdi.Sice můj případ není žádná vědecká studie, ale tohle musím potvrdit – sám jsem ve 3 letech již plynně četl a četl jsem hodně po mnoho let – a vzhledem k tomu, že rodiče neradi viděli, že ponocuji, tak jsem si každý večer zalezl s lampičkou pod duchnu, kde jsem si v těchto „parádních“ podmínkách „ničil oči“. Čtu si po večerech i teď (už ne pod duchnou, kterou již nepoužívám, ani pod dekou), ale abych nerušil partnerku, tak mám lampičku velmi skloněnou ke stolku a čtu si ve velmi slabém osvětlení; stejně tak ani ve vlaku, kterým jezdím, není moc super světlo. K tomu všemu coby alergik mívám celé jaro a léto zaněty spojivek – a přes to všechno vidím ve svých letech naprosto bez problémů a nepotřebuji brýle.
Naposledy, co jsem si tuto problematiku studoval, tak Wikipedie tvrdila, ze studie zadnou korelaci ani s jednim zarizenim neprokazaly, stejne jako treba neni prokazana korelace cteni potme vs. kazeni oci[Citation needed] :-p co si mlhavě o tématu vybavuju já, tak tyto "není prokázaná korelace" bláboly stavěly na tom, že zanedbaly půlku okolností - asi tak jako kdyby se snažili tvrdit, že nadměrný hluk nepoškozuje sluch (což zatím kupodivu vesměs nikdo za babskou pověru nepovažuje), a to na základě toho, že když ucho zatížíme hlukem jenom málo, a pak ho necháme dostatečně odpočinout, tak je v pohodě
Se všim co svítíAle nesnazil ses vychvalit tistenou knihu nad cteckou? Vetsina toho, cemu dneska rikame ctecky a cteme na tom PDF/elektronicke knihy, totiz nesviti.
. Mne a pár dalším to prostě zhorší zrak. Je to sice možná pověra, ale ta pověra mi rozmaže písmenka.Ted mluvis jen o tom, ze Ti to oci unavi, ze? Osobne mi unavi oci i normalni cteni -- ale je mozne, ze LCD ma vetsi vliv.
Hypertext neni reseni. Ano je fajn, ze zakotvi obrazek nekam do textu. Ale to jeste pohodlne cteni nezarucuje. Vemte si, jak to obcas dopadne v LaTeXu. Klik a odskrolovani nekam na konec kapitoly. Nebo obrazek sice hned, ale nasleduje bila stranka a pul.
Takze pokud to nechate na ctecce, tak ta v pripade zobrazeni tezko dosahne lepsiho vysledku. Tohle muze totiz vyresit jedine nekdo, kdo rozumi obsahu textu, tim ze rozhodne zda-li treba presunout odkaz o odstavec vys neni mensi zlo. Pripadne i text prepsat.
Taky by k tomu odkazu bylo mozne pridat nekolik hintu co jako jo a ne, tedy umisti mezi znacku A a B. Ale to je furt chabe reseni.
Jinak na Palmu jsem precet docela dost knih, a souhlasim s tim, ze u beletrie s minimem obrazku je plaintext dostatecny. Teda skoro. Ono uz nekolikrat zminene zalamovani slov. Je treba dodat slovnik, nebo alespon seznam slabik, a to pro spoustu jazyku, a ani to obcas nebude stacit...
Ano? co třeba kvalitní kerning (autokerning stojí často za prd), řešení problémů jako jsou řeky atdKerning je AFAIK dnes spis zalezitost navrhu fontu / zobrazovaciho sytsemu nez samotne sazby. To, ze tyto zobrazovaci subsystemy jsou dneska v neprilis optimalnim stavu, je jina vec. Ale dost pochybuju, ze pokud by tohle bylo dobre vyresene, ze by to rucni tweakovani jeste mohlo extra vylepsit (mozna v nejakych okrajovych pripadech, ale celkove to asi bude zanedbatelne). Zrovna kerning a grid-fitting je dalsi ukazka, proc je dulezite mit volnou sazbu. Displeje totiz maji relativne nizke rozliseni (a kdyz vezmu v potaz historickou zkusenost, tak to asi jeste pekne dlouho zustane), takze nelze delat kerning a potazmo sazbu bez ohledu na granularitu pixelu. Pokud budes chtit zobrazit dokument s pevnou sazbou, tak si musis vybrat nektery z techto odpornosti: rozmazana pismena (subpixelove zobrazovani), nepravidelne mezery mezi pismeny (v dusledku zaokrouhlovani pozic pismen na cele pixely), nebo rozjizdeni pozic pismen proti nominalni sazbe (s tim, ze akumulovane rozdily by se snad skryly do mezery mezi slovy).
kvalitně vysázený text, kde jsou tyto problémy kvalitně ošetřeny, se čte mnohem lépe.Vzhledem k tomu, ze clovek stejne bezne precte vic textu, u kterych s nejakou manualni sazbou nelze pocitat (napr. treba tato diskuse zobrazena v HTML prohlizeci)
Tam žádnou velikost fontu nastavit nelze (a lidé s tím stovky let neměli žádný problém, ..)No, ti co meli, si holt museli poridit lupu na cteni.
Aha, takže se má autor přizpůsobovcat nástroji?Autor se odjakziva prizpusobuje nastroji. Treba z kovu se asi sochari jinak nez ze dreva. Autor by mel najit slaba a silna mista noveho media a ne tupe aplikovat pravidla, ktera platila pro stare. To pusobi esteticky asi podobne jako PVC s potiskem drevene podlahy ci tapeta se vzorkem rezne cihly.
Nicméně většina lidí dává přednost precizně vysázenému textu, papírovým knihám a pdf.V tomto kontextu je tedy zajímavé, jak to přijde, že většina textu dnes není precizně vysázena, nehromadí se v papírových knihách ani v PDF. Asi by to měl někdo té většině říct, že když už tomu dává přednost, měla by se tak taky chovat.
"přidávání fičur používaných jenom hrstkou náročných a profesionálů trvá desetiletí"lol :) dnes má fotoaparát fotící lépe než do 8 bitů kdejaký amatér, je to zcela běžné spotřební zboží za pár tisíc korun. běžná funkce i ve většině lepších kompaktů! A mimochodem, pro gimp jsme toho udělal dost nato, abys mi tu vykládal "místo podpory gimpu". 16bitovou hloubku mám i na svém Macintoshi Classic. Je tam verze tuším 0.9. Ovšem i ta tvá verze 2.5 bude mít už skoro 20 let - minimálně 15. Na verzi 3 jsem dělal grafiku pro tátovu firmu a táta zemřel v roce 1997, před 15 lety. Nezačal jsem pro něj dělat těsně před smrtí a ani jsem - v době výměny disket - neměl zrovna nejnovější software.
To je zcela jednoduché a zřejmé, kvalitní sazba se musí umět, stojí čas a nemalé peníze.A přesně proto nedává většina kvalitní sazbě přednost (před úsporou času a peněz). Ony ty všechny krásné tisky mají jednu zásadní vadu: prakticky nikdo je nečte, proto taky můžou zůstat krásné, jsou to takové monumenty, u kterých si vzdychnete, Ach jak krásné, a když se vynadíváte na tvary písmenek, pak si jdete číst to, co vás skutečně zajímá, bez ohledu na formu, v níž se to k vám dostává. Krásnou typografii si (stejně jako krásná auta, domy...) si můžou a historicky vždycky mohli dovolit pouze ti, kteří měli dost času a peněz, jak správně píšete výše. A to nikdy nebyla a nebude většina... neboli jakmile se přestane kniha masově číst a prodávat, je zralá na krásné typografické zpracování
hm, jak hezky nenápadně se dá měnit předmět diskuse ... vsadím boty, že většina lidí dává přednost kvalitnímu jídlu - a přitom zároveň většina lidí nakupuje sračky v marketech vona totiž v tomto smyslu se ta přednost dává, pokud si můžu vybrat, argumentovat stavem při absenci volby je tudíž v tomto kontextu pitomina kdyby mi někdo tuhlentu diskusi kvalitně vysázel a nabídl na papíře hned vedle monitoru, asi bych sáhnul po tom papíře, i když bych tím přišel o možnost užívat hyperlinky mezi příspěvky - jenže to nikdo neudělal, takže většina, co toho dneska přečtu (ábíčko byl jen příklad, ještě mně čeká spousta stran v bugzille a nějaká dokumentaceNicméně většina lidí dává přednost precizně vysázenému textu, papírovým knihám a pdf.V tomto kontextu je tedy zajímavé, jak to přijde, že většina textu dnes není precizně vysázena, nehromadí se v papírových knihách ani v PDF. Asi by to měl někdo té většině říct, že když už tomu dává přednost, měla by se tak taky chovat.
Ale oni si mají možnost vybrat - stáhnou si PDF místo nějakého "nezalomeného textu". Řada e-knih je dosptupná v mnoha formátech, ale PDF je velmi populární, přinejmenším na "černém trhu".mno, domnívám se, že zrovna e-knihy netvoří to, co kolega označil "většina textu dnes"
vsadím boty, že většina lidí dává přednost kvalitnímu jídluRád chodíte bos, co?
vona totiž v tomto smyslu se ta přednost dává, pokud si můžu vybrat, argumentovat stavem při absenci volby je tudíž v tomto kontextu pitominaTo ovšem není pravda. I když si můžete vybrat, tak je výběr hlavně ovlivněn tím, co vám straší v makovici, nikoliv nějakými objektivními kritérii kvality. Proto většina lidí dává přednost jídlu, o kterém má za to (nedá se napsat, že myslí), že je kvalitní (např. protože ho viděli v reklamě, nebo má super barevný obal nebo kůlovej název...).
kdyby mi někdo tuhlentu diskusi kvalitně vysázel a nabídl na papíře hned vedle monitoru, asi bych sáhnul po tom papířeJo, oblíbený profláklý kdyby... které popírá skutečnost. Takže kdyby byly v prdeli ryby, dávali by lidi přednost kvalitní typografii. V lidské historii ale vždycky zvítězila praktičnost nad intelektuálskými iluzemi milovníků muzeálních starožitností, to se nemusí ani dokazovat, to je prostě evidentní.
V lidské historii ale vždycky zvítězila praktičnost nad intelektuálskými iluzemi milovníků muzeálních starožitností, to se nemusí ani dokazovat, to je prostě evidentní.Kvalitní sazba je ale velice praktická záležitost. Bez ní se totiž jakýkoliv delší text stává podstatně hůř čitelný.
kdyby byly v prdeli ryby to tvoje "i když" je ještě horší, to opravdu reálně popírá skutečnost, ne moje "kdyby", který jenom zvažuje možnosti ... takže lidi si podle tebe v krámě nevybíraj podle cenovky, nýbrž podle toho, co považujou za kvalitní (byť podle reklamy a ne podle reálných parametrů), hm, tak to jo - neplatěj mě zrovna špatně, nicméně schwarzwaldskou šunčičku a podobný lahůdky za 300-500 Kč/kg si každý ráno k snídani nedávám; dneska jsem viděl krásný filety ze pstruha za asi 450 Kč/kg, hm, tak na ty jsem si taky nechal zajít chuť, k večeři bude místo pstruha wienerschnitzel za cca 100 Kč/kg s bramborovým salátem ve slevě, a zapiju to hnusným Staropramenem z PETky místo lahvinky středně kvalitního vínka za 200-300 Kč ... a většina lidí má do peněženky sakra hloubějš nazdar, ty tvoje demagogie mě nebavívona totiž v tomto smyslu se ta přednost dává, pokud si můžu vybrat, argumentovat stavem při absenci volby je tudíž v tomto kontextu pitominaTo ovšem není pravda. I když si můžete vybrat, tak je výběr hlavně ovlivněn tím, co vám straší v makovici, nikoliv nějakými objektivními kritérii kvality. Proto většina lidí dává přednost jídlu, o kterém má za to (nedá se napsat, že myslí), že je kvalitní (např. protože ho viděli v reklamě, nebo má super barevný obal nebo kůlovej název...).
IMHO prevaznou cast smysluplnych typografickych zasad lze aplikovat i v HTML.To není bohužel pravda ani pro hladký text – i tam chybí například možnost ovlivňovat dělení slov, rozdělení textu na stránky, vztahy mezi obrázky a textem. A vysázet v HTML slušný vzorec nebo hezkou tabulku je takřka nemožné. S tím, že je potřeba sazba nezávislá na velikosti média, samozřejmě souhlasím, ale přijde mi, že vhodný formát je spíš něco podobného zdrojáku v TeXu než HTML a spol.
Normalni autor, i kdyz pise v TeXu nebo jinem nastroji na pevnou sazbu, nebude psat o obrazku vlevo nahore, ale o obrazku 13.4 (resp. odkaze se na nej a konkretni referenci doplni software sam).Dobrý sazeč ovšem také zařídí, aby ten obrázek pokud možno skončil na téže nebo protější stránce a bylo tedy možné sledovat současně obrázek a text, který o něm hovoří.
Jak bys to chtěl posílat jinak a v čem vidíš problém PDF? Vždyť tohle je přesně účel PDF. Pokud chceš distribuovat vysázený text -> PDF.a to právě nechci - já nechci distribuovat vysázený text, já chci distribuovat formátovaný text, a to je rozdíl
V ostatních případech ti stačí HTML a TXT.TXT můžeme zavrhnout rovnou, tam nenarvu obrázky a další HTML (spolu s CSS) by stačilo, kdyby ... kdyby si ho prohlížeče nevykládaly každý po svém, a měly lepší podporu @print
Problém nevidím.což neznamená, že neexistuje :-p
HTML (spolu s CSS) by stačilo, kdyby ... kdyby si ho prohlížeče nevykládaly každý po svém, a měly lepší podporu @printTrochu schíza, ne? Buď chceš, aby to vypadalo všude stejně a dalo se to dobře tisknout – pak použij PDF. Nebo chceš nějaký pružnější formát, který se přizpůsobí (např. šířce stránky a dalším možnostem softwaru/zařízení) a pak se musíš smířit s tím, že to nebude vypadat všude stejně (každý si ten dokument vyloží po svém, jak mu to vyhovuje).
Trochu schíza, ne?nikoli, pouze tu demostruješ falešné dilema ...
Buď chceš, aby to vypadalo všude stejně a dalo se to dobře tisknout... ve skutečnosti se něco může dát dobře tisknout, aniž by to vypadalo všude stejně, et vice versa
– pak použij PDF.jo a totéž co kyknosovi, nechci, aby to vypadalo stejně byla tu řeč o tom, že se PDF používá tam, kde se nehodí, a já jsem uvedl jako příklad důsledky používání Microsoft Office - kdy jedna malá změna (a nemusí se ani udát přímo v dokumentu, svého času stačilo mít v systému jinou výchozí tiskárnu) způsobí totální rozklad dokumentu
Nebo chceš nějaký pružnější formát, který se přizpůsobí (např. šířce stránky a dalším možnostem softwaru/zařízení) a pak se musíš smířit s tím, že to nebude vypadat všude stejně (každý si ten dokument vyloží po svém, jak mu to vyhovuje).mezi "nebude vypadat všude stejně" a "každý si ten dokument vyloží po svém" je ještě celá široká škála možností v návaznosti na výše uvedený příklad, třebas takové odrážky, mně je srdečně jedno, jestli ve finální grafický podobě budou vysoký půl centimetru nebo si to nějakej slepoun zvětší na dva, jde mi jen o to, aby si udržely nějakou relativní velikost a vzdálenost k příslušnýmu textu, což se ovšem s výše jmenovanými produkty při použití nativního formátu dalo zaručit tak možná na jednom konkrétním počítači s jednou konkrétní tiskárnou a s jednou konkrétní verzí produktu, ale ne při posílání někomu jinému ... od doby vytvoření zlozvyku posílání v PDF to možná spravili, ale "ekosystém" je již nenávratně poškozen
ábíčko má diskusi krásně strukturovanou, je tu odkaz na rodiče reakce, dá se sbalit větev diskuse, aby nepřekážela ... takže toho prosím využijhele, neni to precizně vysázený, není to na papíru ani v PDF, takže to nestojí za povšimnutí
podstaty problému můžem být vlastně ještě rádi, apoň že je to PDF, že si lidi neposílaj text jako velký BMP se screenshotem obrazovkyNo, obcas lide posilaji PDF, ktere neni nic jineho nez hromada bitmapovych obrazku (jeden pro kazdou stranku). Pravdepodobne jim to tak leze ze scanneru.
No, obcas lide posilaji PDF, ktere neni nic jineho nez hromada bitmapovych obrazku (jeden pro kazdou stranku). Pravdepodobne jim to tak leze ze scanneru.ano, s tím taky bojuju, pokaždé těžce koumám, jak ten krám od Canonu přesvědčit, aby mi poslal sérii .tif a nerval to všechno do jednoho .pdf
Třetí varianta je udělat si nějaký vlastní značkovací jazyk (například založený na XML), definovat si pro něj vše, co bude potřeba, napsat to v něm a potom vygenerovat (třeba pomocí XSLT) výstup tak, že budou použiti nativní vlastnosti výstupního formátu všude, kde to bude možné, a zbytek se zobrazí v rámci možností ve stylu graceful degradation** pomocí toho, co je daný formát ještě schopen.Viděl jsi DocBook? O něco podobného se snaží. Z jednoho zdroje se dá vygenerovat výstup např. do xhtml, pdf, rtf. Používáme ho na dokumentaci, do hatmatilky generuje dobře. S PDF někdy bojujeme, ale pořád je s tím míň práce než upraovat stostránkový dokument v OOo s množstvím obrázků a různých stylů, který najednou edituje víc lidí v různých verzích OOo. XML DocBooku ať si každý edituje v čem chce, jeden make nakonec mi vygeneruje všechny potřebné formáty pro výstup.
*Pozor - je myšleno jen (X)HTML, co si sami napíšete, tedy jen jakási strikní podmnožina tohoto formátu. Udělat obecný konvertor, který by vzal cokoliv, co se na dneěním webu vyskytuje, a spáchal z toho typografický korektní výstup, by byl problém o řády obtížnější, pokud ne rovnou nemožný.Koukni na HTML Tidy a na Texy. To první ti ze zprasené webové stránky udělá použitelné HTML, ten druhý to pak dokáže poladit po typografické stránce.
Lidi čtou to, co dostanou. A dnes vesměs nedostanou nic než PDF/papír.
Ostatně ten text z toho PDF není problém udělat, takže na co si stěžuješ?
Ostatně z binárního blobu není problém reverzním inženýrstvím vydolovat to podstatné. Nebezpečně podobný přístup.
Lidi čtou to, co dostanou. A dnes vesměs nedostanou nic než PDF/papír.Ne, lidé chtějí PDF. V mnoha případech je na výběr, ale PDF boduje. Vidím to třeba, když torrentuju knížky ostupné v PDF i v HTML/etc.
Ostatně z binárního blobu není problém reverzním inženýrstvím vydolovat to podstatné. Nebezpečně podobný přístup.Na copypaste textu je třeba nějaké reverzní inženýrství? PDF prohlížeče umí i "save as text".
Lidi čtou to, co dostanou. A dnes vesměs nedostanou nic než PDF/papír.Těch asi deset knížek, co jsem si v elektronické podobě koupil (PragProg, O'Reilly, Manning), jsem si měl vždycky možnost stáhnout v nějakém epub, mobi, já-nevím-co a PDF. A ještě nikdy jsem si nestáhl nic jiného než PDF.
Mel jsem podobny nazor na matfyzu. Vsechny prace jsem delal ve wordu vcetne vzorcu. A vyucujici si obvukle mysleli ze jsem super latex expert. Priznat word znamenalo obvykle stupen horsi hodnoceni. To se psal rok 2001a teď o Červené karkulce, prosím ... domnívám se, že buď a) o tom dotyčný člověk něco věděl, a pak si nemohl myslet nic o LaTeX expertech, neb rozpoznat výstup (La)TeXu a Wordu je triviální, nebo b) mu to bylo srdečně u prdele, čímž pádem ale neměl motivaci k nějakému horšímu hodnocení (o čemž ostatně pochybuju i v případě a), pokud nešlo zrovna o předmět sazbě se věnující)
Mozna by stalo za to si o Wordu neco precist. Je to size 11 let zpet, ale uz tehdy byl dobre pouzitelny.Mohu-li soudit podle bakalářek a diplomek, které mi na Matfyzu za posledních 10 let prošly rukama, tak buďto Word stále nestojí za nic, nebo ho nikdo neumí používat. Umí už například tak obyčejnou věc, jako je nerozdělitelná mezera? Nemyslím tím wordovskou pevnou mezeru, ta sice nejde rozdělit, ale také nepruží, takže v odstavcové sazbě vypadá úplně jinak.
Mozna by stalo za to si o Wordu neco precist.a proč prosím? tvrdím o něm něco v rozporu s realitou?
Je to size 11 let zpet, ale uz tehdy byl dobre pouzitelny.hm, aha takže panáček si sám vymyslel nějaký blábol, a teď mi ho bude vehementně vyvracet jenže já jsem tady nepsal nic o použitelnosti Wordu (ostatně vystačil jsem si s ním celý gympl), nýbrž o tom, že se jeho (typický) výstup dá velmi snadno rozpoznat od výstupu z (La)TeXu už jen kvůli tomu malinkatému rozdílku mezi Times New Roman a Computer Modern ...
Nebo bys byl schopen popsat, v čem je se sazbou matematických vzorců ve Wordu takový problém?Především spousta drobných detailů. Na první pohled jsou spíš jen estetické, ale když člověk do takových formulí kouká delší dobu, všimne si, že zatímco ty z TeXu se čtou plynule, při čtení těch wordovských se každou chvíli zastavuje na nějaké nepravidelnosti. Tak je to se sazbou obecně: ona skoro všechna ta kriteria, která na první pohled vypadají jako čistě estetická, mají měřitelný vliv na čtenáře.
... ale vsechno tiskl na jehlickove tiskarne.Hele, 24 jehliček (360dpi) produkuje dostatečně kvalitní výstup. Pokud to položíš vedle výtisku z laserovky, tak z 30cm nepoznáš rozdíl. Když se podíváš důkladně, všimneš si menšího rozlišení, ale to je tak vše. Samozřejmě, je to černobílé, ale to na text a grafy stačí.
Ono je totiž i v těchto formátech možno používat poznámky pod čarou, rejstřík, odkazy na kapitoly, obsah...Před časem jsem tohle hledal (konkrétně pro MOBI, resp. tak aby to bylo použitelné v Kindlu) a nenašel. Nabyl jsem dojmu, že to tenhle formát neumí, ale pokud jsem se pletl, tím líp, jen by mě tedy zajímalo, jak na to. Je to někde popsané?
title
, který mi ovšem v Kindlu nějak nefachal. Tak nic, myslel jsem, že mi něco uteklo...