Před 25 lety, ve čtvrtek 29. dubna 1999, byla spuštěna služba "Úschovna".
Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company se sice stále potácí v jistých problémech se 40nm výrobou GPU ATI (a nejspíše i Nvidia, na trhu stále nic nevidíme), ale vývoj jde na špici firemního inženýrstva i tak kupředu. „Ti vepředu“ tak nyní z firmy hrdě hlásají, že práce na 28nm procesu jsou hotovy. Firma je vedle konvenční 28nm SiON technologie připravena i na high-k metal gate technologii, která je klíčová pro další typy čipů. Jako první se rozjede 28nm low-power výroba (28LP – úsporné čipy pro mobily, přenosná zařízení), a to již v prvním čtvrtletí příštího roku. Ve druhém bude následovat 28HP (high performance – výroba CPU, GPU, čipsetů, FPGA a dalších specializovaných čipů) a po letních prázdninách se připojí i 28HPL (low power, low leakage a medium-high performance – pro mobily, netbooky, bezdrátové komunikace, přenosnou elektroniku). Zatímco u prvního jmenovaného problémy spíše nečekejme, jde o prťavoučké čipečky, kde drobné defekty vyřadí z waferu jen zlomek čipů, druhý, proces 28HP je již o komplexních a velkých čipech, kde to doufejme nezaskřípe tak jako s Radeonem HD 4770. Připomenu, že jako s ním, tak i v minulosti TSMC svého odběratele AMD vypekla s 80nm výrobou (Radeon HD 2900) a v NVIDII jistě mají v živé paměti průšvih se 130nm výrobou GPU generace GeForce FX. Naproti tomu má TSMC i světlé chvilky, tak doufejme. Přeci jen, kdo by nechtěl na Vánoce roku 2010 28nm GPU s výkonem několika TFLOPS (byť je to velký optimismus)?
Předminule jsme si povídali o udělení SLI licence čipsetu Intel P55, nyní na to navážeme. Jak možná víte z dob minulých, tato licence něco stojí, a sice 5 dolarů (plus 30 tisíc USD jako prvotní poplatek). Na fotografii nejmenované desky Intel P55 od Intelu si můžete prohlédnout průměrné takové náklady na další komponenty (licence ale samozřejmě není komponenta) desky a udělat si sami obrázek.
Každá deska, která bude mít SLI licenci je automaticky „PhysX ready“. To berte jako marketingový blábol, bodejť by v dnešní době nebyla. 12 až 16 PCI Express linek pro dvě grafiky, z nichž jedna se fláká počítáním fyziky, to máme k dispozici už roky. To ostatně demonstruje i fakt, že kdyby deska měla dva sloty x16 po 16+4 linkách, stále tuhle „PhysX ready“ maškarádu utáhne (do PhysX grafiky netečou gigabajty textur, takže to nevadí, však původní kartě od Ageia stačila obyčejná 32bitová PCI sběrnice).
Co asi ještě nezaznělo: Procesory Core i5 budou vedle paměťového řadiče obsahovat také 16 PCI Express linek, které lze rozdělit na 8+8. Výrobci desek mají samozřejmě možnost navýšit počet PCI Express linek „kouzelnickým čipem“ nForce 200 (to je ten, co umí z 16 PCI Express 1.1 linek vyrobit 16+16 PCI Express 2.0 linek pro SLI, přičemž data mezi kartami tečou přes něj, nezatěžuje čipset). A když už tu vidím asi tak 10× napsáno SLI, tak si to vyvažme: CrossFire X je samozřejmě podporováno taktéž, na to stačí pouze sloty, AMD žádné licenční poplatky nevybírá.
Chystaná třetí generace rozhraní PCI Express je v přípravách již více než rok, a tak následující vyzní jako smutné sdělení: Uvedení finální specifikace, která je milníkem na cestě k reálným zařízením s podporou rozhraní, se odkládá na druhé čtvrtletí příštího roku. S tím souvisí odsun produktů, které jej mají obsahovat, jako jsou základní desky, grafické karty, řadiče a další, až na rok přespříští. President PCI SIG Al Yanes oznámil, že je zpoždění nabíráno kvůli dosavadním problémům se zpětnou kompatibilitou s verzemi 1.0 až 2.0, většina se týká certifikačních testů rozličných produktů v laboratořích. Troufám si ale tvrdit, že u grafik to nebude nijak přehnaný problém, pouze příchod SATA 6.0Gbps řadičů běhajících na jedné lince plnou rychlostí s více SATA porty a dalších takových zařízeních bude trochu pozdržen.
Druhé, řekl bych daleko toužebněji očekávané rozhraní, zatím běží jako po másle. USB Implementers Forum oznámilo, že zájemcům z řad výrobců zařízení s podporou USB 3.0 je od nynějška k dispozici vývojářská sada pro testy periferií (Pheripheral Development Kit). Výrobci tak budou moci zavěsit svá udělátka (flashky atd) na certifikovanou platformu a provést testy funkčnosti a kompatibility. Testovat se dá vše možné, sada obsahuje dvě PCI Express karty pro USB 3.0 a příslušný 1m kabel, dokumentaci, verifikační nástroj a testovací framework. Softwarová podpora zahrnuje otestovanou verzi ovladače pro Windows 7.
Společnost Logitech částečně vyřešila mezní hranici snímací technologie současných myší. Dosavadní optické a laserové snímače podávají na různých površích různé výkony, ale jeden jim byl vždy zapovězen: čisté sklo. Logitech tento problém vyřešil, představil nový snímač Darkfield Laser Tracking, který nalezneme ve dvou bezdrátových myších: Performance Mouse MX a Anywhere Mouse MX. Ten slibuje bezproblémový chod i na stole tvořeném pouze skleněnou deskou. Má to ale jeden háček, stůl nesmí být vypucován jako na operačním sále, technologie je závislá nikoli na snímání skla přímo, ale na snímání miniaturních nečistot na něm ležících (prach, mastnota atd.). Máte-li tedy doma dokonale čisto, selžou nové myši Logitech i tam. Ale pokud jste alespoň trochu normální lidé (nepostižení syndromem sálové instrumentářky), pak si můžete jezdit myší i po obyčejném průhledném skle. To vše za předpokladu, že cena 3390, resp. 2740 Kč za tyto myši pro vás nepředstavuje příliš vysokou laťku.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
Skvela mys. Draha a jeste si clovek doma nesmi uklidit.