Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Jistě budu za odporného rejpala, ale tak si říkám, jestlipak mají na Aktuálně ošetřená autorská práva pro distribuci hitovky "Dobrý den, prapore hvězd a pruhů".
Myslím, že nemají, ale kdo ví. Je to ale pěkný příklad toho, že autorská práva nějakou revizi potřebují. Představte si, že by Honza Vyčítal trval na tom, že si každý zájemce musí píseň zakoupit. To by se nikdo nedozvěděl, jaká perla vznikla a vůbec bychom nevěděli, která bije. Probíhala by vášnivá diskuze a nikdo by nevěděl o čem, resp. by třeba ani neprobíhala. Kdo chce být v obraze, musel nevyhnutelně píseň slyšet, jinak by si nemohl udělat vlastní názor. Musel by spoléhat na to, že mu média nebo stát nelžou.
Řekněme, že jsme se shodli na tom, že všichni měli právo se s písní seznámit a toto právo by mělo být nadřazeno ochraně autorských práv. Jenže kde je potom hranice pro právo vědět? Je někde u Landovy písně propagující nacionalizmus? Je u posledního hitu Madonny, bez jehož znalosti je člověk prostě absolutně OUT? Jó to jsou paradoxy.
A mimochodem, jsem velmi nakloněn věřit tomu, že originál věnovaný Gagarinovi vznikl z prosté lidské radosti nad velkým úspěchem. To muselo být něco úžasného, celá léta čtete sci-fi knížky o létání do vesmíru a najednou prásk, někdo to dokázal, někdo do vesmíru letěl, viděl jej na vlastní oči a vrátil se. Ukázal, že sen mnoha lidí je daleko blíže než si kdo pomyslel. V době utajování úplně všeho, kdy určitě nebylo obecně známo, že splnění snu je nadosah. Však si vzpomeňme na pád Columbie. Copak celý svět nezadržel dech, když se to dozvěděl? Přitom to byla banální provozní nehoda, mnohem více lidí zemřelo při libovolné objevitelské cestě středověkých mořeplavců/cestovatelů. Mnohem více lidí umírá při běžných pracích v dolech, na silnicích, nebo kdekoliv jinde. Jenže tihle zvládli umřít při návratu z vesmíru. A to nakonec není zas tak velká zásluha, ve srovnání s tím, se do vesmíru dostat.
Tiskni
Sdílej:
§ 34 Úřední a zpravodajská licence
(1) Do práva autorského nezasahuje ten, kdo v odůvodněné míře dílo užije
b) při zpravodajství o aktuální události, při které je takové dílo provozováno, vystaveno nebo jinak užito,