sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
OLPC News píše, že učitelé v Etiopii nejsou z laptopů OLPC zrovna nadšení. Zakazují jejich používání při hodinách, protože je nepovažují za učební pomůcku, ale za hračku. A ani všichni rodiče nemají pochopení: myslí si, že počítače děti drží od učení.
Tiskni
Sdílej:
njn, asi maji vic rozumu nez ti, co se jim to tam snazi mermomoci posilat
Jinak na tohle bych měl jednoduché řešení. Odstřihnout jim v učebně přístup k netu
Podle mých zkušeností ze školení (která tímto morem trpí v nemenší míře) to nepomůže. V učebně wi-fi síť není (přesněji řečeno je, ale taktně se o ní nezmiňuji), ale notebookářům je to jedno, protože stejně mají vlastní CDMA/UMTS modem.
ak si prednasajuci, zabal to tvoja, pridana hodnota ako ucitela stoji za prd, ak si posluchac, povedz prednasajucemu nech to zabali ze z toho nema nikto nic
tak, treba na nich pristupom "budes sa ucit kazdy tyzden naspamat minimalne 50 stran hovadin ktore ti v zivote na nic nebudu". Naco by sa mali ucit v skole prakticke veci, preco by mala byt skola zabavou a nie pre niektore deti strasiakom? Ved skola ma ucit poslusnosti voci autoritam a nie samostatnosti a orientacii v problemoch o ktorych povodne nevieme nic. Ci sa vam to paci alebo nie za par rokov si bez znalosti ovladania pocitaca nevystaci nikto. A skola je podla mna dobry institut na to aby sa to tie decka naucili.
"škola hrou" je nepřesný překlad jednoho díla J.A. Komenského. On tím totiž myslel "škola na jevišti" - původní myšlenka byla v tom, že studenti by měli předvádět scénky pro ty druhé a tak se vzdělávat...
me se fakt libi, ze se snazime furt nekomu lezt do zadku a pomahat a pritom to ani nechtej, jsme jim spis meli poslat bedny plny AK-47, a pockat az se pobijou, smutne, ale je to tak...
Vychazim z faktu, ze kdyz jim posleme jinou pomoc (napr. obili) tak to stejne smenuji za zbrane, takze ocividne je chtej...
Mne se libil zapisek z Dfens brojici proti sbirce na vykopani studny v africe. Bylo to nejak takto:
Ja bych jim poslal krumpac i s timto navodem:
Mily Umumbu. To, co prave drzis v ruce neni kalasnikov, ale krumpac. Popadni jej za drevenou cast, zajdi na misto, kde je naplanovana studna a zabor zeleznou cast do zeme.
Toto opakuj do doby nez narazis na vodu nebo te nekdo nevystrida.
V Evrope to takto delame uz staleti a funguje to skvele.
D-fens je nacek a nebezpecnej demagog, pozor na nej...
Ale v tom citátu má absolutní pravdu. Kdysi někde psali v čem pomůže OLPC africkým dětem - budou hledět na porno, jak se to pořádně dělá a hledat přílety letadel s humanitární pomocí
A uhranul krávu, že jo, moulo...
D-FENS nazyva veci pravymi jmeny. Dneska se ale razi korektnost a kdo nejde s ni je nacek, demagog a nebo (ultra)radikal...
Nebo aspoň moula
Nevraviac o tom, že jeho pôvodné články z oblasti teórie "zmrdov" a "vohnoutou" jasne popisujú jeho postoj k osobnej slušnosti a určitej úrovni jednotlivca ako človeka. To, že si servítku nedáva ešte neznamená, že nemá pravdu.
Taky mám ten dojem - po přečtení posledního odstavce výše linkovaného příběhu.
Ale proste je blizko pravde. Sam rekl, ze to je smutne, ale je to tak.
OLPC je jim technologicky proste moc vzdaleno. Nemuzes prece clovickovi, ktery cely zivot pase kozy dat notesa a cekat ze mu naucene vedomosti k necemu budou. Co jako cekas, ze se nauci? Programovat a pak si bude moci vymyslene algoritmy cmarat do pisku?
Oni potrebuji vzdelani, ale tohle je proste overkill. Je potreba zvolit pomalejsi tempo. Pred nimi je proste jeste dlouha cesta. Vetsina ani neumi poradne cist a psat. Ne tak jeste delat s pocitacem.
Mela by se zajistit kvalitni vyuka a vzdelani nizsi urovne. Musis vytvorit predpoklady pro to, aby ty OLPC k necemu byly. Takhle stavis na pisku.
OLPC by bylo úplně nahovno i na běžné české základce.Občas mi nedocvakne ironie, tak se omlouvám, jestli jsem to pochopil špatně. Ano, bylo. Nedokážu si představit, k čemu by se dalo využít. Při hodinách tzv. informatiky vědomosti většiny žáků převyšují učitele (čest vyjímkám, já měl na učitele informatiky celkem štěstí, dokonce jsem se tak dozvěděl o Linuxu) a jindy nevím, k čemu. Možná tak na poznámky místo sešitu. autor je nedávným absolventem ZŠ
Já zatím zažil 5 učitelů imformatiky, z toho jen jeden věděl víc než lidi ze třídy co se o to zajímají a to to bylo v 7. ročníku ZŠ. O Linuxu nám neřekl ani jeden, zato s posledním jsme dělali grafiku v MS Paint ikdyž měli licence na Photoshop. Když jsem mu říkal alespon o GIMPu, díval se docela nechápavě.
Učitelé nemají ani tušení jak počítač při výuce využítJá taky moc ne. Znáš nějaký inspirující web? Sem s ním.
Jak chcete vychovat lidi co budou s nimi [mobily] umět zacházet slušně a účelně, když to sami učitelé nedokáží a jejich první (a zřejmě i jediná) reakce je tupý zákaz?Dnešní mladá generace neumí zacházet s mobily i bez pomoci učitelů?
(Taková triviální aplikace jako spellchecking. Mohli bychom mít výjimky namísto vyjímek.)Jdu se stydět do kouta
Proč třeba nenahradíme s OLPC všechny (nebo minimálně všechny pro které je to možné) učebnice? Už jenom to, že se z počítače stane samozřejmá věc na školní lavici prostě změní pohled těch dětí a donutí je najít k tomu jiný přístup.Nejsem proti (už jenom fulltext by se hodil). Sleduji, jak to dopadne v Kalifornii.
Kolik lidí se umí s telefonem chovat ohleduplně?Co to přesně je? Fakt nevím...
Kolik lidí je schopno efektivně pomocí telefonu vyřídit co je třeba?IMHO většina.
A kolik lidí k němu stejně přistupuje více jako k zakázané hračce pod lavicí?Asi třetina (co vidím kolem sebe); k tomu, aby nasrali pedagoga. To je zase problém ztráty autority, prosazované volnosti rozvoje atd.
Kolik lidí je schopno efektivně pomocí telefonu vyřídit co je třeba?IMHO většina.
Chcete-li si opravit svůj názor, zeptejte soukromě se operátorů na libovolné zákaznické lince.
V této společnosti totiž stále vládne iluze že se ty zkušenosti a znalosti pro práci s počítačem nalívají do hlavy jaksi samy a zadarmo.A podle toho to pak vypadá.
Souhlasim. Bohuzel nekteri lide takto uvazuji. Tem, co si mysli, ze OLPC je detem k nicemu, doporucuji toto video:
http://www.ted.com/talks/lang/eng/sugata_mitra_shows_how_kids_teach_themselves.html
+1
Naprosto s Vami souhlasim. Zazraky a ani pokrok se nedeje na pockani. V tomto pripade se jedna o pokrok v smysleni.
Kolik z nas si jako male deti hralo na PC ruzne hry? A urcite ne malo Casem ale clovek zjistil, ze se s pocitacem daji delat i jine veci. Wikipedie je hezka, ale moznost rozsirit si obrzory + nazory k nezaplaceni (rozhodne vic nez to, co ziska clovek na cely zivot na jednom mistecku).
No obzory... Znám několik teď už mladých lidí, co sedí u počítače od útlého dětství. Začínali na jednoduchých hrách a jejich dovednosti a obzory končí u ICQ a jeho úžasných animovaných smajlíkú (nebo co to je). A neumí a nemají snahu na to přijít, jak se v textovém editoru zapne/vypne kontrola pravopisu...
Řekl bych že to je dáno i tím u jakého OS z nich kdo seděl.
OS na to vliv nemá. Podle mě má na to vliv výchova — patrně předání dítěti žebříčku hodnot… Ale zkušenosti s tím nemám; nikdy jsem žádný dítě nevychovával.
Wow! Aspoň někde jim nesmyslnost dávání počítačů dětem na výuku došla. Etiopie předběhla pseudohumanisty a eurosocialisty! Já jsem to zde tvrdil mnohokrát (např.), ale byl jsem označen za zpátečníka a taky nemoderního, hloupého a tmářského člověka... A vůbec.
Počítače dětem na výuku ano, ale jen pokud se jedná o výuku výpočetní techniky nebo informatiky. Jinak je to jako dávat každému nahatou ženskou jen proto, že mají sexuální výchovu. Je jen otázkou času, kdy se to zvrhne. (Hmm, to vlastně není špatný nápad...)
Vidno, ze ti ucitelia su tam rovnako retardovani, ako u nas. Ja som nastastie chodil na informaticky gympel, kde si dokonca aj dejepisarka vedela vyhladat informacie na internete a pocitacovych encyklopediach a obohatit nimi vyuku. A na vyske je pocitac nutnost, uz aj najvacsie fosilie bud zomreli, alebo sa s tym naucili aspon ciastocne praovat.
Keby v etiopii boli co k comu, pripravili by detom do tych pocitacov materialy, aby sa mali z coho doma ucit. A tiez, kto im prikazuje, aby deti mali pocitace stale na stole ? Vsak sa daju schovat a vytiahnut len v patricny cas.
Kokos, to mi pripomina instruktorov z autoskoly GAMA v Bratislave, ktori mali k mojej taske s notebookom debilne komentare (hracka atd...) a svojimi kuracimi telocvikarskymi mozockami nevedeli pochopit, ze sa na tom zarabam a mam tam studijne materialy.
pripravili by detom do tych pocitacov materialy, aby sa mali z coho doma ucit
Už jste viděl normální dítě, které by se doma samo učilo? Obvykle je do toho musí nutit rodič. Takže když budou mít učebnici v počítači, budete muset nejprve naučit rodiče ovládat počítač.
Deti se normalne samy uci. Viz muj odkaz vyse v diskusi.
Už jste viděl normální dítě, které by se doma samo učilo?Ta otazka vubec nenasvedcuje tomu, ze mluvite o detech v Etiopii. A nemohu to z ni vykoukat, pokud bych se dival na sirsi kontext. Proc byste se ptal na to, jestli nekdo videl normalni dite v Etiopii? Je velice mala pravdepodobnost, ze nekdo v teto diskuzi mel moznost poznat Etiopske dite v rodine, kde se chova prirozene.
> Už jste viděl normální dítě, které by se doma samo učilo?
V tom veku jsem s oblibou cetl encyklopedie. Nechci si radsi ani predstavit, jak by to dopadlo, kdyby uz tehdy byla (me dostupna) Wikipedie.
Keby v etiopii boli co k comu, pripravili by detom do tych pocitacov materialy, aby sa mali z coho doma ucit.
V Etiopii? Víte aspoň kde leží?
Tipujem, ze je to pri Prahe odbocka na Kladno a potom este 10 kilometrov. Alebo ste cakalo este hlupejsiu odpoved ? To ze su niekde chudobni, este neznamena, ze su uplne sprosti.
Drive nebo pozdeji to bude same porno. To je to co deti (a nejen deti) zajima nejvic.
A budou ve slavne Etiopii pro zmenu resit co s tim.
Ve vyse zminenem clanku je i uvaha nad tim proc se tak deje. V mnoha ohledech je situace podobna stavu skolstvi v CR v devadesatych letech minuleho stoleti. Nevim jak je tomu nyni, deti nemam, ale pratele hovori o velkych a zajimavych zmenach. Bohuzel tyto zemeny jsou na ukor encyklopedickych znalosti. Deti se pry dnes umi mnohem lepe rozhodovat, bohuzel vsak neznaji hlavni mesto Madarska, prestoze tam o prazdninach stravili cast dovolene s rodici.
Pokud je tomu tak i v Ethiopii, nedivim se ucitelum, ze jsou proti. V clanku neprimo zminuji vniknuvsi "zaostalost" ucitelu a nasledne subjektivni reakce a svoji nedostatecnost v oboru pocitacu. Ale je znalost pocitace vse? Je to vsespasne?
Ma smysl do Afriky valit pocitace pro vyuku a nepridat k nim metodiku prace a vyuky?
OLPC mi prijde jako dalsi nepromyslene zaplatovani zapadniho svedomi. Namisto toho abysme tam poslali ucitele co tamni ucitele nauci jak ucit, tak tam nahrneme jakesi pocitacky a myslime si ze je vse vyreseno.
Ale kdo by jezdil do Ethiopie, ze..?
.. a pritom je to tak krasna zeme!
Bohuzel tyto zemeny jsou na ukor encyklopedickych znalosti.
Je taky docela možné, že encyklopedické znalosti byly nutností, protože jinak to znamenalo vydat se do většího města do knihovny, tam si nechat ukázat regál s patřičnou literaturou, a pak strávit den listováním v knihách. Takže doplnění znalosti trvalo třeba týden.
Dneska je mnohem rychlejší informaci nalézt a také množství informací je mnohem větší, tudíž encyklopedický přístup lze do jisté míry považovat za překonaný.
… neznaji hlavni mesto Madarska, prestoze tam o prazdninach stravili cast dovolene s rodici.
To znamená, že se to nedozvěděly ve škole, od rodičů, ani na místě. A taky je možnost, že je to vůbec nezajímá, a tak tuto informaci okamžitě zapomněly. Ostatně, co je tak důležitého na hlavním městě Maďarska z pohledu českého dítěte?
To znamená, že se to nedozvěděly ve škole, od rodičů, ani na místě. A taky je možnost, že je to vůbec nezajímá, a tak tuto informaci okamžitě zapomněly. Ostatně, co je tak důležitého na hlavním městě Maďarska z pohledu českého dítěte?Hlavni mesto Madarska je v podstate nedulezite. Ale popravde receno me desi, ze nekdo stravi v nejakem meste dovolenou ci prazdniny, a ani nevi, jak se to mesto jmenuje. Nejde o Budapest. Jde o to ze je to naprosta ignorace a nevnimani okoli - pak nelze cekat, ze takovy clovek prijme jine a mnohem dulezitejsi informace.