Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Seznam toho, co Thunderbolt 3 podporuje, je úctyhodný. Nechybí téměř nic z rozhraní, které se obvykle používají. Jak se říká, „za vším hledej ženu“, tedy v tomto případě tu nakousnutou z Cuppertina. Společnost Apple u posledních modelů svých notebooků vyhodila v rámci ztenčování konstrukce těla prakticky vše, zbyl jeden jediný samotinký konektor: USB typu C. Tedy ten nový, který se objevil s příchodem USB 3.1.
Skrze něj tedy nové a příští stroje Apple budou řešit vše, takže s ohledem na celý jablečný ekosystém bylo jasné, že na to nějak musí reagovat rozhraní Intel Thunderbolt, které standardně dosud stavělo na miniDisplayPort konektoru. Jedna věc uklidní každého fanouška tohoto ovoce: Thunderbolt 3 je zpětně kompatibilní s Thuderboltem 2 i 1.
Jen využívá ten USB Type C konektor. V něm díky dalšímu skokovému navýšení datové propustnosti - mimochodem celkově 80 Gbps, pěkně symetricky v obou směrech, tedy 40 + 40 Gbps - schová 10Gbps ethernet, 10Gbps USB 3.1 a k tomu dvojici grafických výstupů až do 4096×2160 / 60Hz a již zmíněnou podporu až dobíjení výkonem až 100 W, což je také specifikum posledních verzí USB.
USB tak začíná kralovat světu periferií, neboť když už jej adaptoval Apple, za Jobse tradiční odpůrce tohoto „levného rozhraní pro socky“ a propagátor FireWire či později právě Thunderboltu, padla poslední bašta. Plné rychlosti dosahuje Thunderbolt 3 pouze s kvalitními kabely, ale i s pasivními běžnými kabely má jít dosahovat na rychlosti Thunderboltu 2, tedy 20 Gbps (patrně myšleno jako 20+20). Aktivní kabely dají dvojnásobek a připravuje se i optická verze, která oproti metalice s dosahem pouze 2 metry, prodlouží dosah snad až na 60 metrů.
Na jednu stranu je Thunderbolt 3 opravdu úžasný. Intel dokáže vše potřebné vměstnat do jednoho konektoru a kabelu. Na druhou stranu se ale bez daisy-chain zapojení jednotlivých zařízení bez problémů obejdeme už řadu let. Pro většinu z nás je zbytečné mít ethernet či monitor vyvedený touto cestou, stejně tak úložiště si v pohodlí připojíme skrze běžný USB konektor. Pro běžná PC či běžné notebooky platformy IBM PC toto není nijak důležitá zpráva, zejména s ohledem na finance, které si případný přechod na Thunderbolt 3 vyžádá. Jednoho dne, až budou záslepky základních desek posety půl-napůl USB typu A a typu C, si možná na Thunderbolt opět nikdo nevzpomene. Tedy kromě Applistů, kteří jej budou k plné spokojenosti používat.
Minulý měsíc se ukáže jedním z největších z hlediska nákupů IT firem. Nejvíce zde vyčuhuje americké Avago, které za 37 miliard dolarů koupilo výrobce čipů Broadcom. Výsledná firma se tak stane šestým největším subjektem ve svém oboru a mimochodem bude nadále vystupovat pod názvem Broadcom - jméno je to přeci jenom známější. Celý proces ale ještě musí projít schvalovacím martýriem různých antimonopolních a regulačních úřadů. Každopádně díky větší velikosti bude mít budoucí Broadcom silnější pozici i ve vyjednávání s partnery, takže kdo ví, třeba by díky tomu mohly být jeho ARMové i jiné čipy levnější. Ale příliš prostoru k tomu, aby se to projevilo i v peněžence koncového zákazníka, asi není. Jinak cena 37 miliard bude vyplacena akcionářům Broadcomu tak, že 17 miliard půjde v hotovosti a 20 miliard formou akcií výsledného podniku. Akcionáři současného Broadcomu budou díky tomu držet zhruba třetinu akcií ve výsledné budoucí megafirmě.
Známý a dlouholetý tvůrce programovatelných obvodů Altera se stává součástí gigantu Intel. Ten firmu po delších jednáních kupuje za necelých 17 miliard dolarů a získává tak přístup k obrovskému know-how v oblasti návrhu FPGA čipů. Do budoucna by měly být tyto technologie začleněny jak do stávajících produktů Intelu, tak být základem pro vytvoření nových tříd produktů. Hovoří se v první vlně zejména o obohacení procesorů Xeon / Xeon Phi o plně programovatelnou logiku, ale využití bude daleko širší.
již před delší dobou představená nová architektura AMD konečně přichází na trh. Carrizo APU nesou na svém křemíku jak nová CPU jádra Excavator, tak vylepšenou GPU část 3. GCN generace (odvozeno od GPU Tonga z Radeonu R9 285), která mimo jiné hardwarové zvládá 4k H.265 video a ve 3D též delta kompresi.
Novinky CPU část zahrnují nové instrukční sady a instrukce (AVX2, MOVBE, SMEP, BMI 1+2), vylepšení v oblasti FPU jednotky, lepší predikci a prefetch, vyrovnávací paměti s nižší latencí a také větší datovou L1 cache. A díky vylepšením ve výrobě a lepšímu řízení spotřeby dokáže být CPU část Carrizo až o polovinu energeticky efektivnější než předchůdce.
GPU část nese mimo jiné nový video dekodér, který hardwarově zvládá 4k H.265 video při 60 snímcích za sekundu. Díky tomu pochopitelně umí úsporněji dekódovat FullHD video a celkově být i s GPU částí opět energeticky efektivnější než předchozí generace. GPU nese 512 stream procesorů, což je takový relativně příjemný základ na nenáročné hraní v maximálně FullHD (či spíše menším rozlišení).
Zatímco GeForce GTX Titan X nese plně aktivní 1002/1075MHz GPU GM200 s 3072 CUDA jádry, 192 TMu a 96 ROP jednotkami, GeForce GTX 980 Ti využívá jen 2816 / 176 / 96 jednotek. To jí dává o něco nižší výkon, ale také za daleko nižší cenu. I paměti je zde totiž polovina, nikoli 12, ale 6 GB GDDR5 s efektivním taktem 7,0 GHz, takže karta může být výrazně levnější, byť při stejném TDP 250 W.
A opravdu, podle testů ukazuje nový model výkon téměř na úrovni svého většího sourozence, což Nvidii dává šanci mít na trhu dobré řešení na moment, kdy se objeví next-gen Radeon s HBM pamětmi. Nvidia totiž snížila doporučenou koncovou cenu na 649 dolarů, což je v porovnání s 999 dolary za Titan X výtečné. Jen je třeba do budoucna míti na paměti, že můžete narazit u nějakých budoucích her a ve 4k rozlišeních na situace, kdy 6 GB grafické paměti nebude dostačovat. GeForce GTX 980 Ti přitom podporuje rozlišení displejů až do 5120×3200, tedy včetně nyní standardně dostupných monitorů s panelem o rozlišení 5120×2880.
GeForce GTX 980 Ti začínají s cenou na baťovských 19 999 Kč.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Je znát, že jste mladý a nepamatujete.
Karty USB 1.0 byly na trhu od roku 1995 – nikdo to nepoužíval, protože nebyly periferie. Kdyby Apple neosadil prvni iMac (1998) pouze USB tak dodnes o USB nezavadíte nikde. FireWire Apple nasadil až o rok později a jen proto, že USB bylo prostě pomalé a jako rozhraní pro digitální kamery se jaksi nehodilo – myšlenka Digital HUB by tenkrát pouze s USB prosadit nešla.
Omotáte to metalickou dvojlinkou, na kterou přivedete napětí třeba z USB ;) :)
to je dobre, malo by to vyhodu, ze ked budes na chalupe bez elektriky, tak na koniec das malu kluku a mozes nabijat notas.
jo ale zase ma to cele jednu nevyhodu, predstav si ze sa naraz zmeni zatazenie a kabel sa poskruca az niekoho uskrti, by som si to teda nebral na triko. to treba vymysliet sofistikovanejsie - napriklad ako su symetricke vedenia, tak tam by boli bowdeny 2 a kazdy by sa tocil opacnym smerom....
pokud si dobře pamatuju zákon pana OhmaTo je jiný zákon, ale máš to dobře. Jenže zpětná kompatibilita zde znamená, že si zařízení může po připojení na 5 V vyjednat vyšší napětí. Přijde mi to zbytečně překomplikované a náchylné k problémům.
Obrovský výskyt USB hubů a dalších retralnslaček jen ilustruje, že daiy-chain je v podstatě přirozené.To se mi nezdá, že by vyplývalo. U daisychain zapojení je problém když člověk používá zařízení na konci a potřebuje odpojit něco uprostřed… A jak by měla vypadat třeba daisychainovaná myš, nebo obecně zařízení, které chceš mít daleko? Další logika v konektoru?
Obrovský výskyt USB hubů a dalších retralnslaček jen ilustruje, že daiy-chain je v podstatě přirozené.Hub a daisy chain jsou úplně odlišné topologie, ne?
Intel koupil Alteru za 16,7 miliard dolarůNo to bude legrace