abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:44 | Nová verze

    Bylo oznámeno vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 15:22 | IT novinky

    Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    dnes 05:44 | Komunita

    PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    dnes 04:55 | Nová verze

    Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:00 | IT novinky

    Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:11 | Humor

    Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 16:11 | Komunita

    Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    26.10. 17:11 | IT novinky

    Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    26.10. 13:33 | Komunita

    Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.10. 15:44 | Zajímavý software

    Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (36%)
     (47%)
     (20%)
     (19%)
     (23%)
     (17%)
     (21%)
     (17%)
     (18%)
    Celkem 279 hlasů
     Komentářů: 14, poslední 14.10. 09:04
    Rozcestník

    HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?

    14. 12. 2012 | David Ježek | Hardware | 4105×

    Tak už si pomalu, ale jistě, můžeme díky aktuálnímu „úniku“ informací odpovědět na to, jaký bude 22nm TOCK, tedy nástupce „Ivy Bridge“. Intel „Haswell“ se pomalu představuje…

    Obsah

    Intel „Haswell“ podrobněji

    link

    Tabulka shrnuje vše potřebné, nicméně si samozřejmě probereme některé detaily podrobněji. Nejlépe se to demonstruje na nejvyšším modelu CPU (dnes spíše APU, ale tohoto značení se drží AMD). Tam, kde 32nm TOCK architektura Intel „Sandy Bridge“ nabídla 3,4GHz model Core i7-2600K s 3,8GHz Turbem, následovaný o tři čtvrtě roku později 3,5GHz modelem Core i7-2700K s 3,9GHz Turbem, současná 22nm TICK architektura „Ivy Bridge“ příliš vylepšení nepřinesla: takt procesoru Core i7-3770K zůstal stejných 3,5 GHz, resp. 3,9 GHZ Turbo. Ani cache se příliš nepohnula: 8 MB L2 se nemění a stejně tak zůstala i maximální velikost paměti 32 GB – ta pouze zrychlila z JEDECovského standardu DDR3-1333 na DDR3-1600, ale to dnes nikoho nezajímá, když tu máme Intel XMP sahající běžně na DDR3-2400 a i daleko výše.

    Co změní „Haswell“? Inu, moc ne. Model Core i7-4770K bude tepat v základu na 3,5 GHz s 3,9GHz Turbem, nabídne 4 jádra (8 HT vláken), 8 MB L2 a podporu DDR3-1600 (+ XMP). To vše jsou parametry papírově shodné se „Sandy Bridge“ i „Ivy Bridge“. Pouze se mění integrovaná grafika na ty HD 4600 (prozatím bez bližšího upřesnění, ale měla by být výrazně lepší než HD 4000 ve stávajících CPU) a TDP nám vzrůstá na 84 W („Ivy Bridge“ měl 77 W, „Sandy Bridge“ 95 W).

    Pokud pomineme grafiku, která je dobrá leda tak na přehrávání videa, ale nějaký herní výkon od ní očekávat nelze, pak zde marně hledám alespoň zčásti takový pokrok, jaký přinesl 32nm TOCK „Sandy Bridge“ oproti 32nm TICKu „Nehalem“. Usnul snad Intel na vavřínech? Patrně ano, však jej také již konkurence nikam netlačí. AMD je ráda že přežívá a do architektonicky-výkonnostního souboje se nepouští. Také jsme na trhu dospěli ke stavu, kdy další nárůst výkonu CPU pro většinu lidí již nic neřeší. Haswell tedy, alespoň z prozatímního pohledu, vypadá jako spíše formální upgrade, přičemž se nepodařilo dosud vyladit 22nm 3D technologii tak, aby dávala výsledky odpovídající očekávání TOCK generace.

    Začínám mít obavy, že na tomhle místě (3,5 až 4,0 GHz) budeme u Intelu přešlapovat ještě nějakou dobu. Přidávat CPU jádra nemá smysl (už současná 4core umí Intel prodávat za vysoké částky, takže uvedením 8core za přijatelnou cenu by si nutně srazil zisky ze 2core a 4core procesorů) a nové výrobní procesy pro současné architektury prostě nejsou a nebudou stavěny na vyšší pracovní frekvence. Dnes si tedy zahraji na proroka: jakýkoli pořádný pokrok lze očekávat u Intelu až s přechodem na 14nanometrový výrobní proces (sériová výroba jím realizovaná se rozjede za rok až dva), ale to se už budeme bavit spíše o mobilních procesorech, v desktopech se už o moc hrát nebude. Je to škoda.

    Nic z výše uvedeného ale neznamená, že „Haswell“ bude špatná architektura. Opak je pravdou, půjde o další evoluci, takže i při stejných taktech nabídne o něco lepší výkon a samozřejmě stále platí, že papírová hodnota TDP a skutečné provozní vlastnosti jsou dvě rozdílné věci. Od „Haswellu“ si slibuji mnohé, tak doufejme, že alespoň bude vyslyšeno přání, aby ceny čtyřjádrových modelů nebyly tak vysoké, jako je tomu nyní u „Ivy Bridge“.

    Hardwarové novinky

    Intel přichází s 64bit Atomem pro mikroservery – podle AMD s dvouletým zpožděním

    link

    Z oficiálních pramenů si dnes můžeme představit další, tentokrát již zbrusu „nový“ produkt Intelu. Pro malé, menší a ještě menší servery je zde nový 64bitový Atom, přesněji „Centeron“ S1200. Přesněji bych měl říci: nejnižší 1,6GHz Atom S1220, střední Atom S1240 o stejném taktu ale nižším TDP (6,4 vs. 8,1 W) a nejvyšší 8,5W Atom S1260 taktovaný na 2,0 GHz. Ve všech případech jde o dvoujádrový Atom s 4×HT vyráběný na 32nm procesu. Podporovány jsou DDR3-1333 paměti do velikosti 8 GB, nechybí rozhraní pro PCI Express 2.0 (8 linek), GLAN, SATA RAID, USB 2.0, či VT-x.

    Intel tímto naskakuje do vlaku, který si nechal poměrně dlouho hloupě ujíždět, až na něj mezitím začaly skákat firmy s licencemi od ARMu. Pozice nových 64bitových „Centeronů“ tak bude o to obtížnější, ostatně se v tomto duchu vyjádřil někdejší šéf serverové firmy SeaMicro, nynější šéf příslušné divize u AMD, která SeaMicro před časem koupila.

    Uvidíme, kde všude se servery na bázi těchto „Centeronů“ nakonec prosadí a případně jak si povedou v souboji s nastupujícími ARMy. Na tohle téma se mi v tuto dobu upřímně nechce ani začít spekulovat.

    Hardwarové novinky Hardwarové novinky Hardwarové novinky Hardwarové novinky Hardwarové novinky

    Mushkin představil 480GB mSATA SSD

    link

    Penetrace mSATA SSD jistě není taková jako u klasických 2,5palcových SATA, na vině je jistě ale také donedávna nízká kapacita. To se s příchodem poslední subgenerace zlepšilo, k dostání jsou bez problémů 120GB a 240GB SSD, ale pokud je i to málo, je zde nový nástroj pro vytržení trnu z paty. Pochází od Mushkinu a nabízí pro mSATA slot 480GB kapacitu.

    Muhskin Atlas SSD s 480GB prostorem je tvořeno dvěma PCB, která jsou těsně připlácnuta na sobě – to si samozřejmě vyžádalo NAND flash čipy, které se takto vzájemně neupečou. Celý sendvič nese osm NAND flash čipů a samozřejmě příslušný řadič, oproti typické 1×PCB konstrukci pro mSATA je tedy o něco tlustší, takže nelze vyloučit, že ne všude bude (zejména v Ultraboocích) pasovat, ale co se týče klasických základních desek, zde bych problémy nečekal. Rozměry jsou 50,8×29,85×4,85 mm.

    Řadičem je provařený SandForce SF-2281, jehož vysoká čísla výkonu značně spoléhají na dobrou kompresibilitu dat, ale to už je dávno známá informace. Každopádně pro tento SSD udává Mushkin až 540 MB/s čtení, až 425 MB/s zápis a hodnoty IOPS pro čtení/zápis 78 000/28 000. Výkonnostně tedy sice papírově o něco horší než typický SF-2281 2,5palcový SSD, ale přiznejme si, že na mSATA jsou to luxusní čísla. SSD využívá MLC NAND flash čipy Micron, takže to odhaduji na nejnovější 19/20nm generaci. 480GB Atlas zamíří na trh v lednu za 500 dolarů (aktuálně v přepočtu necelých 10 000 Kč).

    V případě zájmu si přečtěte recenzi na Tweaktown, ze které pocházejí fotografie.

    Hardwarové novinky Hardwarové novinky Hardwarové novinky Hardwarové novinky Hardwarové novinky Hardwarové novinky

           

    Hodnocení: 50 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Petr Tomášek avatar 14.12.2012 09:07 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Chyba
    „ta pouze zrychlil“
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    14.12.2012 09:21 Milan
    Rozbalit Rozbalit vše Intel "Centeron"
    Doufám, že někdo kolem tohohle Atomu postaví mini-itx desku. Celkem by se mi hodil refresh mého domácího serveru a současná nabídka je poněkud tristní.
    pools avatar 17.12.2012 14:26 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Intel "Centeron"
    Řeším stejný problém s počítačem na internet. Ale asi do toho půjde spíš AMD Zacate a zkusím to spojit s projektorem. To co poslední dobou dává Intel k Atomům za grafiky je neskutečný odpad...
    Vivre libre ou mourir!
    pushkin avatar 14.12.2012 09:31 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?
    Jenom takovej hloupej dotaz - jak je to s tou podporou paměti pouze do velikosti 32 GB? To opravdu ten procesor nedokáže naadresovat víc? Protože jestli je to tak, tak je to docela smutný...
    14.12.2012 10:36 Rovano | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?
    A ještě jsou omezení v chipsetu. Nebo alespoň bývalo.
    (╯°□°)╯︵ ┻━┻ enough of this! ♫♫♫ԅ(ˆ⌣ˆԅ)♫♫♫
    14.12.2012 14:43 Michal2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?
    Pametovy radic je v procesoru, chipset uz neni limitujici zalezitosti.

    Spis je problem, ze 16GiB moduly se prakticky nedelaji a i5 desky maji 4 pametove sloty a i7 4 nebo 8 takze to i ztoho hlediska vychazi presne do limitu pri zaplneni vsech slotu. A ani ten pocet slotu neni skodolibost Intelu. Vic nez 2 (nebufferovane, neregistrovane) pameti na kanal - to by delalo pri tech frekvencich velkou neplechu.

    Kazdopadne kdo potrebuje 64GiB, tak musi koupit i7 a kdo potrebuje 128GiB tak musi koupit dvoupaticovy Xeon.
    14.12.2012 11:35 iwk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?
    Aj Xeon E3 ma bohuzial podobny hlupy limit na 32GB ram.
    18.12.2012 19:00 Ovocníček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?
    Na druhou stranu Xeon E3 = stejný čip jako Core i7.
    14.12.2012 14:25 nyan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?
    Obecne to lze zjistit takhle:
    cat /proc/cpuinfo | grep address
    Na mem starem xeonu w3520 to dava:
    address sizes	: 36 bits physical, 48 bits virtual
    TJ procesor umi adresovat fyzicky 36bitu = 64G pameti. U levnych intelu to mozna je umele zarizly, myslim ze vetsina AMD a lepsi intely umi 40bitu (1TB), kazdopadne vetsina cpu umi daleko vic nez 32G.

    Tech 32GB je obvykle limit desky, plynouci z poctu slotu a toho s jakymi pametovymi cipy umi pracovat (AFAIK). Treba FM2 desky umi 64G, serverove(opteron/xeon) desky umi bezne 512G a vice.
    14.12.2012 22:32 Trident
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?
    Ten limit muze byt i ciste softwarovy. Deska muze umet hardwarove vic. Takze bych adres sizes bral jenom jako hard limit. Maly mnozstvi ram bylo donedavna problem x86 systemu. Intel se s xeonama se vsak pochlapil a ty 1-2TB realne limity desek s xeonem uz jsou pouzitelne.
    pushkin avatar 15.12.2012 09:41 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?
    1 TB bych už jako limit chápal, ale mít limit 32 GB u téměř high-endového procesoru mi přijde uboze málo. Už třeba kvůli tomu, že větší množství paměti není problém koupit prakticky za lidovou cenu. Všem díky za info.
    15.12.2012 20:33 Dusan | skóre: 23 | blog: Moje_trable_s_internetom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?
    hm mne na A10 Trinity ukazuje

    address sizes : 48 bits physical, 48 bits virtual
    16.12.2012 21:23 aceman | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?
    Tolko ukazuje uz aj na Phenome II.
    14.12.2012 10:00 zlo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?
    "DDR3-133 paměti" asi to chtelo byt "DDR3-1333 paměti" :)
    14.12.2012 14:17 Supermufák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?
    K Haswell-u: údajně má mít mnohem menší spotřebu při nečinnosti (viz. http://extrahardware.cnews.cz/intel-poodhalil-haswell-jedna-alu-navic-az-20x-nizsi-spotreba), tohle může být zajímavé pro notebooky, záleží jak to bude fungovat v praxi.

    Ale jinak souhlasím, Intel teď nikdo do velkých inovací moc netlačí, což je pro nás škoda...
    Luboš Doležel (Doli) avatar 14.12.2012 14:37 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?
    Ale jinak souhlasím, Intel teď nikdo do velkých inovací moc netlačí, což je pro nás škoda...
    Přesně. Mám doma stroj s i5 a hodil by se mi větší výkon. Po prozkoumání i7 jsem ale nedospěl k tomu, že by se upgrade vyplatil. Leda mít základku s 2xi7, ale to se nedělá; taková možnost je jen u drahých Xeonů.
    14.12.2012 17:35 Michal2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?
    Kdo se chce dozvedet, co se opravdu zmeni v Haswellu, necht se podiva na shrnuti treba zde: http://extrahardware.cnews.cz/intel-poodhalil-haswell-jedna-alu-navic-az-20x-nizsi-spotreba

    Pridani dvou vypocetnich jednotek, zvednuti propustnosti L1 a L2, lepsi energii setrici funkce, dodatecne instrukce... To vyzniva kapanek jinak, nez informace uvedene v tomto clanku.
    David Ježek avatar 14.12.2012 18:53 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?
    nojo , ale to jsou prozatím podobné "technologické povídačky" jako u ivy bridge, které vyústily akorát ve zklamání. právě po zkušenosti s IB jsem vůči intelu nyní raději obezřetnější. uvidíme, jestli se ty hezké slajdy přetvoří ve skutečný pokrok.
    15.12.2012 11:59 Michal2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Intel "Haswell": lepší grafika za cenu vyššího TDP?
    Kdybys napsal do clanku, ze Intel zmenil to a to a ze diky tem zmenam lze ocekavat narust IPC v prumeru o pet, mozna deset procent (u singularit, ktere vyuziji AVX2 vic), tak nereknu ani popel. Ani ja vetsi narust necekam. Takhle to ale vypada, jako by v Intelu pri TICK se stourali prstem leve ruky v nose a prave ruky v zadku a pri TOCK si to prohodili.

    Mimochodem, o kolik zvysil IPC AMD pri prechodu na Bulldozer, coz bylo oznacovano za revolucni, ze jsem tak smely? A to meli hezkych slajdu jeste vic.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.