Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Ty window dekorace vypadají opravdu hnusně, ale pokud má ten první obrázek na blogu ukazovat jak to vypadá teď, tak je to schopné a pěkné.
maju to pekne vyriesene ;)
btw..ako si dosiahol okresanie taskbaru o texty? :)
No, ono keď sa chceš baviť o efektivite, tak načo je vlastne menu?
Na to ti stačí prvotní projití menu. Nebo snad ne?
Na to používam tutoriály/manuál a pokročilejšie prostredia typu Emacs (no dobre, nič podobne pokročilé neexistuje ) majú funkcie apropos/describe a ďalšie na popis všetkej funkcionality. Nemôžem sa sťažovať zatiaľ
My, čo máme 4:3, alebo 5:4, alebo pivot nič také nepotrebujeme ;)
To, že vy něco nepotřebujete, nedělá z těch, kteří potřebují, blázny.
Pěkné, něco takového jsem chtěl – ale přijde mi to teď trochu moc úrovní: virtuální plochy → okna s panely (v záhlaví okna) → panely uvnitř oken (viz první obrázek Konsole).
Ty poslední úrovně by to chtělo časem spojit, abych si třeba v Konqueroru otevřel další panel a nebyl to prohlížeč, ale třeba Konsole a aby tyhle panely šlo přetahovat mezi aplikacemi (BTW: tohle moc hezky umí Chromium – tedy jen mezi svými okny).
Jenže to je pak takový zvláštní mix několika druhů tabů, k tomu okna na liště a plochy... prostě mi přijde, že je toho moc a nějak se to lepí dohromady (panely na úrovni WM jako řešení aplikací, které je nepodporují nativně...).
Nedalo by se třeba bez tabů obejít? Asi to je kacířská myšlenka, ale IMHO dalo -- člověk by měl virtuální plochy a na každé ploše seznam úloh (oken), ten seznam by mohl být třeba dvouúrovňový (což by nahradilo taby). Aplikace by pak nemusely podporovat nic, o všechno by se staralo DE.
Okna by se označovaly podle skupin, takže bych třeba mohl vzít skupinu deseti oken Firefoxu a přesunout ji na jinou plochu, nemusel bych je tahat po jednom.
+1
Ak ide len o to, tak v KDE sa dá vybrať window manager, nemusíte používať KWin, ak Vám nevyhovuje
Skúšal si xmonad? Zdá sa mi, že má nejkaé rozšírenie pre beh v KDE (ale nie som si istý, ja ho používam samostnatne).
Inak, jasné, že ak potrebuješ z nejakého dôvodu KWin, tak je to problematické a ja budem tiež nadšený, až pribudne podpora tiled. Zrejme by som uvažoval znova o návrate
To video je dobré, tak si dobrý wm predstavujem. Teda nie úplne, bol by som ešte rád, keby bol skriptovateľný, alebo aspoň jednoducho rozšíriteľný (pokojne len v zdrojákoch, kód si už upravím, ak to nebude moc práce) -- tiled mi totiž tiež nevyhovuje úplne vždy a používam aj iné módy --, takže dúfam, že sa na to pri vývoji myslí. Aký to má presne status? Hneď ako to bude rozumne použiteľné, tak prechádzam späť ku KDE
tyve... to je dobry napad.. to by se mi hodilo do gnome.
To je zajímavé :) Přesně tohle je v Google Chrome už nějakou dobu (od začátku ?). Že by se někdo inspiroval ? Nemyslím to nijak zle, celkem rád bych to viděl i u jiných aplikací.
Tak tak, všetky "minimalistické" window manažery majú toľko funkcionality, že bude trvať ešte pár rokov a GSoC, aby sa KWin začal chytať
+1
To by byla nadhera =P
"minimalistické" ? <- jak to myslis??? jsem nejak mimo =(
Na "fvwm" jse mi hrozne libila ta moznost skriptovani na ktere jsi to hodne zaklada.... coz jse musi uznat....
ale je pravda ze todle tahat do KDE by asi nebylo to prave.... nebot KDE je staveno jinak....
Lenže to už nie je len o správe okien, ale dosť o správe programov. Takže fvwm IMHO nie je len WM, ale je to tak trochu aj DE. V KDE sa o tieto veci stará plasma a ďalšie komponenty a ak sa bude dať KWin aj skriptovať (akože by sa už mal dať), tak moc výhod fvwm nezostáva.
Jj stim souhlasim...
Máš pravdu, myslel som len čo sa funkcionality týka. KDE4 človek na starej 386 asi len tak nespustí
Skutočne? Používal som ho len krátko kedysi dávno, ale mal som z neho pocit, že musí chodiť na všetkom (nie je náhodou nad Motifom?)
Čo je v KWin ultraotravné?
Já mám přepínání pomalé jen když vypnu 3D (Alt+Shift+F12).
Tak 1. nič som nehovoril o tom, že by to bolo pomalé. 2. 3D mám a myslím, že mi funguje (teda zdá sa mi, že som inštaloval Mesa a podobné kraviny, môžem pozrieť, no a potom som v KDE samozrejme vypol v konfigurákoch animácie a podobné kraviny). Moje xorg.conf:
Section "Extensions" Option "Composite" "false" EndSection Section "ServerFlags" Option "DontZap" "off" Option "AIGLX" "off" EndSection
To o čo mi ide som spomínal, len odkážem na to ako to má fungovať a ako to funguje v KDE teraz. Vďaka plasma team, ste mojí praví hrdinovia, ktorí vymysleli 3-hranné koleso.
Tak to je samozrejme bug jak vyšitý a časom ho určite opravia (ak je nahlásený), ale potrebuješ to? Nestačí ti pager + priamo skratka prepnutia na konkrétny desktop (ja to mám na win + 1--3 a klávesy pod nimi --- 2*3 desktopov momentálne).
Chápem, ale IMHO, jediný význam by to malo, keby si skutočne prepínal medzi dvoma plochami, lebo inak stláčaš tú klávesu zbytočne n-krát (netuším, aký máš priemerný počet stlačení, môžeš si spraviť štatistiku, ale nečudoval by som sa, keby to bolo viac jak 2), ale tak to už máš jedno, či stláčaš Alt-Tab, alebo Win-1, Win-2, .... No nič, je to tvoja vec, ak ti to vyhovuje, tak to samozrejme používaj, nechcel som ti do toho kecať, len dať tip na iné spôsoby
Ad prepínatká: presne preto to nepoužívam a všetky veci ako animáciu prepínania plôch, prepínanie medzi oknami a ďalšie sprostosti som vypol. Fakt nepotrebujem pri práci sekundu sledovať, ako mi niekam uteká okno. Navyše keď sa rýchlo prepínam medzi niekoľkými plochami, tak ma to kvalitne dezorientuje. Ale niekomu inému (BFU) takéto blbostičky môžu pomôcť v orientácii + je to brutálne eye-candy, to sa musí nechať, takže asi chápem, prečo to tam dali
Reagoval jsem na: „osobne si myslím, že dosť zbytočný krok, prepínanie desktopov je zbytočne zabugované a pomalé“
Pozri, ak máš 386, tak nečakáš od toho asi zázraky a nebudeš tam cpať moderné aplikácie, ktoré žerú 100MB RAM každá Existujú aj minimalistické prehliadače, existujú light-weight xtermy a o moc viac na takom stroji človek k životu nepotrebuje.
Tak pre začiatok podpora tiled správy okien. A nezostal by som len pri tom, ale rovno dal používateľovi možnosť si skriptovať správu okien (aby sa dosiahlo to, čo umožňuje xmonad, kde si s tými oknami skutočne môžem robiť čo chcem pomocou pár riadkov kódu). Ale predpokladám, že podporu skriptovania asi architektúra KWin nebude umožňovať.
Haha, netušil som, že ste už tak ďaleko, to je podpásovka Gratulujem a ďakujem za super prácu. Myslím, že zasa dám KDE (a KWin) šancu a až sa mi znova niečo nebude pozdávať, tak sa zasa ozvem
Zopár otázok:
ako presne je myslená táto veta? "PPS: Anybody who ignores the kdeui classes for window management and uses this user scripting tool from an application will be tarred, feathered and publicly laughed at. You've been warned."
Obecnejšie, ktoré skriptovanie je doporučované na čo presne?
Za ďalšie, čo z toho už je release (napríklad 4.3) a čo je zatiaľ len SVN/patch?
A napokon: ten patch v druhom odkazovanom článku je kompletne previazaný s kódom. To som presne myslel tým, že architektúra KWin to neumožňuje Keby som tam chcel pridať poriadnu podporu skriptovania, tak by som musel všetok kód, ktorý robí niečo užitočné, exportovať pre skripty (tak ako sa v patchi exportuje správa desktopu do
checkDesktop
), takže by sa kód pekne zaprasil a aj tak by to nebolo plnohodnotné, lebo vždy bude exportnuté len to, pre čo niekto pridá podporu. Takže sorry, toto nie je to, čo som si predstavoval.
Ešte upresním, že mne osobne by nevadilo ani "skriptovanie" pomocou úpravy zdrojového kódu (podobne ako je to napríklad v dwm), ale keď som sa na KWin pozeral naposledy, tak ma to celkom odradilo. Preto dúfam, že momentálna práca na tiled vyústi do modulárnejšieho kódu pre rôzne algoritmy správy okien a dovolí človeku si ten kód relatívne bez námahy upraviť a pridať po prípade vlastné layouty (+ ak to bude pekne navrhuté, tak už nebude ani taký problém exportovať funkcionalitu do skriptov). Howgh
KWin je zasa napísaný v obyčajnom C++, ugh. Je libo flame?
Lepší C++ než C.
V tom sa zhodneme.
Aj tak sú to všetko primitívne projekty. Okná sú stále 2D, len sa dajú natáčať do priestoru. Efekt pekný, užitočnosť nulová. Jediná možnosť, ako spraviť z 2D monitoru 3D médium je po spôsobe FPS hier. Keby niekto prišiel s nápadom ako rozumne ovládať okná a desktop, aby sa to hralo ako Doom 3, to by bolo hneď o niečom inom
Pekné. A človek má aj adrenalín, keby si náhodou zastrelil nejaký dôležitý proces
Tiskni
Sdílej: