Společnost comma.ai po třech letech od vydání verze 0.9 vydala novou verzi 0.10 open source pokročilého asistenčního systému pro řidiče openpilot (Wikipedie). Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Ubuntu nově pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 4. snapshot Ubuntu 25.10 (Questing Quokka).
Řada vestavěných počítačových desek a vývojových platforem NVIDIA Jetson se rozrostla o NVIDIA Jetson Thor. Ve srovnání se svým předchůdcem NVIDIA Jetson Orin nabízí 7,5krát vyšší výpočetní výkon umělé inteligence a 3,5krát vyšší energetickou účinnost. Softwarový stack NVIDIA JetPack 7 je založen na Ubuntu 24.04 LTS.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) spolu s NSA a dalšími americkými úřady upozorňuje (en) na čínského aktéra Salt Typhoon, který kompromituje sítě po celém světě.
Společnost Framework Computer představila (YouTube) nový výkonnější Framework Laptop 16. Rozhodnou se lze například pro procesor Ryzen AI 9 HX 370 a grafickou kartu NVIDIA GeForce RTX 5070.
Google oznamuje, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Tato politika bude implementována během roku 2026 ve vybraných zemích (jihovýchodní Asie, Brazílie) a od roku 2027 celosvětově.
Byla vydána nová verze 21.1.0, tj. první stabilní verze z nové řady 21.1.x, překladačové infrastruktury LLVM (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání: LLVM, Clang, LLD, Extra Clang Tools a Libc++.
Alyssa Anne Rosenzweig v příspěvku na svém blogu oznámila, že opustila Asahi Linux a nastoupila do Intelu. Místo Apple M1 a M2 se bude věnovat architektuře Intel Xe-HPG.
EU chce (pořád) skenovat soukromé zprávy a fotografie. Návrh "Chat Control" by nařídil skenování všech soukromých digitálních komunikací, včetně šifrovaných zpráv a fotografií.
Byly publikovány fotografie a všechny videozáznamy z Python konference PyCon US 2025 proběhlé v květnu.
Jistě budu za odporného rejpala, ale tak si říkám, jestlipak mají na Aktuálně ošetřená autorská práva pro distribuci hitovky "Dobrý den, prapore hvězd a pruhů".
Myslím, že nemají, ale kdo ví. Je to ale pěkný příklad toho, že autorská práva nějakou revizi potřebují. Představte si, že by Honza Vyčítal trval na tom, že si každý zájemce musí píseň zakoupit. To by se nikdo nedozvěděl, jaká perla vznikla a vůbec bychom nevěděli, která bije. Probíhala by vášnivá diskuze a nikdo by nevěděl o čem, resp. by třeba ani neprobíhala. Kdo chce být v obraze, musel nevyhnutelně píseň slyšet, jinak by si nemohl udělat vlastní názor. Musel by spoléhat na to, že mu média nebo stát nelžou.
Řekněme, že jsme se shodli na tom, že všichni měli právo se s písní seznámit a toto právo by mělo být nadřazeno ochraně autorských práv. Jenže kde je potom hranice pro právo vědět? Je někde u Landovy písně propagující nacionalizmus? Je u posledního hitu Madonny, bez jehož znalosti je člověk prostě absolutně OUT? Jó to jsou paradoxy.
A mimochodem, jsem velmi nakloněn věřit tomu, že originál věnovaný Gagarinovi vznikl z prosté lidské radosti nad velkým úspěchem. To muselo být něco úžasného, celá léta čtete sci-fi knížky o létání do vesmíru a najednou prásk, někdo to dokázal, někdo do vesmíru letěl, viděl jej na vlastní oči a vrátil se. Ukázal, že sen mnoha lidí je daleko blíže než si kdo pomyslel. V době utajování úplně všeho, kdy určitě nebylo obecně známo, že splnění snu je nadosah. Však si vzpomeňme na pád Columbie. Copak celý svět nezadržel dech, když se to dozvěděl? Přitom to byla banální provozní nehoda, mnohem více lidí zemřelo při libovolné objevitelské cestě středověkých mořeplavců/cestovatelů. Mnohem více lidí umírá při běžných pracích v dolech, na silnicích, nebo kdekoliv jinde. Jenže tihle zvládli umřít při návratu z vesmíru. A to nakonec není zas tak velká zásluha, ve srovnání s tím, se do vesmíru dostat.
Tiskni
Sdílej:
§ 34 Úřední a zpravodajská licence
(1) Do práva autorského nezasahuje ten, kdo v odůvodněné míře dílo užije
b) při zpravodajství o aktuální události, při které je takové dílo provozováno, vystaveno nebo jinak užito,