V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.
Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.
Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
T-Mobile od 15. září zpřístupňuje RCS (Rich Communication Services) zprávy i pro iPhone.
Společnost ARM představila platformu Arm Lumex s Arm C1 CPU Cluster a Arm Mali G1-Ultra GPU pro vlajkové chytré telefony a počítače nové generace.
Unicode Consortium, nezisková organizace koordinující rozvoj standardu Unicode, oznámila vydání Unicode 17.0. Přidáno bylo 4 803 nových znaků. Celkově jich je 159 801. Přibylo 7 nových Emoji.
Apple představil (YouTube) telefony iPhone 17 Pro a iPhone 17 Pro Max, iPhone 17 a iPhone Air, sluchátka AirPods Pro 3 a hodinky Watch Series 11, Watch SE 3 a Watch Ultra 3.
Realtimová strategie Warzone 2100 (Wikipedie) byla vydána ve verzi 4.6.0. Podrobný přehled novinek, změn a oprav v ChangeLogu na GitHubu. Nejnovější verzi Warzone 2100 lze již instalovat také ze Snapcraftu a Flathubu.
Milá Sally,
ve škole jsem vžycky dával pozor, ale teď se mi stalo něco, s čím si nevím rady.
Při práci na disertaci pracuju s modelem radiativního transferu DART. Pro radu asi není důležité jak model funguje a co uvnitř dělá.
Stručně: model je to program, který dostane na vstupu vstupní data (makety), pak s nimi počítá (je to několik hodin operací s čísly v plovoucí řádové čárce) a nakonec vysype malý snímek - obrázek.
A kde je ten problém: při výpočtech používám kapacit superpočítačového centra CESNETu, a výpočty můžu směřovat na různé stroje. Když jsem poslal výpočty na počítače s Xeonem a s Opteronem, dostal jsem různé výsledky pro stejná vstupní data.
Nenapadá tě, jak se to může stát? Vždycky jsem si myslel, že když pošlu do dvou počítačů stejná data, dostanu stejné výsledky.
S pozdravem
Tvůj věrný čtenář V.
Pro zajímavost přikládám náhled vypočtených dat - data mají vyrovnaný histogram, pro zpracování použití se to nedělá, pro náhled je to pohodlnější.
Tiskni
Sdílej:
Existují na to dokonce řídící registry, kde se to nastavuje.A funkce v glibc.
Many programmers like to believe that they can understand the semantics of a program and prove that it will work correctly without reference to the compiler that compiles it or the computer that runs it. In many ways, supporting this belief is a worthwhile goal for the designers of computer systems and programming languages. Unfortunately, when it comes to floating-point arithmetic, the goal is virtually impossible to achieve. The authors of the IEEE standards knew that, and they didn't attempt to achieve it. As a result, despite nearly universal conformance to (most of) the IEEE 754 standard throughout the computer industry, programmers of portable software will have to continue to cope with unpredictable floating-point arithmetic for the foreseeable future.(zdroj)
Když zkompiluješ Linux (opravdu pouze kernel) s flagem pro Pentium II a spustíš ho na procesoru Cyrix 686, spadné ESP Ghostscript jako domeček z karet kvůli underflow. (=> Pak to vůbec netiskne...) S flagem Pentium-Pro funguje bez potíží. Paradoxní je, že nebylo nutné překompilovat samotný Ghostscript. (Ten byl v obou případech z binárního balíčku s flagem Pentium-Pro.)
Takže můj intuitivní úsudek je: Ano, může se to stát.
temp1 = y*x
temp2 = x*y (ale na pořadí samozřejmě nezáleží)
imag_slozka = temp1-temp2
což by byla skutečně ryzí nula, nýbrž jako
temp1 = y*x
imag_slozka = temp1 - x*y
Z hlediska vnesení zaokrouhlovacích chyb, mezi dvěma výše uvedenými kroky je samozřejmě výrazný rozdíl. V prvním případě jde o tři operace, a tak je zaokrouhlovací chyba vnesena třikrát. Ve druhém (FMA) případě je zaokrouhlování prováděno pouze dvakrát.
Že si nevymýšlím, je možné vidět na následujícím příkladě v Octave
octave:1> A = rand(3,3) + j*rand(3,3)
A =
0.20974 + 0.43455i 0.50108 + 0.38016i 0.24643 + 0.90169i
0.33751 + 0.39598i 0.22127 + 0.58548i 0.58724 + 0.88980i
0.84237 + 0.18959i 0.67795 + 0.99298i 0.33828 + 0.00156i
octave:2> C = rand(3,3) + j*rand(3,3)
C =
0.213787 + 0.961981i 0.469730 + 0.922373i 0.560915 + 0.462651i
0.930401 + 0.763539i 0.146290 + 0.423445i 0.015814 + 0.004987i
0.286520 + 0.579304i 0.581899 + 0.806029i 0.685377 + 0.171148i
octave:3> A = C'*C
A =
2.83744 - 0.00000i 2.08081 - 0.07856i 0.87902 - 0.79612i
2.08081 + 0.07856i 2.26041 + 0.00000i 1.23141 - 0.75886i
0.87902 + 0.79612i 1.23141 + 0.75886i 1.02798 - 0.00000i
octave:4> A - A'
ans =
0.00000 - 0.00000i 0.00000 + 0.00000i 0.00000 + 0.00000i
0.00000 + 0.00000i 0.00000 + 0.00000i 0.00000 + 0.00000i
0.00000 + 0.00000i 0.00000 + 0.00000i 0.00000 - 0.00000i
Na první pohled to možná vypadá, že jsme skutečně dostali nulu, ale nenechte se zmást:
octave:5> format hex
octave:6> A - A'
ans =
Columns 1 and 2:
0000000000000000 bc91200000000000i 0000000000000000 3c90000000000000i
0000000000000000 3c90000000000000i 0000000000000000 3c70800000000000i
0000000000000000 0000000000000000i 0000000000000000 0000000000000000i
Column 3:
0000000000000000 0000000000000000i
0000000000000000 0000000000000000i
0000000000000000 bc8a000000000000i
Shrnutí: při srovnávání výsledků numerických výpočtů na různých platformách je nutné dnes brát i v úvahu přítomnost či absenci, povolení či zakázání některých novějších technologií jako například FMA (a možná i jiné, nevím, nejsem expert).