V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Jako stejný nesmysl mi vždycky ve filmech připadá hledání umístění telefonu, kdy ten "bad guy" musí hlídat, aby neměl hovor delší než X sekund a policisté mezitím získávají stále přesnější info o umístění...No tohle vychází z doby, kdy linky byly analogové, že...
To by asi vzala za své SMS jízdenka. Špičky řešitelné jsou, např. v prostoročasu špičky by mohly být turnikety zcela odstaveny.Když turnikety můžou fungovat třeba v Japonsku, kde metrem jezdí podstatně víc než tady, tak nevím proč by měly být ve špičce odstaveny.
Jakýkoli pokrok vede k lepším možnostem tzv. sledování lidí. Chceš-li být sledován méně, vrať se zpátky časem. Jiná možnost nikdy nebyla a nikdy nebude.Technologie nabízí jen MOŽNOSTI sledování, nic nevypovídá o tom, jestli se sledovat bude, to je politické rozhodnutí.
Kdyby sis raději dával dvojité záclony do oken...Ano, to by bylo velmi nenápadné
Kdyby sis raději dával dvojité záclony do oken...- "Kohn, nech nám na okna dát závěsy. Naproti se přistěhoval ten mladej inženýr a já se bojím, že se bude dívat, jak se převlíkám." - "Sára, jen ho nech, ať se jednou podívá. On si pak koupí závěsy sám."
To samé na konci, pokud je jízdenka jen na jednu cestu, tak vám to na konci už nevrátí.Vzhledem k tomu, že jízdenka slouží také jako:
Náklady: u turniketů jsou vyšší jednorázové, provozní si netroufám porovnat (ono to bez současných % černých pasažérů ani dost dobře nejde) Jízda načerno: u revizorů se vždy bude v nějakých relacích vyplácet; turnikety musí být zajištěny proti přeskočení (ať už konstrukčně nebo obsluhou)Turnikety mají nejen velké počáteční náklady, ale zároveň musíš zaměstnat ochranku, která bude bránit přeskakování - a nestačí tam nastrčit jen tak ledajakého dědka, který bude sedět v kukani, ten člověk by měl být schopný zakročit.*
Propustnost: žádný turniket nezdrží víc než revizoři kontrolující všechny na konci eskalátoru.Tomu snad ani sám nevěříš, turnikety zdržují pořád, zatímco revizoři jen v době kontrol. Navíc revizoři tě moc nezdržují, zabývají se jedním až dvěma lidmi, když na tebe nemají kapacitu, tak tě nechají bez zdržování projít.
Otrava: ukazovat někomu kartu je ještě větší otrava než ji někde přikládat/protahovat.Revizoři mne kontrolují jen občas, zatímco turniket by opruzoval vždy. A k dobru pražského DP musím také říci, že revizoři se poslední dobou snaží být i slušní, alespoň někdy - popřejí hezký zbytek dne, omluví se za zdržení, nebo se i usmějí (tedy pokud platnou průkazku mám
Duplikáty: ve Washingtonu DC to mají ošetřeno turnikety i na výstupu - druhou kartu se stejným ID to odmítne. V NYC je tuším 10min timeout, kdy na stejnou kartu nejde do prostoru podruhé vstoupitMůžu si třeba naklonovat tvoji průkazku z tvé kapsy, aniž bys o tom věděl. Stejně jako třeba deset dalších. Pak budou mít smůlu ti ostatní (poctiví) cestující, kteří se pak kvůli mně nedostanou do metra.
Soukromí: jako cokoliv to lze vyřešit dobře i špatně. Můžou být velkobratrské turnikety a soukromí ctící revizoři i naopak.No jo, revizor se třeba večer může bavit u piva: "dneska jsem kontroloval nějakého Davida a ta jeho stará je fakt hnusná, takovou fotku do peněženky bych si radši nedával..."
*) existují i nepřeskočitelné turnikety, které vedou od podlahy až ke stropu, ale to bychom si připadali opravdu jako v koncentráku, v lepším případě jako dobytek v masokombinátu.
*) existují i nepřeskočitelné turnikety, které vedou od podlahy až ke stropu, ale to bychom si připadali opravdu jako v koncentráku, v lepším případě jako dobytek v masokombinátu.Používal jsem a nepřipadal jsem si jako v Osvětimi.
Tomu snad ani sám nevěříš, turnikety zdržují pořád, zatímco revizoři jen v době kontrol.Dobře navržené turnikety nezdržují vůbec.
Navíc revizoři tě moc nezdržují, zabývají se jedním až dvěma lidmi, když na tebe nemají kapacitu, tak tě nechají bez zdržování projít.Neplatí vždy. Sám jsem se s tím nepotkal (taky jsem v Praze jednou za uherský rok), ale podle dozorčích stanic je to běžná praxe (link)
Můžu si třeba naklonovat tvoji průkazku z tvé kapsy, aniž bys o tom věděl. Stejně jako třeba deset dalších. Pak budou mít smůlu ti ostatní (poctiví) cestující, kteří se pak kvůli mně nedostanou do metra.Všiml sis, že jsem psal o magnetických kartách? Možnosti zabezpečení bezkontaktních karet neznám, tak se k nim nevyjadřuju. Ad soukromí: pokud daný DP používá čipové karty jako v Pardubicích (resp. jakékoliv strojově čitelné personalizované jízdenky), může sledovat pohyb jednotlivých cestujících bez ohledu na (ne)přítomnost turniketů. Viz pardubické přepravní podmínky:
2. Kontrolu jízdních dokladů provádí osoba pověřená dopravcem: a. u jízdného na PaK přiložením ke speciálnímu čtecímu zařízení nebo k odbavovacímu terminálu ve vozidle MHD a vizuální kontrolou údajů vytištěných na PaK,
Dobře navržené turnikety nezdržují vůbec.Opravdu jsi si jist, že budou navrženy dobře? Tady v ČR, kde se máloco udělá dobře na první pokus? A to nemluvím o tom, že "navrhnout dobře" na některých zastávkách metra nejde, protože jsou v podzemí a není kam rozšířit východy - takže i kdyby ses rozkrájel, tak odbavení tím turniketem prostě trvá nezanedbatelnou dobu, jejich počet není neomezený, tudíž jednoznačně budou zdržovat.
A k dobru pražského DP musím také říci, že revizoři se poslední dobou snaží být i slušní, alespoň někdy - popřejí hezký zbytek dne, omluví se za zdržení, nebo se i usmějí (tedy pokud platnou průkazku mám)Na mě byli slušní i když jsem platnou průkazku neměl (jaksi jsem si zapomněl koupit novou)
Propustnost: žádný turniket nezdrží víc než revizoři kontrolující všechny na konci eskalátoruJeště jsem neviděl revizora, který by kontroloval všechny
Jenomze ta zacpa je prave jenom pro "jizdu" v pravem pruhu. Ja ji jiz dlouho obchazim a zarazuji se rovnou do leveho, prazdneho ci rychle se pohybujiciho.Tohle bohužel ve špičce moc nefunguje, protože se často najde dost takových, kteří postupují před schody v levém pruhu, a když dorazí před schody, s hrůzou zjistí, že po té levé polovině se chodí, a začnou se pokoušet řadit se doprava. A mezitím odjíždí jeden vlevo prázdný schod za druhým, a za dotyčným se tlačí ti, kteří by po schodech rádi šli. No a pak jsou ještě překážkou individualisti, kteří sice stojí ukázněně jako všichni ostatní ob jeden schod, ale individualista musí stát vlevo – a vpravo na jeho schodu je místo. Vždycky si říkám, jestli to dotyčnému není nápadné, že všichni až na něj stojí vpravo…
No a pak jsou ještě překážkou individualisti, kteří sice stojí ukázněně jako všichni ostatní ob jeden schod, ale individualista musí stát vlevo – a vpravo na jeho schodu je místo. Vždycky si říkám, jestli to dotyčnému není nápadné, že všichni až na něj stojí vpravo…Taky jsem to dělal, než mi to Michal vysvětlil
Tiskni
Sdílej: