Google oznámil, že Quick Share na Androidu funguje s AirDropem na iOS. Zatím na telefonech Pixel 10. Uživatelé tak mohou snadno přenášet soubory z telefonů s Androidem na iPhony a obráceně.
Byla vydána nová verze 8.5 (8.5.0) skriptovacího jazyka PHP používaného zejména k vývoji dynamických webových stránek. Přináší řadu novinek a vylepšení (URI Extension, Pipe Operator, Clone With, …). Vydána byla také příručka pro přechod z předchozích verzí.
Evropská komise zahájila tři vyšetřování týkající se cloudových platforem Amazon Web Services (AWS) a Microsoft Azure. Evropská exekutiva, která plní také funkci unijního antimonopolního orgánu, chce mimo jiné určit, zda jsou americké společnosti Microsoft a Amazon v cloudových službách takzvanými gatekeepery, tedy hráči, kteří významně ovlivňují provoz internetu a musí dle nařízení o digitálních trzích (DMA) na společném trhu
… více »Společnost Meta Platforms vyhrála ostře sledovaný spor o akvizici sítě pro sdílení fotografií Instagram a komunikační aplikace WhatsApp. Podle amerického soudu firma jejich převzetím neporušila antimonopolní zákon, protože si tak nemonopolizovala trh sociálních sítí. Žalobu na Metu podala před pěti lety americká Federální obchodní komise (FTC). FTC argumentovala, že Meta, tehdy známá jako Facebook, koupila tyto dvě společnosti v letech 2012 a 2014 proto, aby s nimi nemusela soutěžit.
Home Assistant včera představil svůj nejnovější oficiální hardware: Home Assistant Connect ZBT-2 pro připojení zařízení na sítích Zigbee nebo Thread.
Byla vydána verze 9.1 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a informačním videu.
Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,809 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější superpočítač v Evropě JUPITER Booster s výkonem 1,000 exaFLOPS je na čtvrtém místě. Nejvýkonnější český superpočítač C24 klesl na 192. místo. Karolina, GPU partition klesla na 224. místo a Karolina, CPU partition na 450. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Microsoft představil Azure Cobalt 200, tj. svůj vlastní SoC (System-on-Chip) postavený na ARM a optimalizovaný pro cloud.
Co způsobilo včerejší nejhorší výpadek Cloudflare od roku 2019? Nebyl to kybernetický útok. Vše začalo změnou oprávnění v jednom z databázových systémů a pokračovalo vygenerováním problém způsobujícího konfiguračního souboru a jeho distribucí na všechny počítače Cloudflare. Podrobně v příspěvku na blogu Cloudflare.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Přibližně před rokem Aaron Seigo ve svém blogu představil nový nástroj pro usnadnění tvorby plasmoidů: Plasmate, který se tento měsíc dočkal první alfaverze. Plasmate se zaměřuje výhradně na Plasmoidy psané ve skriptovacích jazycích JavaScript, Python a Ruby, protože právě ty se nejvíce hodí na jednoduché, nenáročné úkoly. Každá funkce programu by podle Seiga měla být dostupná jen pár kliknutími. Nečekejte tedy žádné IDE ve stylu QtCreatoru či KDevelopu. V jednoduchosti je síla a Plasmate je opravdový silák!
Zde je krátký souhrn toho, co už Plasmate umí:
A čeho se zatím nedočkáte? Například našeptávače s API, takže jediný způsob, jak zjistit parametry funkcí, je přes dokumentaci. Podobně chybí kontrola syntaxe. Toto jsou však omezení daná použitím Kate jako editoru kódu.
Jak se lépe seznámit s programem než tím, že ho použijeme. Můžeme si vybrat co budeme tvořit – Plasmoid, DataEngine, Runner nebo motiv Plasmy?

Vzhledem k tomu, že Ruby neovládám a v Pythonu jsem naposledy programoval před čtyřmi lety, nezbývá mi jiná možnost, než vytvořit applet v JavaScriptu. Nenapadlo mě nic složitějšího než applet na přepis textu pozpátku.

Hned poté nás přivítá samotný editor.
Já jsem neváhal a hned jsem začal programovat. Po pár minutách jsem měl kód a protože jsem svědomitý, ukládal jsem si i revize. Všimněte si funkčního náhledu vpravo dole, ve kterém můžete okamžitě testovat, co jste zrovna naprogramovali.
Ukládání do revizí je podlě mě dobrý nápad. Navíc nemusíte mít nejmenší zkušenosti s Gitem, popravdě si ani nevšimnete, že používáte Git. Měl bych ale výhrady k odstranění tlačítka Uložit. Plasmate sice čas od času automaticky ukládá změny, to ale uživatel neovlivní. Vzhledem k občasným pádům jsem tak musel kód psát několikrát.
Než můžete své dílo vyexportovat, musíte nastavit určité meta informace. Editor metadat, dostupný přes položku Metadata v pravém sloupci, může nastavování metadat usnadnit. Ale nemusí – já jsem dlouho zápasil s tím, proč applet nejde spustit, než jsem přišel na to, že jako API se musí nastavit JavaScript, ne C++ (ani jsem nějak nepochopil, proč je tam C++, když Plasmate applety v C++ neumí, a už vůbec ne, proč je to výchozí volba).
K dispozici jsou tutoriály o tvorbě plasmoidů, dokumentace API a průvodce Plasmatem. Dokumentace je ale jen online, takže pokud píšete o hodinách ve škole jako já, musíte se obejít bez dokumentace. Prohlížeč také nemá žádná tlačítka pro navigaci; myslím, že alespoň tlačítka Zpět a Vpřed by tu být mohla.
Když je program hotový, stačí kliknout na Install Project a aplet se nainstaluje, ale jen pro aktuálního uživatele. Pro vytvoření souboru .plasmoid (což není nic jiného než archiv všech souborů projektu zkomprimovaný metodou ZIP), který bychom mohli rozeslat do světa, slouží funkce Export Plasmoid. Poslední tlačítko (Publish) je zatím nefunkční, ale v budoucnu by mělo nahrát váš výtvor na kde-look.org. Podle Seiga se také plánuje možnost exportu zdrojových kódů plasmoidů do veřejného Git repozitáře, což je funkce, kterou jistě ocení hlavně vývojáři.
A co můžeme od projektu očekávat v následujících měsících a letech? Tak především je to integrace Qt Designeru, Lokalize a QML, dále bude k dispozici offline dokumentace API, aby bylo možné programovat ve vlaku, v hospodách a na jiných místech, kde nemusí být k dispozici kvalitní připojení.
Vývojáři plánují půlroční vývojový cyklus a prvního oficiálního vydání 0.1 bychom se měli dočkat společně s KDE SC 4.5 někdy v létě.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: