Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Výrobci postupně pouštějí na trh nové a nové varianty základních desek pro architekturu Nehalem, které samozřejmě kvůli daným aktuálním omezením staví na stále stejném čipsetu Intel X58 + ICH10(R). Z nich si dovolím jako zástupce vybrat dva kousky od MSI. První je microATX model X58M, který oproti dosavadní nejlevnější X58 desce na trhu (MSI X58 Pro) zchudl o pár slotů, přišel o heatpipe chlazení čipsetu, ale zachovává firemní úsporné technologie GreenPower, kondenzátory s tuhým dielektrikem a mnohé další.
Na opačné straně barikády stojí nový ultra-hi-end model X58 Eclipse Plus, který ke stávajícímu typu X58 Eclipse připojuje čip NVIDIA nForce 200, který umí do systému přidat další PCI Express linky, čímž desce zajišťuje tři plnohodnotné PCI Express ×16 sloty a tím i podporu "ptákoviny" jménem 3-way SLI.
V tomto segmentu MSI přidává vedle GreenPower i 6-phase design, napájecí obvody DrMOS (MOSFETy integrující i řídící čip, jsou ve své činnosti efektivnější než konvenční konstrukce), diagnostický LCD, zvukovou kartu X-Fi a rozsáhlou výbavu.
Zatímco Intel představil svou 32nm technologii již v únoru, u AMD, resp. u nově oddělené výrobní firmy Globalfoundries, to chvíli trvalo (jistě právě i kvůli oněm změnám v AMD). Globalfoundries se ale nehodlá nechat zahanbit, firma ještě v tomto roce nabídne svým zákazníkům 32nm výrobní proces vhodný zejména pro grafické procesory, přičemž již nyní hovoří o 28nm výrobě za přispění high-k metal gate. Vicepresident Tom Sonderman hýří optimismem, k zákazníkům to mají nedaleko, téměř 70 % jich sídlí v Kalifornii, další významní pak v Evropě, kde mají drážďanskou továrnu. Firma bude vedle GPU vyrábět i klasická CPU, čipy pro bezdrátová zařízení, herní konzole či telekomunikace. Mezi jmény partnerů vedle AMD a NVIDIA zaznívají jména jako Microsoft a Qualcomm, takže o práci asi nouzi mít nebudou.
A přesně to my zákazníci potřebujeme. Již nyní je víceméně jasné, že první 40nm grafika, Radeon HD 4770, bude hodně dobrý počin právě díky výrobnímu procesu GPU, a pokud ještě letos budou na trhu 32nm řešení DirectX 11 generace, ať již z továren Globalfoundries, nebo od TSMC, bude to skvělé (byť mi to zatím zní jako lehké sci-fi, nechci předbíhat). Výkon grafik již atakuje potřebný maximální strop pro rozlišení 1920x1200 a nějakou dobu bychom se i obešli bez jeho radikálního navyšování (mimochodem, slyšeli jste ten drb, že GT300 bude bomba? no, tak ode mne ho nemáte :-)), ale právě využití grafik ke GPGPU účelům bude tím oborem, který dokáže zkonzumovat jakýkoli dostupný výkon.
Na proběhlé tradiční intelovské akci IDF 2009, tentokrát konané v Pekingu, se hovořilo kromě mnoha a mnoha jiných věcí i o Larrabee. Tento projekt grafické/výpočetní karty stavějící na desítkách x86 jader je sice stále zahalen řadou tajemství, ale postupně v Intelu odkrývají jedno za druhým. Nyní jsme se dočkali Pata Gelsingera s 300mm waferem plným Larrabee, z něhož plyne, že samotný čip bude doslova obrovský. Rozměrově odpovídá přibližně 65nm GPU NVIDIA GT200, které se řadí mezi opravdové otesánky, a to víme, že Intel jej rozhodně bude vyrábět lepším výrobním procesem. Zdali 45, nebo nakonec 32nm, to je otázka do pranice, na kterou zatím nebudeme odpovídat.
Prvních Larrabee karet se ale dočkáme již v tomto roce, spíše v jeho závěru, nejpozději počátkem příštího, ale bude to zhruba doba, kdy AMD a NVIDIA uvedou na trh DirectX 11 generaci svých grafik, které budou bezpochyby na obecné výpočty ještě připravenější než generace současné.
Intel pro Larrabee vyvíjí vlastní programovací jazyk CT, takže vedle NVIDIA CUDA, ATI Stream, OpenCL a DirectX Compute Shader si můžeme připsat další věc k naučení. Jazyk bude přirozeným rozšířením C++, čekal bych tak relativně snadnou přenositelnost kódu s dalšími zmíněnými. Pat Gelsinger ve svém vystoupení zmínil dedikované vektorové jednotky spřažené se stovkami nových instrukcí, vývoj tedy od někdejších informací trochu pokročil. Slajdy pak naznačují možnost 64jádrového Larrabee, byť se prozatím spíše spekulovalo maximálně o 32jádrovém. Vše ale bude spíše otázka návrhu a zejména případné výtěžnosti výroby.
Na světě se objevil (a krátce na to byl z Virtual Zone stažen) první velký únik informací v podobě několik týdnů staré prezentace AMD, která vedle již známého Radeonu HD 4890 a updatu informací o DirectX 10.1 obsahovala i slajdy o chystaném Radeonu HD 4770. Když už jsem dnes informace o něm načal, byla by škoda se na slajdy nepodívat. Vše je řečeno jasně a stručně, ponechám je tedy bez dalšího komentáře (ten přijde na řadu po prvních recenzích karty).
Já osobně tipuji Radeon HD 4770 na pozici herní grafiky s nejlepším poměrem cena/výkon pro tento rok. DirectX 11 generace již dle mého přijde příliš pozdě na to, aby klání výrazněji ovlivnila a cena pod 100 USD je (pardon: bude) zkrátka pro karty s téměř 1 TFLOPsem výkonu vynikající. Slabinou bude z pohledu Linuxu stále přetrvávající hromada potíží při snahách provozovat karty ATI pod tímto systémem.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Tak by mě zajímalo, jestli autor tohoto článku má vypořádáná práva na přetisk slidů, které byly doslova ukradeny a ze stejného důvodu musely být staženy z výše odkazovaného zdroje.
Jak se k tomu staví redakce?
obecný princip
Asi myslíte zpravodajskou licenci (§ 34 autorského zákona).
Úřední a zpravodajská licence Do práva autorského nezasahuje ten, kdo užije a) v odůvodněné míře dílo na základě zákona pro účely veřejné bezpečnosti, pro soudní nebo správní řízení nebo k jinému úřednímu účelu nebo pro parlamentní jednání a pořízení zápisu o něm, b) dílo ve spojitosti se zpravodajstvím týkajícím se aktuálních událostí, a to v rozsahu odpovídajícím informačnímu účelu, c) v odpovídající míře dílo v periodickém tisku, televizním či rozhlasovém vysílání nebo jiném hromadném sdělovacím prostředku zpřístupňujícím zpravodajství o aktuálních věcech politických, hospodářských nebo náboženských, uveřejněné již v jiném hromadném sdělovacím prostředku nebo jeho překlad; takto převzaté dílo a jeho překlad lze i jinak užít; převzetí ani jiné následné užití podle tohoto ustanovení však není přípustné, je-li zapovězeno, d) politický projev nebo úryvky veřejné přednášky nebo podobných děl v rozsahu odpovídajícím informativnímu účelu; právo autora na užití takových děl v souboru zůstává nedotčeno; v případech podle písmen b) až d) je vždy nutno uvést jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen, ledaže je to v případech podle písmen b) a d) nemožné.
Písmeno b) požaduje přiměřený rozsah, což obšlehnutí celé prezentace asi nebude to pravé.
Písmeno c) klade podmínku nezapovězení. Myslíte, že když původní zdroje přetisk stahují, že tak dělají z vlastního rozmaru, nebo že je autor proti?
Ajeje, další šťoural, co se nepřiměřeně vrtá v kravinách (jako já).
Kdyby něco, tak ta prezentačka má celkem 52 stránek.
kdo jste
Člověk, co si myslí, že by zákony měly platit pro všechny stejně.
co vám dává právo mne napadat
Možná to berete osobně. Mě je jedno, kdo tento článek sepsal. Tak to, prosím, osobně neberte.
Nevíte […] dle mého ani nic o této branži a jak to s takovými materiály chodí.
A o to mi jde. Jak je možné, že je praxe taková a nikoho to nevzrušuje?
kdo jsteČlověk, co si myslí, že by zákony měly platit pro všechny stejně.
Dovolte mi, abych se od srdce zasmál: ROFLMAO :DDDDDDDDDDDDDDD
Probuďte se, tohle nikdy neplatilo, neplatí a nikdy platit nebude, jakkoli by to bylo krásné :).
Jak je možné, že je praxe taková a nikoho to nevzrušuje?protože to všem (slovy: VŠEM) zúčastněným vyhovuje. kapiš? můžem už tuhle zbytečnou debatu ukončit?
" ... dedikované vektorové jednotky zpražené se stovkami nových instrukcí ..."
Nemělo by být spřažené? Automatický korektor pravopisu?
kdepa, navíc je tam to se