Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Podpora pro alternativní směry rozložení (vertikální, horizontální) v Kickoffu. Vylepšení v apletu Oznamovač zařízení (Device Notifier), společně s podporou ikon oken v plasmoidu Stránkovač (Pager) v Plasmě. Kromě toho byl aplet Koš (Trash) přesunut do kdebase, aplet "Luna" do extragear a spouštěče (runners) "Contacts" a "Converter" do kdereview. Podpora pro online hraní (prostřednictvím sítě GGZ) ve hře KSquares. Nové výchozí téma pro hru KSame. Další údržba Kooka. Lepší interakce mezi Okular a KDE systémem pro převod textu na řeč. Plná podpora pro barevná schémata v rozhraní Digikamu. Spousta vyřešených starých chyb v dialogu pro nastavení mime-typů v Konqueroru. Pokračování práce a optimalizací v KHTML. Začátek možnosti rozšiřovat GUI pomocí skriptování za použití Kross. KRatingPainter se stává hlavním způsobem, jak manipulovat s hodnoceními v KDE. A do KTimeTracker byly přidány režimy "Konsole" a "Web Interface". Dlouho očekávaná podpora pro vkládání signatur na začátek odpovědi pro KMail. Schopnost ukládat všechny přílohy v zadaném adresáři a stavový řádek byly přidány do Mailody. KOrganizer získal nový pohled "Měsíc". Další práce na synchronizaci Akregatoru s online čtečkami. Práce na obecné podpoře Zeroconf v KDE a zejména pak v KRDC. Pokračující portování Kommanderu do KDE 4. Začátek práce na tom, aby se Phonon stal jediným výstupním enginem v Amarok 2.
Rivo Laks představuje KGLLib:
KGLLib je objektově orientovaná OpenGL knihovna postavená na knihovně Qt. Základní vlastnosti KGLLib zahrnují jednoduchost použití, rozšiřitelnost a čisté API. Hlavním cílem KGLLib je zajistit jednodušší vývoj OpenGL aplikací pro Qt a KDE a přidat podporu pro OpenGL k existujícím aplikacím.
Qt už obsahuje vlastní OpenGL modul, takže v čem je KGLLib lepší? Modul Qt je docela omezený, protože poskytuje pouze základní věci. Rovněž nemá objektově orientovaný návrh, například v něm není třída "Texture", která by mohla některé operace zjednodušovat. Místo toho musíte používat OpenGL identifikátor textury.
KGLLib je rozdělena do dvou velkých částí: "core" a "extras". Prvně jmenovaná část obsahuje třídy, které jsou užitečné pro spoustu aplikací. Například jsou to třídy Texture a Program. Tyto třídy jsou rovněž stabilnější a kompletnější, protože už trochu vyzrály. Na druhé straně extras obsahuje části zajímavé pouze pro několik málo aplikací nebo třídy, které jsou ve vývoji, takže nemůžeme garantovat budoucí zdrojovou či binární kompatibilitu.
KGLLib byl vytvořen tak, aby byl rozšiřitelný. Existující třídy mohou poskytovat stavební bloky, na nichž může být postavena další (někdy aplikačně specifická) funkčnost. Tyto rozšiřitelné části mohou být přeneseny zpět do KGLLib extras, aby je mohly používat i jiné programy. KGLLib závisí na Qt, Eigen a GLEW. Pravděpodobně všichni čtenáři vědí, co je to Qt! Eigen je excelentní lehká knihovna pro práci s vektory a maticemi, kterou už používá několik KDE projektů. GLEW je knihovna pro práci s rozšířeními OpenGL, která se stará o jejich inicializaci a ukazatele na funkce. Společně tvoří dobrý základ pro libovolnou OpenGL aplikaci.
KGLLib žije v KDE SVN v /trunk/playground/libs/kgllib/. Také obsahuje několik příkladů pro demonstraci toho, jak použít API k vytvoření malých OpenGL aplikací. Prozatím je dokumentace API knihovny KGLLib dostupná na http://freehackers.org/~rivo/kgllib/html/. Doufám, že se KGLLib stane standardem pro KDE OpenGL aplikace. KWin ji pravděpodobně začne používat namísto vlastní malé OpenGL knihovny. KGLLib také používá kód z projektu Avogadro, takže je možné, že začnou používat KGLLib, až trochu dospěje.
Poznámka na okraj: hledám pro KGLLib pořádné (cool) jméno, takže pokud vás něco napadá, dejte mi vědět!
Didier Hoarau a Frank Osterfeld hovoří o projektu pro přidání podpory synchronizace s online čtečkami do Akregatoru:
S pomocí Franka Osterfelda pracuji na modulu pro synchronizaci s online čtečkami pro Akregator. Cílem je synchronizovat Akgregator s online čtečkami, jako je Google Reader. RSS čtečky jsou skvělé, ale pokud někdo používá odlišnou čtečku doma a v kanceláři, může být pro něj obtížné je synchronizovat ručně. Někteří lidé proto preferují pouze jednu (pravděpodobně online) čtečku. To je důvod, proč by (podle mého názoru) měl desktopový klient umět synchronizaci usnadnit (a to mezi oběma druhy klientů).
Ze začátku chceme pouze sdílet seznam přihlášených zdrojů: přidávat nové, aktualizovat existující (jméno a kategorie, například) a (volitelně) odstraňovat ty, které nejsou ve zdroji. Ale v budoucnu by mohlo být zajímavé označovat články jako přečtené nebo je označovat jako zajímavé, pokud to tak je v té druhé čtečce. Začali jsme pracovat s Google Reader, protože to Google API je skutečně jednoduché, ale bylo by samozřejmě hezké pracovat i s dalšími čtečkami.
Video: Akregator Online Syncing (290 kB, AVI)
Za nějaký čas to může být založeno na Akonadi, ale verze Akregatoru založená na Akonadi nebude vydána před KDE-PIM 4.2. Jednoduchá synchronizace seznamu zdrojů může být (na rozdíl od plné synchronizace stavů položek) implementována za pomoci stávajícího zdrojového kódu a měla by být dostupná v KDE 4.1.
Z technického hlediska to není moc obtížné. Všechny čtečky mají přibližně stejnou množinu vlastností. Mohou se vyskytovat odlišnosti v pojmenování (například Google používá termín "starred" [označené hvězdičkou], zatímco jiné tomu říkají "important" [důležité]), ale to není problém. Základní odlišnost tkví v hierarchii zdrojů: například Google používá štítky a Akregator složky. To je skutečný rozdíl, ale v takových případech se stačí dohodnout na jednoduchém mapováním mezi oběma systémy.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stav překladů (i18n) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lovci chyb |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Článek je překladem č. 101 KDE Commit Digest. Původní autor Danny Allen.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
S pomocí Franka Osterfelda pracuji na modulu pro synchronizaci s online čtečkami pro Akregator. Cílem je synchronizovat Akgregator s online čtečkami, jako je Google Reader. RSS čtečky jsou skvělé, ale pokud někdo používá odlišnou čtečku doma a v kanceláři, může být pro něj obtížné je synchronizovat ručně. Někteří lidé proto preferují pouze jednu (pravděpodobně online) čtečku. To je důvod, proč by (podle mého názoru) měl desktopový klient umět synchronizaci usnadnit (a to mezi oběma druhy klientů).Konečně někomu došlo, že by to chtělo RSS nějak zpoužitelnit pro ty, co pracují z více počítačů.