Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
T-Mobile od 15. září zpřístupňuje RCS (Rich Communication Services) zprávy i pro iPhone.
Společnost ARM představila platformu Arm Lumex s Arm C1 CPU Cluster a Arm Mali G1-Ultra GPU pro vlajkové chytré telefony a počítače nové generace.
Unicode Consortium, nezisková organizace koordinující rozvoj standardu Unicode, oznámila vydání Unicode 17.0. Přidáno bylo 4 803 nových znaků. Celkově jich je 159 801. Přibylo 7 nových Emoji.
Apple představil (YouTube) telefony iPhone 17 Pro a iPhone 17 Pro Max, iPhone 17 a iPhone Air, sluchátka AirPods Pro 3 a hodinky Watch Series 11, Watch SE 3 a Watch Ultra 3.
Realtimová strategie Warzone 2100 (Wikipedie) byla vydána ve verzi 4.6.0. Podrobný přehled novinek, změn a oprav v ChangeLogu na GitHubu. Nejnovější verzi Warzone 2100 lze již instalovat také ze Snapcraftu a Flathubu.
Polské vývojářské studio CD Projekt Red publikovalo na Printables.com 3D modely z počítačové hry Cyberpunk 2077.
Organizátoři konference LinuxDays 2025 vydali program a zároveň otevřeli registrace. Akce se uskuteční 4. a 5. října na FIT ČVUT v pražských Dejvicích, kde vás čekají přednášky, workshopy, stánky a spousta šikovných lidí. Vstup na akci je zdarma.
Uživatelé komunikátoru Signal si mohou svá data přímo v Signalu bezpečně zálohovat a v případě rozbití nebo ztráty telefonu následně na novém telefonu obnovit. Zálohování posledních 45 dnů je zdarma. Nad 45 dnů je zpoplatněno částkou 1,99 dolaru měsíčně.
Server Groklaw, zaměřený na kauzy jako právní spory SCO týkající se Linuxu, skončil před 12 lety, resp. doména stále existuje, ale web obsahuje spam propagující hazardní hry. LWN.net proto v úvodníku připomíná důležitost zachovávání komunitních zdrojů a upozorňuje, že Internet Archive je také jen jeden.
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company se sice stále potácí v jistých problémech se 40nm výrobou GPU ATI (a nejspíše i Nvidia, na trhu stále nic nevidíme), ale vývoj jde na špici firemního inženýrstva i tak kupředu. „Ti vepředu“ tak nyní z firmy hrdě hlásají, že práce na 28nm procesu jsou hotovy. Firma je vedle konvenční 28nm SiON technologie připravena i na high-k metal gate technologii, která je klíčová pro další typy čipů. Jako první se rozjede 28nm low-power výroba (28LP – úsporné čipy pro mobily, přenosná zařízení), a to již v prvním čtvrtletí příštího roku. Ve druhém bude následovat 28HP (high performance – výroba CPU, GPU, čipsetů, FPGA a dalších specializovaných čipů) a po letních prázdninách se připojí i 28HPL (low power, low leakage a medium-high performance – pro mobily, netbooky, bezdrátové komunikace, přenosnou elektroniku). Zatímco u prvního jmenovaného problémy spíše nečekejme, jde o prťavoučké čipečky, kde drobné defekty vyřadí z waferu jen zlomek čipů, druhý, proces 28HP je již o komplexních a velkých čipech, kde to doufejme nezaskřípe tak jako s Radeonem HD 4770. Připomenu, že jako s ním, tak i v minulosti TSMC svého odběratele AMD vypekla s 80nm výrobou (Radeon HD 2900) a v NVIDII jistě mají v živé paměti průšvih se 130nm výrobou GPU generace GeForce FX. Naproti tomu má TSMC i světlé chvilky, tak doufejme. Přeci jen, kdo by nechtěl na Vánoce roku 2010 28nm GPU s výkonem několika TFLOPS (byť je to velký optimismus)?
Předminule jsme si povídali o udělení SLI licence čipsetu Intel P55, nyní na to navážeme. Jak možná víte z dob minulých, tato licence něco stojí, a sice 5 dolarů (plus 30 tisíc USD jako prvotní poplatek). Na fotografii nejmenované desky Intel P55 od Intelu si můžete prohlédnout průměrné takové náklady na další komponenty (licence ale samozřejmě není komponenta) desky a udělat si sami obrázek.
Každá deska, která bude mít SLI licenci je automaticky „PhysX ready“. To berte jako marketingový blábol, bodejť by v dnešní době nebyla. 12 až 16 PCI Express linek pro dvě grafiky, z nichž jedna se fláká počítáním fyziky, to máme k dispozici už roky. To ostatně demonstruje i fakt, že kdyby deska měla dva sloty x16 po 16+4 linkách, stále tuhle „PhysX ready“ maškarádu utáhne (do PhysX grafiky netečou gigabajty textur, takže to nevadí, však původní kartě od Ageia stačila obyčejná 32bitová PCI sběrnice).
Co asi ještě nezaznělo: Procesory Core i5 budou vedle paměťového řadiče obsahovat také 16 PCI Express linek, které lze rozdělit na 8+8. Výrobci desek mají samozřejmě možnost navýšit počet PCI Express linek „kouzelnickým čipem“ nForce 200 (to je ten, co umí z 16 PCI Express 1.1 linek vyrobit 16+16 PCI Express 2.0 linek pro SLI, přičemž data mezi kartami tečou přes něj, nezatěžuje čipset). A když už tu vidím asi tak 10× napsáno SLI, tak si to vyvažme: CrossFire X je samozřejmě podporováno taktéž, na to stačí pouze sloty, AMD žádné licenční poplatky nevybírá.
Chystaná třetí generace rozhraní PCI Express je v přípravách již více než rok, a tak následující vyzní jako smutné sdělení: Uvedení finální specifikace, která je milníkem na cestě k reálným zařízením s podporou rozhraní, se odkládá na druhé čtvrtletí příštího roku. S tím souvisí odsun produktů, které jej mají obsahovat, jako jsou základní desky, grafické karty, řadiče a další, až na rok přespříští. President PCI SIG Al Yanes oznámil, že je zpoždění nabíráno kvůli dosavadním problémům se zpětnou kompatibilitou s verzemi 1.0 až 2.0, většina se týká certifikačních testů rozličných produktů v laboratořích. Troufám si ale tvrdit, že u grafik to nebude nijak přehnaný problém, pouze příchod SATA 6.0Gbps řadičů běhajících na jedné lince plnou rychlostí s více SATA porty a dalších takových zařízeních bude trochu pozdržen.
Druhé, řekl bych daleko toužebněji očekávané rozhraní, zatím běží jako po másle. USB Implementers Forum oznámilo, že zájemcům z řad výrobců zařízení s podporou USB 3.0 je od nynějška k dispozici vývojářská sada pro testy periferií (Pheripheral Development Kit). Výrobci tak budou moci zavěsit svá udělátka (flashky atd) na certifikovanou platformu a provést testy funkčnosti a kompatibility. Testovat se dá vše možné, sada obsahuje dvě PCI Express karty pro USB 3.0 a příslušný 1m kabel, dokumentaci, verifikační nástroj a testovací framework. Softwarová podpora zahrnuje otestovanou verzi ovladače pro Windows 7.
Společnost Logitech částečně vyřešila mezní hranici snímací technologie současných myší. Dosavadní optické a laserové snímače podávají na různých površích různé výkony, ale jeden jim byl vždy zapovězen: čisté sklo. Logitech tento problém vyřešil, představil nový snímač Darkfield Laser Tracking, který nalezneme ve dvou bezdrátových myších: Performance Mouse MX a Anywhere Mouse MX. Ten slibuje bezproblémový chod i na stole tvořeném pouze skleněnou deskou. Má to ale jeden háček, stůl nesmí být vypucován jako na operačním sále, technologie je závislá nikoli na snímání skla přímo, ale na snímání miniaturních nečistot na něm ležících (prach, mastnota atd.). Máte-li tedy doma dokonale čisto, selžou nové myši Logitech i tam. Ale pokud jste alespoň trochu normální lidé (nepostižení syndromem sálové instrumentářky), pak si můžete jezdit myší i po obyčejném průhledném skle. To vše za předpokladu, že cena 3390, resp. 2740 Kč za tyto myši pro vás nepředstavuje příliš vysokou laťku.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Skvela mys. Draha a jeste si clovek doma nesmi uklidit.