Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Mozilla začne od ledna poskytovat komerční podporu Firefoxu pro firmy. Jedná se o podporu nad rámec stávající podpory, která je k dispozici pro všechny zdarma.
V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Nevím, jestli se označit za vývojáře, asi jo.Dobře, omlouvám se, tak ne. Nicméně furt nějak nevidím to, že vývojář automaticky pracuje s gigantickým SW, který se např. kompiluje nezanedbatelně dlouho.
To je hezke, ale drtiva vetsina lidi nepracuje s velkym SW a s velkymi daty. Drtiva vetsina lidi nepotrebuje vykonny desktop. Proto jsou desktopove procesory na ustupu.Peknej blabol... Desktop procesory nejsou na ustupu. Prodeje klesaji protoze vetsina lidi uz desktop ma. A kupovat novej nema moc smysl, protoze vyvoj se skoro zastavil a 8 let starej comp neni o moc pomalejsi nez dnestni stroje.
8 let starej comp neni o moc pomalejsi nez dnestniPouziji vase slova:
Peknej blabol...
protoze vyvoj se skoro zastavil a 8 let starej comp neni o moc pomalejsi nez dnestni stroje.je neuveritelny blabol, radsi to priznejte a nedelejte ze sebe lamu vola.
to je videt i na syntetickych benchmarcichJak jsem rekl, pri vypoctech je ten rozdil zhruba 2x, coz je tragicky na tu dobu. Nevidel jsem tam co presne testuji. Vzhledem k tomu ze e6600 ma 2 jadra a i5 4, tak u **syntetickych** benchmarku, kde kazdy jadro pracuje oddelene a nepotrebuji komunikovat, ani pristupovat k pameti
by se ty vysledky na ktery odkazujes daly dosahnout.
Pokud ze vsech jader zacnes pristupovat k pameti tak na to muzes zapomenout.
A porad se to ani nepriblizuje k zrychleni 30x, ktery by melo nastat pokud by vyvoj pokracoval podle Moorova zakona.
To je sice pěkný, ale pokud není čipset, kterej by to využil a musí tam teda být další čip, co bude topit, tak je to trochu bezvýznamný.
Jsem snad jediný, komu ty ceny připadají *********?Ovečkám je jedno kolik to stojí a jestli to má tu cenu. Hlavně že budou mít novy iPhone
vis jak poznas skutecne bohatyho cloveka?Bohatého duševně? Má vysílačku?
ale ma !mechanicky! hodinky na ruce. On totiz velmi dobre vi, co hodnotu ma a co ne => elektronika je spotrebak, nema smysl kupovat cokoli vic, nez co splni ucel.Mohl bys tohle trochu rozvést? Osobně jsem názoru, že digitální hodinky mají nižší TCO než mechanické a proto tohle nechápu. Je můj předpoklad s TCO chybný nebo je v tom něco víc?
O tom to totiž vůbec není.
elektronika je spotrebak, nema smysl kupovat cokoli vic, nez co splni ucelJak říkám, digitálky mají nižší TCO, jsou tedy „méně“ a účel plní. (ještě se můžeme bavit o odolnosti přes EMP a subjektivní složitosti odečítání času (osobně snadněji dekóduji sedmisegmentovku než ručičku))
Ty hodinky jdou například pozlatit, vyrábějí se limitované edice, dají se dát klidně do banky do trezoru a za dvacet let prodat za 90 000 a třeba i víc. A nejde o to, že to jde s přesností +-30 sekund za den.
Ty hodinky jdou například pozlatit, vyrábějí se limitované ediceAha, takže stejný efekt jako „já mám nejnovějšího pozlacenýho šmírfouna za 30k“
dají se dát klidně do banky do trezoruMluvili jsme o nošení, že?
Rozptyl 30s/den (dle datasheetu) taky nic moc (digitálky jsou o řád přesnější) a každý den natahovat…Vtip je v tom, že ty mechanické hodinky budou reprezentativní mistrovské dílo i za 10 let a jejich cena nepadne dolu, pokud je zrovna neomlátíš a neodřeš. U digitálek bude cena poloviční už za rok, protože jsou to prostě digitálky, sériově vyrobený krám, stejný jako tisíc dalších, který bude okamžitě nahrazen dalším modelem, tentokrát s vodotryskem. BTW: Podívej se na Luxury Watches - How its made a seriózné mi řekni, jestli bys radši tohle, nebo digitálky.
Stejnou sluzbu splni mechanicke hodinky za 5 i 50 tisicSplní stejnou službu z hlediska ukazování času, to ano. Nesplní však stejnou službu z hlediska reprezentace, investice a pocitu krásy z perfektního stroje. Ty hodinky budou dokonalé mechanické dílo, na které je radost pohledět i za padesát či sto let, kdežto digitálky budou jen kus zastaralé elektroniky, který navíc nejspíš funguje blbě, pokud vůbec, protože únava polovodičů a elektroniky vůbec.
pak uz se neda bavit o nejake spolehlivosti/ucelnosti.To z toho prosím plyne jak? PS: Koukni se prosím na to video a řekni mi, zda bys je chtěl, nebo ne. Tu cenu 150 000 dolarů v úvahu neberme :)
Jenomze reprezentativni jsou z toho duvodu kolik stoji, ne jak vypadaji. Mam hodinky ktere vypadaji prakticky stejne a nestaly ani pet tisic.Pic or it didn't happen.
Rekl bych, ze kdyz tenhle orloj upustis z metru na dlazky, tak musis za hodinarem.Já bych zase řekl že ne.
BTW: Podívej se na Luxury Watches - How its made a seriózné mi řekni, jestli bys radši tohle, nebo digitálky.Digitálky. Sedmisegmentovka se mi rychleji přesně čte, má to plnohodnotné stopky a alarm.
Sedmisegmentovka se mi rychleji přesně čte, má to plnohodnotné stopky a alarm.To jsou hned tři funkce, které v běžném životě vůbec nepoužívám.
ma !mechanicky! hodinky na ruce. On totiz velmi dobre vi, co hodnotu ma a co ne => elektronika je spotrebak, nema smysl kupovat cokoli vic, nez co splni ucel.Stále jsem nepochopil, proč bohatý/chytrý/ohlížející se na TCO má mít mechanické hodinky - ukázal jsem ti, že třeba v mém případě by digitálky plnily funkci lépe s menším TCO.
Proboha, hodinky, které udělají půl minuty za den, jsou bez ohledu na technologii dobré leda jako dekorace, protože neplní svou primární funkci. Když jsem naposledy nosil hodinky, byly to digitálky, sice ne z tržnice, ale taky nic super extra, a odchylku měly půl sekundy za den. Dnes se mi budík u postele o půl minuty rozejde tak za 2-3 měsíce a mobil za 1200 Kč takové odchylky za půl roku (mezi dvěma přechody mezi zimním a letním časem) nestihne dosáhnout.
Vtip je v tom, že ty mechanické hodinky budou reprezentativní mistrovské dílo i za 10 let a jejich cena nepadne dolu
A jakou to má výhodu proti investici do zlata nebo drahých kamenů, které si mohu dát do bezpečnostní schránky, čímž oproti hodinkám neplnícím svou funkci řádově snížím riziko ztráty, odcizení nebo poškození?
Podívej se na Luxury Watches - How its made a seriózné mi řekni, jestli bys radši tohle, nebo digitálky.
Když už bych se rozhodl nosit hodinky na ruce, tak nějaké nenápadné, tohle v žádném případě - ani kdyby to šlo naprosto přesně a dostal jsem to zadarmo.
U quartz hodinek je většina tohohle nahrazena kusem elektroniky, který když se rozbije, tak už to nikdo opravovat nebude a pokud už nepůjde sehnat náhradní strojek, tak smůla...Jak často se ti u digitálek rozbije ten zalitý čip? Většinou odejde obal, upevnění řemínku, displej nebo kontakty od baterky.
Jinak co se týče přesnosti, tak si nemyslím, že digitálky z tržnice za 100,- by na tom s ní byly nějak líp :))Papírově nevím, ale prakticky jo (nižší jednotky sekund).
To je tedy legracni. Muj otec mel takove podobne hodinky, jeste nekdy za komunistu. Urcite nestaly 72000..Taky bys mohl napsat, že telefon určitě nestál 29k. Srovnáváš úmyslně naprosto předražený produkt. Na DX jsou ručičkové hodinky za $7 a digitálky v místní tržnici za 50 Kč. Zkus jiný příklad. A zrovna jak je zábradlí „pěkné“ je moc subjektivní. Já třeba vzhled zábradlí vůbec neřeším. To kdybys napsal, že do roka zrezivělo…
Driv jakoby se ekonomicky vyplacelo vyrabet rucne slozite a hezke veci, i pro masy (relativne).Vždyť je to v případě hodinek týče docela blbost. Pěkné kusy koupíš za cenu do pěti tisíc, což mi přijde jako hranice, která odděluje sračky na rok od těch co vydrží let desítky a člověk si jich může trochu vážit. Nadstandard koupíš třeba za 20/30 tisíc a ty už pak máš na celý život. Ty mi stále nepřijdou jako něco pro snoby, ale pro lidi, co hledají kvalitu, tu skutečnou držící desítky let.
Ja by som ako dovod videl proste to, ze v poslednych desatrociach sa znizoval dopyt po lacnej rucnej praci, kedze aj napriek tomu, ze bola lacna nemohla konkurovat cenou strojovej vyrobe. Remeselnici, co dokazili vyrobit schopne produkty zrazu nemali dostatok zakazok pre uzivenie svojich rodin a preto s tym remeslom prestali. Nakoniec pri jednotlivych remeslach ostali zvacsa len spicky a tie sa nechali dobre zaplatit aj predtym (a dnes su pravdepodobne s ohladom na unikatnost ich prace zaplateni este o cosi lepsie).
Nasledok je jednoduchy: za mierne vyssie peniaze nez predtym rucnu pracu ti najlepsi proste robit nebudu. Obvzlast ak maju dostatocny dopyt aj po vysoko platenej praci. Ti, co by to boli ochotni robit za mierne vyssiu cenu oproti masovej vyrobe zas uz nemaju na to dostatocne zrucnosti.
Co sa tyka vyssej zivotnej urovne, tak podla mna nie je otazne az tak ci ju mame, ale skor ci za to moze spolocensky alebo technologicky pokrok alebo ich kombinacia (co by som videl aj ako odpoved).
Tiez mi pride, ze boom lacnych veci a velmi lacnej (a hlavne nekvalitnej) masovej vyroby v nasich koncinach uz vyprchava a ludia si zacinaju vazit skor kvalitne produkty a su konecne ochotni za ne aj zaplatit viac.
Tiez verim tomu, ze dnes by k podobnej strate dopytu po remeselnikoch uz az tak moc nedochadzalo (resp. by bola mensia). Keby sa niekto z tych nezamestnanych rozhodol zaucit remeslu a vyrabat (prevazne rucne) produkty napr. vyssej kvality, tak si svojich zakaznikov najde. Ako clovek, ktory vyrastal na dedine stale poznam ludi, ktori sa zivia rucnou remeselnou vyrobou a neziju si zas nejak zle.
Ja vim, ale neprijde ti to zvlastni? Driv jakoby se ekonomicky vyplacelo vyrabet rucne slozite a hezke veci, i pro masy (relativne). Dneska je to pry drahe, pritom mame vsechny ty stroje, a mirnou nezamestnanost. Cim to je? Skutecne je vyssi zivotni uroven?Ano. Například teď jsem měl otočený starý gauč a na štítku byl rok výroby a cena: 1967, 3600 Kčs. I kdyby dnešní gauče vydržely půlku toho co ten skoro 50 let starý, zatíží mou kapsu míň než ten starý gauč kapsu mých předchůdců. Předpokládám, že o dalších 50 let dřív to bylo ještě markantnější.
vis jak poznas skutecne bohatyho cloveka? Nema mobil (nebo ma uplne obycejnou tlacitkovou "sunku") .... ale ma !mechanicky! hodinky na ruce.Hmm to by mě zajímalo co to činí ze mě. Mám n5110 a žádný hodinky nemám
.
Jsem snad jediný, komu ty ceny připadají *********?Ne. Osobně se mi to zdá naprosto zfetované.
Intel prý bude soustředit
. Zajímaly by mě tvé odpovědi na ty reakce tam.
Jsem snad jediný, komu ty ceny připadají *********?Pokud dodaj schémata, PCB návrh (hlavně z důvodu lokace součástek), dokumentaci registrů a GPU. Tak proč ne. Ještě by na tom vydělali, neboť od nich ani nechci zdrojáky provozovaného OS.
Řekněme, že lze vytipovat zátěže, u kterých rozdíl ve výkonu poznáte (změříte). Pokud bude na boardu 2 a více procesorů a chcete je využít nadoraz, tak si musíte v softwaru případně dávat pozor na bludný kořen zvaný NUMA.
Že do serverového boardu namontujete víc než jednu grafiku do slotu širšího než x1, nebo i několikanásobek RAMky (obsluhovaný dvěma i více procesory), to je taky pravda.
Prakticky je xeonový hardware (zejm. hnaný na hranu výkonu) žravý, hlučný a složitý, způsob zvýšení výkonu je to takový jednorázový... (pravda, existuje cesta dále vzhůru k renderovací nebo kompilační farmě
Podle mne v jednom jádru se už nedá skoro vůbec zrychlit ani na serverovém ani v desktopovém provedení. Výkon na jedno jádro je závislý jen na frekvenci.Ne všechny instrukce trvají jeden tik hodin - takže třeba v tomhle můžeš zrychlovat. Můžeš mít lepší predikci skoku, rychlejší/kratší pajplajnu, rychlejší a větší cache… To udělá strašně moc, třeba mezi Atomem N270 na 1,6 GHz a i3 (Sandy Bridge) na 2,4 GHz není rozdíl půlka, ale 5x.
Mimochodem ta krátká latence s velikostí cache moc neškáluje, a cache v dnešních CPU (velikost v jednotkách MB) tvoří značnou část spotřeby, zejm. u vyšších modelů, kde je jí víc... Pravda je, že cache obsahuje ten asociativní adresní dekodér, což je jistě dílčí kámen úrazu. Takhle kdyby někdo zhodnotil, jak by se v porovnání s tím chovala SRAM s normálním adresním dekodérem (žravost, scaling).
) můj průmyslový počítač má SRAM jako operační paměť a podle všeho může být hooodně dlouho offline se zachovanou pamětí na akumulátor stejných rozměrů jako CMOS baterka na starých deskách (takovej ten přípájenej NiCd váleček, co strašně rád vytekl). Kdyžtak je to čip km684000 (v datasheetu by mohly být zajímavé údaje pro porovnání s DRAM).
latency>latency.exe Cache latency computation, ver 1.0 www.cpuid.com Computing ... stride 4 8 16 32 64 128 256 512 size (Kb) 1 6 6 6 6 6 6 6 6 2 6 3 3 3 3 3 3 3 4 3 3 3 3 3 3 3 3 8 3 3 3 3 3 3 3 3 16 3 3 3 3 3 3 3 3 32 3 3 3 3 3 3 3 3 64 3 4 5 9 14 14 14 14 128 3 4 5 9 14 14 14 14 256 3 4 5 9 14 14 14 14 512 3 4 5 9 14 14 15 14 1024 3 4 5 9 15 17 17 18 2048 3 4 15 16 36 189 187 204 4096 3 4 11 18 36 187 187 196 8192 3 4 11 19 41 196 187 195 16384 3 4 11 19 36 201 196 198 32768 3 4 11 19 37 189 190 194 2 cache levels detected Level 1 size = 32Kb latency = 3 cycles Level 2 size = 1024Kb latency = 14 cyclesKde cache je 3 a 14 cyklech a paměť na nějakých 185 Mimochodem nevíte někdo o podobnem hezkém prográmku?
Mimochodem nevíte někdo o podobnem hezkém prográmku?V aim-kitu (1, 2) něco bylo, ale už si nepamatuju, jak se to jmenovalo. Je to v tom gitu v adresáři access/.
A pokud si vzpomenete tak intel tehdy mluvil, že 10 GHz někdy někdy kolem roku 2008.Ono by to dneska šlo, ale nikdo by nechtěl investovat do tekutého dusíku
.
Za těch 10 let si myslím, že se vyčerpalo 95% možností paralelizace, které jsou.To IMHO ještě ne. Pořád ještě není jeden procesor pro každý proces v OS.
Představa o tom, že operační systém a programovací jazyky, by mohly dynamickým způsobem požádat o další procesor(y), když by měly nějakou podčást svého běhu, kterou mohou vykonat paralelně, a po ukončení paraleního běhu procesory uvolnit, podobným způsobem, jako v programu dynamickým způsobem požádáme o paměť a po použití ji uvolníme.
Na jinak nezatíženém systému v podstatě přesně tohle pthread_create() udělá.
A nově vytvořený thread pracuje na těch stejných datech jako odkud byl volán?
Obecně ano. Thread má jen vlastní hodnoty registrů a vlastní zásobník, takže typicky má své lokální proměnné, ale globální sdílí.
Třeba tak, že každý řádek obrázku by se prováděl na separátním jádře, vzájemně by si výsledky nezavazely a přitom by bylo možné využít i velmi mnohajádrové procesory.
S opravdu mnohaprocesorovými systémy praktické zkušenosti nemám (tedy aspoň co se živých systémů týká), ale třeba povray škáluje lineárně přinejmenším do těch osmi jader, která mám v počítači.
Asi režie vytvoření vlákna bude taková, že se vyplatí jen na větší operaci.
Samozřejmě záleží na tom, s čím se porovnává. Nijak přehnaně velká ta režie není, ale samozřejmě je příliš velká na to, aby se thread vytvářel na něco, co zabere řádově desítky instrukcí.
~> wine bin/latency.exe Cache latency computation, ver 1.0 www.cpuid.com Computing ... stride 4 8 16 32 64 128 256 512 size (Kb) 1 3 3 3 3 3 3 3 3 2 3 3 3 3 3 3 3 3 4 3 3 3 3 3 3 3 3 8 3 3 3 3 3 3 3 3 16 3 3 3 3 4 4 3 3 32 3 3 110 4 3 3 3 3 64 3 6 5 9 23 15 16 16 128 3 4 5 9 16 15 15 16 256 3 4 5 9 16 15 15 18 512 3 4 6 9 16 16 15 15 1024 3 4 7 10 16 15 16 15 2048 3 4 6 11 18 26 24 25 4096 4 4 5 18 49 171 177 165 8192 3 4 6 22 44 181 187 194 16384 3 4 7 13 45 194 196 186 32768 3 4 5 13 35 190 191 190 2 cache levels detected Level 1 size = 32Kb latency = 3 cycles Level 2 size = 2048Kb latency = 17 cycles ~> wine bin/latency.exe Cache latency computation, ver 1.0 www.cpuid.com Computing ... stride 4 8 16 32 64 128 256 512 size (Kb) 1 3 3 3 3 10 3 3 3 2 3 3 3 3 3 3 3 3 4 3 3 3 3 3 3 3 3 8 3 3 3 3 3 3 3 3 16 3 3 3 3 3 3 3 3 32 3 3 3 3 3 3 3 3 64 3 4 5 10 16 15 15 16 128 3 4 5 9 15 16 15 17 256 3 4 5 9 16 15 15 16 512 3 4 5 9 16 15 16 15 1024 3 4 5 9 16 16 15 16 2048 3 4 5 10 18 20 17 17 4096 3 4 7 18 37 290 174 175 8192 3 4 5 11 40 184 184 185 16384 3 4 5 11 34 193 191 184 32768 3 3 5 14 37 188 190 188 2 cache levels detected Level 1 size = 32Kb latency = 3 cycles Level 2 size = 2048Kb latency = 15 cycles ~> wine bin/latency.exe Cache latency computation, ver 1.0 www.cpuid.com Computing ... stride 4 8 16 32 64 128 256 512 size (Kb) 1 3 3 3 3 3 3 3 3 2 3 3 3 3 3 3 3 3 4 3 3 3 3 3 3 3 3 8 3 3 3 3 3 3 3 3 16 3 3 6 3 3 3 3 3 32 3 3 3 3 3 3 3 3 64 3 4 5 9 16 15 16 15 128 3 4 5 9 15 15 15 16 256 3 4 5 9 16 15 15 16 512 3 4 5 10 16 15 16 16 1024 7 4 5 9 16 16 16 16 2048 3 4 6 11 21 28 35 27 4096 3 4 7 15 41 184 179 178 8192 3 3 7 17 49 186 188 184 16384 3 3 5 11 39 188 188 184 32768 3 4 5 16 34 189 189 187 2 cache levels detected Level 1 size = 32Kb latency = 3 cycles Level 2 size = 2048Kb latency = 17 cycles :~> wine bin/latency.exe Cache latency computation, ver 1.0 www.cpuid.com Computing ... stride 4 8 16 32 64 128 256 512 size (Kb) 1 3 3 3 3 3 3 3 3 2 3 3 3 3 3 3 3 3 4 3 4 3 3 3 3 3 3 8 3 3 3 3 3 3 3 3 16 3 3 3 3 3 3 3 3 32 3 3 3 3 3 3 3 3 64 3 4 5 9 16 15 15 15 128 3 4 6 9 15 18 16 18 256 3 4 5 9 16 15 19 16 512 3 4 6 9 16 15 36 15 1024 3 4 6 9 16 16 15 16 2048 3 4 6 11 23 17 22 38 4096 3 4 5 31 37 193 174 167 8192 3 4 6 11 34 192 186 184 16384 3 3 5 19 38 188 187 185 32768 3 3 7 13 33 196 188 188 3 cache levels detected Level 1 size = 32Kb latency = 3 cycles Level 2 size = 1024Kb latency = 17 cycles Level 3 size = 2048Kb latency = 25 cycles ~> wine bin/latency.exe Cache latency computation, ver 1.0 www.cpuid.com Computing ... stride 4 8 16 32 64 128 256 512 size (Kb) 1 3 3 3 3 3 3 3 3 2 3 3 3 3 3 3 3 3 4 3 3 3 3 76 3 3 3 8 3 3 3 3 3 3 3 3 16 3 3 3 4 3 3 3 3 32 3 3 3 4 3 3 3 3 64 3 4 6 9 15 15 42 15 128 3 4 5 9 16 15 15 16 256 3 4 5 13 16 15 15 15 512 3 13 5 9 15 15 133 90 1024 3 4 6 9 16 141 15 250 2048 3 4 6 12 151 30 18 16 4096 4 4 6 19 39 173 176 181 8192 3 5 5 14 48 187 189 185 16384 4 3 5 14 36 195 188 195 32768 3 3 5 13 50 188 188 190 4 cache levels detected Level 1 size = 32Kb latency = 3 cycles Level 2 size = 256Kb latency = 18 cycles Level 3 size = 512Kb latency = 79 cycles Level 4 size = 2048Kb latency = 78 cycles
(na to se špatně optimalizuje, resp. to můžeš rovnou věřit specifikacím výrobce).
To bude podobný i na linuxu (IMHO v libovolném preemptivním OS), navíc wine je stejně jen wrapper volání windows funkcí. Ty hodnoty ale budou dobře popisovat jaké chování můžeš od počítače čekat, což je ale vzdálené reálné logice na čipu. Schválně zda to hází různé hodnoty i na windows, protože hw to má zadrátované (ledaže by to bylo FPGA s rekonfigurací
).
Ty chybně odhadnuté velikosti cache jsou vtipný, protože velikost cache je uložena v jednom CPUID registru. Latence by pak šla možná vypočítat z nějakého cache miss rate MSR registru a timestampu (což by mohlo být ovlivněno opět přepnutím úloh).
BTW (ad původní post) při cache hit lze dosáhnout i nulové latence, protože přečtení z cache je vlastně kombinační funkce (komparace a dekódování adresy řádku). Jenom je ta logika pak příšerně velká (například jeden komparátor adresy per cache-line + adresa příslušející cache-line + vyhodnocení všech komparátorů najednou).
Ty chybně odhadnuté velikosti cache jsou vtipný, protože velikost cache je uložena v jednom CPUID registru.Třeba ti kecaj.
. Nakonec bude většina čipu malhardware na zametení stop a výpočet bude provádět menšina
(tak proto má ARM tak malou spotřebu
).
Ale jako OK, takový měření bych ale implementoval jako memtest, tedy bez OS a s vyloučením BIOSu/UEFI. Protože ten kód může vždy přerušit preempce a ne všechno lze jako v MSDOSu disablovat z userspace.
lat_mem_rd, je to součást lmbench a také hezké povídání o latency má IBM.
. Zvládá to počítat i na dost velkých zátěžích (dva testy současně apod.), akorát odhad velikosti cache bych tomu nesvěřil na T7200 je 4MB ztraceno prakticky někde uprostřed toho skoku na vyšší latenci, který ale začíná už na někde na 1MB. To se pak nedivím, že ten první test ve wine dával takový podivný hodnoty, zvlášť pokud se latence potom přepočítá a zaokrouhlí na celé cykly (a průměrná hodnota je jednou pod a jednou nad prahem zaokrouhlení).
Tiskni
Sdílej: