abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    17.4. 17:55 | IT novinky

    Společnost Volla Systeme stojící za telefony Volla spustila na Kickstarteru kampaň na podporu tabletu Volla Tablet s Volla OS nebo Ubuntu Touch.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    17.4. 17:44 | IT novinky

    Společnost Boston Dynamics oznámila, že humanoidní hydraulický robot HD Atlas šel do důchodu (YouTube). Nastupuje nová vylepšená elektrická varianta (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    17.4. 15:11 | Nová verze

    Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.0.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (10%)
     (2%)
     (19%)
    Celkem 556 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Rádio pro liščí doupě

    9.8.2012 09:55 | Přečteno: 3732×

    Svého času byla v Československu přímo legendární kniha Od krystalky k modelům s tranzistory. Název by ale mohl začínat slovy “Od žiletky”, protože existuje konstrukce rádia ještě jednodušší, než je krystalka. Potřebujete k ní v podstatě jen drát, žiletku, kousek tužky a sluchátka. Je to tzv. Foxhole rádio.

    Tato konstrukce rozhlasového přijímače se osvědčila především za Druhé světové války v podmínkách zajateckých táborů. Vezmete drát (izolovaný), namotáte z něj cívku se sto dvaceti závity třeba na roličku toaletního papíru. Jeden konec drátu připojíte na jednu stranu žiletky, na tutéž stranu připojíte i anténu, což může být dlouhý drát třeba v plotu tábora. Druhý konec cívky napojíte na uzemnění a na jeden vodič ze sluchátek. Druhý drátek ze sluchátek připojíte na jeden konec tuhy v tužce a druhým koncem tužky hledáte na žiletce místo, kde naladíte důvěryhodnou stanici. Při použití tvrdé nevodivé podložky se zavíracím špendlíkem (sichrhajzkou), na který se pahýl tužky napíchne, je ladění hračka.

    Na následujícím videu (anglicky) je celý proces stavby takového přijímače pěkně popsán: http://www.youtube.com/watch?v=skKmwT0EccE

    Toto rádio nepotřebuje žádnou baterii či zdroj elektrického proudu, energii pro rozkmitání membrány ve sluchátkách bere z antény, což klade poměrně vysoké nároky na její kvalitu a s krátkým drátkem asi moc neuspějete. Přirozeně hraje velmi tiše a zvuk čistotou moc neoplývá. Pokud nemáte po ruce tužku, nevadí. Rádio může fungovat kupodivu i bez ní, takže po žiletce lze šoupat třeba přímo jackem ze sluchátek, ale funguje tak o něco hůře.

    Bohužel v nouzových podmínkách bude samozřejmě asi problém zajistit vhodná sluchátka a pravděpodobně ani sluchátka ukradená z bachařovat MP3 přehrávače nebudou použitelná kvůli nevhodné impedanci. S trochou drátku a magnetem si lze sice sluchátka vyrobit, obávám se však, že vytvořit je dostatečně citlivá, aby šly použít i s tímto rádiem, je již prakticky téměř nemožné.

    Pokud neodoláte si takové rádio vytvořit, a nemáte vysokoimpedanční sluchátka, zkuste použít line-in vstup zvukové karty. Na takto zkonstruovaném rádiu se mi podařilo naladit nějaké francouzské rozhlasové stanice v překvapivě poslouchatelné kvalitě.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Dreit avatar 9.8.2012 10:05 Dreit | skóre: 15 | blog: Dreit a jeho dračí postřehy | Královehradecký kraj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě

    Díky za inspiraci :-)

    Nope
    Dreit avatar 9.8.2012 10:07 Dreit | skóre: 15 | blog: Dreit a jeho dračí postřehy | Královehradecký kraj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě

    Jinak mám tu knížku "Modely a hračky s tranzistory", není to ona?

    Nope
    Jendа avatar 9.8.2012 14:16 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Bedňa avatar 9.8.2012 14:44 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Příloha:
    Nafotil som svoju zbierku vrátane "Od krystalky k modelům s tranzistory" s ktorou som vyrastal. No návod ako utiecť z indočínskeho väzenia tam nieje :-) Mal som aj úplne prvú verziu, tam to asi bolo. Inak vydania boli tuším tri.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Dreit avatar 9.8.2012 16:38 Dreit | skóre: 15 | blog: Dreit a jeho dračí postřehy | Královehradecký kraj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě

    Dioda, tranzistor a tyristor, to mi půjčoval spolužák :-)  Jinak z tohohle nemám nic, spíš novější literaturu....ale zastávám názor že čim starší, tim lepší. Dřív se počítalo se vším a psalo se o tom, že tranzistor šumí už se člověk dneska nikde nedočte, dřív z toho šla udělat i hlavní výhoda :-(

    Nope
    Jendа avatar 9.8.2012 17:03 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Třeba Po drátě i bez drátů (1955) je taky skvělá kniha. Sice před vynálezem tranzistoru, ale právě díky tomu je tam vysvětleno, jak spoustu věcí dělat bez něj.
    Bedňa avatar 9.8.2012 18:00 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Tú ale bude problém zohnať.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Jendа avatar 9.8.2012 18:24 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    V MLH ji nemají? V MLP jo :).
    Bedňa avatar 9.8.2012 18:27 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    To som našiel, ale mám to z ruky :)
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    AsciiWolf avatar 9.8.2012 19:32 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    MLP
    O_o
    kotyz avatar 9.8.2012 20:41 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Taky se pode mnou zatřásla židle, ale v tomhle případě to opravdu neni "my little pony" :-D
    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    10.8.2012 07:52 Bubo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    1955 je pred vynalezom tranzistoru?
    Jendа avatar 10.8.2012 07:53 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Pravda, není, ale v době psaní knihy o nich v Československu očividně ještě neslyšeli.
    14.8.2012 21:55 Cyril
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    1955 je ještě období krásného rozkvětu elektronkového všeho v Československu. Prvním průmyslově vyráběným tranzistoráčkem u nás byla Tesla T58, v pozdější verzi Tesla 2800B - Mír. Jak už název napovídá, vyráběné to bylo od roku 1958. Je to rádio v kabelce s popruhem, na 4x 1,5V baterky.

    Knížku Od krystalky k modelům s tranzistory od pana Šraita mám dokonce doma a nutno podotknout, že mnohé konstrukce se dají vymyslet mnohem líp. Například hned první krystalka je popsaná tak, že na anodu diody se připojí anténa, na katodu paralelně k sobě sluchátko a 1nF kondenzátor a na druhý pól téhle paralelní soustavy kondíku a sluchátka se připojí zem.

    S vlastní zkušenosti vím, že to hraje špatně, mnohem hlasitěji a méně zkresleně to hraje tak, že k sobě paralelně připojíte sluchátko a diodu, na jeden pól paralelní soustavy anténu a na druhý uzemnění.

    Bez cívky, bez žiletky. Walkmanové sluchátka jsou hloupé, lepší je použít telefonní vložku 50 Ohm, která je k dostání ve většině radiomateriálových krámků za přibližně 30Kč. Nejlépe samozřejmě 2000 Ohm sluchátka po dědovi, které vám ale jen tak někdo nedá... A diodu nejlépe použít germaniovou (křemíková potřebuje větší předpětí, které signál z antény nemůže poskytnout; germaniové stačí pár milivolt k tomu, aby se otevřela), která se sice hůř shání, ale není nic jednoduššího, než u popelnice porozebírat starší rádio nebo televizor (Nejlépe Tesla - ta obsahuje většinou ty rozměrnější a skleněné součástky. Pokud je dioda v plastovém pouzříčku, je skoro jisté, že je to křemíkovka a tu neberte). V obchodě je taky do 7Kč. Anténa by měla být dlouhá nejmíň 5 metrů a natažená co nejvýše ve volném prostoru (doma v cihlovém domě mi stačilo těch 5m natažených pod kobercem okolo místnosti), jako uzemnění lze použít kovový rozvod ústředního topení, stoupačky, plynovod, ...

    Ladit se dá po celé republice Český rozhlas 2 - Praha, v hlavním městě i Country Radio. V okolí Uherského Hradiště a de facto i v Brně hraje Radiožurnál. V pohraničí možná chytnete i nějakou lokální stanici z Rakouska, Německa nebo Polska. Bratia Slováci to mají horší - na AM mají jenom 2 vysílače, na kterých se střídá kulturní Radio Devín a Radio Patria pro menšiny (v Romštině a Maďarštině). Toť ve dne. V noci (po půlnoci, kdy se u nás s vysíláním na AM končí) lze chytit prakticky celou Evropu, hlavně teda Rusáky, Balkán a Němce, ti mají silné vysílače. Nevýhoda je, že tuhle krystalku nelze naladit, takže přijímáte celé AM spektrum a v noci (kdy vylezou vysílače z velkých dálek) se stanice míchají dohromady.

    Na experimenty a vyzkoušení pocitu toho, jaké to je v noci lovit vzdálené stanice v éteru, je to skvělé.

    Se zcela nepočítačovým příspěvkem se loučí a zdraví všechny kolegy Linuxáky Cyril.
    15.8.2012 01:15 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Jo Od krystalky k modelům z tranzistory mám taky. Pamatuju si, že byla ještě novější verze, kde bylo něco s hradlama, ale ty stránky někdo v exempláři z knihovny vyřezal :-(.

    Jinak spínací napětí diody do krystalky jde snížit připojením zdroje (baterka a dělič). Je to pak takovej hybrid mezi přijímačem s a bez zdroje.

    P.S. Zajímavost: Když jsem jednou nahradil civku poťákem z odporovýho drátu, tak jsem chytnul FM rádio :-D.
    16.8.2012 17:19 Cyril
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Jo, krystalka s baterkou tam je taky, ale podle mě už to není ono. Krystalka má být bez baterek. Ještě se mi tam líbily jednotranzistoráky napájené usměrněnou nosnou, na jeden jsem v Č. Těšíně chytil Radiožurnál až z Uh. Hradiště! Ve dne!
    Grunt avatar 16.8.2012 18:19 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Krystalka má být bez baterek
    Jen mě tak napadlo…ona by se nedala použít energie z ostatních frekvencí než ze samotné nosné (vždyť ta anténa toho musí nachytat) jako vstup pro zesilovač? IMHO když se ta obálka zintegruje, tak by to mohlo být hafo energie co by mohlo stačit i na provoz menšího reproduktoru.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Jendа avatar 16.8.2012 21:21 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Ještě se mi tam líbily jednotranzistoráky napájené usměrněnou nosnou
    To je ono. Ale jak se to přesně dělá, to ti nepovím.
    21.8.2012 08:06 Cyril
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    pokud rozumíte schématům, tak ty bez baterky jsou napájené nosnou. Je to prosté.

    http://abcdimenze.wz.cz/elektronika/jednoducheprijimace.html
    17.8.2012 02:17 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Hezký.

    V tý knížce bylo ale nejbrutálnější zapojení Lunochod, dokonce to mělo nějakej "program" (na víčku od konzervy tuším).
    17.8.2012 10:46 PetrHL | skóre: 17 | blog: petr_h | Neratovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Ano, s tou jednou paralelní diodou máte pravdu. Myslel jsem, že to bude jen nějaké specifické chováni tehdy u mně doma. Měl jsem výhled na Topolnou, odkud to tlačili ven 750kW na 275kHz. Nikdy mi kvůli tomu nefungovala krystalka s laděným obvodem. Tedy fungovala, ale vždy jsem slyšel jen jednu stanici :-). Nakonec jsem zkusil použít vstupní trafo z nějakého elektronkového rádia. Na primár paralelně diodu, měl jsem GA-201 (snad si to pamatuju správně), na sekundár reprák, připojit anténu a zem a jedem. Večer se to nedalo poslouchat, hrálo to dost hlasitě.

    Později začali Radiožurnál v noci vypínat a na krystalku jsem slyšel i jiné stanice. Nejlepších výsledků jsem dosahoval s klasickým 50 ohmovým telefonním sluchátkem, kterých byly všude mraky. Měl jsem i 4kOhmová sluchátka z RM31, ale ty nefungovaly tak dobře. Ráno jsem musel krystalku odpojovat, nedalo se mamce vysvětlit, že to nežere elektriku. To je tak dávno, že už to snad není ani pravda :-(.
    "Do, or do not. There is no 'try.'" -- Jedi Master Yoda | CQRLOG | CQRPROP | HamQTH | Domů
    Bedňa avatar 17.8.2012 11:46 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Jasne že GA201, spolu s 101NU70, KC507, KU601, KD607, KF517 a ich PNP proti kusmi boli najpopulárnejšími súčiastkami mojej mladosti :-) Ja som na krištalku použil drôt natiahnutý medzi barákmi, cca 30metrov dlhý, revalo to dosť slušne aj bez dodatočného príslušenstva. Stačilo pridať kondenzátor s premenlivou kapacitou a dalo sa aj ľadiť.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    17.8.2012 11:54 PetrHL | skóre: 17 | blog: petr_h | Neratovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Ano, to je přesně ono. Ten KF-517 byl PNP, NPN byl KF507 a podobní. Ještě takový OC-170, který byl velice citlivý na odpálení. Jediným zdrojem těch tranzistorů byla nějaká elektronková televize, kde jím nahradily elektrony v mezifrekvenci. Byly tam tři. Už si napamatuju co to bylo za model. Moje součástková základna se skládala z toho, co jsem našel u kontejnerů a podobně. V prodejně součástek jsem byl poprvé někdy ve 15 letech :-D.

    Měl jsem jako anténu asi 40m drátu. Používal jsem to i na poslech na KV. Nevýhoda té Topolné bylo, že nefungovalo žádné jednoduché rádio. Tedy fungovalo, ale byla z něj slyšet jen jedna stanice :-/. I přímosměšující rádia měla problém, musel jsem dělat odlaďovač ... .
    "Do, or do not. There is no 'try.'" -- Jedi Master Yoda | CQRLOG | CQRPROP | HamQTH | Domů
    Bedňa avatar 17.8.2012 14:20 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Na OC-170 som aj zabudol, ten som mal možno jeden :-) Rovnako som mal súčiastky vyletované z vyhodených rádií a TV. Keď som začal chodiť na strednú, tak som objavil kde boli povyhadzované celé osadené plošáky veľkosti 30x30cm, to bolo radosti :-) To mám hádam dodnes. Tých plošákov som mal ale desať. Bol tam osadený vstupný zosilovač signálu a nejaká logika.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    9.8.2012 10:25 Logout
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Čili galenit a wolframový hrot je nahrazen železem s nějakou příměsí a grafitovým hrotem, jinak je to v podstatě stále krystalka a název knížky dokonale sedí :-)

    Každopádně díky za článek, knížku mám (dokonce jsem jí udělal facebookový profil, aby se přenesla do 21. století) a stavěl jsem podle ní krystalku před čtyřmi lety. Na pražských Hájích, ze čtvrtého patra spuštěný drát, jedna germaniová dioda a první co jsem vyladil se ohlásilo jako Rádio Ethiopia (Adis-Abeba), což jsem nečekal.

    A jako náhradu vysokoimpedančních sluchátek lze bez obav použít aktivní PC reprobedny, funguje to skvěle.
    Bystroushaak avatar 10.8.2012 20:32 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    dokonce jsem jí udělal facebookový profil, aby se přenesla do 21. století
    V tomhle směru by jí spíš pomohl kvalitní scan.
    Jendа avatar 10.8.2012 22:19 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Pomóc! Piráti! Dokážeš si představit, o kolik peněz by autor přišel?
    Bystroushaak avatar 10.8.2012 22:29 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Stamiliony a střechu nad hlavou.
    kotyz avatar 9.8.2012 10:54 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Jo, nějakou takovou starou knížku sem tu měl taky, byl tam i tenhle model rádia, jen místo žiletky tam byla nějaká (pěti)koruna. Pak sem měl i nějakou sovětskou stavebnici tranzistorovýho rádia. Už si ale nepamatuju jestli sem to sestavil (jestli se dochovali všecky součástky, našlo se to při "vykopávkách" v dílně), jestli to hrálo a kde to skončilo.
    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    kotyz avatar 9.8.2012 10:56 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Tady by to mělo bejt to červený. Asi tam ani žádnej tranzistor nebyl.
    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    kotyz avatar 9.8.2012 10:58 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Ne, tak tranzistory tam sou, takový ty hranatý červený. Ty si dobře pamatuju.
    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    gtz avatar 9.8.2012 11:13 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    To hranaté, červené jsou kondenzátory :-) Tranzistory jsou to kulaté a stříbrné :-)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Bedňa avatar 9.8.2012 11:24 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Rusy naozaj vyrábali červené tranzistori, keď sa pozrieš ešte majú aj označené emitor, bázu aj kolektor azbukou.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    gtz avatar 9.8.2012 11:37 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    No teď jsem se znovu díval na ten obrázek a opravdu jsou to tranzistory. No já jsem se setkal spíše s tranzistory kulatými/stříbrnými nebo i plochými. A většinou to byly stříbrné nebo černé. Ale to je tak někdy kolem roku 87/90.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Bedňa avatar 9.8.2012 13:12 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Už nekutím pár rokov, ale tie nízko výkonové červené, potom tie čo spomínaš guľaté čo vyzerali ako malé ufo si pamätám veľmi dobre. Robili aj v klasických púzdrach, ale to bolo skôr výnimkou. Výkoňáky boli v púzdrach ako naše populárne KD607.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    kotyz avatar 9.8.2012 13:18 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Děda si přivydělával opravama televizí a rádií, tak toho za ty roky hodne nasyslil, většinou z černobílejch tesel, to sou skoro metráky součástek, ikdyž se toho už hodně vyhodilo. Při vyklízení půdy se zase našlo několik obrazovek "sdělano v sssr", nějaký televize tak ze 60. let a starý rádia. Prej to máme střelit nějakýmu sběrateli, aspoň ty kousky v lepšim stavu, zbytek => na šrot...
    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    Bedňa avatar 9.8.2012 13:38 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Ja som mal tiež peknú zbierku, no časom som to redukoval, už sa kuteniu nevenujem a nechal som si len cenné veci, ale na neajký modul do ISS by to ešte vydalo :-)
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    gtz avatar 9.8.2012 14:11 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Většinou to někde udáš za odvoz :-) ale dnes je to pár lidí co se tím zabývá
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    PepaSFI avatar 9.8.2012 21:12 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    za dva týdny je v Holicích radioamatérské setkání s velkou burzou, tam bys určitě něco odbyl. Případně ti tam můžu posbírat nějaké kontakty. Tuhle sobotu se v Třešti u Jihlavy otevírá muzeum třeba by se jim nějaký ten šrot taky hodil třeba na náhradní díly.
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    9.8.2012 21:30 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    O kontakty bych měl zájem taky, v příbuzenstvu je taky zájem se něčeho zbavit.
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    gtz avatar 10.8.2012 20:37 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Snad se tam také letos dostanu (stránky HOLICE 2012 — 24.–25.8.) - jsou to jen obecné informace, ale každý rok je tam celkem hodně narváno a je to jedna z velkých burz radioamatérů.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    10.8.2012 19:20 dumblob | skóre: 10 | blog: dumblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Take bych rad poprosil o kontakt (napr. pres tlacitko "Poslete mi email"). Dekuji.
    PepaSFI avatar 11.8.2012 09:47 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    jo, uvidíme na co tam narazím. Každý rok tam je malá výstavka historické techniky, taky něco z military spojařiny a na burze taky bývají s historickýma věcma. Býval tam i dětský klub kde si mlaďoši kutili rádio Coca Cola. Vlastně modernější krystalka, ta cívka se vinula na flašku od Coly.
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    gtz avatar 9.8.2012 14:10 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    No ty ruské měly lepší parametry než naše KD607. Hlavně měly větší odolnost vůči zkratu a hlavně se daly lépe sehnat než naše.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    kotyz avatar 9.8.2012 12:21 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Pak dělaly i větší černý hranatý, teda jestli to nebyly tesly. V dílně sou toho plný škatule, i elektronky byly, ale ty už se vyházely (některý pamatovaly ještě druhou světovou). 1, 2
    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    Bedňa avatar 9.8.2012 13:16 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Tá druhá fotka vyzerá ako z produkcie Tesly, teda až na ten tretí zľava, to nieje štandartné púzdro, čo by môhlo nasvädčovať na rusov. Teda oni robili aj v klasických púzdrach, ale to boli výnimky a moc som sa s tým nestretol.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    gtz avatar 9.8.2012 14:08 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Ten třetí může být také náš Teslácký. To byly typy 101NU70 apod.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    9.8.2012 14:15 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Ten třetí tipuju na NDR. Pár jsem jich kdysi měl.
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    Bedňa avatar 9.8.2012 14:20 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Germániových Tesiel som tiež pár mal v rátane najznámejšieho 101NU70, čo si pametám tak to bol rotačný valec, navrchu polguľa a pri nožičkách ohnuté do priestoru, niečo ako vysoký cilinder.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    9.8.2012 14:24 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Ano, ale ty měly trochu jiný tvar čepičky, nebyly na vrchu tak zakulacené.
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    gtz avatar 9.8.2012 15:18 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Teď jsem si tu druhou fotku zvětšil a vidím tam nějaký prstenec, který naše tranzistory neměly. Označení nepřečtu akorát jen nějaké B(C)?
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    9.8.2012 18:10 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Aha, tak to je ještě něco jiného, z NDR měly okraj jako u 4.tranzistoru-jen ohnutý plech.
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    gtz avatar 9.8.2012 21:44 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Občas se k nám dovážely i tranzistory a IO z Bulharska a Polska. U toho tranzistoru jak jsem se díval je nějaký prstenec a připadá mi to jako nějaký tranzistor BC z tehdejší produkce SRN. Ty byly v českých licenčních VHS.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    PepaSFI avatar 9.8.2012 21:36 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    jé to je Maksimka, to rádio se mnou prošlo internát a vojnu. Poslouchali jsme na něm Hlas Ameriky. Byla to stavebnice a celé sestavení obnášelo připojení kompletní desky k drátům k baterce, k repráku a k přepínači rozsahů. Celkem 6 drátů. Pak se na ladící kond nasadil knoflík se stupnicí a celý se to vrazilo do krabičky.
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    kotyz avatar 9.8.2012 22:00 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Deska už bylaosazená? To je pak houby stavebnice :-D Nepamatuju se už v jakym stavu byla ta "moje" když sme jí našli (ani kde je teď)...
    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    PepaSFI avatar 9.8.2012 22:22 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    jo tohle už bylo osazené, taky se to prodávalo už komplet, v hnědé krabičce a jinak se to jmenovalo. Ta "stavebnice" se prodávala asi za 130 Kčs. Ale byly i stavebnice kde musely motat i cívky. A pak taky skládačky jako "elektronnije kubiki" neboli elektronické kostky. Takové kostky se součástkama uvnitř a z toho se sestavovaly obvody. Pořád to mám, ještě celkem nedávno jsem to používal jako generátor zkušebního signálu.
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    kotyz avatar 9.8.2012 22:35 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Jako děcko sem měl jakousi desku na který byly nějaký vypínače, přepínače, bzučák, žárovky a já nevim co ještě. Myslim že to nebylo napevno a dalo se to různě kolíkama a drátkama přestavovat. Něco jako sou dneska ty stavebnice Voltík, ale mnohem primitivnější. Nevim jestli to třeba nebylo to "elektronnije kubiki", ale asi ne. No a samozřejmě sem to rozflákal, protože jako malej sem hrozně rád ničil věci, zapaloval věci a tejral kocoura. Pozdějc sem toho litoval...
    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    gtz avatar 9.8.2012 23:30 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    zapaloval věci a tejral kocoura
    :-) Přivázal jsi kocourovi zapálenou šnůru na ocas a ten vlétl určitě do stohu :-)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    9.8.2012 23:49 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Kdysi jsem zkoušel jestli umí kočka plavat. Uměla, byla z vody venku hned. Ale pak už jsem jí nikdy neuviděl. Asi se nekoupala ráda :)
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    kotyz avatar 10.8.2012 09:43 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Ne, takovej debil sem zas nebyl. Ale ve stohu sme s kamarádi kouřili cigára (a ani nechyt) :-D
    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    gtz avatar 10.8.2012 11:26 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    já vím :-)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    kotyz avatar 10.8.2012 11:32 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Co ty tak vo tom můžeš vědět? :-D
    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    kotyz avatar 10.8.2012 11:34 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    A votravu alkoholem na 1. stupni ZŠ si hádam taky nezažil. Já přestal kouřit a chlastat tvrdej dřív než jiný začli :-D
    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    gtz avatar 10.8.2012 14:42 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Na prvním stupni ne, až v 8-mé byl nějaký problém když byla nějaká malá otrava. No vše by se zametlo pod koberec a nikdo by na nic nepřišel, ale kamarád si začal hrát na tygra. Tehdy to byla II. z mravů :-)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    gtz avatar 10.8.2012 14:42 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Vím, že by jsi takový debil nebyl :-)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    kotyz avatar 10.8.2012 14:56 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Já už myslel že si myslel bůhvíco sme si tam nekouřili že to ani nemohlo od toho chytnout...
    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    AsciiWolf avatar 12.8.2012 12:14 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    :-D
    Václav 9.8.2012 23:25 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Ty jsme měli v počítačovém kroužku na základce, super věc :)
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    9.8.2012 16:44 Quak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    "Od krystalky k modelům s tranzistory" SNTL, to byla stěžejní kniha. Pak ještě "Sestroj si doma" z edice OKO a "Volá OK1KFW" vydalo tuším Naše vojsko.
    13.8.2012 16:56 PetrHL | skóre: 17 | blog: petr_h | Neratovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Přesně tak. Měl jsem doma dvě vydání. Moje první konstrukce byly právě z knihy "Od krystalky k modelům s tranzistory". Knihu "Volá OK1KFW" jsem měl doma taky, ale někomu jsem ji půjčil a nebyla mi vrácena. Je to už tak dávno ... . Nevíte o nějakém scanu té knihy?
    "Do, or do not. There is no 'try.'" -- Jedi Master Yoda | CQRLOG | CQRPROP | HamQTH | Domů
    kotyz avatar 13.8.2012 17:07 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Co chceš mít fuč, tak puč :-D
    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    Grunt avatar 9.8.2012 20:22 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Mě z těch videí teda víc zaujal nový Medal of Honor, ale jinak to také není špatné.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    9.8.2012 21:04 qw11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Tu je skor otazka co sa na to este da chytit? Kolko je este vysielacov co vysielaju AM. :(
    9.8.2012 21:19 jnd | skóre: 1 | blog: lnx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    U nás už jen pár, ale po světě stále dost, na větší vzdálenosti je stále dobře použitelné a jednoduché.
    PepaSFI avatar 9.8.2012 21:28 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    české am vysílače Na Slovensku to snad měli zrušit, jaký je momentální stav nevím. Po světě je jich mnoho.
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    9.8.2012 21:32 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Tak to už je teda smutný kino :(
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    11.8.2012 22:25 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Užasný! To si snad vyrobim.
    13.8.2012 08:55 Honz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rádio pro liščí doupě
    Za nějaký čas by se tyhle věci (např jak přežít v koncentráku) mohly hodit...

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.