Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
V rámci přípravy HTML 5 probíhá spor o preferovaný multimediální kodek. Tím má být (pro video) Ogg Theora, nebo H.264. Hlavní komplikace jsou patenty. Problém rozebírá ArsTechnica.
Tiskni
Sdílej:
video
, tak stejně drtivá většina webů zůstane u Flashe. (Což je naprosto pochopitelné, proč si přidělávat starosti.) Pár zajímavých odkazů:
Lidi kolem HTML5 obdivuju, taková asertivita už je na hranici sebemrskačství.
Mě už ten flash sere. Už aby tam dali ten Ogg. Nevím co řeší.
Patenty. :-P
Google otevřeně říká, že ta technická stránka je pro něj prvotníCo to zase?Můžu poprosit o zdroj?
As I understand it, based on other posts to this mailing list in recent days: Google ships both H.264 and Theora support in Chrome; YouTube only supports H.264, and is unlikely to use Theora until the codec improves substantially from its current quality-per-bit.
To zahlcení internetu je samozřejmě nesmysl. Pokud vím, v současnosti Youtube používá H.263, který má horší kompresní poměr než Theora, viz srovnání.
Mimochodem, drtivá většina obsahu na Youtube je v tak mizerné kvalitě, že překódování do Theory už tomu opravdu nemůže víc ublížit.
Ale houby, žádné „ručně optimalizované“, jen prostě použil nejnovější verzi encoderu. A v tom srovnání figuruje i H.264 a ukazuje přinejmenším, že Ogg Theora není horší, než H264...
Trošku přeháníte...
Ty artefakty jsou vidět až při masivním zvětšení, a to i u H.264, byť ne v takové míře jako u Theory.
Je potřeba si uvědomit, že se bavíme o videu na webu, kde asi nikdo nehodlá sledovat přes internet celovečerní film a neočekává HD kvalitu.
Osobně si myslím, že oproti H.263 je Theora další významný vývojový krok a její otevřenost je další velké plus.
Jenže o sledování celovečerného filmu jde mimo jiné hlavně - prostě k tomu web směřuje.
Nevím, jestli "hlavně", to si nemyslím, rozhodně to ale bude ještě pár let trvat a do té doby se pravděpodobně prosadí ještě lepší kodeky, než máme dnes.
Tak tohle jsem neznal, díky, vypadá to, že těch let zas nebude tolik. :)
Tohle je vaše spekulace, o žádných speciálních volbách pro zakódování do Theory se tam nepíše - předpokládám, že bylo použito default nastavení.
Výběr videa za dementní nepovažuji, určitě ne za záměrně dementní, je tam toho vidět dost a srovnání si člověk udělá.
Několik otázek:
ad 1. Asi se každý díváme na jiné Youtube... ;) Nejsem takový optimista a tipuju tak max. 10 %.
ad 2. Tomu prostě nevěřím. Jsou jedinci, kteří stále ještě používají verzi 7 nebo 8, nemluvě o stále ještě nezanedbatelném počtu lidí se staršími verzemi prohlížečů, kde mají Flash 9 a 10 různé problémy.
ad 3. Nebojte se, chápu. Formát Theora má zatím jen jednu implementaci kodeku, takže jsem se možná někde špatně vyjádřil. Jinak předpokládám, že na Youtube budou používat určitě tu "nebetyčně" nejlepší verzi kodeku pro H.264, to by byli sami proti sobě.
ad "Použitím Theory by při stejném datovém toku kvalita všech videí na YouTube rapidně klesla" - tomu se musím jen pousmát, další debata asi nemá smysl...
Tomu prostě nevěřím. Jsou jedinci, kteří stále ještě používají verzi 7 nebo 8, nemluvě o stále ještě nezanedbatelném počtu lidí se staršími verzemi prohlížečů, kde mají Flash 9 a 10 různé problémy.Podle odhadů má poslední verzi Flash Playeru téměř 90 procent lidí. Na Macku se plugin aktualizuje automaticky, ve Windows hádám taky.
1. podle odhadů Adobe (známe různé odhady Microsoftu apod.)
2. reagoval jsem na těch 100%, což je samozřejmě nesmysl, ve skutečnosti bych to odhadoval na 80 - 90%.
Není pravda, že by nic neviděli, Youtube se dá přehrávat i Flashem verze 7. Bohužel kvalita nic moc, ale na spoustu staršího obsahu to klidně stačí.
Asi sa fakt pozeras na ine youtube, kvalitnych videi je tam dost a nemusia byt ani v "HD". Casto su iba zmrsene kompresiou aby sa vosli do limitu. (pritom zrejme nejde ani tak o kapacitu na serveri ako datovy tok..staci vyskusat fmt=22 a fmt=18...)
Navyse tam pribuda dost HD videi (neviem ci je to priamo 720p), HD kamery dnes uz nie su ziaden problem, hlavne v USA nie.
Flash sa updatuje automaticky, vacsina ludi to neriesi ci upgradnut alebo nie, proste upgradnu lebo je to nove a "urcite lepsie".
Neumím zas tak dobře anglicky . Každopádně ať už udělají něco, co bude fungovat bez problémů i na Linuxu a nahradí to flash.
Na youtube skus vhodny greasemonkey skript a mplayer plugin.
Dokud ti blbečci z Microsoftu vůbec nebudou implementovat značku video, tak stejně drtivá většina webů zůstane u Flashe. (Což je naprosto pochopitelné, proč si přidělávat starosti.)
Ten článek to shrnuje hezky: Dokud ti blbečci z Microsoftu vůbec nebudou implementovat značku video, tak stejně drtivá většina webů zůstane u Flashe. (Což je naprosto pochopitelné, proč si přidělávat starosti.)
Lidi kolem HTML5 obdivuju, taková asertivita už je na hranici sebemrskačství.
Hickson už na to prý nemá nervy.
Kurňa: s/"Ten článek to shrnuje hezky: Dokud ti blbečci z Microsoftu vůbec nebudou implementovat značku video, tak stejně drtivá většina webů zůstane u Flashe. (Což je naprosto pochopitelné, proč si přidělávat starosti.)"/"My inner pessimist suspects that Microsoft will finally get around to implementing HTML 5 video at the same time that the H.264 patents expire, in roughly 2025."
Prečo chcú vlastne štandardizovať aj konkrétny formát a preniesť implementáciu prehrávania priamo do prehliadača? Však takmer všetky OS vedia bez problémov prehrávať rôzne formáty tak prečo nedať ako štandard oba tieto formáty + možnosť použiť akýkoľvek ďalší bez garancie prehrávania takéhoto formátu?
Zaujímavé, že do prehliadačov idú implementovať priamo prehrávanie videa, ale pred pár rokmi sa nehanbili z mozilly odstrániť podporu mng (pár kB).
Prečo chcú vlastne štandardizovať aj konkrétny formát a preniesť implementáciu prehrávania priamo do prehliadača?Protože když chce někdo dát na web video, chce ho zveřejnit ve formátu, který si přehrajou všichni. Momentálně si všichni přehrajou akorát Flash, který je pro přehrávání videa celkem blbý. Pokud se v rámci specifikace HTML5 nepodaří shodnout na společném formátu videa, většina poskytovatelů obsahu zůstane u Flashe a značka
video
ztratí do velké míry smysl.
Momentálně si všichni přehrajou akorát FlashHa! Zase nejsem všichni! Nedávno jsem zase slyšel od Laela, že ve všech firmách je alespoň jeden počítač s Windows a taky jsem nebyl všichni!
Momentálně si všichni přehrajou akorát Flash
To není pravda – Flash nemusí mít každý, stejně tak každý nemusí mít přehrávač XYZ formátu. Dávat konkrétní formát (ať už jakýkoli) do standardu se mi moc nelíbí – ten by měl být trochu nadčasový a modulární. Kodeky a formáty budou pořád nové a nové, vždycky někdo vymyslí ještě efektivnější, kvalitnější, rychlejší… formát – kdežto značkovací jazyk může být pořád stejný. Lepší je tedy používat <object> a uvádět u něj použitý MIME typ (formát). Uživatel bude mít nainstalované ty kodeky, které zrovna nejvíc frčí – stejně jako je tomu u přehrávání např. filmů nebo epizod seriálů – Windowsář si nainstaluje CCCP (balík kodeků), Ubuntista zase ubuntu-restricted-extras a prostě přehrává. Podle MIME typu může klidně prohlížeč nabídnout doinstalování doplňku (kodeku).
K volbě konkrétního formátu/kodeku dojde postupně, hlavní slovo budou mít velcí poskytovatelé obsahu (YouTube, Stream…) a uživatelé se prostě zařídí, aby ten formát uměli přehrát (není problém, aby ty nejpoužívanější byly součástí standardní instalace prohlížečů). Menší poskytovatelé obsahu se prostě přizpůsobí, nebo použijí vlastní formát s tím, že si kvůli nim bude možná uživatel muset instalovat kodek.
<object>Zas?
K volbě konkrétního formátu/kodeku dojde postupně, hlavní slovo budou mít velcí poskytovatelé obsahu (YouTube, Stream…) a uživatelé se prostě zařídí, aby ten formát uměli přehrát (není problém, aby ty nejpoužívanější byly součástí standardní instalace prohlížečů). Menší poskytovatelé obsahu se prostě přizpůsobí, nebo použijí vlastní formát s tím, že si kvůli nim bude možná uživatel muset instalovat kodek.No tak to by tu už dávno byl jako nepsaný standard WMV. To je také ten důvod proč nějaký fallback formát v té specifikaci měl být.
To není pravda – Flash nemusí mít každý, stejně tak každý nemusí mít přehrávač XYZ formátu.Nemusí, ale v praxi je Flash zkrátka nejméně problémový formát pro distribuci videa na webu. Není to technicky ideální, ale je to tak.
Dávat konkrétní formát (ať už jakýkoli) do standardu se mi moc nelíbí – ten by měl být trochu nadčasový a modulární.Jelikož HTML5 neprosadilo dohodu na jednom konkrétním formátu, bude možná nadčasovější a modulárnější, ale mnohem méně praktické.
Uživatel bude mít nainstalované ty kodeky, které zrovna nejvíc frčí (…)Tohle mi přijde jako idealizmus. Uživatelů, kteří jsou si s to nainstalovat kodeky, je naprosté minimum. Však se podívej, jak to na webu s videem vypadá dneska – frčivých kodeků je fůra, ale většina výrobců obsahu se spoléhá na Flash, protože na nic jiného se spolehnout nemůžou. HTML5 se právě snažilo jeden slušný formát dostat do všech prohlížečů a neuspělo.
Uživatelů, kteří jsou si s to nainstalovat kodeky, je naprosté minimum.
Jak se to liší od přehrávání z P2P stažených filmů a seriálů? Ty si přehrává kdejaká lama a když ten film přehrát nejde, tak ví, že nejspíš pomůže instalace kodeků. Sice neví jakých, ale existují různé balíky kodeků (CCCP) a pokud má lama aktuální verzi, má téměř 100% jistotu že si film přehraje.
HTML5 se právě snažilo jeden slušný formát dostat do všech prohlížečů a neuspělo.Co je to ale slušný formát? IMHO se na něčem takovém dá těžko shodnout. Navíc, pokud je něco slušný formát dnes, bude slušným formátem i za 2-3 roky? Flash se taky nerozšířil na základě toho, že by ho někdo vyhlásil za standard – ale prostě ho začali poskytovatelé obsahu a uživatelé používat, protože jim vyhovoval, poskytoval jim zajímavou hodnotu.
Jak se to liší od přehrávání z P2P stažených filmů a seriálů? Ty si přehrává kdejaká lama a když ten film přehrát nejde, tak ví, že nejspíš pomůže instalace kodeků. Sice neví jakých, ale existují různé balíky kodeků (CCCP) a pokud má lama aktuální verzi, má téměř 100% jistotu že si film přehraje.Divil by ses, kolik je lam, co čumí na TyTrubko a nestahují z P2P. Pokud se této lamě stará o počítač nějaká zkušená osoba (já
Ach nemám rád všetky tie porovnania kodekov, vo všeobecnosti neverím žiadnym benchmarkom okrem svojich (časy strávené medzi javistami sa na mne odzrkadlili :D ).
Takže moje porovnanie si môžete pozrieť na tomto webe.
Takže som všetko enkódoval s rovnakým dátovým tokom (u h264 som dal dosť nízku kvalitu, myslím, že aj bez toho je výsledok jasný). Príkazy:
mencoder input.avi -of avi -o x264.avi -ovc h264 -x264encopts bitrate=800:pass=1/2:direct_pred=auto:subq=5 mencoder input.avi -of avi -o xvid.avi -ovc xvid -xvidencopts bitrate=800:pass=1/2 ffmpeg2theora --optimize --videoquality 10 --videobitrate 800 -o theora.ogv iput.avi
Veľkosť napriek tomu nebola všade (ani približne) rovnaká:
mirec@kofola ~ $ ls -lh *.avi *.ogv -rw-r--r-- 1 mirec mirec 1,6M júl 6 10:39 h264.avi -rw-r--r-- 1 mirec mirec 32M júl 6 10:13 input.avi -rw-r--r-- 1 mirec mirec 2,9M júl 6 12:10 theora.ogv -rw-r--r-- 1 mirec mirec 1,5M júl 6 10:41 xvid.avi
Lebo:
1.tvoj test nic nehovori o vyslednej kvalite pri danom bitrate, treba to video vidiet alebo mat aspon SNR graf
2.screenshoty su pri videach nezmysel, jeden moze byt hned po keyframe a druhy niekde kde je to najhnusnejsie, nie je to moc objektivne
3.to je maximalny datovy tok? Lebo ked das rovnaky datovy tok, tak by mala vyjst velkost vysledneho suboru rovnaka, ci nie?
PSNR H264: 33.47105862856380629807 Theora: 31.02718884888300818109No a grafy v prílohe (pre tých čo nemajú radi svg pridávam aj png). Obrázky boli robené pri záberoch 100 a 145.
--videoquality 10
proč? Buď volím nominální bitrate a nebo pevný kvantizační koeficient, ale není mi teda známo, že by ffmpeg2theora uměla(a už vůbec ne efektivně) zohlednit obojí. Zrovna jsem si to vyzkoušel a jediné štěstí je, že pokud je použito obou voleb, tak ffmpeg2theora na jednu z nich nebere ohled vůbec.(Což by také mohl být důvod proč je ogv tak veliké). Stejně tak pass=1/2
. To je jako co? Věřím, že je to možná snaha zdůraznit že se to má projet pouze jednou, ale dojem to ve mně nebudí vůbec dobrý.direct_pred=auto
nezapne čirou náhodou B-snímky? Protože jinak připomínám, že -b, --bframes <integer> Number of B-frames between I and P [0]
, tedy že defaultně jsou B-sníkmy v x264 vypnuty a explicitní vynucení použití B-snímků jen v jednom z testovaných vzorků už je víc než diskutabilní.subq=<1-8> subpel vylepšení kvality (pro qpel) (výchozí: 8 (vysoká kvalita))
. Já proti zvýhodňování/znevýhodňování nemám vůbec, vůbec nic. Ale když už tak všechny stejnou měrou, ne?(Tím myslím buď default a nebo tolik voleb pro zvýhodnění co jenom znám a co se jich jenom vejde na řádek)Nejlépe by to mělo být něco nepřežvýkaného jakýmkoliv ztrátovým kodekem
Hodil som tam to čo mi vypľul blender (mjpeg s najvyššiou kvalitou, scénu som kreslil ja).
Osobne som chcel nejaké reálne video z filmu ... lenže problémom sú autorské práva takže som radšej od tohto riešenia odstúpil (ale je fakt, že napr. planéta zem v HD kvalite by bol celkom fajn pokusný materiál).
Verzie:media-video/mplayer-0.6.7_p2872-r2 media-libs/x264-0.0.20090629 media-video/ffmpeg-0.5-r1 media-libs/libtheora-1.0 media-video/ffmpeg2theora-0.24
Rozmery sú 16:9, je to jeden z mojich prvých pokusov s blenderom. Ako človek ktorý dosť často enkóduje rôzne veci (doteraz som používal XviD, až dnes som si vyskúšal theoru a h264) by som sa neodvážil použiť rozmer nedeliteľný 8 a 16.
Som začiatoční, nečítal som manuál, išiel som podľa nejakého návodu kde bolo pužité aj bitrate aj kvalita (predpokladal som, že je to nezávislé od bitrate a maximálne tak spomalí čas enkódovania).
Pass - prechod (použil som 2 prechody, teda prvý krát som spustil s pass 1 a potom 2).
To direct_pred=auto som videl v nejakom príklade (zdôrazňujem: som lama).
Z použitých kodekov je voľba subq dostupná len v h264 (a to v rozsahu 0 - 9. To 5 je bola chybička, zabudol som na túto voľbu (štandardne v h264 je 6).
mjpeg s najvyššiou kvalitouAha, tak to prosím příště vůbec.
lenže problémom sú autorské právaPokuď jde jen o nějaký plácanec v diskusi, tak v zájmu věrohodnosti výsledků testu navrhuji spíše neřešit.
planéta zem v HD kvalite by bol celkom fajn pokusný materiálNa to pozor. Ty jsou ještě zrádnější než Trailery z Applu. Viz. příloha což je zvětšenina z něčeho podobného(1920x1080 samozřejmě) ve VC-1 o nominální bitrate téměř 20Mbps.
media-libs/libtheora-1.0Přesně to jsem si myslel a myslím, že už se k tomu nemusím vyjadřovat(někteří to zde udělali za mně).
Som začiatoční, nečítal som manuál, išiel som podľa nejakého návodu kde bolo pužité aj bitrate aj kvalita (predpokladal som, že je to nezávislé od bitrate a maximálne tak spomalí čas enkódovania).Tak to si autor musel splést s volbou
--speedlevel
. Jinak --optimize
je myslím synonymum k -speedlevel 0
.
Pass - prechod (použil som 2 prechody, teda prvý krát som spustil s pass 1 a potom 2).I u Theory?
Čo je na media-libs/libtheora-1.0 zlé? Je to najnovšia stabilná verzia.Že jak je nejnovější stabilní, tak už je zastaralá a neefektivní a jen se na ni nadává. Viz demo 1(pro lehký úvod do problematiky a jakožto shrnutí by mohlo stačit), 2, 3, 4 5, 6, 7. A nebo také některé odkazy v této diskusi zmíněné(skoro bych až řekl, že diskuse není o ničem jiném). Srovnávat cokoliv jiného než aktuální revizi Theora-Thusnelda branche není moc fér.
A ehm nevidel som u ffmpeg2theora voľbu pre viacej prechodovNo právě proto o tom mluvím. Srovnávat 1-pass vzorek s 2-pass vzorky a pak nadávat na to, že jsou přesnější asi není moc košér.
No používam to čo je odporúčané.Proti tomu nic, ale snad v rámci fairplay by bylo vhodné to použít na obou stranách. A pokud to není možné…
A ehm ak mi niekto hodí link na video, ktoré bude krátke, ale s rôznym typom scén kde by sa dala odtestovať kompresia tak to vyskúšam pre najnovšiu theoru.Sám řeším stejné dilema. Zatím používám trailery z Applu. Všelijaké ty HD ukázky jsou sice moc pěkné(a byly by docela vhodné), ale buď jsou prokládané a nebo podobné šméčka jako jsem zmiňoval. Nejlépe by bylo použít nějaký ničím neznehodnocený RAW(tzv.
v bezeztrátové kvalitě
screenshoty su pri videach nezmysel, jeden moze byt hned po keyframe a druhy niekde kde je to najhnusnejsie, nie je to moc objektivneNo tak zrovna Theora je v tomto velice zajímavá. Nevím zda-li se dá někde nastavit váha pro klíčové snímky vzhledem k inter-frames, ale u Theory bývá dobré jakýkoliv pevný interval klíčových snímků vypnout, protože krom toho že zbude mnohem míň místa pro rozdílové snímky(a to i když to zrovna není vůbec nutné), tak Theora používá jakýsi bazmek a tak je klidných pasážích dokonce poblikávání v pevně daných intervalech docela jasně viditelné.
Bez obrazku je to dost o nicem, ale problemy s bitrate jsou u theory znama vec. Pred rokem jsem ji zkousel a uprimne receno poradne nastavenej Xvid dodaval obdobne kvatlini obraz a delal mnohem min vylomenin. No vlastne ten Xvid mel nejspis o chlup mensi datovej tok protoze ogg ma mensi overhead nez avi.
Ale právě naopak, diskuze je už dávno uzavřená, protože Apple Theoru nechce tak jako tak, MS se k implementaci nevyjádřil vůbec, Google implementuje oboje a zbytek implementuje Theoru a na licencovaný H.264 kašlou. Nebyl by smysl zavádět do specifikace povinnou technologii kterou některé strany odmítají. Selský rozum říká, že pro podporu všech prohlížečů je stejně třeba Flash, jakkoliv mě ta myšlenka znechucuje. Ideální by bylo používání Theory a mizivý podíl Safari ignorovat. :) Všechno záleží jen na tom, jak se k tomu postaví Microsoft, ale jestli mohu soudit z předchozího vývoje IE, tak si u něj na <video /> počkáme ještě hodně dlouho...
Jen tak pro zajímavost, Apple se ohání tím, že patentová situace kolem Theory je nejistá (nebezpečí tzv. ponorkových patentů). O Microsoft bych se nebál, jelikož jesli ten bude v nějakém patentovém sporu figurovat, tak to bude na žalující straně. :D
Jinak anglicky čtoucím doporučuju přečíst tento email odkazovaný z článku: http://lists.whatwg.org/htdig.cgi/whatwg-whatwg.org/2009-June/020620.html
Vše je tam krásně shrnuto, včetně možných řešení v budoucnu.
Ale ono je to jednoduché. Ogg Theora je 1) patentově nebezpečný formát. 2) velmi nekvalitní formát.
Právě proto, že open source komunita prosazuje formát, který je sice open source, ale jeho kvalita stojí za starou bačkoru, a navíc patenty kolem něj nejsou zcela vyjasněny, tím žene Hacksona a další do zoufalých situací. Ogg to tak jako tak prohraje, protože kvalitou na to nemá. Kdyby ho někdo, nedejbože prosadil, pak se za pár roků jistě přihlásí vlastník patentových práv, a velmi rád si pár roků počká na to, aby měl žeň, navíc zajištěnou třeba standardem ála HTML.
Mimochodem, v řadě zemí jste povinni svůj patent chránit a vymáhat jeho dodržování, případně ho zkásnout, jinak o patent přicházíte.
Jenže to nikdo nechce slyšet, protože je to „open source“, a protože se Ogg stalo miláčkem jedné komunity. Ogg by mělo umřít kompletně a bylo by naprosto nejlépe.
a navíc patenty kolem něj nejsou zcela vyjasněnyZa to u všech ostatních jsou patenty víc než jasné…a možná také právě z toho důvodu nemají moc šancí se do toho standardu dostat.
Aha, takze podla vas je lepsia theora, ktora VRAJ nie je zatazena patentami, ktoru plynulo prehra len posledne c2d na najvyssej frekvencii, ako standard pri ktorom su patenty zname a je dost nizska pravdepodobnost, aby tam boli nejake skryte, ktory prehra pomaly kazda integrovana grafika pri 0% zatazi CPU a o smartphonoch nehovoriac a ma nizsi datovy tok pri rovnakej kvalite (ak nie lepsej) obrazu? Hmm
Okrem toho je velky problem aby si video tag zdetekoval format, pripadne tam bolo format=".." a kazdy si pouzil to co chce, pripadne co ma zaplatene? Boli by povedzme 3 video formaty a hotovo.
Tentokráte jemně, abych snad nebyl obviněn jako minule: Nezdá se Vám, že jste kapánek(a to docela velký) přestřelil?
Jinak se k tomu určitě vyjádřím(a snad i zase zveřejním pár lží v podobě srovnávacích klipů, protože jsem se trošku začal konečně kamarádit s x264), bohužel teď se mi tu naskládalo trošku víc textu a chvíli potrvá než ho všechen přešrotím.
Nezdá se Vám, že jste kapánek(a to docela velký) přestřelil?Teda samozřejmě v případě, že to nebylo myšleno jako ironie a já to pouze nepochopil.
Jasne, ze patenty su zlo, ale co teraz zahodime vsetok ten hardware? Google si haji h264 tak to asi maju uz prepocitane, ostatni by pouzili theoru ked chcu. Okrem toho uz som videl vela krystalovo-cistych videi v h264 streamovanych po 2Mbit linke a potom dost zlych v theore, napr. na http://www.dailymotion.com/openvideodemo je dost badatelny blocking a to som zatial nedosiel na to ako sa to zvacsi (odhliadnuc od toho, ze som musel prepnut na performance, pretoze to zralo 100% cpu, co som na youtube nemusel ani pri HD videach).
ps: sa mimochodom dost nudim, takze dakujem, ze ste sa chytil na flame..
Za to u všech ostatních jsou patenty víc než jasné…a možná také právě z toho důvodu nemají moc šancí se do toho standardu dostat.
Problém je, že u Theory jsou patenty nejasné, přesněji nevyjasněné. Navíc, a to si přiznejme, určitá kvalita je také potřeba. Důvod, proč řada firem odmítá Theoru jako základ (Google u Youtube, Apple, …) je ten, že parametry jsou tak špatné, že raději vezmou patentovaný formát.
Ogg Theoru možná, s hodně přivřenýma očima budete sem tam na některá videa prosazovat dnes. Ale za rok, za dva už bude Theora naprosto nepoužitelná. Kvalita videí se zvětšuje a to co vyrábí Theora není nic, co by zajišťovalo použitelnost pro kvalitu, a to nemluvím o budoucnosti.
I kdyby Ogg byl patentově čistý a shledán jako patentově čistý, tak Ogg byl předem odsouzen k nezdaru pro jeho nekvalitu. Jen se zbytečně objevil další formát.
Problém je, že u Theory jsou patenty nejasné, přesněji nevyjasněné.Už zas?
Navíc, a to si přiznejme, určitá kvalita je také potřeba. Důvod, proč řada firem odmítá Theoru jako základ (Google u Youtube, Apple, …) je ten, že parametry jsou tak špatné, že raději vezmou patentovaný formát.Nebudu odporovat. Kdo jednou zkusil H.264 nebude chtít nic jiného. Na druhou stranu konečně situace ukázala jak se to s těmi patenty ve skutečnosti má. Aniž bych o tom věděl, už nějakou dobu existuje Open Video Alliance(Doporučuji přečíst zvláště Open Video Principles) a nedávno měli též konferenci. I když ještě nejsou dostupná videa z akce, tak už jsou dostupné všelijaké šoty z chodby a docela mně překvapilo jaká jména se tak mihla.
Prestante tu afektovat. Aj tak to nikdo nebude pouzivat az na par zufalcov. Svet patri Flashu, Silverlightu a Windows Media.
Pokud budem porovnavat h264 a theoru, tak muzem z dvou pohledu. Podle pravni sikovnosti a podle technicky sikovnosti.
Pravne maj oba formaty svoje trable. h264 ma patentovany casti a jejich vlastnici se kdykoliv muzou rozhodnou, ze budou vydirat internet, protoze na to maj proste naladu a zrovna chtej vic dolaru na utraceni. Theora na druhou stranu neni zatizena patentama, ale protoze neni stredem zajmu tak se na ni zatim nevrhli patentnovy zlatokopove. Pokud v ni nejaky patentove svazany casti jsou tak ve chvili kdy se nenavratne standardizuje, tak vznikne u nejakyho americkyho soudu zaloba a bude po theore jako formatu pro bezproblemovy sireni videa. Druhym hackem soudu o nejakej patent v theore by byl akutni odklon vsech velkejch firem od ni. Zadnej vyrobce hw en/decoderu nebude rvat prachy do vyvoje svabu, kdyz mu muze jeho praci za miliony znehodnotit nejakej soud. Jednoduse receno theora je na tom lip, ale v suchu zdaleka neni.
Technicky porovnani ma dve casti. Prvni je rozsirenost mimo PCcka. Aktualne je to totalni bida, ale vetsi cast mobile zazireni by mohla theoru podporovat softwarove. Druha cast porovnani je potom jedonoduse kvalita formatu. Theora v tomhle pripade moc vyhod nema, protoze je to vylepsenej MPEG-4 ASP ( taky napr.: Xvid), kdezdo h264 je MPEG-4/AVC, kterej je o slusnou davku modernejsi. Jedinou vyjimkou kde je theora mistama lepsi je renderovany a kresleny video
Theora je značně technicky horší než mpeg4 asp (xvid). A je to vidět, is tím expereimentálním 1.1 enkodérem. SDlužno dodat, že zdaleka nehotovou alpha verzi (thusnelda) by nikdo nasazovat neměl, vždyť tomu ani nefunguje rate control. Starší stabilní (1.0) enkodér odvozený přímo z on2 vp3 pak taky podává žalostné výkony co se kvality obrazu týče.
Tak jsem spáchal takovou rychlokvašku. Tentokráte jsem zkoušel jak kdo vydrží HD rozlišení. Přežvýkal jsem Theoru 1.0 i Theoru 1.1 zvanou Thusnelda a MPEG2 pomocí FFMpeg. Je docela známo, že FFMpeg je ze všech kodeků sice asi nejrychlejší, ale také dává nejhorší výsledky. No bohužel se mi moc nepodařilo mpeg2enc zrovna chytře nastavit(mpeg2enc -f 3 -K tmpgenc -b 2500 -M 2 -R 2 -l h --dualprime-mpeg2 -G 24 -E 10 --no-constraints -x 1152 -y 480 -a 3 -q 1 -r 32 -4 1 -2 1 -N 1 -H
) tak aby dával něco jiného než nějaké rozmazanoujeté hnusy(osobně podezřívám všechny ty profily a standardy v MPEG2 - za to měl být nějaký kravaťák oběšen na kravatě do průvanu). Takže nějaké rady více zkušenějších bych ocenil(možná i společně s nějakými lepšími kvantizačními tabulkami, protože vím, že se z MPEG2 dá vyšťavnit mnohem více). U MPEG2 jsem chvíli váhal zda-li použít všechny vymoženosti a zvláště potom B-Frames nebo být spravedlivý vůči Theoře, která B-Frames nemá. No nakonec jsem udělal verzi MPEG2 i s B-Frames(kam se vlezlo, tak max. 4 B-Frames), i pouze jenom s P-Frames(u obou délka GOP 250 snímků). U Theory jsem se zase snažil I-Frames vypnout aby si určoval enkodér sám dle vlastní vůle. No bohužel, u Theory jsem se chtěl vyvarovat externích enkodérů a použil jsem společně s knihovnou dodávaný(examples/encoder_encoder_example.c
) a ten u Theory 1.0 neumožňuje určit délku GOP, takže je tam defaultních 64 snímků, což se docela podstatně projevilo ve výsledku(Jen to dopíšu už se jdu věnovat kompilaci a linkování externích enkodérů). K výsledkům jsem také vypracoval PSNR graf jako součet všech kanálů(ať se furt nezohledňuje jen jas. Snad jsem na něm nic nepokazil a podotýkám, že čím více dB tím původnější obraz), který prosím neberte jako referenční. No na druhou stranu v něm lze celkem dobře sledovat některé efekty(všimněte si prosím propadů asi po 64 snímcích u Theory 1.0, hlavně na začátku a na konci. A pak také jak vypadá graf Thusneldy, když Brumbál rozsvítí tu potvoru a Theoru čeká intenzivní kostičkováná). Též jsem měl v plánu vypracovat graf využití pásma, no bohužel u bitrate jsem velice přestřelil. Snažil jsem se o nominální bitrate 2048kb/s(Vzal jsem si za vzor YouTube) a pak jsem zvyšoval a kontroloval průměrnou bitrate z vstats dokuď jsem nebyl co nejblíže nominální bitrate. No bohužel znova zklamal example_encoder
u Theory 1.0, protože víc než 2000kb/s nedovoluje. U Thusneldy jsem byl potom líný a též jsem narazil na to, že MPEG2 má trošičku větší muxing overhead. Věnovat se tomu budu jen co toto dopíšu. Byl bych rád kdyby se nebral ohled na nějaké jednoznačné výsledky a každý si porovnal obrázky v pohybu sám, ale pokud bych to měl nějak podtrhnout: Je celkem zbytečné porovnávat s H.264 když bude Theora vůbec ráda, když se přetáhne přes MPEG2. I když jsou u MPEG2 při zvětšení více patrné švy, protože nemá právě tak brutální vyhlazování jako Theora(až teda na patrné artefakty při kostičkování
), tak bych řekl, že vrací poněkud věrnější výsledky než Theora(dokonce je okem patrný i šum na který se většinou dostane až úplně naposled).
/opt/ffmpeg/bin/ffmpeg -i ~/Videa/harrypotterhalfbloodprince-tlr4b_h1080p.mov -b 2148k -vcodec mpeg2video -sws_flags bicublin -bf 4 -s 1152x480 -g 250 -psnr -an -vstats -vstats_file ~/Videa/vstats_bframes.log ~/Videa/harrypotterhalfbloodprince_bframes.mpg:LPSNR=Y:40.89 U:48.10 V:47.33 *:42.22
/opt/ffmpeg/bin/ffmpeg -i ~/Videa/harrypotterhalfbloodprince-tlr4b_h1080p.mov -b 2148k -vcodec mpeg2video -sws_flags bicublin -bf 4 -s 1152x480 -psnr -an -vstats -vstats_file ~/Videa/vstats_pframes.log ~/Videa/harrypotterhalfbloodprince_pframes.mpg:LPSNR=Y:40.70 U:48.40 V:47.59 *:42.08
ffmpeg -i ~/Videa/harrypotterhalfbloodprince-tlr4b_h1080p.mov -sws_flags bicublin -s 1152x480 -f yuv4mpegpipe - | ./encoder_example -o ~/Videa/harrypotterhalfbloodprince_theora.ogv -V 2000 -
ffmpeg -i ~/Videa/harrypotterhalfbloodprince-tlr4b_h1080p.mov -sws_flags bicublin -s 1152x480 -f yuv4mpegpipe - | ./dump_psnr - ~/Videa/harrypotterhalfbloodprince.ogv:Total: 42.3808 (Y': 41.0612 Cb: 48.0999 Cr: 47.4429)
ffmpeg -i ~/Videa/harrypotterhalfbloodprince-tlr4b_h1080p.mov -sws_flags bicublin -s 1152x480 -f yuv4mpegpipe - | ./encoder_example -o ~/Videa/harrypotterhalfbloodprince.ogv -V 2048 -k 65535 -
ffmpeg -i ~/Videa/harrypotterhalfbloodprince-tlr4b_h1080p.mov -sws_flags bicublin -s 1152x480 -f yuv4mpegpipe - | ./dump_psnr - ~/Videa/harrypotterhalfbloodprince_theora.ogv:Total: 42.4995 (Y': 41.1833 Cb: 48.1331 Cr: 47.5773)
BTW: Už jsem asi přišel na to, co je zodpovědné za kostičkovanou u Thusneldy
Resampling with input channels greater than 2 unsupported. Can not resample 6 channels @ 48000 Hz to 2 channels @ 44100 Hzsi to laskavý posluchač stáhne a převede sám) a že všechen soft jsou aktuální GIT a SVN revize.