Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Byla vydána (𝕏) červnová aktualizace aneb nová verze 1.102 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.102 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána nová verze 2.4.64 svobodného multiplatformního webového serveru Apache (httpd). Řešeno je mimo jiné 8 bezpečnostních chyb.
Společnost xAI na síti 𝕏 představila Grok 4, tj. novou verzi svého AI LLM modelu Grok.
Ministerstvo vnitra odhalilo závažný kyberincident v IT systému resortu. Systém, do kterého se dostal útočník bez oprávnění, byl odpojen a nedošlo k odcizení dat [𝕏].
Před rokem byla streamovací služba HBO Max přejmenována na Max. Dle managementu slovo HBO v názvu nebylo důležité. Včera byl Max přejmenován zpět na HBO Max. Kolik milionů dolarů to stálo? 😂
Byla vydána nová major verze 8.0.0 svobodného systému pro detekci a prevenci průniků a monitorování bezpečnosti počítačových sítí Suricata (Wikipedie). Přehled novinek v oficiálním oznámení a v aktualizované dokumentaci.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.4. Přehled novinek s náhledy a videi v oznámení na blogu.
Instituce státní správy nebudou smět využívat produkty, aplikace, řešení, webové stránky a webové služby poskytované čínskou společností DeepSeek. Na doporučení Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost rozhodla o jejich zákazu vláda Petra Fialy na jednání ve středu 9. července 2025.
Pro naše ukázkové účely bude stačit úplně jednoduchá architektura procesoru, kterou vidíte na následujícím obrázku. Sběrnice jsou označeny plnou čarou, řídící signály jsou tečkované.
Vlastní procesor je ohraničen čárkovanou čarou. Jeho jediný výstup je adresa pro paměť, ze které čte instrukce. Tato adresa je uložena v registru PC (Program Counter). Nejdůležitějším registrem je Akumulátor (ACC), do kterého se zapisují výsledky operací ALU, a do kterého také můžeme zapsat přímou hodnotu pomocí instrukce. Z akumulátoru také můžeme zapisovat hodnoty do registrů v registrovém poli R. Jeden vstup ALU je vždy akumulátor, druhý je jeden z registrů.
Control nastavuje řídící signály pro ostatní prvky procesoru. Abychom mohli tento prvek navrhnout, musíme znát formát instrukce. Pro příklad zvolme velmi jednoduchý formát, kde instrukce bude mít 16 bitů, přičemž horních 8 bitů bude případný přímý operand a spodních 8 bitů budou zakódované řídící signály:
| DIRECT OPERAND | RSRVD | reg | alu | op | |15 |14 |13 |12 |11 |10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
Op
určuje operaci. Zvolme 4 možné operace:
00
bude zápis do PC (změna adresy pro čtení z paměti, takže instrukce skoku).01
pro provedení operace ALU.10
pro zápis přímého operandu do akumulátoru.11
pro zápis z akumulátoru do registru.Alu označuje dva bity, které určují, jaká operace ALU se má provést. Dva bity reg vybírají registr, se kterým se má provést daná operace. Další dva bity jsou prozatím nevyužité. Následuje osmibitový přímý operand.
Podívejme se tedy konečně na VHDL kód, který popisuje tento procesor. Protože entity ALU a pole registrů jsme již navrhli v předchozích dílech, vložíme je do naší entity jako tzv. komponenty. Tento přístup nám umožňuje hierarchicky skládat obvod z dílčích entit. Komponentu nejdříve musíme nadeklarovat v deklarační části architektury a v těle architektury potom provést napojení této komponenty na naše signály.
library IEEE; use IEEE.std_logic_1164.all; use ieee.std_logic_arith.all; use ieee.std_logic_unsigned.all; ENTITY main IS PORT ( CLK : in std_logic; RESET : in std_logic; INST : in std_logic_vector(15 downto 0); ADDR : out std_logic_vector(7 downto 0) ); END main; ARCHITECTURE behavioral OF main IS component ALU IS PORT ( I1, I2: IN std_logic_vector(7 downto 0); A: in std_logic_vector(1 downto 0); O: out std_logic_vector(7 downto 0)); END component; component register_set IS PORT ( CLK, RESET: in std_logic; I: in std_logic_vector(7 downto 0); O: out std_logic_vector(7 downto 0); ADDR: in std_logic_vector(1 downto 0); WR: in std_logic); END component; signal acc, alu_acc, reg_alu: std_logic_vector(7 downto 0); signal pc: std_logic_vector(7 downto 0); signal op_pc, op_alu, op_reg, op_acc: std_logic; BEGIN p_pc: process (RESET, CLK) begin if (RESET = '1') then pc <= (others => '0'); elsif (CLK'event and CLK = '1') then if op_pc = '1' then pc <= INST(15 downto 8); else pc <= pc + '1'; end if; end if; end process; p_acc: process (RESET, CLK) begin if (RESET = '1') then acc <= (others => '0'); elsif (CLK'event and CLK = '1') then if op_acc = '1' then acc <= INST(15 downto 8); elsif op_alu = '1' then acc <= alu_acc; end if; end if; end process; op_pc <= '1' when INST(1 downto 0) = "00" else '0'; op_alu <= '1' when INST(1 downto 0) = "01" else '0'; op_acc <= '1' when INST(1 downto 0) = "10" else '0'; op_reg <= '1' when INST(1 downto 0) = "11" else '0'; reg1: register_set port map (CLK => clk, RESET => reset, I => acc, O => reg_alu, ADDR => INST(5 downto 4), WR => op_reg); alu1: alu port map (I1 => acc, I2 => reg_alu, A => INST(3 downto 2), O => alu_acc); ADDR <= pc; END behavioral;
Vstupy naší entity jsou hodinový vstup, reset a data z paměti (instrukce). Jediným výstupem je adresa paměti.
Po deklaraci komponent a signálů následuje vlastní kód, který tvoří obvod. V něm jsou dva procesy reagující na hodinový signál, které tvoří dva registry našeho obvodu - PC a ACC. Co a zda do těchto registrů zapisovat, se řídí signály op_...
, které jsou tvořeny pomocí instrukce when
z dvou bitů instrukce určujících operaci procesoru. Následuje již pouze propojení komponent s registry a s ALU. K jejich řízení využíváme jednotlivé bity instrukce (např. operace ALU je dána bity 2 a 3). Spojení mezi těmito komponentami navzájem a spojení s dalšími prvky procesoru zajištují interní signály (např. z ALU do akumulátoru je to signál alu_acc
).
Jako příklad funkce jsem zvolil jednoduchý program, který uloží do akumulátoru hodnotu 1, tuto hodnotu zapíše do registru R1 (přímý zápis do tohoto registru není možný), uloží do akumulátoru hodnotu 3, inkrementuje tuto hodnotu a poté provede skok opět na tuto instrukci inkrementace. Simulace běhu tohoto programu je zde:
Vícebitové hodnoty jsou zobrazeny v hexadecimálním formátu. Pokud chcete vidět přesnou funkci tohoto programu, je třeba převést hodnoty instrukce do binárního formátu a porovnat s formátem instrukce.
V signálu Addr
je zřejmé, že Program Counter na adrese 04 narazil na instrukci skoku na adresu 03, čímž se vytvořila nekonečná smyčka. V registru Acc
(akumulátor) můžeme vidět inkrementující se hodnotu. První operace je zápis do akumulátoru (aktivní signál op_acc
), poté zápis akumulátoru do registru (signál op_reg) a znovu zápis do akumulátoru. Potom již jen inkrementujeme akumulátor v nekonečné smyčce.
Procesor, který byl zvolen pro ilustraci, má řadu nedostatků, např. neumožňuje podmíněné skoky, formát instrukce plýtvá pamětí atd. Řešení těchto nedostatků však může posloužit jako cvičení zvídavému čtenáři.
Tímto náš úvod do VHDL končí. Cílem bylo ukázat, že hardware je možné popsat pomocí jazyka. Pokud ve vás alespoň trošku vzbudil zájem o problematiku návrhu obvodů, potom splnil svůj účel. Všem děkuji za pozornost!
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: