Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Úvodník Mirka Jahody: Ačkoli nerad, musel jsem letos změnit název článku. Z obvyklého provokativního VIP o roce… je Hardwarový rok očima redaktorů, nic se nemění ale na jeho hlavní náplni: subjektivně a tak trochu mimo svazující mantinely recenzí a testů se vyjádřit ke všemu, co nás letos zaujalo, nebo naopak nezaujalo. Velké změny se udály ve způsobu, jakým jsme jednotlivé okruhy či témata zpracovali.
Už jsme nechtěli, aby pět až šest redaktorů zmínilo jednu povedenou grafickou kartu a stejně tak se několikrát zopakovala nominace té nejhorší. Opět tak trochu podle pravzoru na Beyond3D došlo ke zpracování sekvenčně – jeden redaktor se vyjádřil k tématu, k němuž měl nejvíce co říci a další ho jen doplnili, případně mu oponovali. Pevně věříme, že to přinese lepší spád a atraktivnost.
Všechny předchozí ročníky byly především o grafických kartách. Letos by to od nás byla hodně notná dávka ignoranství, pokud bychom zase psali převážně o odvětví, ve kterém, jak se lidově říká, „chcípnul pes“. Naopak jsme se pustili i do témat, které nejsou přímo PC hardware: mobilní hardware, ARM, tablety, smartphony a nakonec jsme si udělali radost hrami.
Stejně jako loni, i letos se zúčastnilo celkem osm redaktorů, z toho dva ze Slovenska. Dvěma novými aktéry jsou Peter Vavro, který na PC.sk píše (nejen) výborné recenze základních desek, a Lukáš Václavík, kterého z dřívější časů ExtraHardware a nynější stále poctivé novinařiny na Cnews určitě dobře znáte. Aby byl výčet kompletní, zde je celá osmička včetně působišť:
Chcete-li třeba sledovat, jak probíhají diskuze pod stejným (nebo přesněji jen jinak ilustrovaným) článkem na dalších zúčastněných magazínech, můžete využít těchto odkazů:
Jirka Souček: Dva tisíce jedenáctka byla - co se grafických karet týká - snad nejnudnějším rokem od příchodu hardwarové 3D akcelerace. Druhá generace (respektive půlgenerace) 40nm DirectX 11 kompatibilních čipů přišla již na konci roku 2010 a následné recykláty už mohly překvapit jedině odlišnými odstíny šedi.
Objevily se sice i relativně povedené produkty - v low-endu nebyl špatný čip Turks (Radeony HD 6500 a 6600) a mainstream posílila GF114 (GeForce GTX 560), ale ani jeden z nich nenabízel výrazně víc (ať po výkonnostní stránce nebo v poměru cena / výkon), než karty předešlého roku.
Zlatým hřebem (bohužel nikoli do rakve jejich výrobců) se staly různé EKO edice různých karet. Až na výjimky byl výrobní postup prostý: Vyhrabat ze skladu rok staré revize čipů, o které kvůli přehnané spotřebě nemá nikdo zájem, o 40% je podtaktovat, čímž se sníží spotřeba o třetinu, a pak je prodat pokud možno za plnou cenu jako životnímu prostředí přátelský produkt.
Ačkoli bych si ještě před několika lety nebyl schopný přiznat, že by mě více než klasická dedikovaná GPU mohly zaujmout integrované grafické akcelerátory, stalo se tak. AMD úspěšně demonstrovala, že zákazníci dokážou ocenit i jiný výkonnostní poměr procesoru a grafického jádra, než jaký nabízí Intel. Řadový uživatel nějak přišel na to, že vysoký procesorový výkon je sice hezká věc, ale ve hrách ho nelze využít, pokud mu neasistuje odpovídající grafický čip. A naopak i občasnému hraní lépe pomůže výkonnější GPU s průměrným procesorovým výkonem.
Přínosem Intelu je naopak neherní technologie Quick Sync - hardwarový blok, který procesorům Intel umožňuje realizovat rychlou kompresi HD videa s minimálními energetickými nároky a bez ohledu na výkon i aktuální vytížení procesorové i grafické části čipu. Je překvapivé, že s takovou technologií přišel jako první právě Intel a nikoli AMD nebo Nvidia, kteří spolu na poli akcelerace videa soupeří už pěkných pár let.
S tím se dostáváme k architektuře AMD GCN a Radeonům HD 7000, které budou alternativu ke Quick Sync nabízet pod názvem VCE. V tuto chvíli však nebudu hodnotit Radeon HD 7970 - ne snad proto, že bych si na něj nevytvořil názor, ale kvůli přístupu AMD. Některé redakce totiž na předvánoční uvedení vzorek nedostaly, a tak by nebylo fér mluvit o něčem, co si zatím kolegové nemohli fyzicky osahat.
Zaměřím se proto jen na samotnou architekturu, která byla uvedena s předstihem. Zcela nové unifikované jádro postavené od nuly na SIMD čtyř vec16 bloků, nová struktura cache, DirectX 11.1, VCE, ZeroCore Power, lepší anizotropní filtrace... to vše po dvou letech sucha působí jako velmi příjemné osvěžení (obzvlášť proto, že to dokonce funguje - vzpomeňme na R600 - nebo raději ne
Zajímavé bude sledovat, zda tato architektura půjde škálovat i na šířku, tedy zda front-end a unifikované jádro bude schopné pracovat s více než 32 pixely za takt a dá tak důvod k osazení více než 32 ROPs. Tolik k hypotetickému budoucímu high-endu.
Druhým potenciálně zajímavým pólem by mohl být low-end v podobě APU Fusion využívajícího právě GCN. Trinity sice ponese VCE, ale stále pojede na VLIW architektuře. Jeho nástupce by se ale vzhledem ke svým výpočetním schopnostem mohl stát nejen zajímavým low-endovým řešením, ale i produktem s nemalým HPC potenciálem. To už ale bude námětem příštího ročníku našeho seriálu.
Peter Vavro: Oblasť grafických čipov až tak pozorne nesledujem, no veľmi ma potešil pokrok v oblasti integrovaných riešení. Intel so SandyBridge priniesol prvú skutočne použiteľnú grafiku, aj keď zo začiatku nepochopiteľne len pre overclockerské edície "K" (HD Graphics 3000 vs. 2000). AMD s Llanom prekonáva aj mnoho slušných low-end kariet, na "integráčí" sa dá prvý krát zahrať aj bez nekompromisného skresávania detailov a rozlíšenia.
Celé to čím ďalej, tým viac smeruje k cieľu zvaného SoC - kým len prednedávnom procesor pozostával z jadier a cache pamäte, dnes už okrem pamäťového a PCIexpress radiča máme na jednom die aj výkonné grafické jadrá. Aj keď sa mnohým nepáči predstava, že s procesorom si kupujeme aj často nechcené súčasti, v budúcnosti sa tomu určite nevyhneme.
Adam Vágner: S tím, že lowend nepřinesl nic nového, bych s dovolením nesouhlasil. HD 64xx naopak nabídla po dlouhé době oproti HD 43xx a 54xx výrazný nárůst výkonu (viz. tento náš letošní test lowendových HD 6xxx – jen pozor: zúčastněná HD 43xx je s DDR2). A když vezmu v potaz, že i většina HD 43xx a 54xx měla mizerné paměti stejně jako většina HD 64xx, dá se snad říct, že to obecně zdvojnásobilo výkon lowendu AMD. Jak u lowendových GeForce pro DX11 nevím, ty jsem netestoval, ani nesledoval (jsou nezajímavé kvůli ceně).
David Ježek: Já si opět vytáhnu Černého Petra a dovolím si za nejlepší grafickou kartu roku považovat lowend. Loni jsem za ni prohlásil Radeon HD 5450, letos volím Radeon HD 6450. Oproti svému předchůdci přidává dvojnásobek stream procesorů a nějaké ty UVD dovednosti, takže v záplavě nudných recyklací na víceméně stále stejném 40nm procesu je to pro mě jakožto nenáročného uživatele volba číslo jedna. Pokud ji něco přebíjí, pak je to integrovaná grafika APU AMD Fusion, ať již 400jádrové Radeony v Llano, či 80jádrové Radeony v Zacate. V tomto nudném roce je pro mě opět vítězem AMD. Kdybych ale měl zabrousit do herních grafik, pak GeForce GTX 560 (Ti) od Nvidie rozhodně stojí za vypíchnutí.
Musím se ale ještě zastavit i jedné věci: Llano/Zacate považuji za vítěze mezi integrovanými grafikami jednoduše proto, že jsou nejlepší. Pokud se ale podívám na platformy jako celek, pak z hlediska poměru výkon/spotřeba či při pouhém pohledu na aplikační výkon jako takový bych musel volit spíše Sandy Bridge. Nikoli kvůli GPU části, ale díky výkonnému CPU bloku. GPU část je jen takový "znouzectnostní" doprovod, ale bohužel pro AMD je dostatečně dobrý pro 95% činností, které dělám. A kdyby to náhodou nestačilo, je tu stále "registrované partnerství" v podobě Nvidia Optimus. Letošní vítěz zkrátka není tak jednoznačný, záleží na tom, co pod pojmem GPU vnímáte a letošní skutečný příchod APU v tom nadělal zmatek.
Jinak Radeon HD 7970 pro mě není produktem roku 2011. To, že se objevilo několik málo samplů pro novináře nic nemění na skutečnosti, že se objeví na trhu až v průběhu ledna.
Peter Hucík: Moji kolegovia predo mnou krásne zhrnuli názory na produkty tohto roku, tam nemám čo dodať, plne s nimi súhlasím. Skúsim radšej odhadnúť, prečo je miera inovácie v posledných rokoch tak nízka, a prečo bol hlavne tento posledný rok, ako Mirek trefne napísal, najnudnejším od príchodu 3D akcelerácie.
Dôvodom pre samotnú existenciu výkonných grafických kariet sú hry (okrem úzkoprofilového trhu s profesionálnymi akcelerátormi). Ak sa spomalí alebo úplne zastaví inovácia herných enginov, znižuje sa tým dopyt po výkone a po nových akcelerovaných featurách v grafických čipoch, takže výrobcovia čipov potom celkom logicky smerujú vývoj k podpore GPU aj v iných aplikáciách, napríklad v strihu videa. A prečo by sa asi mala spomaľovať inovácia v herných technológiách, pýtate sa? Odpovedať viem jedným slovom: konzole.
Nie, nechcem z tohto urobiť nenávistný príspevok typu „my sme dobrí PC hráči a oni sú zlí konzolisti“, toto je veľmi obmedzené uvažovanie. Konzole sú fajn vec, sú však zároveň aj nepriamou brzdou pre vývoj herných enginov. Z hľadiska technológie GPU sú už mnoho generácií za aktuálnymi GeForce a Radeonmi, lenže vývojári hier jednoducho musia pri vydávaní aktuálnych titulov myslieť aj na výkon staručkých čipov v Xboxe a v Playstation.
Najkrajším príkladom tohto javu je z tohtoročných hier Rage. Autor jej enginu, John Carmack, uznávaný guru a autor bezpočtu pokrokových technológií, sa na margo slabej grafickej prezentácie na PC a rôznych problémov v tejto hre vyjadril, že PC je len okrajová platforma a jeho engine je primárne určený pre konzole. Ako vysvetlenie prečo si nemôžeme v hre nastaviť grafiku je to pomerne hlúpe, no je to úprimne, a žiaľ pravdivé tvrdenie o stave súčasného herného vývojárstva. On vlastne ani ten Crysis 2 nebol o moc krajší než prvý diel, však?
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Tento "článok" je zatiaľ najväčšia žumpa čo sa na abclinuxu objavila za celú jeho existenciu.A to to vychází každý rok. Takže je to podle vás horší než minule?
Přinejmenším v jednom případě bych se vsadil, že šlo o vtip.
Jinak to holt už k odborným webům asi nějak patří. Na Fotografování má svůj fanklub Jan Pěnkava, na Digimanii Jana Oborná a tady je to holt David Ježek. Může nás jen utěšovat, že na iDnesu a na Novinkách je to přeci jen pořád ještě řádově horší…
Spíše pro „wokenáře“ je zajímavá technologie ZeroCore, která dovoluje povypínat v idle chodu drtivou většinu částí GPU a tím srazit idle spotřebu karty na velmi nízké hodnoty (výrazně nižší než u dosavadních karet) a v případě „sekundárních“ karet v CrossFire režimu je víceméně vypnout úplně – v prostředí operačního systému tak při teoretických 4 grafických kartách baští elektřinu jen ta primární, zbývající tři karty se zapínají až při zátěži nějakou 3D/GPGPU aplikací/hrou.Tohle je jedna věta! Navíc ty výrazy (povypínat, srazit, baští elektřinu), dvojí použití uvozovek (např. já hardwaru zas tak nerozumím a proto nechápu, proč je slovo sekundární v uvozovkách - to taktéž ukazuje na neobratnost autora). V CrossFire režimu místo v režimu CrossFire. "Víceméně vypnout úplně" je také podezřelé slovní spojení, ne? A co se vlastně víceméně úplně vypíná - celá karta nebo jen GPU? Podle skladby věty jde o GPU, ale podle dalšího kontextu se vypíná celá karta. Slovo nějaké je nadbytečné. Proč se do takhle složité věty ještě míchá GPGPU a proč se pak kvůli tomu musí použít trapné lomítko v "aplikací/hrou"? Proč se nezaměřit jen na hlavní myšlenku? Byly by ta věta méně přesná, pokud by končila "zbývající tři karty se zapínají až při zatížení"? Tahle se ale články na webech o hardware píšou, tady na to jen nejsme zvyklí.
Intel příští rok přijde s Ivy Bridge s novým GPU, AMD samozřejmě přinese nástupce řad Llano a Zacate, takže kdo ve druhé polovině 2012 štěkne po low-end grafice, byť se dnes Radeony HD 6450 dají koupit kolem 800 Kč?
Například ten, kdo chce nebo potřebuje takový výkon procesoru, který mu APU nenabídne, a zároveň pořádnou základní desku, kam už se integrované grafické karty nedávají (nebo prostě jen nechce sdílenou paměť pro video). Otázkou samozřejmě je, jestli takových uživatelů bude dost.
Chcete-li třeba sledovat, jak probíhají diskuze pod stejným (nebo přesněji jen jinak ilustrovaným) článkem na dalších zúčastněných magazínech, můžete využít těchto odkazů: PC.sk DIIT ExtraHardwareLOL. První odkaz -- jeden komentář. Druhý odkaz -- přístup zamítnut. Třetí odkaz -- flejm AMD vs Intel.
"Peter Vavro, který na PC.sk píše (nejen) výborné recenze základních desek..."