Byly vyhlášeni vítězové a zveřejněny vítězné zdrojové kódy (YouTube, GitHub) již 28. ročníku soutěže International Obfuscated C Code Contest (IOCCC), tj. soutěže o nejnepřehlednější (nejobfuskovanější) zdrojový kód v jazyce C.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za červenec (YouTube).
Konečně se ochladilo, možná i díky tomu přestaly na chvíli padat rakety jako přezrálé hrušky, díky čemuž se na Virtuální Bastlírně dostane i na jiná, přízemnější témata. Pokud si chcete jako každý měsíc popovídat s dalšími bastlíři, techniky, vědci a profesory u virtuálního pokecu u piva, Virtuální Bastlírna je tu pro Vás.
Ještě před ochlazením se drát na vedení V411 roztáhl o 17 metrů (přesné číslo není známé, ale drát nepřežil) a způsobil tak… více »Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
PixiEditor byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní univerzální all-in-one 2D grafický editor. Zvládne rastrovou i vektorovou grafiku, pixel art, k tomu animace a efekty pomocí uzlového grafu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GNU LGPL 3.0.
Byly představeny novinky v Raspberry Pi Connect for Organisations. Vylepšen byl protokol auditu pro lepší zabezpečení. Raspberry Pi Connect je oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče. Verze pro organizace je placená. Cena je 0,50 dolaru za zařízení za měsíc.
CISA (Cybersecurity and Infrastructure Security Agency) oznámila veřejnou dostupnost škálovatelné a distribuované platformy Thorium pro automatizovanou analýzu malwaru. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Ubuntu nově pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 3. snapshot Ubuntu 25.10 (Questing Quokka).
Společnost Proton AG stojící za Proton Mailem a dalšími službami přidala do svého portfolia Proton Authenticator. S otevřeným zdrojovým kódem a k dispozici na všech zařízeních. Snadno a bezpečně synchronizujte a zálohujte své 2FA kódy. K používání nepotřebujete Proton Account.
Argentinec, který byl náhodně zachycen Google Street View kamerou, jak se zcela nahý prochází po svém dvorku, vysoudil od internetového giganta odškodné. Soud uznal, že jeho soukromí bylo opravdu porušeno – Google mu má vyplatit v přepočtu asi 12 500 dolarů.
Jak jste už asi pochopili, dnešní díl Hardwarových novinek bude takový komentovaný speciál. Ono se toho přes týden zas tak moc nedělo, největší bombou je ohlášení detailů nové generace grafických karet AMD, která nese kódové označení Hawaii. Takže se podíváme právě na ni, jelikož nejde jen o nějaké nudné vylepšení parametrů v rámci mantinelů daných výrobní technologií. AMD příští týden uvede grafiku (Radeon R9 290X), která svým výkonem překoná to aktuálně nejlepší na trhu (Nvidia GeForce Titan), a to při lepší ceně, lepším poměru výkon/spotřeba a s několika technologickými novinkami.
Co zatím neznáme a bude odhaleno až příští týden, jsou přesné parametry jednotlivých modelů. Zajímat nás pochopitelně bude hlavně nejvyšší model, který bude dobře reprezentovat generační skok proti Radeonu HD 7970 z přelomu prosince/ledna 2011/2012. Ten nesl 2048 stream procesorů, 3, nebo 6 GB 384bitové GDDR5 paměti na taktu 5,5 GHz, posléze 6,0 GHz (u rychlejší HD 7970 GHz Edition). Výkonu dosahoval 4,1, resp. 4,3 TFLOPS v single-precision. Je jasné, že nárůst ryze výpočetního výkonu tedy nebude odpovídat nárůstu počtu tranzistorů GPU (4,313 → 6+ mld.). To se ale bavíme jen o nejvyšším modelu, AMD ale představila celé portfolio karet konče modelem Radeon R7 250 s cenovkou pod 89 dolarů (v přepočtu 1 700 Kč), od nějž pochopitelně žádné „trhání asfaltu“ očekávat nelze. A víme z minula i o ještě nižším modelu R7 240
V tuto chvíli se neoficiálně hovoří o možném počtu stream procesorů 2816, což by naznačovalo start GPU na nižší frekvenci než 1 GHz, řekněme kolem 900 MHz – berte to ale s rezervou, ač je architektura specifikována jako GCN (stejně jako u HD 7000), může mít drobná vylepšení. Další jediné teoretické srovnání, které lze použít, je GPU Nvidia GK110 z GeForce Titan (takt 836 MHz, průměrný Boost tatk 875 MHz, maximální Boost 993 MHz), které nese 7,08 miliardy tranzistorů a poskytuje výkon 4,5 TFLOPS (ale na druhou stranu je určitá část jeho tranzistorů aktivní u Tesla K20 karet, kde GPU dává double-precision výkon 1,312 TFLOPS při pracovní frekvenci pouhých 732 MHz).
Byl bych si tedy jistý dvěma věcmi: výkonem zhruba o 20 % vyšším než u Radeonu HD 7970 GHz Edition (a současně tedy vyšší než u GeForce Titan – pomalejší kartu si prostě AMD nemůže dovolit uvést na trh), spotřebou též nejspíš vyšší, ale spíše mírně (TDP Radeonu HD 7970 GHz Edition je 250+ W, R9 290X jistojistě v referenční nepřekročí 300W limit daný PCI Express slotem v kombinaci 6+8pin PCIe napájení.
Tak zaprvé, Radeony Rx XXX(X) budou obecně podporovat spoustu současně připojených nezávislých monitorů – to tu známe už nejméně od řady HD 5000. Nově je ale garantován bezproblémový provoz se 4k monitory (to je také samozřejmé, ale tímto je míněna zejména sw podpora v ovladačích Catalyst, automatická konfigurace atd.). Jistě čekejme aktuální nejnovější verze rozhraní HDMI a DisplayPort, 4k zvládající. Co ale může překlopit pomyslný jazýček na pomyslných váhách ve prospěch AMD, je speciální obvodová logika v GPU, která bude mít na starosti zvuk.
AMD tomu říká TrueAudio a jde v zásadě o to, že v současné době, kdy se používají v 90 % PC obyčejné zvukovky na základní desce a ne pořádné hardwarové kodeky, je plnohodnotná implementace mnoho-kanálového mnoha-hlasového prostorového zvuku obtížná až nemožná. Zvukovka to nespočítá, to za ni musí udělat CPU a ani současná CPU si nemohou dovolit vyplýtvat významnou část výkonu na počítání různých reverbů, když mají plné ruce práce s plněním svých povinností v oblasti fyziky, AI, přípravy dat pro 3D a GPU atd.
Takže AMD tedy do nové generace Radeonů implementovala obvodovou logiku, plně programovatelnou, která zvládne počítat stovky zvukových efektů a kanálů současně. Výrazně se tak odlehčí CPU a vývojáři her budou moci spoléhat na tuto hardwarovou akceleraci. Jí bude pouze v určitých případech mírně dopomáhat samotné GPU, tedy stream processory, tam kde by vývojáři chtěli implementovat něco, co logika v GPU zadrátovaná nezvládne.
AMD dále není plně spokojena s hi-level API pro programování 3D grafiky, tedy zejména DirectX, resp. Direct3D (ty jsou pochopitelně první na ráně). Připravila tedy nízkoúrovňové API Mantle, které no-X trefně označuje za ekvivalent 3Dfx Glide. Vzniko ve spolupráci s DICE/Electronic Arts a jeho účel je jasný: vyždímat z GPU maximum tím, že žábou na prameni nebude DirectX API. Vývojáři, kteří jej použijí, budou mít přímější přístup k hardwaru a možnost využívat všechny moderní technologie, které třeba přesahují specifikaci dané aktuální verze DirectX (což je u AMD časté, že je oproti DirectX technologicky v předstihu). API je navíc vytvořeno tak, že zajistí lepší, tedy optimální vytížení vícejádrových procesorů (AMD už pár let prodává 8jádrové procesory řady FX). API má také prý být multiplatformí, čímž doufejme AMD myslí i Linux, případně FreeBSD (na kterém poběží Playstation 4). Mantle je zpětně kompabitilní, takže není potřeba Radeon nové chystané řady, ale funguje s čímkoli na architektuře GCN, tedy i s Radeony HD 7000 a HD 8000.
To je pro dnešek vše. Odhalení parametrů jednotlivých karet a první výkonnostní testy přijdou příští týden. Pak si povíme zbytek. Podporu v otevřených ovladačích lze očekávat někde na úrovni současné generace HD 7000 s tím, že možná bude ze začátku haprovat power management a podobné věci. AMD jistě brzy po uvedení (pokud ne současně s ním) vydá linuxové Catalysty. Já osobně jsem zvědav, jak zejména na parametry, výkon a cenu Radeonu R9 290X zareaguje konkurenční Nvidia, jestli bude kartu bagatelizovat, nebo přijde nějaká omezená, rychleji taktovaná edice Titanu či GeForce GTX 780, anebo nás čeká něco zajímavějšího.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
To se tedy trochu pleteš... SoundStorm byla v podstatě pouze jakási certifikace (snad něco obdobnáho jako THX), která si vyžadovala nVidii MCP-T (jakožto jižní můstek, který zpracovával zvuk) a nějaký lepší kodek... mohly být různé, ovšem snad nejčastěji se používal Realtek ALC650...Na většině desek je digitální čast zvukové karty součást chipsetu (v té době byly i chipsety SiS "vše v jednom") a analogová je vzlášť, hlavní rozdíl byl právě v tom, že SoundStorm bylo vlastně plnohonotné DSP (podobně jako Emu10kx z SB Live1/Audigy od Cretivu), zatímco ostatní "karty" byly jen rozhraní chipsetu pro kodeky AC-97.