Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od
… více »Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.
Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.
Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.
Trochu jsme se o gumách rozpovídali v diskusi pod první částí. Základ jsou zimní gumy, tedy gumy označené jako Mud + Snow, což různí výrobci činí různě, to proto aby se v tom všichni dobře vyznali. Gumy by měly mít dostatečnou hloubku dezénu, vyhláška požaduje minimálně 4mm. Pravdou je že některé gumy stojí za prd už jako nové a jiné budou dobře sloužit i sjeté pod 3mm, ale to asi nebude nikoho, hlavně policajty zajímat. Taky by neměly být příliš staré ale zas ty čtyři roky co se doporučují jsou blbost. Opět větší vliv má kvalita konkrétních pneumatik.
Pokud se snažíte orientovat v různých testech, tak to vám teda nezávidím. Když pominu velkou pravděpodobnost že velká část z nich bude skrytou reklamou tak to i tak není jednoduché. Žádná guma nevyhoví úplně na všechno. Někdy dokonce guma stejného výrobce, stejného typu, se stejným dezénem, jen v jiném rozměru dosáhne úplně odlišný výsledek. Bohužel nezbyte nic jiného než doufat že jste vybrali dobře. Snad jediná rada kterou nic nezkazíte je zbytečně nešetřit. Podezřele levné gumy nebrat, podivné značky o kterých nikdo nikdy neslyšel taky. Pokud potřebujete gumy na jednu sezónu, například pokud hodláte na jaře vyměnit auto a chcete koupit použité pneumatiky, buďte maximálně opatrní. Pečlivě gumy prohlédněte, jakmile zjistíte praskliny v pryži, boule, hrboly, zaseknuté cizí předměty, nerovnoměrné sjetí dezénu, nebrat! Nikdy nevíte co to má za sebou a čím to může překvapit. Pokud budete takhle měnit jen dvě kola, dejte ty bazarové na zadní nápravu. Pokud by ta guma selhala, na zadku je defekt mnohem méně nebezpečný než defekt předního kola.
Osobně jsem proti plošné povinnosti zimních gum, spíš bych to řešil doporučeným užitím s rizikem přitěžující okolnosti při nehodě a samozřejmě drastickým zásahem pojišťovny. Když někdo žije v místech kde sníh skoro nezná a pokud bude nepříznivé počasí tak nevyjede, tak proč by měl kupovat a skladovat další sadu gum?
Každopádně je nutné si uvědomit že i zimní gumy kloužou. Dá se říct že na suchu jsou trochu horší než letní, na mokru a s klesající teplotou některé začínají mít trošku navrch ale na sněhu jsou výrazně lepší. Na ledu to klouže jako na ledu, zimáky jsou trochu ve výhodě díky měkčí směsi ale zázraky se určitě čekat nedají. Výrazně lepší jsou jen gumy s hroty ale ty u nás nejsou povolené. Ve vrstvě prosolené břečky uspěje snad jedině pásový podvozek. Vážně nechápu proč se tomu svinstvu taky říká zimní údržba silnic. Pozor při výměně gum, nové mají hladký povrch a starší zas zvětralou vrstvičku gumy na povrchu. První kilometry, než se to ojede, obzvlášť na mokru a sněhu to nehorázně klouže.
Tak a teď se zkusíme rozjet a zabrzdit. Bude to dlóuhý. Při rozjezdu to bude hrabat, obzvlášť do kopce to bude obtížné se vůbec rozjet. Chce to hodně citu, opatrně přidávat plyn a s citem pouštět spojku. Hrabající auto může náhle vybočit do strany nebo dokonce paradoxně začít couvat dolů z kopce, což je obzvlášť veselé na křižovatce s kolonou aut za sebou. Trošku ve výhodě jsou auta s protiprokluzovým systémem. Elektronika zjistí prokluz kol a omezí výkon motoru aby se prokluz omezil. Ale když to opravdu hodně klouže, systém narazí na své možnosti. Motor se zmítá někde na hranici volnoběhu a ono to pořád klouže. Někdy to holt bez hrabání nejde jenže to počítači nevysvětlíte.
S brzděním je to podobné, brzdná dráha se prodlužuje, dokonce se dá říct že na náledí může být délka brzdné dráhy nekonečná. Samozřejmě ne fakticky nekonečná, myslím tím že je tak dlouhá že se nedá předvídat kde se vozidlo zastaví. Opět pomůže citlivé zacházení. Je pravda že naprostá většina dnešních aut má protiblokovací systém ABS. Vpodstatě to funguje podobně jako protiprokluz. Čidla snímají otáčení kol při brzdění a při nějaké nesrovnalosti větší než je nastavený limit systém zasáhne a omezí brzdnou sílu. Zkrátka to udržuje brzdy těsně na hranici proklouznutí kol. Zásah ABS poznáte podle většinou dost nepříjemného pulzování brzdového pedálu. U některých aut je to výrazné klepání, bráchův Citroen drnčí jak motorová pila. Nejmodernější systémy umí měnit brzdnou sílu pro každé kolo zvlášť podle potřeby. Je pravda že ABS může v některých situacích prodloužit brzdnou dráhu, ale v naprosté většině případů přináší velkou výhodu. Vozidlo totiž i při intenzivním brzdění drží směr a zůstává alespoň částečně ovladatelné. Někdy. Lepší je do takové situace se nedostat a brzdit jako by v autě žádné ABS nebylo. Nám co máme ještě auta bez vymožeností ani nic jiného nezbývá. Tedy předvídat, využívat brzdění motorem a brzdit s citem. I při potřebě náhlého brzdění nepropadat panice a brzdu šlapat plynule, rovnoměrně zvyšujícím tlakem. Pokud možno brzdit jen při přímé jízdě a to i u aut s ABS. To sice do jisté míry zvládne i brzdění v zatáčce ale na kluzkém povrchu i tak hrozí nebezpečí smyku.
Tím se dostáváme k zatáčení. Opět platí, plynule a s citem. Raději trochu pomaleji a žádné prudké pohyby volantem. Obecně platí že je lepší jet zatáčku takzvaně do pozdního apexu. To je místo kde se vozidlo nejvíc přiblíží vnitřku zatáčky. Takže najet můžeme víc ze široka a k vnitřku se přiblížíme až v druhé polovině zatáčky. Je to lepší proto že tím máme jistou prostorovou rezervu na vnější straně kdyby to uklouzlo a taky je to lepší pro zrychlování ze zatáčky. Dále tady máme problém nedotáčivosti a přetáčivosti. Obvykle se říká že auta s předním náhonem jsou nedotáčivá, tedy mají snahu mířit ze zatáčky rovně ven a zadokolky naopak se přetáčí zadkem napřed. Není to tak docela pravda, tyhle obecné sklony se můžou úplně obrátit například vlivem rozložení zatížení vozidla, stylem jízdy, stavem pneumatik a tak dále. A to už se dá nazvat krizovou situací, to si necháme na příště spolu s dalšími chuťovkami.
Tiskni
Sdílej:
Kéž by se zapínalo až od určité rychlosti, třeba od desítky, dvacítky.
ABS obvykle je - aspoň podle dokumentace - funkční až od určité rychlosti, jen ta rychlost bývá nižší než 10 km/h.
Pozor při výměně gum, nové mají hladký povrch a starší zas zvětralou vrstvičku gumy na povrchu. První kilometry, než se to ojede, obzvlášť na mokru a sněhu to nehorázně klouže.Nemusí to být ani za mokra, stačí nově položený asfalt.
nově položený asfalt klouže komukoliv ....
Kdybych věděl jak, tak bych to trošku zeditoval ale nějak mi to nejde, holt se to teprv učím. Na dvojenter to nějak nereaguje a ty html blbiny ještě neumím.
<flame>
Nakonec se povedlo, ze se udelalo trosku prostoru ze to slo kousek tam a zpatky a se zarazenou redukci jsem z toho vyjel a uz nezapadl
Prý má u nás na Moravě a na vysočině napadnout až 25cm sněhu.A u Muzea 4cm!!!
Sleduj kamiony, když uvidíš že se jich nějak moc tratí z dálnice tak to znamená průser na cestě. Oni si to řeknou vysílačkama když se něco děje.jo, a to samý autobusy ... ale když to člověk okolo moc nezná, a nemá plnou informaci (co si těma vysílačkama všechno řekli), tak je to dost na houby a dopravníinfo je mi na houby, když se něco nejspíš stane zhruba tou dobou, co budu vyjíždět, nebo spíš tak hodinku po tom, jak to znám
ale dík
tak to už můžeš jet po starý silnici až do Brniska+1 když jedu z Třebíče, zásadně jezdím spodem, abych to v Náměšti točil na Bíteš na dálnici, to by mě mohlo, pěkná pitomina ...