Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Na chvilku v tomto dílu přerušíme tradici, kdy se v daném dílu informuje o věcech z minulého týdne či ještě starších, jsou-li zajímavé, a skočíme do čerstvé současnosti. AMD tento týden konečně uvedla na trh desktopovou variantu procesorů architektury Bulldozer. Jistě již mnozí máte načteny spousty testů, z nichž vám vyplynulo několik věcí.
Za prvé se až zvláště liší některá měření a vyznění testů různých serverů, současně s nimi ale přichází o obecné rozčarování, kdy se obecně čekalo, že Bulldozer bude lepší. Pro dnešek vás budu ale muset nechat s vlastním úsudkem, k Bulldozeru se ve velkém vrátím až příští týden a pokusím se vysvětlit, v čem to celé tkví (tedy možná lépe řečeno: můj subjektivní názor). Fanda AMD má nepochybně jasno bez ohledu na vyznění recenzí, fanda Intelu už dávno jede na Sandy Bridge CPU, takže ono to těch 7 dní ještě vydrží .
Každopádně Bulldozer je mikroarchitektura, se kterou AMD hodlá žít řadu nadcházejících let:
Třetí generace SoC Tegra s kódovým označením „Kal-El“ se nám poněkud zpozdila a navíc ještě v tuto chvíli není na trhu, takže je čas na mírnou reklamní masáž, což Nvidia umí. Vězte tedy, že Kal-El nenese čtyřjádrový CPU, jak se dosud myslelo, ale pětijádrový. V tomto případě je využit tzv. vSMP alias variable symmetric multiprocessing, kdy je „páté“ jádro tak trochu speciální.
Nvidia využívá logický systém: SoC je tak výkonné, že pro většinu běžných úloh je zbytečné živit čtyři velká CPU jádra. Ta se oživují jen v případech náročnějších aplikací, kam se dají zahrnout různé hry apod. V případě běžného surfování či podobných úloh jsou ale tato čtyři jádra vypnuta a vše řídí jedno malé CPU jádříčko s minimální spotřebou. Toto menší jádro pak v případě potřeby výkonu vzbudí jedno z velkých CPU jader a když ani pak výkon nestačí, je probuzeno další a další. Každopádně je to buď, anebo. Buď pracuje malé jádro, nebo pracují velká a malé „spí“. Malé jádro je oproti velkým pomaleji taktované (v rozmezí 0 – 0,5 GHz, velká běží o 1 GHz výše) a vyrobené lowpower procesem, který právě vysoké frekvence nedává tak dobře, jako si umí poradit s úsporou energie.
Celý vSMP je vůči systému a aplikacím plně transparentní a automatický, vývojáři nemusejí nijak přepisovat aplikace, aby z Tegra 3 benefitovali. Vpřípadě zájmu shrnují podrobnosti dva whitepapery od Nvidie: #1, #2.
Nvidia ke všemu přidává několik obrázků včetně ukázky úspory energie oproti stávající Tegra 2 a také stavu proti aktuální konkurenci. Mně z toho plyne jen jediné: Samsungu jsou stejně prodeje zatrhávány, iPad 3 se teprve také blíží, takže než nyní kupovat něco s Tegrou 2, to raději počkat na Tegru 3. Ale pokud jste na nějaký ten tablet nedočkaví, pak se samozřejmě neomezujte .
Pokud se NAND flash pamětím vedle omezeného počtu cyklů zápisu vyčítá nějaká další vlastnost, pak to je ne-neomezená doba uchování dat. Flash paměti prostě neudrží náboj věčně, obvykle se udává něco kolem 10 let bez „refreshe obsahu“. SanDisk patrně na tomto problému zapracoval, neboť u úložišť Memory Vault slibuje (nikoli garantuje) uchování dat až po dobu 100 let.
Hovoří přitom bez vytáček o své testovací metodice pro zrychlené testování životnosti a technologii Chronolock, každopádně žádná záruka ve stylu „100 let nebo vyplatíme 1 kg zlata“ zde není.
SanDisk Memory Vault bude nabízen v kapacitách 8 a 16 GB, z čehož si dovolím usuzovat nějaké specifické čipy na starším výrobním procesu s odladěnou technologií a jistotou, že opravdu vydrží déle a současně i data udrží déle. Bohužel se tak trochu obávám, že při ceně 50, resp. 80 dolarů to ve srovnání s metalickými DVD disky od českých Data Tresor Disc, které garantují 160 let, není zrovna moc konkurenceschopné. V obou případech bude pochopitelně hlavním problémem mít i za 100 let k dispozici zařízení s jehož pomocí nejen data z úložiště vytáhneme, ale také je budeme schopni používat (což snad v případě JPEG fotek či podobného obsahu problémem nebude, ale kdo ví…).
Po několika konkurentech příchází s kvalitními klávesnicemi i Corsair. Vengeance K60 a Vengeance K90 nesou obě „mechanické spínače“ Cherry MX Red s životností 50 miliónů úhozů. K60 je nižší model určený pro všechny hráče, kteří ocení některé klávesy zvýrazněné, schopnost současně rozpoznávat až 20 stisknutých kláves či 1000Hz komunikaci, zlacený konektor, 2metrový kabel, předložku, uzamykání Windows klávesy a několik multimediálních tlačítek. To vše za 109 dolarů.
Výše míří model Vengeance K90 Performance MMO, který přidává zejména navíc baterii, (celkem 18) dalších kláves a je primárně určen pro hráče online multiplayerovek jako World of Warcraft. K oběma klávesnicím přislušejí i nově uvedené myši M60 a M90, které využívají laserový snímač Avago ADNS-9500 LaserStream s 5700 dpi, dále hliníkovou konstrukci, samozřejmě programovatelná tlačítka a další obvyklou výbavu herních myší. No a teď už se jen pobavte nad „úžasnými produktovými filmečky“.
Pomalu se nám na trhu objevují další a další monitory s úhlopříčkou 23 palců, které využívají levné eIPS LCD panely. Jedním z takových je i model i2353h od AOC, nechvalně známé firmy z dob CRT (chvalně známé, pokud jste od ní měli model s Trinitron obrazovkou ). Monitor se díky LED podsvícení může chlubit extrémně tenkou konstrukcí panelu co do hloubky, samozřejmě pak přečuhuje stojan a trochu trpí mechanická stabilita monitoru, neboť panel stojí v podstatě na „tenké anorektické nožce“, ale to je již zkrátka úděl těchto designových věcí.
Monitor nabízí rozlišení 1920×1080, dva HDMI vstupy a jeden VGA, jasu dosahuje až na úroveň 250 cd/m², dynamický kontrast až 50M:1 (základní bude tak 1000:1). Spotřeba se vejde do 25 W, ve standby do 500 mW. Zadní kryt panelu je mimochodem hliníkový. AOC i2353h se má objevit koncem tohoto měsíce, cena bude někde kolem 165 €.
Není to mimochodem poslední levný 23" FullHD eIPS LED podsvícený monitor, o kterém si tento měsíc povíme…
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Monitor nabízí rozlišení 1920×1080,Jak je to s novými monitory s 1900x1200? Na notebooku jsem si na 16:9 zvykl, ale na větším monitoru by se víc místa na výšku hodilo.
dynamický kontrast až 50M:1 (základní bude tak 1000:1).Co takhle ta čísla logaritmovat, když lidské oko "měří" logaritmicky?
Jak je to s novými monitory s 1900x1200?Vyrobci na to dlabou. Obecne jsou 1900x1200 jenom v modelech pro firmy/profesionalni grafiky. Ale v tehle kategorii uz se ale zase zacina skakat na vyssi rozliseni, takze zacina byt jednodussi sehnat monitor s rozlisenim 2560x1440 (a podobnymi). Pokud nekdo dela jak 1900x1080 tak 1900x1200, tak 1900x1200 model je obvykle 2x drazsi nez 1900x1080.