abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 19:44 | Nová verze

    Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 17:33 | Nová verze

    Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 05:33 | Komunita

    Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    dnes 03:55 | Komunita

    sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | Nasazení Linuxu

    Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:22 | IT novinky

    Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 04:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 00:33 | Komunita

    Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 32
    5.5. 23:22 | Pozvánky

    Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    5.5. 22:33 | IT novinky

    Dle plánu dnes končí služba Skype. Uživatelé mohou pokračovat v Microsoft Teams.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (57%)
     (1%)
     (8%)
     (22%)
     (4%)
     (2%)
     (3%)
     (1%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 547 hlasů
     Komentářů: 25, poslední dnes 20:12
    Rozcestník

    Komiks xkcd 123: Odstředivá síla

    31. 1. 2011 | Redakce | Různé | 10087×

    XKCD česky.
    xkcd logo

    Odstředivá síla

    xkcd 123, czech, česky

    Překlady xkcd vycházejí se svolením původního autora. © Randall Munroe.
    Překlad: Robert Krátký, písmo: Martin Stiborský

    Creative Commons License
    Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 2.5

           

    Hodnocení: 69 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    31.1.2011 00:20 tralalák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    a jak to teda je? jaká síla je ta správná?
    Bedňa avatar 31.1.2011 07:52 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Centrifúga je po česky odstředivka. "Ping Pong with the word." Bond ako vždy len chcel získať čas :)
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    31.1.2011 08:34 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Je to pitomé slovíčkaření. Bude to totiž záviset na volbě soustavy souřadnic.

    Jestliže rotuje dokola, působí na něj dostředivá síla. Odsředivá síla je pak definována jako reakce na tuto sílu.
    31.1.2011 09:55 Milan Vančura | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Pokusím se odpovědět příkladem, protože věřim tomu, čemu 99% učitelů v ČR ne, to jest, že je lepší problematiku pochopit než se biflovat "zaručeně správné" pojmy, definice a "pravdy" z učebnic:

    Tož, představ si, že na rameno té centrifugy přivážeš trubku, dovnitř dáš kuličku a oba konce té trubky ucpeš molitanem. Po roztočení skončí kulička zavrtaná do toho molitanu uprostřed nebo na kraji centrifugy? Jasné, že?

    A teď proč vznikla ta otázka "co je správně?" - na to si musíme vzít druhý příklad: Představ si pro zjednodušení, že letíš raketou rovně prázdným vesmírem (tj. planety a podobné objekty jsou tak daleko, že tě v zásadě neovlivňují), kam musí směřovat síla od přídavných motorů, abys začal zatáčet? Také jasné, že?

    A přesně z tohoto důvodu - z rozporu že nikdo neřekne pořádně, sílu čeho, od čeho a k čemu myslí, se pak lidé dokážou nekonečné hodiny hádat, jestli dostředivá nebo odstředivá. Když se vrátíme k té kuličce v trubce: na kuličku působí zvenčí síla odstředivá a pokud by nechtěla uletět a chtěla létat dokolečka se stále stejným poloměrem, musí ona sama (jako ta raketa z jiného příkladu) vyvinout sílu dostředivou, a to přesně stejně velkou, ale v opačném směru než je ta odstředivá.

    Ve zkratce: dostředivá síla je reakce na tu odstředivou, jak už tu někdo přesně psal.
    Bedňa avatar 31.1.2011 10:32 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Dúfam že niesi profesor. Pretože ja viem o čo ide ale z toho čo si napísal, by som to nepochopil, teda až na poslednú vetu.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    31.1.2011 10:47 Vasek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Take doufam, protoze tam ma jeste ke vsemu chybu. Na kulicku nepusobi zadna "zvnejsi odstrediva sila", ale sila, ktere se rika setrvacna odstrediva. Je to vlastne dusledek 1. Newtonova zakona.
    31.1.2011 13:41 Milan Vančura | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Hmm, tak to vážně nechápu, proč ti přijde věčné dohadováni o slovíčka (viz celý zbytek threadu pod mým prvním příspěvkem) pochopitelnější než dva příklady, de facto ze života. Fakt by mě to zajímalo - který ten příklad ti přišel nepochopitelný a proč? Je těžké představit si, co dělá kulička na centrifuze nebo kam musíš vyvinout sílu, abys z přímého letu začal zatáčet?
    Bedňa avatar 31.1.2011 14:58 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Niekto nemá dar vysvetliť problém jednoducho, nič si s toho nerob. Z toho vyplíva akurát že by si nemal učiť :) Ja tiež netvrdím o sebe že by som bol dobrý profesor a chytanie za slovíčka rovnako nemám rád.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    31.1.2011 23:28 RUMmmm....
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    +1
    1.2.2011 10:35 Milan Vančura | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Naštěstí občas učím a také vím s jakými výsledky, takže o to víc se budu řídit radami někoho, kdo ani neumí přečíst dva jednoduché příklady a následně ani odpovědět na otázku, který z nich byl těžký k pochopení a proč. Takže tvoje rady si vezmu k srdci, neboj :-)))
    Bedňa avatar 1.2.2011 11:16 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Tak to ľutujem tých študentov. Takú banálnu vec ako keď prilepím žuvačkou guličku o centrífugu, tak bude tá žuvačka držať tú guličku o ňu prilepenú, čiže pri otáčaní centrifúgy bude vyvíjať na ňu dostredivú silu. Vysvetlovať trubkami, uhlami, špongiami, vesmírnymi medzigalaktickými letmi atď. Ja mám dosť kamarátov čo sú zažraní do svojho oboru a nechápu že také jednoduché veci ako oni rozprávajú nikto nechápe. Niekto to proste nevie polopate vysvetliť. A s tými študentmi som to myslel vážne. Treba sa vždy zamyslieť, či by to nešlo povedať jednou zrozumiteľnou vetou.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    stativ avatar 1.2.2011 11:54 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Nemůžu si pomoct, ale ten první příklad se mi zdá naprosto nepochopitelný. Z toho druhého taky není zrovna znát, co se snažíš vysvětlit. Co konkrétně je špatně nemůžu říct, protože mi přišlo nepochopitelné v podstatě všechno. V případě toho prvního příkladu třeba jakou trubičku, jak přidělanou, jak může být najednou molitan uprostřed když si zacpal konce…
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    Bedňa avatar 1.2.2011 12:06 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Pretože on tú trubku pripevnil k ramenu (nie obvodu) centrifúgy a uprostred myslí smerom k hriadeli, proste úplne zle podané, tiež mi to dopalo až na druhý krát.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    2.2.2011 10:01 lolek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Ako pochopil som to na prvý krát. A teraz si niesom istý či ironizujete, alebo ste nejaké vymyté decká bez predstavivosti. :) Ak TV vymýva mozgy a obezita u detí je spôsobená sedením za TV tak výrub stromov spôsobí, že budúce generácie nebú mať kde bývať. :))
    Bedňa avatar 2.2.2011 11:58 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Nepi cez deň.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    stativ avatar 2.2.2011 15:47 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Když něco vysvětluji, tak mám být exaktní. Doufat, že si to všichni představí tak, jak si to představuji já je k ničemu.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    4.2.2011 15:56 Mti. | skóre: 31 | blog: Mti
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Clovek, ktery neco vysvetluje tak, ze ho ostatni nepochopi je u mne idiot. Rozumime si, ze? ... Ne?
    Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
    31.1.2011 10:35 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Ve zkratce: dostředivá síla je reakce na tu odstředivou, jak už tu někdo přesně psal.
    Je to přesně naopak. Odstředivá síla, je reakce na tu dostředivou. Stejně tak kulička nechce "létat dokola". Kulička v trubce se v kažém okamžiku v podstatě snaží pohybovat přímočaře (ve směru tečny na kružnici). Dokud je uprostřed trubky, může se pohybovat přibližně přímočaře, zatím co trubka opisuje kruh. Protože kulička přibližně nemění směr, nepůsobí na ní žádná síla, zatím co na trubku síla dostředívá. jakmile se kulička dostane na uzavřený konec trubky, je jí znemožněno pohybovat se rovně, začne na ni působit dostředivá síla, a strhne kuličku do pohybu po kružnici.
    31.1.2011 10:42 Dadam | skóre: 12 | blog: dadamovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Ve zkratce: dostředivá síla je reakce na tu odstředivou, jak už tu někdo přesně psal.
    Nemělo by to být naopak? Těleso jako takové chce zůstat v přímočarém pohybu. Abych ho dostal do kruhového, začnu na něj působit dostředivou silou, a podle zákona akce a reakce mi těleso "odpoví" silou odstředivou.
    A i B mají svoje výhody a nevýhody. Vyberte si to, co vám vyhovuje víc, a necpěte A tam, kam patří B.
    31.1.2011 11:10 Vojťák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Je blbost se hádat o tom, co je akce a co reakce (jsou vzájemné a jde pouze o to, co jak nazvu). A potom, říkat, že odstředivá síla je prostě reakcí na dostředivou, je přinejmenším matoucí – setrvačná odstředivá síla působící na tělesa v neinerciálních soustavách reakci nemá.
    31.1.2011 11:20 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Není to náhodou tak, že má, ale mimo soustavu?
    31.1.2011 15:20 Dadam | skóre: 12 | blog: dadamovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Je blbost se hádat o tom, co je akce a co reakce (jsou vzájemné a jde pouze o to, co jak nazvu)
    Řekl bych že v případě odstředivé a dostředivé síly ne.
    
    Fx--->x<---Fy
    

    x je těleso, které se pohybuje po kružnici.
    Fx a Fy jsou síly, které na něj působí.
    Dokážeš mi říct, která je která?
    A i B mají svoje výhody a nevýhody. Vyberte si to, co vám vyhovuje víc, a necpěte A tam, kam patří B.
    1.2.2011 13:41 Vojťák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Je třeba si ujasnit pojmy.
    Akce a reakce jsou síly, kterými na sebe vzájemně působí dvě tělesa.
    Tedy například když na mě působí Země gravitační silou 800 N (směrem dolů), já působím na Zemi gravitační silou 800 N (směrem nahoru).
    Je tedy jedno, co nazvu akcí a co reakcí. To, že tyto síly nemůžu skládat, je snad patrné.
    Voty avatar 1.2.2011 18:18 Voty | skóre: 12 | blog: gemini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Já bych naopak řekl, že je skládat musím :) Jinak by vyšla výslednice sil nenulová a tím pádem bych měl nenulové zrychlení, což by mě mohlo nepotěšit.
    Jednu rozbil a tu druhou ztratil.
    1.2.2011 19:31 Jirka P
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Naopak, skládat je nesmíš. Výslednice sil nenulová vyjde proto, že v tomhle případě působí ještě jiné síly (např. tíhová síla a reakce podložky). Pokud tam tyhle síly nejsou, tak samozřejmě pociťuješ nenulové zrychlení.
    Voty avatar 1.2.2011 21:26 Voty | skóre: 12 | blog: gemini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Pravda, přehlédnul jsem, že obojí jsou síly gravitační, mea culpa.
    Jednu rozbil a tu druhou ztratil.
    31.1.2011 23:31 RUMmmm....
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Co bylo dřív, slepice, nebo vejce?
    Gilhad avatar 2.2.2011 10:59 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Vejce - od dinosarua, co ho jeste neslo nazvat slepici :)
    31.1.2011 23:31 RUMmmm....
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Co bylo dřív? Slepice, nebo vejce?
    31.1.2011 00:27 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Hmm příprava na díl "Local G" ? ;-)
    Martin Stiborský avatar 31.1.2011 08:15 Martin Stiborský | skóre: 26 | blog: Stibiho bláboly | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla

    Je ve frontě :)

    Kvík ..
    Bedňa avatar 31.1.2011 09:13 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    http://www.jamiehurst.co.uk/wp-content/uploads/stack-overflow.jpg
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    31.1.2011 00:45 mmmmario
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Jen drobnost: v češtině jména skloňujeme: pane Bonde, pane inženýre Nováku.
    31.1.2011 00:58 martina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    bohuzel.
    to je snad ta nejhnusnejsi vec, co cestina ma (hned po -ova u zenskych). jeden z mala jazyku, jenz pryzni nekomu jeho jmeno tim, ze si ho upravuje na takovyto paskvil. --konec ot, musela jsem si ulevit. martina (co ma prijmeni bez -ova :D)
    31.1.2011 01:14 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Někomu se nelíbí skloňovací část českého jazyka?

    U toho pana Nováka to je naprosto normální. To příjmení imho vzniklo z toho, že se přistěhoval někdo "nový" a to slovo se normálně skloňuje. Proč by nemohlo po tom, co se ta přezdívka uchytila jako příjmení skloňovat i ono.
    xvasek avatar 31.1.2011 08:21 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Ženské příjmení bez -ová v češtině je divné, výjimku z tohoto pravidla tvoří jenom Islanďanky. Koneckonců je to i celkem praktické, kolikrát už se mi stalo, že jsem u cizích jmen nevěděl pohlaví, kdyby to měli všichni taky tak jednoduše rozlišitelné, byl by svět o kousek jednodušší.

    (Vzpomínám si ještě na zcela seriózně míněný návrh Kajmana, aby slečny pracovnice na studijním oddělení nosily v límci žlutý špendlík a paní zase zelený - kvůli správnému oslovení. To je další problém, kde by bylo pěkné, kdyby jej čeština stejně efektivně řešila.)
    31.1.2011 09:08 Radovan Garabík
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Ženské příjmení bez -ová v češtině je divné
    Petra Janů? Jana Novotná?
    , výjimku z tohoto pravidla tvoří jenom Islanďanky.
    Nie, ak má islanďanka priezvisko, tak predpokladám, že bude prechýlené. Väčšina islanďaniek ale priezvisko nemá.
    Koneckonců je to i celkem praktické, kolikrát už se mi stalo, že jsem u cizích jmen nevěděl pohlaví, kdyby to měli všichni taky tak jednoduše rozlišitelné, byl by svět o kousek jednodušší.
    Áno, na to slúži nie prípona, ale predpona pred menom, v češtine pan/paní, v takej napr. angličtine Mr/Ms :-)
    (Vzpomínám si ještě na zcela seriózně míněný návrh Kajmana, aby slečny pracovnice na studijním oddělení nosily v límci žlutý špendlík a paní zase zelený - kvůli správnému oslovení. To je další problém, kde by bylo pěkné, kdyby jej čeština stejně efektivně řešila.)
    Ako v litovčine? Tam majú prekladatelia neskutočný problém, začnú prekladať ako -ienė a v pokračovaní sa dozvedia, že to malo byť -yte, lebo to bola slečna...

    A je to aj trocha trápne, žena po 40tke a hneď všetci vedia, že je to slečna....
    1.2.2011 02:53 Ash | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Tak 95% jmen někde napsaných před sebou žádné Mr/Ms uvedeno nemá, takže to bylo asi jen Vaše přání otcem myšlenky, že :)
    2.2.2011 16:23 Radovan Garabík
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Rovnako je argument "prechyľovať cudzie preizviská je dobrá vec, lebo nám umožní hneď vidieť, akého je cudzinec pohlavia a vyhneme sa trápnym situáciám", lebo v originálnom jazyku to -ová tam nikdy nie je a teda sa trápnym situáciám nevyhneme (skôr pri preklade vzniknú navyše)
    31.1.2011 11:37 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    kolikrát už se mi stalo, že jsem u cizích jmen nevěděl pohlaví, kdyby to měli všichni taky tak jednoduše rozlišitelné, byl by svět o kousek jednodušší.

    Ono je otazka, proc by ostatni lidi krome (potencialnich) sexualnich a zivotnich partneru melo vubec zajimat pohlavi dane osoby. Samozrejme, vyzaduje to gramatika cestiny, ale to je spis problem dane gramatiky, prakticky tu informaci neni duvod sirit.
    31.1.2011 11:51 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Ono je otazka, proc by ostatni lidi krome (potencialnich) sexualnich a zivotnich partneru melo vubec zajimat pohlavi dane osoby.
    ono je otázka, proč by vlastně to pohlaví mělo zajímat i ty partnery, že?
    Samozrejme, vyzaduje to gramatika cestiny ...
    nejen té, nejen té ...
    1.2.2011 02:55 Ash | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    OMG, možná by místo jmen stačila čísla? Nebo jen třeba v titulcích uvést počet lidí, kteří na filmu pracovali? Proč by vlastně někoho měla zajímat jména :-O
    1.2.2011 13:43 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    OMG, možná by místo jmen stačila čísla?
    myslíš jistě náhodná čísla, abychom si s tím člověkem nemohli nic předem spojovat, tak jako si spojujeme s pohlavím ... (nebo kam teda Ondra mířil?)
    Jendа avatar 1.2.2011 16:59 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    A pochopitelně ta náhodná čísla generovat ne tak úplně náhodně, ale vyřadit sekvence, které by mohly vzbuzovat emoce - například extrémně nebezpečný kód 18 18 88, takový ten dekódovací klíč k nějakému DRM (jak se to jen jmenovalo?), IP adresy nekorektních webů nebo 70784695900 (hint: 36). Samozřejmě čísla jako 123456789 by se mohla přidělovat zasloužilým politikům.
    xvasek avatar 31.1.2011 14:22 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    To jsou fakt otázky. Samozřejmě mě zajímá pohlaví osob, se kterými se bavím, stejně tak mě zajímá, jak vypadají, co zajímavého dělají apod. - a to bez ohledu na sexuální kontext. Nejsem ignorant. Co se týká jména, mohlo by obsahovat aspoň tolik informace, aby člověk zvládl zformulovat první oslovení (což pohříchu u žen a dívek není úplně splněno, ale aspoň se to k cíli blíží).
    Amarok avatar 31.1.2011 09:23 Amarok | skóre: 33 | blog: blogoblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Slečno Martino Macháček, to jsou teda zvláštnosti, co povídáte... No řekněte, nevypadá to debilně? :-D Nám se aspoň nemůžou stát situace typu "we are sending to you inspector Smith" - a nikdo neví, jestli příjde ženská nebo chlap.
    GNUniverse - May the source be with you...
    31.1.2011 14:50 Štěpán
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Slečno Martino Macháček,
    Když už neskloňovat, tak důsledně - Slečno Martina Macháček,… - ať je vidět, jaký je to paskvil.
    31.1.2011 14:54 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla

    A co takhle Jenny Suk?

    To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
    1.2.2011 15:28 chachar87 | skóre: 4 | blog: chacharovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    +1 :D
    Kdyz nejde o zivot, tak jde o hovno...
    Bedňa avatar 3.2.2011 20:51 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Tak už vážne hraničí
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    31.1.2011 15:27 asdf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    a proc te to zajima jestli to je chlap nebo zenska? a co takhle treba do prijmeni zabudovat dylku penisu, velikost konta a barvu voci???
    Amarok avatar 31.1.2011 18:42 Amarok | skóre: 33 | blog: blogoblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Jasne ze me predem pohlavi inspektora Smithe zajima, na tom zavisi mnoho faktoru, napr. jestli se mam rano oholit nebo ne :-D
    GNUniverse - May the source be with you...
    31.1.2011 11:03 Dochy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Ahoj Martino Bezová

    Já mám češtinu rád i když ji občas przním. ;-)

    1.2.2011 11:24 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Hele a neni to sexismus, uvadet prijmeni dusledne v muzskem tvaru? Tohle nemaj sufrazetky jeste vychytany. Na jednu stranu dusledne trvaj na "doktorka", "zamecnice", "prodavacka", na druhou stranu, kdyz je Martina Navratilova, bere je slak...

    Co je uchylnejsi, cetar Babincakova nebo cetarka Babincak?
    3.2.2011 13:41 zulu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Babincice (?)
    31.1.2011 09:07 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Jen drobnost: v češtině jména skloňujeme: pane Bonde, pane inženýre Nováku.
    Neskloňoval jsem záměrně. Pokud si dobře vzpomínám, tak v českém dabingu bondovek to jméno často skloňováno nebylo - chtěl jsem, aby to znělo podobně.
    31.1.2011 10:44 none
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Ano. A nemluvě o tom, že jde o citaci a padouch může mluvit nespisovně. Ostatně na mě to zapůsobilo tak, že si překladatel dal tu práci a tímto způsobem vyjádřil část charakteru padoucha :).
    31.1.2011 09:08 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    [flame] V moravštině možná, ale v češtině nic takového neděláme.
    31.1.2011 15:40 Mandarinka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Haha! Jinak Pane Torvalds, Pane Šulista etc sice možná není spisovný, ale rozhodně je to běžné v obecné češtině, tak co. Dřív nebo pozděj nám to kodifikujou :D
    31.1.2011 15:41 Mandarinka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    A 'tancuj, tancuj, vykrúcaj' byl super nápad!
    31.1.2011 23:43 jnd | skóre: 1 | blog: lnx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Tak nevím jak v češtině, ale v pražštině to dělám(e) :)
    31.1.2011 09:31 Radek
    Rozbalit Rozbalit vše Skvělý překlad
    Tento překlad se mi moc líbí! Je vidět, že si s tím překladatel vyhrál. Zvlášť s tou bublinou :-)
    stativ avatar 31.1.2011 10:54 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Podle mě tím, že jste použili slovo centrifuga místo odstředivka komiks ztrácí na kouzlu. Viz originál: centrifuge a centrifugal force, proto by IMHO bylo vhodnější odstředivka (ne dostředivka) – odstředivá síla (i když správně je dostředivá).
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    stativ avatar 31.1.2011 10:54 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Ale plus za ten alt text, ten je skvělý.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    31.1.2011 11:21 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Uvažoval jsem o tom, ale nakonec jsem se rozhodl pro centrifugu. Jednak proto, že se tak říká té pouťové atrakci, kterou to trochu připomíná. Ale také proto, že slovo odstředivka se v češtině používá hlavně pro ten malý laboratorní bazmek, kterým chemici kvrdlají svoje lektvary. V komiksu by to IMHO znělo dost nepatřičně.
    31.1.2011 12:07 jenda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    ...verte nebo ne, odstredivka tomu v laboratori malokdo rika. Bezne se pouziva centrifuga.
    31.1.2011 11:27 graviton
    Rozbalit Rozbalit vše alternativní překlad
    Já jsem teda prostřední panel pochopil jako matematické pojmy, tedy term=člen, appear=objeví se (při úpravách těch zákonů). Navrhoval bych spíš překlad "Jednoduše si zformulujte Newtonovy zákony v rotující soustavě a člen pro odstředivou sílu na vás hned vyskočí.".
    pit0 avatar 31.1.2011 12:42 pit0 | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Aka nahoda? http://kultura.sme.sk/c/5745369/zomrel-skladatel-hudby-k-bondovkam-john-barry.html
    egg avatar 1.2.2011 00:30 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Setrvačná odstředivá síla není reakce na dostředivou sílu!

    Vztažnou soustavu pro popis dějů si můžeme vybrat, nabízejí se dvě.

    V inerciální soustavě (spjaté s mučírnou): Centrifuga působí dostředivou silou na Bonda. Bond působí odstředivou silou na centrifugu podle zákona akce a reakce. Obě síly jsou skutečné, nikoli setrvačné (AKA zdánlivé). Na agenta 007 nepůsobí žádná odstředivá síla. Výslednice sil na Bonda je dostředivá, a proto se Bond pohybuje po kružnici.

    V neinerciální soustavě (rotující spolu s centrifugou): Centrifuga působí na Bonda dostředivou silou, Bond působí na centrifugu odstředivou silou, akce a reakce. Obě síly jsou skutečné. Kromě toho na Bonda působí setrvačná odstředivá síla, která způsobí, že se Bond v této soustavě nepohybuje. Tuto sílu si musíme přimyslet, abychom vysvětlili, proč se Bond nepohybuje. Proto se jí říká síla zdánlivá, a proto Bond tvrdí, že neexistuje. V podstatě má pravdu, protože ani tak se nám nepodaří zajistit, aby v té inerciální soustavě platily všechny 3 Newtonovy zákony pohybu. K setrvačné odstředivé síle neexistuje žádná reakce. Už proto, že jí nepůsobí žádné těleso, jen jsme si ji vymysleli.
    egg avatar 1.2.2011 00:34 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Chybka, mělo tam být: "aby v té neinerciální soustavě platily všechny 3 Newtonovy zákony". Četl jsem to po sobě 5x a stejně se vloudila. :-)
    1.2.2011 14:14 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    +1 Tohle je AFAIK spravne vysvetleni.
    1.2.2011 14:31 hajoucha | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    mě ten odkaz nepříjde zrovna "krystalicky čistý". Výklad situace z hlediska chlapíka na kolotoči je zavádějící, neboť se v daném odstavci pořád používá pohled z hlediska pozorovatele v inerciální soustavě ("Jarda je vzhledem ke kolotoči v klidu. Přitom se ale pohybuje po kružnici" Wtf? Jestliže vyšetřuji situaci z hlediska Jardy na kolotoči, pak Jarda sedí ani se nehne a _všechno_okolo_ se točí.)
    egg avatar 1.2.2011 22:42 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Krystalicky čisté to asi není, ty dva popisy by se daly jasněji oddělit, ale aspoň tam nejsou zásadní chyby. Lepší odkaz jsem v danou chvíli nenašel. Například současné heslo odstředivá síla v české Wikipedii je zcela zavádějící. (Mám ho na TODO listu jako "smazat a napsat znova", zatím tam jen visí varovná cedule.)
    2.2.2011 07:52 hajoucha | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Jak to tedy je celé z hlediska pozorovatele v otáčející se soustavě?
    egg avatar 2.2.2011 17:17 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Co konkrétně není jasné? V neinerciální soustavě působí na Bonda skutečná dostředivá síla, která se skládá se setrvačnou odstředivou silou tak, že výslednice je nulová a tím i Bondovo zrychlení. Nicméně tato odstředivá síla není způsobena žádným tělesem ale pouze naší volbou vztažné soustavy, a proto se jí říká zdánlivá.
    2.2.2011 17:33 hajoucha | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    :) No, konkrétně mi nebylo jasné, jestli se najde někdo, kdo to sem opravdu napíše správně z hlediska pozorovatele sedícího v otáčející se soustavě. Výše uvedený příspěvěk tuto moji nejasnost odstraňuje.
    egg avatar 21.7.2011 00:12 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Například současné heslo odstředivá síla v české Wikipedii je zcela zavádějící. (Mám ho na TODO listu jako "smazat a napsat znova", zatím tam jen visí varovná cedule.)
    Přepsáno: odstředivá síla. Snad to někomu pomůže.
    2.2.2011 10:23 kkaarreell | skóre: 6 | blog: perkele
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    V inerciální soustavě (spjaté s mučírnou): Centrifuga působí dostředivou silou na Bonda. Bond působí odstředivou silou na centrifugu podle zákona akce a reakce. Obě síly jsou skutečné, nikoli setrvačné (AKA zdánlivé). Na agenta 007 nepůsobí žádná odstředivá síla. Výslednice sil na Bonda je dostředivá, a proto se Bond pohybuje po kružnici.
    Na fyziku jsem blbej, ale co si pamatuju, tak podle zakona akce a reakce jsou tyto dve sily stejne velke a pusobi v opacnem smeru. Jak pak muze byt vyslednice sil dostrediva?
    2.2.2011 10:26 kkaarreell | skóre: 6 | blog: perkele
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Odpovim si sam, vyslednice sil NA BONDA je dostrediva.. Jsem blbej na fyziku a taky na cteni.
    egg avatar 2.2.2011 17:11 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 123: Odstředivá síla
    Ano, akce a reakce se nesčítají, protože působí každá na jiné těleso.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.