Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Plasmoidy, to nejsou jen applety na plochu, ale zahrnují i tzv. runnery. Runner je knihovna, kterou využívá KRunner. Když píšete název nějaké aplikace, KRunner postupně volá hlavní funkce všech dostupných runnerů a předává jim zadaný řetězec (tzv. Context). Každý runner vrací seznam relativních položek (Plasma::QueryMatch). Při kliknutí na vybraný QueryMatch KRunner zavolá funkci run příslušného Runneru, který zařídí, aby se vykonala příslušná událost.
Jako příklad pro dnešní článek použijeme jeden můj starší runner, který umožňuje prohledávat kontakty z Kopete. Kliknutím na kontakt se rovnou otevře chatovací okno Kopete. Celá komunikace probíha přes rozhraní DBus. Podobný, ale ještě o něco propracovanější runner najdete v KDE SC 4.4.

Runner je třída odvozená od Plasma::AbstractRunner a musí implementovat tři metody:
Konstruktor, ve kterém se nastavují výchozí vlastnosti Runneru.
match(Plasma::RunnerContext &context), která se volá vždy, když se změní text v KRunneru. Ten získáme pomocí metody Plasma::RunnerContext.query(). Plasma::RunnerContext má ještě jednu další šikovnou vlastnost, kterou zjistíme pomocí metody isValid(). Ta vrací true, pokud je RunnerContext stále platný, a false, pokud se RunnerContext mezitím změnil (např. uživatel napsal další znak) – v takovém případě runner zpravidla skončí, protože už běží jeho nová instance s novým kontextem a ten stavající je zneplatněn (jeho výstup nebude zobrazen).
Třetí metodou, kterou musí runnery implementovat, je run(Plasma::RunnerContext &context, Plasma::QueryMatch &match), která se volá, když uživatel klikne na položku v seznamu výsledků. Jako parametr přijímá ukazatel na příslušný QueryMatch. V QueryMatch lze, kromě zobrazovaných hodnot, uložit ještě hodnotu skrytou, která obsahuje například URL, která se má otevřít a podobně. Context obsahuje aktuální kontext, pro který je daný QueryMatch platný.
A teď od teorie k praxi.
kopetecontacts.h
#ifndef KOPETECONTACTS_H
#define KOPETECONTACTS_H
#include <Plasma/AbstractRunner>
#include <KIcon>
class KopeteContactsRunner : public Plasma::AbstractRunner
{
Q_OBJECT
public:
KopeteContactsRunner(QObject *parent, const QVariantList& args );
~KopeteContactsRunner() { }
void match(Plasma::RunnerContext &context);
void run(const Plasma::RunnerContext &context, const Plasma::QueryMatch &match);
private:
KIcon m_icon;
};
// Makro pro registraci runneru
K_EXPORT_PLASMA_RUNNER(kopetecontacts, KopeteContactsRunner)
#endif // KOPETECONTACTS_H
#endif
Důležité je nezapomenout na makro pro registraci runneru do KDE. První parametr je název pluginu, pod kterým ho systém bude znát. Musí odpovídat hodnotě X-KDE-PluginInfo-Name v souboru .desktop. Druhým parametrem je název třídy runneru.
kopetecontacts.cpp
#include "kopetecontactsrunner.h"
// Vloží podporu QtDbus
#include <QtDBus/QDBusInterface>
#include <QtDBus/QDBusReply>
#include <KIcon>
KopeteContactsRunner::KopeteContactsRunner(QObject *parent, const QVariantList& args)
: Plasma::AbstractRunner(parent, args)
{
// Umlčí překladač
Q_UNUSED(args);
// Název runneru
setObjectName("KopeteContacts");
// Použije ikonku Kopete
m_icon = KIcon("kopete");
// Bude ignorovat všechny generické typy kontextu
setIgnoredTypes(Plasma::RunnerContext::Directory |
Plasma::RunnerContext::File |
Plasma::RunnerContext::NetworkLocation |
Plasma::RunnerContext::Executable |
Plasma::RunnerContext::ShellCommand);
// Přiklad syntaxe
addSyntax(Plasma::RunnerSyntax(":q:", "Zahaji chat s :q:"));
// DBus protocol je pomalý…
setSpeed(AbstractRunner::SlowSpeed);
}
void KopeteContactsRunner::match(Plasma::RunnerContext &context)
{
// Vyhledávání nebude case-sensitive
QString searchedName = context.query().toLower();
// Nebude se vyhledávat pro kontexty kratší než 3 znaky
if (searchedName.length() < 3) {
return;
}
// Pokusí se navázat DBus spojení s Kopete
QDBusInterface kopeteDBusTest("org.kde.kopete", "/Kopete", "org.freedesktop.DBus.Introspectable");
QDBusReply<QString>kopeteReply = kopeteDBusTest.call("Introspect");
if (!kopeteReply.isValid()) {
return;
}
// Vytvoří seznam výsledků
QList<Plasma::QueryMatch> matches;
// Načte seznam všech kontaktu
QDBusInterface kopeteDBus("org.kde.kopete","/Kopete","org.kde.Kopete");
QDBusReply<QStringList> kopeteContacts = kopeteDBus.call("contacts");
QString contactName;
// Projde všechny kontakty
for (int i = 0; i < kopeteContacts.value().size(); i++) {
// Nemá smysl pokračovat, pokud aktuální kontext už neni platný
if (!context.isValid()) {
return;
}
// Načte informace o kontaktu
QDBusReply<QVariantMap>contactData = kopeteDBus.call("contactProperties",kopeteContacts.value().at(i));
// Uloží jméno kontaktu
contactName = contactData.value().value("display_name").toString();
// Zjistí, jestli kontext odpovídá kontaktu
bool matched = contactName.contains(searchedName, Qt::CaseInsensitive);
// Pokud ano, tak přidáme výsledek do QueryMatch
if (matched) {
// Vytvoří nový QueryMatch
Plasma::QueryMatch matchItem(this);
// Nastaví mu ikonu
matchItem.setIcon(m_icon);
// Jako hlavní název QueryMatch nastaví název kontaktu
matchItem.setText(contactName);
// Načte status kontaktu
QString statusMessage = contactData.value().value("status_message").toString();
if (not statusMessage.isEmpty()) {
statusMessage.prepend(": ");
}
// Jako popis QueryMatch nastaví název a popis statusu
matchItem.setSubtext(contactData.value().value("status").toString().append(statusMessage));
// Jako data (skrytá, nezobrazují se) nastaví UID
matchItem.setData(kopeteContacts.value().at(i));
// Pokud kontakt přesně odpovídá kontextu, nastavíme ExactMatch
if (contactName == searchedName) {
matchItem.setType(Plasma::QueryMatch::ExactMatch);
} else {
matchItem.setType(Plasma::QueryMatch::PossibleMatch);
}
// Přidá tento QueryMatch do seznamu
matches.append(matchItem);
}
}
// Uloží do kontextu seznam QueryMatchů
context.addMatches(searchedName,matches);
}
void KopeteContactsRunner::run(const Plasma::RunnerContext &context, const Plasma::QueryMatch &match)
{
// Umlčí překladač
Q_UNUSED(context);
QString uid = match.data().toString();
// Pokusí se navázat DBus spojení s Kopete
QDBusInterface kopeteDBusTest("org.kde.kopete", "/Kopete", "org.freedesktop.DBus.Introspectable");
QDBusReply<QString>kopeteReply = kopeteDBusTest.call("Introspect");
if (!kopeteReply.isValid()) {
return;
}
QDBusInterface kopeteDBus("org.kde.kopete","/Kopete","org.kde.Kopete");
kopeteDBus.call("openChat",uid);
}
#include "kopetecontactsrunner.moc"
V konstruktoru se podíváme podrobněji na metody setSpeed a addSyntax. Metoda setSpeed nastavuje rychlost Plasmoidů. Výchozí hodnota je rychlá, ale pokud runner pužívá internetové připojení nebo DBus, měla by se rychlost nastavit na AbstractRunner::Slow – KRunner pak počítá s tím, že na takový runner musí čekat o něco déle. Metoda addSyntax přijímá objekt Plasma::RunnerSyntax. Plasma::RunnerSyntax v konstruktoru přijímá dva parametry – syntaxi vstupu, kde :q: je symbol pro vyhledávaný výraz a popis vstupu. Pokud například chcete, aby vstup vypadal „kontakt jméno_kontaktu“, vložili byste do addSyntax objekt Plasma::RunnerSyntax("kontakt :q:","Vyhledá kontakt :q:")).
V metodě match je na konci volána metoda context.addMatches, která jako parametr přijímá seznam všech nalezených položek, které se mají zobrazit.
Stejně jako applet, i runner musí mít svůj soubor .desktop, podle kterého ho KDE může najít.
plasma-runner-idossearchrunner.desktop
[Desktop Entry] Name=Kopete Contacts Comment=Start chat with your Kopete contacts ServiceTypes=Plasma/Runner Type=Service Icon=kopete X-KDE-Library=krunner_kopetecontacts X-KDE-PluginInfo-Author=Dan Vratil X-KDE-PluginInfo-Email=vratil@progdansoft.com X-KDE-PluginInfo-Name=kopetecontacts X-KDE-PluginInfo-Version=0.1 X-KDE-PluginInfo-License=GPL X-KDE-PluginInfo-EnabledByDefault=true
Důležité je, aby X-KDE-PluginInfo-Name odpovídalo hodnotě v makru v hlavičkovém souboru.
CMakeLists.txt
# Název projektu
project(kopetecontactsrunner)
set(CMAKE_MODULE_PATH ${CMAKE_CURRENT_SOURCE_DIR}/cmake ${CMAKE_MODULE_PATH})
# Najde požadované komponenty
find_package(KDE4 REQUIRED)
find_package(Qt4 REQUIRED)
find_package(KDE4Workspace REQUIRED)
find_package(Kopete REQUIRED)
include (KDE4Defaults)
# Nastaví definice
add_definitions (${QT_DEFINITIONS} ${KDE4_DEFINITIONS})
# Nastaví adresáře s hlavičkovými soubory
include_directories (${KDE4_INCLUDES}
${KDE4WORKSPACE_INCLUDE_DIR}
${QT_INCLUDE_DIR}
${QT_QTDBUS_INCLUDE_DIR}
${CMAKE_CURRENT_SOURCE_DIR}/libs)
set(krunner_kopetecontacts_SRCS
kopetecontactsrunner.cpp
)
# Přidá plugin do KDE
kde4_add_plugin(krunner_kopetecontacts ${krunner_kopetecontacts_SRCS})
# Slinkuje knihovnu
target_link_libraries(krunner_kopetecontacts ${KDE4_PLASMA_LIBS})
# Nainstaluje soubory
install(TARGETS krunner_kopetecontacts DESTINATION ${PLUGIN_INSTALL_DIR} )
install(FILES plasma-runner-kopetecontacts.desktop DESTINATION ${SERVICES_INSTALL_DIR})
Nyní je potřeba restartovat KRunner:
kquitap krunner kstart krunner
Nyní můžete runner otestovat – když začnete psát název některého ze svých kontaktů v Kopete, budou se relevantní kontakty zobrazovat v KRunneru.
Možností, jak rozšířit KRunner, je mnoho. Runnery mohou, stejně jako applety, také používat DataEnginy a mít dialog pro konfiguraci. Jedinou nevýhodou je, že není možná interakce s uživatelem (kromě úvodního vstupu). Nakonec ještě přikládám tarball se zdrojovými kódy.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Hodilo by se udělat něco podobného pro psi, jenže tam by se nejdříve musely doimplementovat potřebné DBUS metody.
$qdbus org.psi-im.Psi /Main method void org.psi_im.Psi.Main.openURI(QString uri) method void org.psi_im.Psi.Main.raise() method void org.psi_im.Psi.Main.setStatus(QString status, QString message) method void org.psi_im.Psi.Main.sleep() method void org.psi_im.Psi.Main.wake() method QDBusVariant org.freedesktop.DBus.Properties.Get(QString interface_name, QString property_name) method QVariantMap org.freedesktop.DBus.Properties.GetAll(QString interface_name) method void org.freedesktop.DBus.Properties.Set(QString interface_name, QString property_name, QDBusVariant value) method QString org.freedesktop.DBus.Introspectable.Introspect()
Co se rychlost tyce, ja sem si treba musel v KDE 4.4 vypnout Nepomuk Desktop Search runner protoze KRunner zabijelo cekani na odpoved z Virtuosa...kazdopadne mam moznost srovnat (sic jen subjektivne, ale preci) rychlost KRunneru v KDE 4.3 a v 4.4 a ten vyvoj je tam znatelny. Za hodne muze i optimalizace, kterou si prosla vetsina Runneru. Ale ne vzdy to plati (viz Virtuoso).
Nejakou cache bych samozrejme uvital, otazkou je jak zajistovat jeji aktualizaci, zejmena u veci, ktere se casto meni (statusy kontaktu napriklad).