Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
V momentě, kdy vás přestane bavit hra pro jednoho hráče, máte možnost zkusit jaké to je online s více hráči. Zkusil jsem tedy vyhledat pomocí vyhledávače Minecraft server a zkusil nějaký z nabízených odkazů. Po prohlédnutí webu a přečtení pravidel serveru jsem přes formulář zaslal žádost do whitelistu. Whitelist by měl sloužit k tomu, aby se o vás jako o hráči administrátoři (dále A-team) něco dozvěděli a má sloužit jako prvotní síto a např. ochrana před multiúčty apod., které pravidla tohoto serveru neumožňují. Během několika hodin dorazila odpověď o schválení bylo možno začít hrát.
Při prvním připojení na server je potřeba se registrovat, příkazem /register <heslo> popř. <zopakujheslo> pro kontrolu. Jako hráč se objevíte na takzvaném spawnu, což většinou bývá nějaká epická stavba, která je jako vizitka serveru. Jako hráč máte do začátku pár herních dolarů a v inventáři nemáte vůbec nic. Do začátku je tedy vhodné najít nejdříve něco k jídlu a poté postavit svů první dům, nebo u někoho přespat. Na daném serveru je množství měst a vesnic, jejich seznam získáte příkazem /warplist. Poté pomocí příkazu /warp <názevwarpu> můžete být teleportováni přímo do zvolené lokace. Na serveru jezdí i vlak (metro), hned pod spawnem je nástupní stanice, stačí koupit nebo vyrobit si vozík, a můžete se svézt. Železnice zatím spojuje ale jen několik měst na mapě, je stále ve výstavbě.
Jakmile jste si tedy obstarali nějaké jídlo, je třeba si postupně vyrobit nástroje a postavit svůj první domek. První na co asi narazíte je to, že spousta oblastí už patří někomu jinému a vám zde nepůjde kácet stromy, kutat suroviny a stavět. Těmto oblastem se říká tzv. protekt. Je to ochrana pozemků hráčů před ničením a modifikací od jiných hráčů. Na multiplayer serverech pro více hráčů je taková ochrana nezbytně nutná, neboť se zde vyskytuje ve veliké míře tzv. griefing - ve zkratce se jedná o činnosti, které poškozují stavby jiných hráčů, pustoší krajinu, patří sem i vykrádání truhel cizích hráčů a např. i vytváření vulgárních obrázků či nápisů v krajině. Z toho důvodu je nutné ještě před stavbou prvního domu požádat o tzv. protekt. Dále je nanejvýš vhodné a doporučené zamykat truhy a dveře, pomocí příkazu /cprivate.
Na multiplayer serveru si každý hráč najde co ho baví. Může společně s ostatními hráči stavět velkolepé stavby, založit město a starat se o něj, obchodovat s jinými hráči, zabíjet příšery a nebo třeba chodit na společné výpravy na diamanty. Jako výborný nástroj pro vzájemnou komunikaci je kromě textového chatu ve hře doporučen Teamspeak. Během hraní se může clověk takto potkat s různými zajímavými lidmi a navázat nová přátelství. Je sice pravda, že zrovna Minecraft hrají spíše ti mladší, ale občas tam člověk narazí i na někoho stašího, nebo dokonce vrstevníka
Pokud umí člověk opravdu pěkně stavět, má fantazii, může se mu stát, že si ho všimne nějaký člen A-teamu a nabídne takovému člověku možnost creative módu, případně oprávnění používat nástroje jako WorldEdit či VoxelSniper. Protože na tomto serveru je ekonomika, další nutnou podmínkou pro získání popisovaných oprávnění je důvěra. Člověk s takto zvýšenými opravněními může serveru prospět (postaví epické stavby) nebo a i to se bohužel může stát, může serveru uškodit. Tím, že například ostatním hráčům dá bez práce zdarma diamanty a jiné vzácné suroviny, může zcela zničit ekonomiku na serveru. Pak se například stane to, že diamanty se prodávají za stejnou cenu jako uhlí apod. Cesta k získání těchto oprávnění tedy vede především přes vzájemnou důvěru.
Na hru a dodržování pravidel dohlíží A-team složený z moderátorů a administrátorů. Ti řeší různé věci týkající se samotné hry, ať už řešení případů griefingu, banování hračů za porušování pravidel (hacky, xray atd.) a další související věci. Čas od času některý uspořádá tzv. event, kdy se může jednat např. o soutěž kdo z hráčů nachytá nejvíce ryb za určitý čas, kdo nejrychleji proběhne bludištěm a spoustu dalšího. Na hráče pak čekají různé odměny. Jako hráč můžete podpořit server zakoupením VIP přes SMS, kdy za podporu serveru získáte i výhody připojení na plný server a několik dalších výhod přímo ve hře (např. létající koberec, tzv. kity a další.).
A-team občas ve hře narazí na hráče, který jej zaujme a pokud zjistí,že by daný hráč mohl být důvěryhodný a schopný, nabídne mu možnost podílet se na provozu serveru. Dělat administrátora serveru není nic jednoduchého. Je to hodně o práci, starání se o servery a řešení problémů ať už ve hře, nebo přímo s použitým softwarem. Před každým updatem na novější verzi je třeba na testovacím prostředí nejdříve vyzkoušet vzájemnou kompatibilitu pluginů, ověřit, že všechny základní funkce fungují a teprve pak updatovat přímo na ostrém serveru. Někdy se stane, že na testu je všechno ok a pak na ostrém serveru se objeví komplikace, vždy se ale dělají zálohy a je možno se vrátit zpět.
Při provozu na linuxovém serveru je potřeba připravit základní prostředí, nachystat si skripty v cronu (údržba, zálohy, případně pravidelný restart v noci apod.), je třeba např. přes SNMP sledovat stav serveru a buď automaticky provádět zásahy, nebo ručně. Java je hodně nenenasytná co se týče paměti a moc po sobě neuklízí (garbage collect), proto je vhodné u hodně vytížených serverů (mody) dělat pravidelné restarty a javu spouštět s určitými parametry. Veškeré dění na serveru je logováno, log slouží mimo jiné i k odhalování hráčů, kteří podvádí ve hře (např. xray). Vhodnými skripty (pluginy) lze takové hráče například automaticky zabanovat apod. Za zvlášť hrubé porušování pravidel se udělují trvalé bany na IP adresu. Asi nejvíce času jako admin tráví laděním pluginů, odhalováním problémů a jejich odstraňováním. Jakmile se tedy člověk stane adminem na serveru, nemá už pak tolik času na samotnou hru. Největší odměnou mu pak jsou pak spokojení hráči, zábavná hra a fungující servery.
Autor tohoto netradičního článku je známý pod přezdívkou HunterzCZ, je administrátorem serverů Netfire.cz.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
V ramdisku hra nemůže běžet donekonečna, páč world tak narůstá, že ramka je po půl roce plná a musí zákonitě přijít SSD disk.
To tam musíš mít opravdu velké světy. 
On holý minecraft server by neměl být tak zlý, tyto a jiné problémy mohou způsobovat hlavně pluginy, co tam správci serverů cpou a které někdy docela dost zvyšují hw náročnost.Vanilla Minecraft server má problém v tom, že není moc vhodný pro hru více hráčů (více než 4 přibližně) – oproti Bukkitu je náročnější na výkon procesoru a navíc jen minimálně řeší administraci serveru v praxi. Bukkit také (dle mé zkušenosti) býval méně zabugovaný (ale netuším, jak to vypadá teď)… Více jader hra podporuje od verze 1.1 (leden 2012). A i když mám jen malý soukromý server, tak mi přijde nesmyslné hovořit o tom, že je minecraft náročný na hdd. I velmi rozsáhlý svět zabere maximálně pár gigabytů. A pokud se používá nějaký plugin, který omezuje hranice světa, tak ani klient s cihlou na klávese po pohyb vpřed ji nepřekročí.
– ano, nemám zkušenost s většími servery – a umístění worldu do RAM mi přijde rozumné – ale není to imho žádná extra zátěž navíc.
V ramdisku hra nemůže běžet donekonečna, páč world tak narůstá, že ramka je po půl roce plná a musí zákonitě přijít SSD disk.Na to by se perfektně hodilo to, co Gigabyte před lety dělal: PCI SSD i-RAM, kde namísto flash pamětí byly normální sloty na DDR paměti (tudíž žádné omezení počtu přepisů). Dalo se do toho nacpat čtyři gigabytové paměti (klidně i pomalé 266MHz, protože se to chovaklo jako SATA I) a dokonce to mělo na desce zálohovací baterii, takže i při výpadku napájení to udrželo v paměti data. Bohužel v poslední době jsem nic podobného běžně prodávat neviděl, ale i tak si myslím, že vzhledem k nízké ceně levnějších pamětí a rychlejším rozhraním (SATa 3 má 6Gbit/s) by podobná zařízení měla stále smyls, hlavně v podobných případech, kde je úzkým hrdlem spíše latence a počet I/O operací za sekundu než přenosová rychlost a velikost. Je pravda, že dnes není problém i do desktopové desky nacpat desítky GB paměti a mít ramdisk v nich, ale pokud data nejsou read-only, kazí to nutnost neustále je zálohovat, což je u "hardwarovéhio ramdisku" realizováno vestavěnou baterií. Mimo toho, vychytrale navržený hardware by dokázal dělat ECC i u normálních pamětí, stejně, jako to dělá disk.
Dnesni "pokracovatel" i-RAM je podle me PCIex SSD
)
navíc nabádá na warez serveryMohl bych poprosit o tipy na nějaké newarez české alternativy? Když dám něco do Google, tak mi vyjede hodně hitů a nevím, které servery stojí za to a které ne. Minecraft mám koupený, tak ať to taky využiju.
http://blog.movingblocks.net/ - Moving Bloks neboli Terasology OSS "clon" Minecraftu ..