Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.
Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Přibližně před rokem Aaron Seigo ve svém blogu představil nový nástroj pro usnadnění tvorby plasmoidů: Plasmate, který se tento měsíc dočkal první alfaverze. Plasmate se zaměřuje výhradně na Plasmoidy psané ve skriptovacích jazycích JavaScript, Python a Ruby, protože právě ty se nejvíce hodí na jednoduché, nenáročné úkoly. Každá funkce programu by podle Seiga měla být dostupná jen pár kliknutími. Nečekejte tedy žádné IDE ve stylu QtCreatoru či KDevelopu. V jednoduchosti je síla a Plasmate je opravdový silák!
Zde je krátký souhrn toho, co už Plasmate umí:
A čeho se zatím nedočkáte? Například našeptávače s API, takže jediný způsob, jak zjistit parametry funkcí, je přes dokumentaci. Podobně chybí kontrola syntaxe. Toto jsou však omezení daná použitím Kate jako editoru kódu.
Jak se lépe seznámit s programem než tím, že ho použijeme. Můžeme si vybrat co budeme tvořit – Plasmoid, DataEngine, Runner nebo motiv Plasmy?
Vzhledem k tomu, že Ruby neovládám a v Pythonu jsem naposledy programoval před čtyřmi lety, nezbývá mi jiná možnost, než vytvořit applet v JavaScriptu. Nenapadlo mě nic složitějšího než applet na přepis textu pozpátku.
Hned poté nás přivítá samotný editor.
Já jsem neváhal a hned jsem začal programovat. Po pár minutách jsem měl kód a protože jsem svědomitý, ukládal jsem si i revize. Všimněte si funkčního náhledu vpravo dole, ve kterém můžete okamžitě testovat, co jste zrovna naprogramovali.
Ukládání do revizí je podlě mě dobrý nápad. Navíc nemusíte mít nejmenší zkušenosti s Gitem, popravdě si ani nevšimnete, že používáte Git. Měl bych ale výhrady k odstranění tlačítka Uložit. Plasmate sice čas od času automaticky ukládá změny, to ale uživatel neovlivní. Vzhledem k občasným pádům jsem tak musel kód psát několikrát.
Než můžete své dílo vyexportovat, musíte nastavit určité meta informace. Editor metadat, dostupný přes položku Metadata v pravém sloupci, může nastavování metadat usnadnit. Ale nemusí – já jsem dlouho zápasil s tím, proč applet nejde spustit, než jsem přišel na to, že jako API se musí nastavit JavaScript, ne C++ (ani jsem nějak nepochopil, proč je tam C++, když Plasmate applety v C++ neumí, a už vůbec ne, proč je to výchozí volba).
K dispozici jsou tutoriály o tvorbě plasmoidů, dokumentace API a průvodce Plasmatem. Dokumentace je ale jen online, takže pokud píšete o hodinách ve škole jako já, musíte se obejít bez dokumentace. Prohlížeč také nemá žádná tlačítka pro navigaci; myslím, že alespoň tlačítka Zpět a Vpřed by tu být mohla.
Když je program hotový, stačí kliknout na Install Project a aplet se nainstaluje, ale jen pro aktuálního uživatele. Pro vytvoření souboru .plasmoid (což není nic jiného než archiv všech souborů projektu zkomprimovaný metodou ZIP), který bychom mohli rozeslat do světa, slouží funkce Export Plasmoid. Poslední tlačítko (Publish) je zatím nefunkční, ale v budoucnu by mělo nahrát váš výtvor na kde-look.org. Podle Seiga se také plánuje možnost exportu zdrojových kódů plasmoidů do veřejného Git repozitáře, což je funkce, kterou jistě ocení hlavně vývojáři.
A co můžeme od projektu očekávat v následujících měsících a letech? Tak především je to integrace Qt Designeru, Lokalize a QML, dále bude k dispozici offline dokumentace API, aby bylo možné programovat ve vlaku, v hospodách a na jiných místech, kde nemusí být k dispozici kvalitní připojení.
Vývojáři plánují půlroční vývojový cyklus a prvního oficiálního vydání 0.1 bychom se měli dočkat společně s KDE SC 4.5 někdy v létě.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: