Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Ne vždy je nutné, aby měl plasmoid možnost uživatelského nastavení, ale občas se to hodí – příkladem mohou být plasmoidy, které pracují s nějakou online službou vyžadující přihlášení. U nich musí uživatel nastavit přihlašovací údaje v konfiguračním dialogu. Konfigurační dialog je pouze .ui soubor (lze vytvořit například v Qt Designeru – viz Programování v Qt). CMake z něj vygeneruje hlavičkový soubor, který lze includovat do zdrojových kódu plasmoidu, a s dialogem pak můžeme pracovat jako s běžnou třídou. Jako základní ovládací prvek dialogu se používá QWidget. Načtení dat z konfiguračního souboru do prvků v dialogu, propojení signálu a slotů atd. se provádí metodou createConfigurationInterface, která jako parametr přijímá ukazatel na KConfigDialog, což je základní implementace konfiguračních dialogů v KDE. Metoda musí být deklarována jako veřejná, protože ji volá Plasma, když uživatel požádá o otevření dialogu.
Druhá věc, kterou si dnes ukážeme, je vstup dat přes drag&drop. To se dělá implementací standardní metody Qt dropEvent, jíž jediným parametrem je objekt QGraphicsSceneDragDropEvent popisující mj. přijatá data.
Já jsem se rozhodl pro velice jednoduchý plasmoid na kompresi souborů. Po přetažení souborů do plasmoidu se soubory zkomprimují (metodu budeme nastavovat v konfiguračním dialogu) a následně se plasmoid zeptá, kam ho má uložit a pod jakým názvem. Vzhůru do toho.
Začneme tím, že si v Qt Designeru vytvoříme konfigurační formulář. O Qt Designeru se podprobněji zmiňuje David Watzke ve článku Grafické programy v Qt 4 – 3 (Qt Creator a Designer). Zde je obrázek, jak může formulář vypadat a jak by se měly prvky jmenovat.
compressor.h
#ifndef COMPRESSOR_HEADER #define COMPRESSOR_HEADER // Hlavičkový soubor konfiguračního dialogu, který se automaticky vygeneruje z config.ui #include "ui_config.h" // Pár tříd, které se nám budou určitě hodit #include <KIcon> #include <KConfigDialog> #include <QtGui/QGraphicsSceneDragDropEvent> #include <QPainter> #include <QRect> #include <QStyleOptionGraphicsItem> #include <Plasma/Applet> class Compressor : public Plasma::Applet { Q_OBJECT Q_ENUMS(CompressionTypes) Q_ENUMS(CurrentStates); public: // Vytvoříme si vlastní výčet podporovaných kompresí enum CompressionTypes { GZIPCompression = 0, BZIPCompression = 1 }; enum CurrentStates { StateReady = 0, StateWorking = 1, StateDone = 2, StateError = 3 }; // Konstruktor, destruktor Compressor(QObject *parent, const QVariantList &args); ~Compressor() {} // Metoda volaná Plasmou, když uživatel požádá o zobrazení konfiguračního dialogu void createConfigurationInterface(KConfigDialog *parent); // Metoda volaná Plasmou, když je applet vytvořen void init(); private: KIcon m_icon; // Zde budeme uchovávat typ komprese, která se má použít CompressionTypes m_compressionType; // Uchovává aktuální stav appletu (připraven, pracuji, hotovo, chyba) CurrentStates m_currentState; // Toto je třída konfiguračního dialogu vygenerovaná z config.ui Ui::CompressorConfig configDialog; // Tato metoda provede kompresi void compress(QList<QUrl> files); // Tato metoda nám umožní kreslit si na applet void paintInterface(QPainter *p, const QStyleOptionGraphicsItem *, const QRect &contentsRect); protected: // Metoda, která zajišťuje zpracování dat z drop události void dropEvent(QGraphicsSceneDragDropEvent *event); private slots: // Metoda, která se vykoná, když je komprese dokončena void compressionDone(int exitCode); // Metoda, která je zavolána, když uživatel potvrdí konfigurační dialog void configAccepted(); // Nastaví m_currentState na StateReady a překreslí applet void setDefaultState(); }; // Makro na export plasmoidu do KDE K_EXPORT_PLASMA_APPLET(compressor, Compressor) #endif
Jak jsem zmiňoval na začátku – novinkou jsou dnes metody createConfigurationInterface pro vytvoření dialogu a dropEvent pro zpracování události drag&drop. Pokud vám vrtá hlavou, jak mohu includovat ui_config.h, když neexistuje, vězte, že jej generuje make, respektive program uic ze souboru config.ui. Přestože má soubor příponu .h, obsahuje i zdrojový kód metod, nejen jejich deklarace. Když applet zkompilujete, můžete se do souboru podívat, abyste lépe pochopili, jak to celé funguje. Uvnitř najdete třídu CompressorConfig (Ui je jmenný prostor). Název vygenerované třídy vychází z názvu hlavního QWidget. Pokud jste ho v Qt Designeru pojmenovali jinak, nezapomeňte upravit tento hlavičkový soubor, jinak se applet nepřeloží.
compressor.cpp
#include "compressor.h" // Třída pro snazší přístup ke konfiguraci plasmoidu #include <KConfigGroup> #include <QFileDialog> #include <QPixmap> #include <QRectF> #include <QStringList> #include <QTimer> // Přída pro práci s externími procesy #include <QtCore/QProcess> #include <QtGui/QGraphicsSceneDragDropEvent> Compressor::Compressor(QObject *parent, const QVariantList &args) : Plasma::Applet(parent, args), m_icon("application-x-bzip-compressed-tar") { // Přijímáme drag&drop setAcceptDrops(true); setBackgroundHints(DefaultBackground); // Máme k konfigurační rozhraní setHasConfigurationInterface(true); resize(128,128); // Applet musí mít vždy tvar čtverce (kvůli ikoně) setAspectRatioMode(Plasma::KeepAspectRatio); } void Compressor::init() { // Načteme, jaký typ komprese se bude používat KConfigGroup cg = config(); m_compressionType = (CompressionTypes)cg.readEntry("compressionType",0); } void Compressor::paintInterface(QPainter* p, const QStyleOptionGraphicsItem* , const QRect& contentsRect) { QPixmap pixmap; // Podle aktuálního stavu appletu načte ikonu switch (m_currentState) { case StateWorking: // Název ikony přímo neodpovídá tomu, co v našem případě reprezentuje, ale nenašel jsem lepší ikonupixmap = KIcon("system-software-update").pixmap(QSize(128,128)); break; case StateDone: pixmap = KIcon("dialog-ok").pixmap(QSize(128,128)); break; case StateError: pixmap = KIcon("dialog-error").pixmap(QSize(128,128)); break; default: case StateReady: pixmap = KIcon("go-down").pixmap(QSize(128,128)); break; } // Nakreslí zvolenou ikonu na plátno appletu p->drawPixmap(QRectF(contentsRect.left(),contentsRect.top(),contentsRect.width(),contentsRect.height()), pixmap, QRectF(0,0,128,128)); } void Compressor::createConfigurationInterface(KConfigDialog* parent) { // Vytvoří nový widget QWidget *widget = new QWidget(0); // Metoda setupUI vygeneruje a rozmístí jednotlivé ovládací prvky na QWidget tak, // jak jsme je rozmístili v config.ui configDialog.setupUi(widget); // Nastaví výchozí položku comboboxu pro výběr komprese configDialog.compressionType->setCurrentIndex((int)m_compressionType); // Sváže signál dialogu s naším slotem connect(parent, SIGNAL(accepted()), this, SLOT(configAccepted())); // Přida na konfigurační dialog nově vytvořený QWidget s rozhraním parent->addPage(widget,"General",icon()); } void Compressor::configAccepted() { // Uloží vybraný typ komprese KConfigGroup cg = config(); cg.writeEntry("compressionType",configDialog.compressionType->currentIndex()); } void Compressor::dropEvent(QGraphicsSceneDragDropEvent *event) { // Oveří, jestli event obsahuje URL adresy (např. file:///home/progdan/soubor.txt) if(event->mimeData()->hasUrls()) { // Pokud ano, tak potvrdíme přijetí události event->acceptProposedAction(); // Dočasně zakážeme přijímat nové drag&drop události setAcceptDrops(false); // Zavolámé metodu compress a předáme ji seznam URL adres compress(event->mimeData()->urls()); } } void Compressor::compress(QList<QUrl> files) { QStringList params; // Nastaví aktuální stav a zažádá o překreslení m_currentState = StateWorking; update(); // Podle typu komprese nastaví přepínče programu TAR switch (m_compressionType) { case GZIPCompression: params >> "czf"; break; case BZIPCompression: params << "cjf"; break; } // Jako další za přepínači následuje název cílového souboru. Po dokončení se uživatele // zeptáme, pod jakým skutečným názvem chce soubor uložit params << "/tmp/compressor.$$"; // A za ním seznam jednotlivých souborů určených ke kompresi for (int i = 0; i < files.count(); i++) { // metoda toString převede QUrl na QString a odstraní počáteční file:// params << files.at(i).toString(QUrl::RemoveScheme); } // Vytvoří nový proces QProcess *tar = new QProcess(this); // Sváže signal finished procesu tar s naším slotem compressionDone connect(tar,SIGNAL(finished(int)),this,SLOT(compressionDone(int))); // spustí program tar s příslušnými parametry tar->start("tar",params); } void Compressor::compressionDone(int exitCode) { QString filename; QString filter; // Pokud aplikace tar selhala if (exitCode > 0) { // Nastaví status error m_currentState = StateError; // Překreslí applet update(); // Vytvoří timer, který za 3 sekundy zavolá slot setDefaultState, který nastaví původní ikonu QTimer::singleShot(3000,this,SLOT(setDefaultState())); // Obnovíme přijímání drag&drop setAcceptDrops(true); return; } // Nastaví stav hotovo m_currentState = StateDone; // Zažádá o překreslení appletu update(); // Vytvoří časovač, který po třech vteřinách zavolá etodu setDefaultState, která nastaví // stav appletu na StateReady a překreslí ikonu QTimer::singleShot(3000,this,SLOT(setDefaultState())); // Podle typu komprese nastaví filter pro dialog o uložení switch (m_compressionType) { case GZIPCompression: filter = "Gzipped tar (*.tar.gz)"; break; case BZIPCompression: filter = "Bzipped tar (*.tar.bz2)"; break; } // Vytvoří dialog o uložení filename = QFileDialog::getSaveFileName(0, QString("Uložit archiv do…"), QString(), filter); // Pokud uživatel dialog zavřel, bude filename prázdné, takže po sobě aspoň uklidíme if (filename.isEmpty()) { QProcess::execute("rm",QStringList() << "/tmp/compressor.$$"); } else { // Pokud ho potvrdil tak přesuneme soubor z /tmp na nové místo QProcess::execute("mv",QStringList() << "/tmp/compressor.$$" << filename); } // Nakonec ještě obnovíme přijímání drag&drop událostí setAcceptDrops(true); } void Compressor::setDefaultState() { // Nastaví výchozí stav m_currentState = StateReady; // Zažádá o překreslení update(); } #include "compressor.moc"
Tady by vše mělo být jasné z komentářů. V kódu určitě chybí ošetření mnoha případů (například inicializace by měla selhat, pokud není nalezen program tar, applet by měl být trochu ukecanější ohledně toho, proč komprese selhala, měla by se kontrolovat práva na čtení a zápis atd.), ale to už si každý může zajistit sám. Pokud chcete applet pořádně otestovat a budete se snažit komprimovat velké soubory, dejte pozor, aby výsledný archiv nebyl větší než vaše /tmp (ano, i to by měl applet nějak řešit…).
plasma-applet-compressor.desktop
[Desktop Entry] Name=Compressor applet Name[cs]=Kompresor applet Type=Service X-KDE-ServiceTypes=Plasma/Applet X-KDE-Library=plasma_applet_compressor X-KDE-PluginInfo-Author=Dan Vrátil X-KDE-PluginInfo-Email=vratil@progdansoft.com X-KDE-PluginInfo-Name=compressor X-KDE-PluginInfo-Version=0.1 X-KDE-PluginInfo-Website=http://www.abclinuxu.cz X-KDE-PluginInfo-Category=Utilities X-KDE-PluginInfo-Depends= X-KDE-PluginInfo-License=GPL X-KDE-PluginInfo-EnabledByDefault=true
CMakeLists.txt
# Jméno projektu project(compressor) # Co všechno potřebujeme? find_package(KDE4 REQUIRED) include(KDE4Defaults) add_definitions (${QT_DEFINITIONS} ${KDE4_DEFINITIONS}) include_directories( ${CMAKE_SOURCE_DIR} ${CMAKE_BINARY_DIR} ${KDE4_INCLUDES} ) # Přidá zdrojáky set(compressor_SRCS compressor.cpp) # Makro kde4_add_ui_files zajistí, že po spuštění make se nejprve z .ui souborů # vygenerují C++ třídy kde4_add_ui_files(compressor_SRCS config.ui) # Zajístí, aby se applet vložil do KDE kde4_add_plugin(plasma_applet_compressor ${compressor_SRCS}) # Slinkuje applet target_link_libraries(plasma_applet_compressor ${KDE4_PLASMA_LIBS} ${KDE4_KDEUI_LIBS}) # Nainstaluje knihovnu appletu install(TARGETS plasma_applet_compressor DESTINATION ${PLUGIN_INSTALL_DIR}) # Nainstaluje .desktop soubor install(FILES plasma-applet-compressor.desktop DESTINATION ${SERVICES_INSTALL_DIR})
Do CMakeLists.txt je nutné přidat makro kde4_add_ui_files, které zajistí vygenerování ui_config.h z config.h.
Pro otestování přetáhněte pár souborů (najednou, jako výběr, nikoliv po jednom) do appletu a počkejte, než vyskočí dialog, kam chcete soubor uložit.
Nakonec ještě přikládám archiv s kompletními kódy včetně config.ui.
Tento díl je posledním dílem mého seriálu o plasmoidech. Samozřejmě, že má Plasma mnohem mnohem více možností než těch pár, které jsem tu popsal, ale i ty by vám měly stačit k pochopení, jak to vlastně celé funguje, a měli byste být schopni napsat jednodušší plasmoid. Jestli se chcete na věc podívat hlouběji, doporučuji projít si dokumentaci Plasmy a Plasma addons.
Pokud si myslíte, že je tu něco, co jsem nezmínil, a zároveň by to mohlo vydat na celý článek, projevte se prosím v diskuzi.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
QList>QUrl<
? :)