Před 50 lety, 5. května 1974 v žurnálu IEEE Transactions on Communications, Vint Cerf a Bob Kahn popsali protokol TCP (pdf).
Bylo vydáno do češtiny přeložené číslo 717 týdeníku WeeklyOSM přinášející zprávy ze světa OpenStreetMap.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.10.38 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Google zveřejnil seznam 1220 projektů od 195 organizací (Debian, GNU, openSUSE, Linux Foundation, Haiku, Python, …) přijatých do letošního, již dvacátého, Google Summer of Code.
Na základě DMCA požadavku bylo na konci dubna z GitHubu odstraněno 8535 repozitářů se zdrojovými kódy open source emulátoru přenosné herní konzole Nintendo Switch yuzu.
Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.
O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).
Nová vývojová verze Wine 9.8 řeší mimo jiné chybu #3689 při instalaci Microsoft Office 97 nahlášenou v roce 2005.
Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Největší událostí minulého týdne bylo bezpochyby uvedení prvních DirectX 11 grafik kalifornské Nvidie. Skončilo tak několikaměsíční čekání na moment, kdy konkurenční ATI dostane konečně nějakou konkurenci. Již minule jsme si sdělili parametry, před půl rokem pak představili samotnou architekturu Fermi z výpočetního hlediska a i o grafické stránce jsme si již vše řekli. Nyní si tedy proveďme krátkou rekapitulaci doprovázenou o prezentační slajdy od samotné Nvidie.
Jde o herní grafiky, takže je pochopitelné, že se většina technologií týká platformy Windows, konkrétně verze 7. Pro Linux zde hovoří tradiční funkčnost karet Nvidia pod tímto OS, dále podpora CUDA a OpenCL (DirectCompute z pochopitelných důvodů ne) a také OpenGL 4.x.
Prozatím jsem neměl možnost GeForce GTX 4x0 prohnat žádnou linuxovou distribucí (v novinářském kitu, ani na Nvidiím FTP se linuxové ovladače nenacházejí), ale jakmile to bude možné, na ukázku GeForce GTX 480 v Linuxu dojde.
Ze zkušeností z platformy Windows, které však jsou platné i pro Linux, mohu potvrdit zjištění řady dalších redakcí: GeForce GTX 480 je vysoce výkonná, ale také hodně hlučná, za běhu horká karta, která vyžaduje solidní skříň a dobrý zdroj (alespoň 600 W). Již od počátku je díky CUDA připravena třeba na GPGPU výpočty projektů typu BOINC. CUDA na kartách běží, a tudíž lze využívat vyšší výkon nové architektury.
Jediná vada na kráse je oproti Teslám generace Fermi záměrně sražený výkon v double-precision. Tesly dosahují v double poloviny výkonu v single, zatímco GeForce pouhé osminy. Takže pokud plánujete GPU od Nvidie na výpočty s double-precision, pak pokud budou karty Tesla (chystané na Q2/Q3) stát 4× tolik, co GeForce GTX 470, resp. 480, můžete rovnou koupit Tesly: Nabídnou stejný výkon při stejné ceně, ale při čtvrtinové spotřebě a do „SuperComputer“ desek, kam osadíte čtyři grafiky, tak dostanete z tohoto hlediska ekvivalent 16 karet GeForce. Quadro generace Fermi dosahují stejného výkonu jako Tesly.
Obecně připomíná GTX 480 spíše osud Radeonu HD 2900 XT: Ten přišel půl roku po GeForce 8800 GTX, byl hlučný, nenasytný a celkově se takto moc nepovedl (zejména proto, že svojí revoluční architekturou předběhl výrazně dobu, dodnes žádná jiná grafika neměla tak propracovaný paměťový řadič). Na rozdíl od něj však GTX 480 alespoň dosahuje výkonu překonávajícího nejrychlejší jednočipové konkurenční řešení, ale za opravdu vysokou cenu (spotřeba v klidu, zátěži; hlučnost, provozní teploty).
GeForce GTX 470 a GTX 480 jsou již v cenících kolem 8 400 a 12 000 Kč, v reakci na toto došlo ke zlevnění karet Radeon, například model HD 5870 lze sehnat za 7 200 Kč.
Děláte-li si zálusk na 6jádrový procesor od AMD, pak tato tabulka, která se nedávno objevila (a kterou AMD nijak nehodlá komentovat :-)) nabízí pohled na to, kdy se jednotlivé procesory budou objevovat. V těchto dnech nám začalo druhé čtvrtletí roku a právě v něm se objeví například nejvýkonnější 3,2GHz Phenom II X6 s TDP na 125 W, interní „Turbo“ přetaktování z něj bude dolovat frekvenci 3,6 GHz (Turbo bude aktivní při zátěži maximálně poloviny jader, jinak CPU pojede na nominálních taktech).
Japonská Toshiba se stává první firmou, která uvedla na trh dvouplotnový 2,5palcový disk, tedy disk standardními 9,5 mm výšky osaditelný do libovolného notebooku daných tříd. Již dříve jsme tu měli i 1TB 2,5palcové disky, ale ty se třemi plotnami žádaly 12,5mm na výšku a adekvátněji výkonnější odvod tepla (i takový 1TB disk nyní Toshiba uvedla, ale není zajímavý). Toshiba dokázala 750GB kapacitu smrsknout na dvě plotny v disku MK7559GSXP, kde se otáčejí 6 400× za minutu. Dále je vybaven 8 MB cache, seekuje průměrně za 12 ms a hlučnosti nadělá za 25 dBA, maximální přenosová rychlost dosahuje až 170,4 MB/s, jen spotřebu zatím firma tají (udává pouze energetickou efektivitu 0,00074 W/GB). Disk má implementovanou technologii Advanced Sector Format (tedy 4kB sektory).
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej: