Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Uvedení Playstation 4 v závěru roku 2013 bylo velkým zoufalstvím, kterým se Sony snažila kompenzovat zoufalství jiné, ještě větší. Playstation 3 měla tou dobou na krku již 7 křížků a byla naprosto zoufale zastaralá. Jenže TSMC ani nikdo jiný (GlobalFoundries/Samsung) nebyl tehdy schopen poskytnout dostatečně kvalitní výrobní proces s dostatečně vysokou výtěžností pro plánované jednočipové řešení. Ano (a vše, co zde píši, platí stejně tak dobře i pro Xbox One), teoreticky mohla Sony sáhnout po řešení dvoučipovém, kdy použije CPU a GPU v oddělené podobě, ale to je řešení nákladnější na vývoj, konstrukci i výrobu. Takže to prostě nějak zbastlila a vydala Playstation 4 vybavenou sice oproti Playstation 3 nesrovnatelně výkonnějším, ale jinak též vlastně už zastaralým APU od AMD, navíc vyráběným již zastarávající 28nm technologií. Zkrátka Playstation 4 v původní a současné podobě není nic jiného než z nouze ctnost, protože se čekalo na nástupnické technologie.
A tak bude v nepříliš vzdálené budoucnosti uvedena na trh konzole aktuálně označovaná Playstation 4 Neo. Její doménou bude 4k video včetně hardwarové akcelerace a také vyšší výkon ve hrách. Zatímco originální Playstation 4 cílí s bídou na FullHD, Playstation 4 Neo by se již ráda svezla na UltraHD vlně, tedy místo 1920×1080 rovnou 3840×2160. Rovnou si řekněme to podstatné: je to jen marketingová snaha zastřít to, že ani Playstation 4 Neo nebude mít pro hraní v 3840×2160 dostatek výkonu. Jelikož původní model jej nemá dost ani pro 1920×1080 (a hry se musí oproti možné PC variantě očesávat, byť v daleko menší míře než u generace Xbox360/PS3) a z nových informací plyne, že APU v Playstation 4 Neo bude z hlediska CPU části rychlejší o 30 % a z hlediska GPU části o 130 %. Jenže 3840×2160 je 4× více než 1920×1080, takže by to chtělo alespoň 400 % výkonu, či lépe alespoň 500 %, a to vůbec neberu v potaz známou skutečnost, že s rostoucím rozlišením to chce současně pokud možno více fps než v rozlišení originálním/původním.
Playstation 4 Neo bude rozhodně daleko lepší volba než stávající model. Také bude daleko lepší volbou chystaná Slim edice původního modelu, též nejspíš realizovaná pomocí modernějšího APU vyráběného FinFET technologií. Ale bude to volba, která bude jen výrazně menší z nouze ctností, a o UltraHD/4k nebude moci být plnohodnotná řeč. Konzole bude architektonicky sice lepší, ale kupříkladu bude stále využívat zastaralé GDDR5 paměti, nikoli HBM (či alespoň GDDR5X). Ale tak to prostě bývá, když se snažíte nacpat x86 PC s mechanikou do maličké skříňky.
S „druhou generací“ HBM pamětí to trochu drhlo, nicméně jeden z velkých výrobců hlásí, že je vše hotovo a ještě v létě se rozjede plná sériová výroba. Vše je již otázkou jen několika málo týdnů. Díky HBM2 tak budeme moci na trhu přivítat zejména mezi výkonnými grafickými kartami modely, které využijí až čtyřikrát větší paměťovou propustnost HBM2 oproti GDDR5 / GDDR5X naplno a zejména ve srovnání s „HBM1“ (na Radeonech Fury) ponesou konečně dostatek grafické paměti.
Na přelomu prázdnin a školního roku se tak na trhu objeví dostatek HBM2 čipů Hynix s rychlostmi 1,6 či 2,0 GHz, s nimiž za použití 4096bitové paměťové sběrnice (tu měly Radeony Fury s HBM1) bude možné dosahovat propustnosti i 1 TB/s, případně adekvátně více při použití více čipů než čtyř (ale očekávat lze primárně čipy dva / čtyři). HBM „druhé generace“ nasadí u hi-endových GPU jak AMD, tak Nvidia, u obou by byly i ty nejrychlejší GDDR5X čipy na nejširší realizovatelné sběrnici nedostatečné výkonově, navíc by karty měly výrazně vyšší spotřebu než s HBM2.
No a když už jsme u toho, tak AMD v těchto dnech oficiálně potvrdila, že hi-endoví velcí bratři Polarisu (radeonu RX 480 atp.), tedy karty na bázi architektury Vega, přijdou ještě letos na podzim. Znovu je potvrzeno, že ponesou HBM2 paměti. Mělo by jít o řešení v podobě karty výrazně rychlejší než Radeon Fury X (o generaci Hawaii, tedy R9 290X / 390X, ani nemluvě), která se objeví zhruba ve stejné době jako CPU řady AMD Zen. Pokud se AMD vše podaří podle plánu, čeká nás na podzim hodně velké zamíchání pozic na trhu, neboť pro AMD to bude znamenat zcela nové platformy, kdy se Zenem a Vegou samozřejmě přijdou i aktualizované základní desky / čipsety (na nich pro AMD pracuje ASMedia).
Zhruba rok po architektuře Vega se dočkáme nástupnické Navi. Kdybych si měl osobně tipnout, tak Navi bude spíše jen dostatečně dobrou aktualizací Polarisu/Vegy, která vytěží více z používaného 14nm FinFET procesu Samsungu/GlobalFoundries, než aby přišla s razantním architektonickým skokem vpřed.
Nové ARM SoC od Qualcommu je přímým nástupcem modelu Snapdragon 820. Liší se od něj vlastně jen takty, které v součtu znamenají, že čip má o 10 % vyšší výkon než jeho předchůdce a jelikož se daří vylepšovat kvalitu výrobního procesu (anebo samozřejmě může též jít o dostatečnou zásobu těch nejkvalitnějších čipů z waferů u výroby Snapdragonu 820), není to na úkor spotřeby, resp. energetické efektivity. Každopádně zatímco model 820 měl pracovní takt CPU jader až 2,2 GHz, Snapdragon 820 běží až na 2,4 GHz. Výrobu tohoto SoC obstarává pro Qualcomm (který je typickou „fabless“ firmou) jihokorejský Samsung 14nm FinFET procesem. Aktuální Snapdragon 820 po blamáži s modelem 810 (a jeho 20nm planární výrobou u TSMC) nalezneme již ve více než stovce hi-end smartphonů včetně takových jako Samsung Galaxy S7 / S7 Edge, Xiaomi Mi5, LG G5, HTC 10, LeEco LeMax 2 či Sony Xperia X. Stejně jako jeho nový rychlejší bratříček podporuje kupříkladu 600Mbit/s X12 LTE, obsahuje signálový koprocesor Hexagon 680, možnost zpracování dat z až 25Mpix fotomodulku či třeba firemní rychlodobíjení Qualcomm Quick Charge 3.0.
Jinak Qualcomm se nedávno nechal slyšet, že 5G řešení uvede na trh již za dva roky. V těchto dnech Qualcomm nabízí testovací platformu pro 5G technologie.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Napis to lepe, ty sam..
nepište mi a pokud možno nepište vůbecMě případná bulvárnost textu nevzrušuje, ale to z části proto, že ten text samotný se blbě čte.
... že s rostoucím rozlišením to chce současně pokud možno více fps než v rozlišení originálním/původní....
Proč? (hraju skoro vše na 60 FPS a nikdy jsem nezaznamenal problém, ale je možný že už mám starý "vyčumený" oči)
Nechápu (neboli z mého zaslepeného pohledu nevidím) rozdíl mezi 60 a 120FPS (na dobrém displeji samozřejmě :) )
Nechci trolit, prostě mě to zajímá, asi tak jako nepoznám rozdíl na běžné aparatuře (rozuměj slušnější zvuk, ne jednopásmová chrastítka pod monitorem, ale zase ne aparatura za 100 000) CD x kvalitní MP3, tak nevidím na první pohled rozdíl mezi 60 x 120 FPS.
starý "vyčumený" oči
Spíš mě napadá klasické: laguje ti mozek. ~_^
Za sebe můžu napsat jen tolik, že je mi to šumák, protože akční, ani „fotorealistické“ hry prakticky nehraju a na filmy nekoukám, ale ten rozdíl v plynulosti je na dobře konfigurovaném systému s nějakým tím rychlým 144Hz monitorem s *sync obrovský.
Tak to vypadá, že příští investice bude asi do nového monitoru...
Rád bych si počkal na 4K, kde předpokládám ještě 120+Hz moc běžné není (a ještě asi chvíli nebude, samozřejmě za to nechci zaplatit co za ojeté auto)
Laguje mozek - to už dlouho, ale tím to snad nebude. :)
BTW: Filmy ve vyšším fps? U tech vidím rozdíl mezi 20 a 30 FPS, ale jak to přeleze tech 30(35), řekl bych že to nepoznám.
I když si dneska ze zvědavosti najdu nějaký 60 FPS video a zkusím porovnat oproti 30.
Ono se to chce rozhodnout, co člověk vlastně chce.
JJ to řeším celý život :)
Asi to dopadne tak, že ušetřím a nekoupím nakonec nic (nebo počkám aspoň na podzim, akorát by mě to lákalo hrát, když je venku pěkně) :)
Tohle bylo spíš takové cvičení "jak to vidí ostatní" a třeba mi to na podzim pomůže se líp rozhodnout.