Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
Trochu jsme se o gumách rozpovídali v diskusi pod první částí. Základ jsou zimní gumy, tedy gumy označené jako Mud + Snow, což různí výrobci činí různě, to proto aby se v tom všichni dobře vyznali. Gumy by měly mít dostatečnou hloubku dezénu, vyhláška požaduje minimálně 4mm. Pravdou je že některé gumy stojí za prd už jako nové a jiné budou dobře sloužit i sjeté pod 3mm, ale to asi nebude nikoho, hlavně policajty zajímat. Taky by neměly být příliš staré ale zas ty čtyři roky co se doporučují jsou blbost. Opět větší vliv má kvalita konkrétních pneumatik.
Pokud se snažíte orientovat v různých testech, tak to vám teda nezávidím. Když pominu velkou pravděpodobnost že velká část z nich bude skrytou reklamou tak to i tak není jednoduché. Žádná guma nevyhoví úplně na všechno. Někdy dokonce guma stejného výrobce, stejného typu, se stejným dezénem, jen v jiném rozměru dosáhne úplně odlišný výsledek. Bohužel nezbyte nic jiného než doufat že jste vybrali dobře. Snad jediná rada kterou nic nezkazíte je zbytečně nešetřit. Podezřele levné gumy nebrat, podivné značky o kterých nikdo nikdy neslyšel taky. Pokud potřebujete gumy na jednu sezónu, například pokud hodláte na jaře vyměnit auto a chcete koupit použité pneumatiky, buďte maximálně opatrní. Pečlivě gumy prohlédněte, jakmile zjistíte praskliny v pryži, boule, hrboly, zaseknuté cizí předměty, nerovnoměrné sjetí dezénu, nebrat! Nikdy nevíte co to má za sebou a čím to může překvapit. Pokud budete takhle měnit jen dvě kola, dejte ty bazarové na zadní nápravu. Pokud by ta guma selhala, na zadku je defekt mnohem méně nebezpečný než defekt předního kola.
Osobně jsem proti plošné povinnosti zimních gum, spíš bych to řešil doporučeným užitím s rizikem přitěžující okolnosti při nehodě a samozřejmě drastickým zásahem pojišťovny. Když někdo žije v místech kde sníh skoro nezná a pokud bude nepříznivé počasí tak nevyjede, tak proč by měl kupovat a skladovat další sadu gum?
Každopádně je nutné si uvědomit že i zimní gumy kloužou. Dá se říct že na suchu jsou trochu horší než letní, na mokru a s klesající teplotou některé začínají mít trošku navrch ale na sněhu jsou výrazně lepší. Na ledu to klouže jako na ledu, zimáky jsou trochu ve výhodě díky měkčí směsi ale zázraky se určitě čekat nedají. Výrazně lepší jsou jen gumy s hroty ale ty u nás nejsou povolené. Ve vrstvě prosolené břečky uspěje snad jedině pásový podvozek. Vážně nechápu proč se tomu svinstvu taky říká zimní údržba silnic. Pozor při výměně gum, nové mají hladký povrch a starší zas zvětralou vrstvičku gumy na povrchu. První kilometry, než se to ojede, obzvlášť na mokru a sněhu to nehorázně klouže.
Tak a teď se zkusíme rozjet a zabrzdit. Bude to dlóuhý. Při rozjezdu to bude hrabat, obzvlášť do kopce to bude obtížné se vůbec rozjet. Chce to hodně citu, opatrně přidávat plyn a s citem pouštět spojku. Hrabající auto může náhle vybočit do strany nebo dokonce paradoxně začít couvat dolů z kopce, což je obzvlášť veselé na křižovatce s kolonou aut za sebou. Trošku ve výhodě jsou auta s protiprokluzovým systémem. Elektronika zjistí prokluz kol a omezí výkon motoru aby se prokluz omezil. Ale když to opravdu hodně klouže, systém narazí na své možnosti. Motor se zmítá někde na hranici volnoběhu a ono to pořád klouže. Někdy to holt bez hrabání nejde jenže to počítači nevysvětlíte.
S brzděním je to podobné, brzdná dráha se prodlužuje, dokonce se dá říct že na náledí může být délka brzdné dráhy nekonečná. Samozřejmě ne fakticky nekonečná, myslím tím že je tak dlouhá že se nedá předvídat kde se vozidlo zastaví. Opět pomůže citlivé zacházení. Je pravda že naprostá většina dnešních aut má protiblokovací systém ABS. Vpodstatě to funguje podobně jako protiprokluz. Čidla snímají otáčení kol při brzdění a při nějaké nesrovnalosti větší než je nastavený limit systém zasáhne a omezí brzdnou sílu. Zkrátka to udržuje brzdy těsně na hranici proklouznutí kol. Zásah ABS poznáte podle většinou dost nepříjemného pulzování brzdového pedálu. U některých aut je to výrazné klepání, bráchův Citroen drnčí jak motorová pila. Nejmodernější systémy umí měnit brzdnou sílu pro každé kolo zvlášť podle potřeby. Je pravda že ABS může v některých situacích prodloužit brzdnou dráhu, ale v naprosté většině případů přináší velkou výhodu. Vozidlo totiž i při intenzivním brzdění drží směr a zůstává alespoň částečně ovladatelné. Někdy. Lepší je do takové situace se nedostat a brzdit jako by v autě žádné ABS nebylo. Nám co máme ještě auta bez vymožeností ani nic jiného nezbývá. Tedy předvídat, využívat brzdění motorem a brzdit s citem. I při potřebě náhlého brzdění nepropadat panice a brzdu šlapat plynule, rovnoměrně zvyšujícím tlakem. Pokud možno brzdit jen při přímé jízdě a to i u aut s ABS. To sice do jisté míry zvládne i brzdění v zatáčce ale na kluzkém povrchu i tak hrozí nebezpečí smyku.
Tím se dostáváme k zatáčení. Opět platí, plynule a s citem. Raději trochu pomaleji a žádné prudké pohyby volantem. Obecně platí že je lepší jet zatáčku takzvaně do pozdního apexu. To je místo kde se vozidlo nejvíc přiblíží vnitřku zatáčky. Takže najet můžeme víc ze široka a k vnitřku se přiblížíme až v druhé polovině zatáčky. Je to lepší proto že tím máme jistou prostorovou rezervu na vnější straně kdyby to uklouzlo a taky je to lepší pro zrychlování ze zatáčky. Dále tady máme problém nedotáčivosti a přetáčivosti. Obvykle se říká že auta s předním náhonem jsou nedotáčivá, tedy mají snahu mířit ze zatáčky rovně ven a zadokolky naopak se přetáčí zadkem napřed. Není to tak docela pravda, tyhle obecné sklony se můžou úplně obrátit například vlivem rozložení zatížení vozidla, stylem jízdy, stavem pneumatik a tak dále. A to už se dá nazvat krizovou situací, to si necháme na příště spolu s dalšími chuťovkami.
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                 
            
    
Kéž by se zapínalo až od určité rychlosti, třeba od desítky, dvacítky.
ABS obvykle je - aspoň podle dokumentace - funkční až od určité rychlosti, jen ta rychlost bývá nižší než 10 km/h.
 26.11.2010 16:13
Michal Fecko             | skóre: 31
             | blog: Poznámkový blog
        26.11.2010 16:13
Michal Fecko             | skóre: 31
             | blog: Poznámkový blog
            
         
             26.11.2010 16:42
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
        26.11.2010 16:42
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
            
         26.11.2010 17:53
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        26.11.2010 17:53
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
         26.11.2010 18:47
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
        26.11.2010 18:47
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
            
         26.11.2010 20:35
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        26.11.2010 20:35
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
         26.11.2010 15:03
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        26.11.2010 15:03
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
         26.11.2010 16:23
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        26.11.2010 16:23
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        Pozor při výměně gum, nové mají hladký povrch a starší zas zvětralou vrstvičku gumy na povrchu. První kilometry, než se to ojede, obzvlášť na mokru a sněhu to nehorázně klouže.Nemusí to být ani za mokra, stačí nově položený asfalt.
nově položený asfalt klouže komukoliv ....
 26.11.2010 18:37
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
        26.11.2010 18:37
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
            
         Kdybych věděl jak, tak bych to trošku zeditoval ale nějak mi to nejde, holt se to teprv učím. Na dvojenter to nějak nereaguje a ty html blbiny ještě neumím.
 Kdybych věděl jak, tak bych to trošku zeditoval ale nějak mi to nejde, holt se to teprv učím. Na dvojenter to nějak nereaguje a ty html blbiny ještě neumím.
             26.11.2010 18:41
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        26.11.2010 18:41
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
         26.11.2010 18:58
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
        26.11.2010 18:58
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
            
         26.11.2010 20:27
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        26.11.2010 20:27
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
         
             26.11.2010 20:09
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
        26.11.2010 20:09
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
            
         <flame>
<flame>
             Nakonec se povedlo, ze se udelalo trosku prostoru ze to slo kousek tam a zpatky a se zarazenou redukci jsem z toho vyjel a uz nezapadl
 Nakonec se povedlo, ze se udelalo trosku prostoru ze to slo kousek tam a zpatky a se zarazenou redukci jsem z toho vyjel a uz nezapadl  
             27.11.2010 12:19
Josef Kufner             | skóre: 70
        27.11.2010 12:19
Josef Kufner             | skóre: 70
            
            
         27.11.2010 12:55
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
        27.11.2010 12:55
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
            
         27.11.2010 17:18
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        27.11.2010 17:18
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        Prý má u nás na Moravě a na vysočině napadnout až 25cm sněhu.A u Muzea 4cm!!!
 
             27.11.2010 20:34
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        27.11.2010 20:34
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
         27.11.2010 23:08
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        27.11.2010 23:08
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
         28.11.2010 15:31
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
        28.11.2010 15:31
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
            
         28.11.2010 15:35
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        28.11.2010 15:35
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        Sleduj kamiony, když uvidíš že se jich nějak moc tratí z dálnice tak to znamená průser na cestě. Oni si to řeknou vysílačkama když se něco děje.jo, a to samý autobusy ... ale když to člověk okolo moc nezná, a nemá plnou informaci (co si těma vysílačkama všechno řekli), tak je to dost na houby a dopravníinfo je mi na houby, když se něco nejspíš stane zhruba tou dobou, co budu vyjíždět, nebo spíš tak hodinku po tom, jak to znám
 ale dík
ale dík
             28.11.2010 15:43
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        28.11.2010 15:43
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
         28.11.2010 17:53
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
        28.11.2010 17:53
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
            
         28.11.2010 18:21
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        28.11.2010 18:21
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
         28.11.2010 19:04
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
        28.11.2010 19:04
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
            
         28.11.2010 20:18
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        28.11.2010 20:18
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        tak to už můžeš jet po starý silnici až do Brniska+1 když jedu z Třebíče, zásadně jezdím spodem, abych to v Náměšti točil na Bíteš na dálnici, to by mě mohlo, pěkná pitomina ...
 28.11.2010 23:15
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        28.11.2010 23:15
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
         27.11.2010 22:40
Nicky726             | skóre: 56
             | blog: Nicky726
        27.11.2010 22:40
Nicky726             | skóre: 56
             | blog: Nicky726
            
         28.11.2010 00:26
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        28.11.2010 00:26
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
         29.11.2010 20:42
Nicky726             | skóre: 56
             | blog: Nicky726
        29.11.2010 20:42
Nicky726             | skóre: 56
             | blog: Nicky726
            
         29.11.2010 23:19
Nicky726             | skóre: 56
             | blog: Nicky726
        29.11.2010 23:19
Nicky726             | skóre: 56
             | blog: Nicky726
            
         28.11.2010 14:12
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
        28.11.2010 14:12
PepaSFI             | skóre: 7
             | blog: zlodej_casu
            
         28.11.2010 14:21
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno
        28.11.2010 14:21
gtz             | skóre: 27
             | blog: gtz
             | Brno