abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 17:00 | Nová verze

    AlmaLinux OS byl vydán ve verzích 9.8 s kódovým jménem Olive Jaguar a 10.2 s kódovým jménem Lavender Lion. Podrobnosti v poznámkách k vydání (9.8 a 10.2). Opraveny byly zranitelnosti Copy Fail (CVE-2026-31431), Dirty FRAG, Fragnesia (CVE-2026-46300), nginx Rift (CVE-2026-42945) a SSH Keysign Pwn (CVE-2026-46333).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | IT novinky

    Seznam.cz vykázal za rok 2025 tržby v celkové hodnotě 6,454 miliardy korun. Oproti roku 2024 nárůst o 3,68 %. Zisk před zdaněním oproti předcházejícímu roku poklesl, a to o 11,21 % na 1,330 miliardy korun. Vlastní velké jazykové modely SeLLMa najdou dnes uživatelé téměř na všech seznamáckých službách. Na všechny obsahové služby byla zavedena technologie text-to-speech, díky níž si mohou uživatelé přehrát články v audio verzi namluvené

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 13:22 | IT novinky

    Vláda představila strategické digitalizační projekty. Roadmapa zahrnuje celkem 55 projektů napříč státní správou, z toho 22 prioritních projektů vycházejících přímo z programového prohlášení vlády a 33 projektů založených na platné legislativě. Portfolio pokrývá oblasti financí, zdravotnictví, digitální identity, dat, registrů, dopravy, krizového řízení, sociálních agend i kybernetické bezpečnosti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:22 | Komunita

    Vyjádřeni Software Freedom Conservancy (SFC) k porušování licence AGPLv3 společností Bambu Lab v jejich softwaru Bambu Studio pro 3D tisk. Bambu Studio vychází z PrusaSliceru. Ten zase z Slic3ru. Spuštěn byl projekt baltobu, který kombinuje několik strategií pro řešení problému. SFC zastřeší vývoj svobodné náhrady proprietární knihovny libbambu_networking pomocí reverzního inženýrství a reimplementace, forku OrcaSliceru pro Bambu Lab tiskárny od Paweła Jarczaka a forku celého Bambu Studia pod názvem Viscose.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    25.5. 22:44 | Nová verze

    Správce souborů GNOME Commander (Wikipedie) byl přepsán do Rustu a vydán v nové verzi 2.0.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    25.5. 19:44 | Nová verze

    Sway (Wikipedie), dlaždicový (tiling) správce oken pro Wayland kompatibilní s i3, byl vydán ve verzi 1.12. Do vývoje se zapojilo 50 vývojářů. Přehled novinek na GitHubu. Sway 1.12 závisí na wlroots 0.20.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.5. 16:33 | IT novinky

    Papež Lev XIV. ve své první encyklice Magnifica Humanitas (Skvělé lidství), která se věnuje umělé inteligenci (AI), varoval před dezinformacemi, které AI manipulací s obsahem vytváří. Moc mají podle něj sociální sítě ovládané hrstkou soukromníků. Upozornil také roli digitálních platforem v obchodování s lidmi, které podle něj musí být uznáno jako současná forma otroctví. Papež se také poprvé omluvil za roli, kterou Vatikán sehrál při legitimizaci otroctví, a za to, že jej po staletí neodsoudil.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.5. 16:11 | IT novinky

    Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2025 (pdf), která shrnuje jeho hlavní aktivity v oblasti regulace elektronických komunikací, poštovních služeb, digitálních služeb a přípravy na dohled nad umělou inteligencí. Součástí zprávy jsou také data o vývoji trhu, včetně pokračujícího růstu spotřeby mobilních dat a rozšiřování sítí nové generace. Celkový objem přenesených mobilních dat dosáhl v roce 2025 přibližně

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.5. 16:00 | Nová verze

    Tým sdružení CZ.NIC vyvíjející routovacího daemona BIRD oznámil vydání nových verzí 3.3.0 a 2.19.0. Ty přinášejí podporu pro EVPN/VXLAN a automatizaci BGP na základě router advertisementů. Více informací je k dispozici v archivu uživatelského mailing-listu.

    VSladek | Komentářů: 0
    24.5. 04:33 | Nová verze

    Open source software pro úpravu digitálních fotografií LightZone (Wikipedie) byl vydán v nové verzi 5.0.0. LightZone je dnes k dispozici pod licencí BSD. Původně se jednalo o proprietární software vyvíjený společností Light Crafts. Ta v prosinci 2012 souhlasila s uvolněním zdrojových kódů jako open source [Wayback Machine].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (12%)
     (8%)
     (2%)
     (14%)
     (31%)
     (4%)
     (7%)
     (3%)
     (16%)
     (26%)
    Celkem 1723 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Virtualizace desktopu pro CAD

    1.11.2009 03:12 | Přečteno: 2102× | GNU/Linux | Výběrový blog | poslední úprava: 1.11.2009 03:34

    Uáááááá, uzavřený software je zlo a měl by zmizet z povrchu zemského (nebo by se měl dělat aspoň tak, aby co nejmíň otravoval lidem život). Minimálně půlku dneška jsem strávil naprosto zbytečnou prací, která by nebyla nutná, kdyby byl software aspoň trochu otevřenější. Ale nakonec se zadařilo, takže tenhle blog nebude jen nadávací, ale i trochu sebepochvalný :-D.

    Poslední počítač v naší domácnosti, který ještě nepřešel na Linux byl tátův, používá ho hlavně na práci, poštu, internet a fotky. Potíž je v tom, že pracuje v ArchiCADu a ten pro Linux není a ve Wine funguje dost mizerně (špatné velikosti dialogových oken… jinak jde).

    Po experimentech s Wine jsem dospěl k tomu, že bude nejlepší použít VMware, v něm poběží jen ten ArchiCAD, žádné jiné Windowsové programy nejsou potřeba. Takže jsem nainstaloval aktuální Ubuntu na nový HW (pěkně dva 500 GB disky v SW RAIDu 1, nad tím LVM) a VMware Workstation.

    Instalace Windows XP šla hladce, ale pak ta instalace záplat, to bylo utrpení. Žádné aptitude dist-upgrade, ale ruční instalace nejdřív asi pěti záplat, pak restart, pak další záplaty… takhle několikrát dokola, až byly konečně Windows aktuální.

    ArchiCAD potřebuje ke své činnosti HW licenční klíč, který se strká do LPT portu. VMware paralelní port podporuje, tak jsem čekal, že to bude v pohodě. Bylo potřeba zakázat jaderný modul lp, který port blokuje a přiřadit uživatele do skupiny lp. Paralelní port se tedy objevil ve virtualizovaných Windows, ale ArchiCAD se odmítal spustit, že se prý HW klíč nehlásí. Po kontrole zastrčení do konektoru jsem už začal propadat beznaději a hledal cracky (na takhle starou verzi, ještě k tomu českou, ani nebyly k nalezení). Pak jsem zkoumal zase legální cesty. V dmesg jsem našel:

    parport0 (ppdev0): use data_reverse for this!

    A Google na to, že je prý potřeba upravit nějaké moduly a překompilovat je. To mi jednak přišlo jako ošklivý hack (opruz při každém upgradu) a jednak se mi to moc nedařilo (insmod hlásil: Invalid module format).

    Nakonec jsem zkusil v BIOSu změnit režim LPT portu z ECP na Normal a to pomohlo – licenční klíč konečně komunikuje :-)

    Výsledek mého snažení můžete vidět na obrázku. Ještě si chci pohrát s Unity režimem VMwaru a přidat si do ubunťácké nabídky spouštěče windowovských aplikací a taky doladit barevné schéma KDE 4 aplikací aby víc odpovídalo Gnome.

    Oboru IT se často vyčítá, že funguje z velké části pro sebe, řeší převážně problémy, které sám vytvořil. A já si jsem čím dál tím jistější, že největší vinu na tom má uzavřený proprietární software – velmi mnoho úsilí v IT se vynaloží na to, abychom udrželi v provozu nějaké mizerné programy, od kterých nejsou zdrojáky a není možné je adaptovat na nové podmínky, nebo si jejich autoři myslí, že jejich aplikace je středem vesmíru a všichni ostatní se jí musí přizpůsobit. … Sice kvůli tomu mají ajťáci dost práce a je po nich poptávka, ale stejně nám všem přeji, aby toho otevřeného softwaru bylo čím dál tím víc :-)

           

    Hodnocení: 79 %

            špatnédobré        

    Anketa

    Váš vztah k svobodnému-otevřenému softwaru:
     (2 %)
     (5 %)
     (52 %)
     (17 %)
     (11 %)
     (5 %)
     (8 %)
     (0 %)
    Celkem 106 hlasů

    Obrázky

    Virtualizace desktopu pro CAD, obrázek 1

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Heron avatar 1.11.2009 09:21 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace desktopu pro CAD
    Oboru IT se často vyčítá, že funguje z velké části pro sebe, řeší převážně problémy, které sám vytvořil.

    Ano, ty jsi sám sobě vytvořil problém. Kdybys ten starý počítač nechal jak byl, nemusel jsi to řešit. ;-)

    stativ avatar 1.11.2009 09:33 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace desktopu pro CAD
    Proč Workstation? Není to krapet overkill? Obzvláště teď, když Player umožňuje vytvářet nové stroje a je zadara?

    Mimochodem, k anketě by se hodily checkboxy, protože takhle nemůžu zaškrtat skoro všechno, protože na mě skoro všechno platí – hlásím bugy, posílám patche, preferuji OSS před proprietárním, ale pokud je ten proprietární lepší tak kašlu na OSS.

    PS.: A Vmware ti nevadí? Ten je taky proprietární…
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    1.11.2009 10:42 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace desktopu pro CAD
    a nebo VirtualBox ktery ma uz podporu 3D ...
    USE="-gnome -kde";turris
    stativ avatar 1.11.2009 10:51 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace desktopu pro CAD
    To má player taky, ale o dost delší dobu, takže tipuji, že by mohla být u vmwaru lepší. Stálo by to za porovnání…
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    xkucf03 avatar 1.11.2009 10:54 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace desktopu pro CAD
    Licenci na Workstation jsem koupil už před nějakým časem, tehdy skoro jiná možnost nebyla, ve VirtualBoxu mi nefungoval ten LPT port…

    V anketě jsem nechal jen jednu možnost, protože počítám, že např. ten, kdo píše svobodný SW ho sám používá, takže ty možnosti nad tím se myslí samy sebou.

    Když už tam musí být proprietární SW (ArchiCAD + Windows), tak už mne ten proprietární VMware nevytrhne. Pořád je to lepší než mít na fyzickém počítači Windows, protože teď v nich běží jen ten ArchiCAD a teoreticky by v nich ani nemusela fungovat síť, nemusely by být napojené na Internet, takže by se nemohly zavirovat :-) Všechny věci jako www prohlížeč nebo e-mailový klient běží v Linuxu.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    1.11.2009 11:29 Dream Squasher
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace desktopu pro CAD
    Pripada mi to cele jako totalni kravina, ktera se nemuze vyplatit. Spravovat dva operacni systemy misto jednoho, zajistit mezi nimi sdileni dat, mene pohodlna prace nez v jednom systemu atd.
    1.11.2009 11:59 maniakum | skóre: 20 | blog: medved
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace desktopu pro CAD
    přesně tak, souhlasím. Nevidím žádné výhody..
    Toto APT má schopnosti svaté krávy.
    1.11.2009 12:15 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace desktopu pro CAD
    Pak ti přeju šťastné a veselé až se ti ty vidle poserou a ty budeš marně pátrat, jestli je chyba na straně sw nebo hw.
    vlastikroot avatar 1.11.2009 12:22 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace desktopu pro CAD
    Snapshot hned po instalaci a pak už se o to člověk nestará. Sdílené složky vmwaru ti taky nic neříkají? Unity mode?
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    1.11.2009 12:25 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace desktopu pro CAD
    Např. izolace toho počítače s Windows od sítě, takže není potřeba se tolik starat o antiviry a podobnou havěť.
    Quando omni flunkus moritati
    xkucf03 avatar 1.11.2009 12:25 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace desktopu pro CAD
    Spravovat dva operacni systemy misto jednoho
    O Windows se teď není potřeba starat, budou fungovat prakticky offline, takže bez virů atd. a nebudou v nich žádná data, jen aplikace. Takže teď mám kopii virtuálního počítače, kterou si můžu kdykoli obnovit.
    zajistit mezi nimi sdileni dat
    To zajistí VMware přes sdílené složky – domácí adresář uživatele je dostupný ve fyzickém i virtuálním systému. Případně to jde omezit jen na některé složky nebo některé dát jen pro čtení.
    mene pohodlna prace nez v jednom systemu
    Na tom ještě pracuju, v menu Ubuntu-Gnome budou spouštěče na windowsovské aplikace (resp. aplikaci) a díky funkci Unity budou okna těchto aplikací vedle nativních linuxových oken – bez rámečku ohraničujícího virtuální počítač. Doplním screenshot :-)

    Linux se mi bude spravovat líp + díky LVM snapshotům to půjde líp zálohovat. A taky současný Linux má lepší uživatelské rozhraní než osm let starý systém od Microsoftu (ono je i lepší W7 :-D).
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    1.11.2009 13:00 TomR | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace desktopu pro CAD
    "aptitude dist-upgrade" v podání Windows: wuauclt /resetauthorization /detectnow
    Václav 2.11.2009 09:58 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace desktopu pro CAD
    ááááá! Táhni s tímhle příkazem, už jsem doufal že ho nikdy neuvidím :D
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    progdan avatar 1.11.2009 15:30 progdan | skóre: 34 | blog: Archař | Teplice/Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace desktopu pro CAD
    Ta anketa by mela byt spis s checkboxy :-) Ja sovobodny software pouzivam, preferuji pred uzavrenym, pomaham hlasenim chyb, posilanim patchu a dokonce ho i vytvarim :-D No...guru nejsem, to je fakt...

    Jinak k zapisku - libi se mi tam myslenka na konci. Je pravda, co rikal Heron - ze kdyby si to nechal tak by si ten problem nemel a nemusel resit (ale zase by jsi byl chudsi o ty zkusenosti s LPT portem :-) ), na druhou stranu porad je v tom to, ze kdyby vyrobci podporovali alternativni platformy, ty by si mohl v klidu prejit a neresit problem...zapisek +1
    Collecting data is only the first step toward wisdom, but sharing data is the first step toward the community.
    progdan avatar 1.11.2009 15:31 progdan | skóre: 34 | blog: Archař | Teplice/Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace desktopu pro CAD
    Ad anketa - sry, priste si lip prectu predchozi prispevky :-)
    Collecting data is only the first step toward wisdom, but sharing data is the first step toward the community.
    1.11.2009 22:16 init_daemon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Virtualizace desktopu pro CAD
    Viete aky je rozdiel medzi zastancami FSF a inkviziciou v stredoveku ? Inkvizicia isla proti carodejniciam, FSF proti uzavretemu softveru :-D . Cele to tiahnutie proti uzavretemu softveru je smiesne. Je potrebne, aby bol na tomto svete otvoreny aj uzavrety softver. Kvoli rovnovahe :). Nepaci sa ti? Nepouzivaj! Pouzivas? Nefrfli :-D
    xkucf03 avatar 1.11.2009 22:52 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Rovnováha
    Vždyť rovnováha je: svobodný software na fyzickém železe a uzavřený ve virtuálu :-D
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    default avatar 2.11.2009 07:15 default | skóre: 22 | Madrid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rovnováha
    Ale jde to i bez těch hajlovaček v úvodu a závěru. To měl na mysli a já s ním souhlasím.

    Spíš než zprávička o tom, jak xkucf03 navirtualizoval otci nějakej prográmek, by bylo zajímavější, aby po půl roce práce otec napsal, jak se mu pracuje/pracovalo, něco o údržbě, odezvách systému, s čím se potýkal, co řešil a jak to celé dopadlo.

    Ale chápu, že pro tučňáčka ve výpisu blogů se musí něco udělat. Bohužel tato úroveň je zřejmě dostačující. Což je škoda.
    8.11.2009 17:04 Sejmir
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rovnováha
    A v tom tvem virtualu snad na fyzickem zeleze nebezi nebo co?
    xkucf03 avatar 8.11.2009 22:41 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rovnováha
    Když řeknu „na fyzickém železe“, tak tím myslím přímo na HW (skutečná základní deska, skutečné disky, skutečný BIOS natáhne OS…) a když řeknu „ve virtuálu“, tak tím myslím ve virtuálním počítači (virtualizovaný hardware, virtualizovaný BIOS natáhne hostovaný OS). A ten virtuální počítač samozřejmě musí běžet na nějakém OS běžícím na skutečném železe. Nebo je na tom něco nepochopitelného?
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.