Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
Tiskni
Sdílej:
Jestli budu potřebovat binární blob pro plnou funkcionalitu CPU, to tedy nebude nic pozitivního (viz UVD). Já zatím spíše doufal, že trend bude opačný...
Me to prijde jako naopak velmi smysluplny krok. V dobe, kdy 'graficky akcelerator' je v podstate univerzalni SIMD vypocetni jednotka, je vcelku prirozene, aby ta SIMD jednotka byla prirozene sdilena pro ruzne mozne aplikace (nekdo ji pouzije na grafiku, jiny treba na DSP) a koncepcne ji mit zcela oddelenou od zbytku 'grafiky' (framebuffer a graficke vystupy).Přesně. Bohužel x86 je konzumní sračka největší a dost je to cítit. Např. k dokonalosti to dotáhli u jiných architektur (OMAP třeba). Tam už nic jako procesor není, ale má to v rámci SoC svoji GPP side (nějaké ARM jádro třeba) a DSP side (třeba hodně populární jsou ty od TI). Jsou to v podstatě dvě nezávislé jednotky (i o nezávislých taktech) se sdílenou pamětí kde jedna z nich je obecná (alias procesor na kterém třeba běžné jádro) a druhá je i když specializovaná, tak hodně modulární a umožňuje spouštět různé aplikace (dekódování perceptuálích formátů &helllip; ale samozřejmě není omezená jen na to – už jsem viděl návrhy kde by se pomocí toho dal spouštět třeba Adobe Flash), které potřebují nějaké speciální funkce a tím jim dovolí zpracování dat větší rychlostí (klidně by to zvládlo i nějaké jaderné moduly, kdyby je někdo zkompiloval a mělo to nějaký význam). A právě DSP strana je docela unikátní a něco co naprosto na x86 arch. schází. A to z toho důvodu, že skrze sdílenou paměť a její vlastní BIOS dovoluje načítat libovolné aplikace (mají většinou zkratku .dll64P a snad se dají pomocí kompilátoru od TI i kompilovat). Tohle než se na zcea konzumní x86 architekturu dostane…no to se tam snad ani nikdy IMHO nedostane.
OMAP ruluje.
A udajne jsou na dobre ceste umet do toho cipu nacpat i RAMku. Sice malou (do giga), ale rychlou jak cache u i386. No rychlou jako pomaly cahce u i386, ale rozumis mi.
Co se tyka DSP, tak tam uplne nesouhlasim. Ty DSP moduly se na ARMy davaji proto, ze ty procesory nemaji dost hrubeho vykonu aby necco takoveho delaly natvrdo pomoci FP (nebo nedejboze integer pipeline). A mam podezreni, ze SSE i nejaky multiply-acumulate (coz je nejcastejsi instrukce pro rychle furierovy transformace, a tedy pro DSP) ma. A i to blby MMX (ktery sdili registry s FPU, ale rika jim jinak, typicky i386 design
) je rychlejsi.
Ale jsem zvedavej na novy ARMy, hm.
OMAP ruluje.Jednoznačně.
A udajne jsou na dobre ceste umet do toho cipu nacpat i RAMku.Vrchol blaha. One chip to rule 'Em all.
Co se tyka DSP, tak tam uplne nesouhlasimTeď nechápu s čím, když:
Ty DSP moduly se na ARMy davaji proto, ze ty procesory nemaji dost hrubeho vykonu aby necco takoveho delaly natvrdo pomoci FP (nebo nedejboze integer pipeline). A mam podezreni, ze SSE i nejaky multiply-acumulate (coz je nejcastejsi instrukce pro rychle furierovy transformace, a tedy pro DSP) ma.
Ale jsem zvedavej na novy ARMy, hm.OMAP4?
One chip to rule 'Em all.
Jo!
Teď nechápu s čím, když:
Mel jsem pocit, ze tvrdis ze DSP z ARMu je silnejsi nez ty veci co se daji najit v i386. Ale asi ne 
OMAP4?
No, OMAP je jedna z implementaci, zejo. V zasade na cokoli v cem bude cortex a9 -- dvoujadrovej out-of-order 1ghz procesor zerouci v provozu dva watty -- chci! 
Ona ta architektura obsahuje i par hezkych triku, takze ji jako designer mikroprocesoru-teoretik preju stastnou budoucnost.
Mel jsem pocit, ze tvrdis ze DSP z ARMu je silnejsi nez ty veci co se daji najit v i386.O 430Mhz? To bych po něm nechtěl ani já.
No, OMAP je jedna z implementaci, zejo. V zasade na cokoli v cem bude cortex a9Tak jasně, ale předpokládám, že s novým OMAPem nepřijde jen nové exekuční jádro, ale i nový PowerVR, nová IVA a nějaká náhrada za C64x+ a celé to bude ještě křupavější a ještě šťavnatější.
dvoujadrovej out-of-order 1ghz procesor zerouci v provozu dva wattyMám pocit, že tu kdysi dávno byly nějaké zprávičky odvolávajíce se na LinuxDevices o 1.2 Ghz ARMech nebo čem od Marvellu (to cpali do PogoPlugů) a též byli nějaké fýmy o tom, že chystají i 2Ghz verzi (v květnu minulého nebo snad předminulého roku). By mě docela zajímalo jak to dopadlo.
Jo, to je ta sama vec co ma byt zakladem OMAP4. Akorat s tim mavali snad pred rokem, a prakticka implementace furt nikde.
Jo, to sice je 1 Ghz, ale je to nejaky "Sheeva single-issue ARM compatible processor", ne Cortex A-9. Bal bych se to kupovat, aby to nebyl podobny rozdil jako 2 Ghz athlon a 2 Ghz atom :)
Ja chci Cotex A9 ksakru.
A jediny co jsem nasel je tohle: http://www.youtube.com/watch?v=W4W6lVQl3QA&feature=player_embedded#!
.
který ovladače vyrábí rovnou jako Opensource, a člověk tak neřeší dilema mezi druhořadým opensource nebo funčně vybavenějším blobem.a) ne k vešekerému HW b) u jejich grafik je to druhořadý opensource s druhořadým HW. Jenom se podívej do diskuzních fór, kolik lidí má problém s tím, že na určité konfiguraci grafika - jádro - ovladač jim prostě nic nefunguje stabilně.
a) Poulsbo není HW od Intelu.Dodávají to jako svojí grafárnu
b) Mě se stačí podívat do diskuzních for, kolik lidí má problémy s ovladači ATI nebo AMD.Což nic nemění na faktu, že grafika od Intelu je druhořadý odvladač + druhořadý hardware.
Což nic nemění na faktu, že grafika od Intelu je druhořadý odvladač + druhořadý hardware.Tím bych si nebyl tak jistý. Svůj účel, zobrazovat pracovní plochu na pracovním počítači, plní dokonale. Rozhodně lépe než AMD/ATI. Že na tom nejde hrát mě vůbec nezajímá.
minimalni , ale ne proto ze by nechteli ale diky ptentum tretich stran .....
cat /var/log/Xorg.0.log | grep "XVideo-MotionCompensation"
vrátí
(II) Loading extension XVideo-MotionCompensation,
takže soudím, že asi akcelerace funguje. Když pustím HD film, zdá se mi, že hraje OK, ale nejsem žádný videofil, abych to mohl říct s jistotou.
mplayer -vo xxmc hlásí
No X-Video MotionCompensation Extension on :0.0.
Akcelerace HD videa v OSS ovladačích není a nebude (dokumentace k UVD nebude uvolněna)Takze jedno ze zadani pro jejich letosni SoC (Gallium H.264 decoding) bylo vypsano jen tak pro srandu?
Akcelerace HD videa? To je zas co?