Portál AbcLinuxu, 4. května 2025 00:33

GIMP v příkladech - 15 (psí známky 2)

30. 6. 2006 | Vítězslav Šmíd
Články - GIMP v příkladech - 15 (psí známky 2)  

Dnes se naučíme, jak do kovu vyvrtat otvor, vyrazit text a jak připravit řetízek z kovových kuliček. Při umisťování plíšků na řetízek se seznámíme s novým nástrojem – Rotace.

Vyvrtání otvoru

Než na plíšek přidáme text, musíme do něj ještě vyvrtat otvor na pověšení. Provedeme to prostým zneviditelněním kruhu v jeho povrchu – samozřejmě maskou vrstvy. Tady musím vzít zpět svoje slova z minulého dílu – po dosažení trojrozměrného efektu jsem napsal, že je třeba obě vrstvy (tmavou a světlou) sloučit.

Je třeba nejprve do (existující) masky plíšku nakreslit otvor, a teprve potom vrstvu zduplikovat, posunout, ztmavit a sloučit. Plíšek tedy bude vypadat takto:

GIMP 15 Plíšek i s otvorem

V našem vzorovém obrázku vytvoříme dva plíšky s různými texty. Společná práce pro oba plíšky skončila, nyní už musíme vytvořit i druhou kopii. Vrstvu Plíšek nejprve přejmenujeme na Plíšek #1 a pak zduplikujeme. Hle, duplikát je konzistentně pojmenován Plíšek #2. Nástrojem Přesun (Move) jej přemístíme někam vedle originálu.

Přidání textu

Protože s nástrojem Text už jsme se seznámili, jistě nebude problém nad každý z plíšků vložit samostatnou textovou vrstvu a vyplnit ji nějakým textem, pro který použijeme bezpatkový font, adekvátní velikost a černou barvu.

Tyto textové vrstvy použijeme k bump-mappingu vrstev Plíšek. Abychom však u písmen získali vzhled vyražení do kovu, je třeba je ještě trochu rozostřit - jak jinak než našim starým známým filtrem Gaussovo rozostření (Gaussian blur). Ještě než to provedeme, je třeba obě textové vrstvy zarovnat na velikost obrázku příkazem Vrstva -> Velikost vrstvy dle obrázku (Layer -> Layer to image size). Rozostřovací filtr je totiž (jako všechny filtry) omezován rozměry vrstvy, na kterou je aplikován, a pokud bychom je nerozšířili, mohlo by se stát, že na hranicích vrstvy rozmazání náhle skončí.

GIMP 15 Rozmazaný text
připravený k použití jako elevační mapa
Rozmazaný text připravený k použití jako elevační mapa

Gaussovo rozostření aplikujeme s oběma poloměry rozostření 1.0 px až 3.0 px. Čím vyšší bude tento poloměr, tím tupější bude nástroj, kterým se písmena razí do plechu. Obě textové vrstvy (které už jsou teď převedeny na obyčejné bitmapové) pak zneviditelníme, ať nám nepřekáží.

Vyražení textu do plechu

Použití bump-mapovacího filtru je velmi přímočaré – není třeba měnit téměř žádné výchozí nastavení. Zvolíme pouze správnou vrstvu jako elevační mapu a hloubku vyražení nastavíme posuvníkem Výška hladiny (Waterlevel). Nepotřebujeme (ovšem můžeme) manipulovat s Hloubkou (Depth), protože elevační mapa obsahuje průhlednost. To znamená, že na celkové hloubce vznikajícího reliéfu se spolupodílí dvě hodnoty – Hloubka a Výška hladiny (Depth & Waterlevel). Je tedy zbytečné měnit obě, stačí jedna z nich.

Pomocí checkboxu Invertovat mapu vyvýšení (Invert bumpmap) nastavíme, z které strany se na plech vlastně díváme, zdali jsou písmena vytlačena směrem k nám, nebo vtlačena směrem od nás.

GIMP 15 Oba plíšky
s vyraženým textem
Nahoře: invertovaná elevační mapa; dole: normální elevační mapa

Filtr aplikujeme na oba plíšky a pak smažeme původní elevační mapy s rozmazaným textem. Tímto jsme ukončili práci na samotných plíšcích. Zbývá nám jen stvořit řetízek z kovových kuliček a plíšky na něj pověsit.

Kovová kulička

Založíme si úplně nový obrázek o rozměrech 40×40 pixelů s průhledným pozadím a vyplníme jedinou vrstvu Pozadí (Background) šedým gradientem (stejně jako při vytváření broušeného kovu). Z této vrstvy vytvoříme kuličku známým filtrem Mapovat objekt (Map object).

Na záložce Volby (Options) je třeba zvolit mapované těleso – kouli (sphere) a zaškrtnout Průhledné pozadí (Transparent background).

Na záložce Světlo (Light) je pro nás důležité nastavit pozici bodového světla tak, aby se kov leskl „na správném místě“, podle toho, odkud má na kuličku svítit světlo. Filtr používá tyto 3D souřadnice:

GIMP 15 Schéma
souřadnicového systému

S polohou světla je třeba chvíli si pohrát. Já jsem použil tyto souřadnice: X = 3.0, Y = −2.0, Z = 1.80.

Poslední nastavování se odehrává na záložce Materiál (Material), kde ovlivníme lesk vznikajícího kovu. Opět to vyžaduje trochu pokusů. Já použil tyto hodnoty:

S výše uvedeným nastavením filtr vygeneruje tuto malou kuličku:

GIMP 15 Malá kovová kulička
vygenerovaná filtrem Map Object

A teď pozor, velké tajemství! Z mnoha těchto malých kuliček poskládáme řetízek – to bychom mohli udělat například mnohonásobným zkopírováním a přesouváním kuličky do původního obrázku. Člověk je však tvor líný a proto vymyslel obtahování cesty stopou (stroking a path by a brush). Místo mnohonásobného kopírování raději kuličku uložíme jako stopu (brush), tvar řetízku nakreslíme jako cestu – beziérovu křivku a „kuličkovou stopu“ použijeme k obtažení (stroke) této cesty. Jak geniální! :-)

Obrázek s kuličkou nejprve ořízneme tak, aby kolem ní nebylo zbytečné průhledné pozadí – tedy asi na 21×21 pixelů. Pak jej uložíme jako Stopa GIMPu (GIMP brush) s příponou .gbr do složky:

~/gimp-<verze>/brushes

GIMP se nás před uložením zeptá na Rozestup (Spacing) a Popis (Description). Hodnota rozestupu má jen marginální význam, protože může být při použití změněna.

Po uložení můžeme obrázek s kuličkou zavřít a vrátit se k původnímu. V panelu se stopami stiskneme tlačítko Aktualizovat stopy (Refresh brushes) a naše nová kovová kulička se objeví mezi ostatními stopami.

Tvar řetízku, umístění plíšků

Tvar řetízku nakreslíme nástrojem Cesty (Paths), se kterým jsme se seznámili v desátém dílu seriálu. V režimu Návrh (Design) určíme hrubé tvary řetízku, za stisku Ctrl a kliknutí na počáteční bod křivku uzavřeme. Poté se přepneme do režimu Úpravy (Edit) a vhodnou manipulací s kontrolními body tvar zakulatíme.

Jakmile je stanovený tvar řetízku, musíme obě vrstvy Plíšek přesunout a pootočit tak, aby na něm byly plíšky zavěšeny. Nástroj Přesun (Move) už je nám dobře známý, ale musíme se seznámit s novým kouskem – Rotovat (Rotate) se zkratkou Shift+R.

Tento nástroj umožňuje přímo (tažením myši) rotovat s vrstvami, výběrem nebo cestami. Jakmile ovlivňovaný objekt vybereme kliknutím myši, zobrazí se nám:

  1. kontrolní body v rozích objektu, pomocí kterých jím můžeme otáčet
  2. bod určující pozici středu rotace; lze jej přesouvat myší
  3. dialog, ve kterém lze úhel rotace i pozici středu rotace zadávat přesně

Nástroj samozřejmě nabízí více možností:

Když budeme umisťovat plíšky na řetízek, přesuneme je tak, aby otvor ležel na křivce a před rotováním umístíme střed rotace doprostřed otvoru (viz obrázek):

GIMP 15
Umístění středu rotace

Plíšky máme připravené na správných místech, v příštím díle obrázek zakončíme vykreslením kuliček. Dnešní práce může vypadat například takto:

GIMP 15 Přesunuté
a pootočené plíšky

Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

První díl: GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha), poslední díl: GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3).
Předchozí díl: GIMP v příkladech - 14 (psí známky)
Následující díl: GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)

Související články

GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
GIMP v příkladech - 3 (kámen)
GIMP v příkladech - 4 (meteor)
GIMP v příkladech - 5 (blesk)
GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
GIMP v příkladech - 8 (planeta)
GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
GIMP v příkladech - 10 (semafor)
GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
GIMP v příkladech - 14 (psí známky)
Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
GNU Lilypond - The music Typesetter - I
Scribo, scribere, Scribus
Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
Myslíme trojrozmerne

Další články z této rubriky

VDR a DVB-T2, část 2.
VDR a DVB-T2, část 1.
Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
Syncthing

Diskuse k tomuto článku

30.6.2006 00:17 balda | skóre: 7
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
dobra prace...diky
30.6.2006 12:38 Murděj Ukrutný | skóre: 2
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ten kovový pléšek mi prijde spíš jako šedé dřevo, chtělo by to trochu kovového lesku. Udelal jsem to takto:

1. přidal jsem 2 vrsvy Filtr -> Vykreslení -> Mraky -> pevný šum. (režim: násobení, krytí: 100) 2. uplně nahoru kopii pudní známky (režim: pouze zesvětlení, krytí: 50)

známka trochu ztmavne, takže po sloučení je dobré si trochu pohrát z jasem a kontrastem.
NbS avatar 30.6.2006 14:04 NbS | skóre: 26 | blog: Linux jako Linux ... vsude je neco jako /etc | Prague
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
Udelal bych to takhle, vydrazil bych na ebay Photoshop (podobne jsem to udelal a mam origos 7 za necelych v prepoctu 600kc) a pouzil photoshop. Sice je Gimp kvalitni, ale bohuzel Photoshop je jenom jeden ... a navic jede pod wine bez chyb, tak co.
Pan Bily byli bily strop, aby byl bily ... (Opravdu si myslite, ze je to spravne) ?
30.6.2006 14:30 phax7 | skóre: 34 | blog: PhaX_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
Super, vydražte si Photoshop. Mě by jen zajímalo jak jinak a úžasně byste ve PS takovou známku stvořil? Je to tak hrůzný rozdíl?
NbS avatar 1.7.2006 19:04 NbS | skóre: 26 | blog: Linux jako Linux ... vsude je neco jako /etc | Prague
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
Docela je a markantni ... bohuzel nyni delam na rekneme identite jedne firmy takze nemam cas a napad, ale stopro neco vystavim pro "posouzeni a porovnani" :)
Pan Bily byli bily strop, aby byl bily ... (Opravdu si myslite, ze je to spravne) ?
4.7.2006 09:29 Peter Lehotsky | skóre: 26 | Prague
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
On se neptal na vase schopnosti a znalosti, ale na rozdil mezi obdelnikem z photoshopu vs. obdelnikem z gimpu ;-) a ten za predpokladu ze umite pouzivat oba programy, NENI!
NbS avatar 4.7.2006 12:00 NbS | skóre: 26 | blog: Linux jako Linux ... vsude je neco jako /etc | Prague
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
To bezesporu ne :) ale ja se bavil o necem trochu jinem ..)
Pan Bily byli bily strop, aby byl bily ... (Opravdu si myslite, ze je to spravne) ?
22.11.2007 20:59 asenkyr
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
JO rozdil tam je a to dost velky. sem si zkousel delat znamky ve photoshopu a vypadaji o dost lepe. uz taky o necem svedci ze : photoshop ma 500 mb zatimco gimp cca 20 photoshop stoji docela prachy a gimp je zadara kdyby byl gimp lepsi tak proc by ho uz davno nepouzivaly graficky studia? ale abych jen nekritizoval tak gimp je jeden z nejlepsich programu na beznou domaci upravu fotografii.
kyknos avatar 4.7.2006 13:27 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
No on GIMP je také jen jeden, podobně jako Photoshop :)
So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
1.7.2006 14:46 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
Rozbalit Rozbalit vše Námět: vodoznak
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Námět pro autora: Uvítal bych návod, jak co nejefektivněji umístit pomocí GIMPu do obrázku vodoznak (watermark).

Chápu, že to lze udělat normálním překrytím dvou obrázků, ale existuje nějaká automatizovanější metoda, která by např. brala v úvahu velikost obrázku apod.?
1.7.2006 15:03 12345 | skóre: 41 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Námět: vodoznak

Možná by se Vám hodil plug-in Watermark.

Uživatelská instalace:

gimptool --install-script watermark.scm

System-wide instalace:

gimptool --install-admin-script watermark.scm

Zkoušel jsem ho jen zběžně, ale vypadá použitelně. Umožňuje výběr fontu, umístění, velikosti a průhlednosti.

10.11.2006 22:33 Sakul
Rozbalit Rozbalit vše Re: Námět: vodoznak
A existuje neco co ten vodoznak prida do vice fotek zaroven a este to ty fotky zmensi??? Neco jako Infran View do Windows??? Dik
6.7.2006 10:41 Roj | Praha / Dobruška / Jihlava
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 15 (psí známky 2)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jen bych pripodotkl, ze nejdriv by se mela delat rotace a pak teprv ten relief. Kvuli shodnemu smeru stinovani.

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.